Ultrabillig och portabel linuxlaptop (Typ Pinebook 64)

Permalänk
Medlem

Ultrabillig och portabel linuxlaptop (Typ Pinebook 64)

Ska backpacka i sommar och vill inte ta med mig min Macbook. Söker därför en lätt, och billig (så billig som möjligt med acceptabel funktion) laptop som ska användas till textredigering och ssh kommunikation med server. Svenskt tangentbord och Wi-Fi är krav. Jag kommer egentligen inte använda datorn så mycket, men vill ha med den mest för säkerhets skull om jobbärenden skulle dyka upp.

Googlade och hörde talas om Pinebook 64 som klarar allt detta för 99 $ och ska vara rätt bra tydligen. Hittar dock inte några svenska återförsäljare, tror inte ens att den finns med svenskt tangentbord.

Andra tips? Kan även tänka mig att söka mig till begagnatmarknaden om ni har specifika tips på äldre datorer.

Stort tack!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sony vaio pro 13 tums ultrabook med en i5a begagnat för några år sedan för ca 2500, idag går de nog att få för runt 1500kr. Ingen monsterdator men duger som extradator och batteriet håller ett par timmar fortfarande efter alla dessa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom på att Chromebooks kanske kan vara ett alternativ också. Vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem

Ezbook 3 pro klarar t ex Ubuntu eller Manjaro väldigt bra. Tar ett tag att få hem dock.

https://www.youtube.com/results?search_query=ezbook+3+pro

Kostar ca 2000kr.