Permalänk
Medlem

Lödning platta och pc komponenter

Hej. Jag har ett litet projekt jag jobbar på och behöver lite hjälp. Jag kan lödning men har inte koll på allt med dessa komponenter. Så här kommer några frågor jag gärna tar emot svaren på mail då det är lättast för mig. Sonkanb@gmail.com

Okej så till frågorna:
1. Kan man koppla ett pc nätaggregat direkt till plattan i stället för batteriet eller är det för starkt så plattans komponänter går sönder?

2. Kan man löda en hdmi kabel direkt till plattans tex displayen eller liknande?

3. Är det möjligt att löda till en pc hårddisk till, och i så fall hur?

4. Och fjärde och sista. Kan det vara möjligt att löda dit en pc ram minne socket till plagttan och använda dom ram minnena?

Svara som sagt hälst på mail och kan du får du gärna googla fram bilder och markera ut vart man ska löda detta och färger osv...

Tack så myck

Permalänk
Medlem

Vad är det för platta du syftar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej SonKanb och välkommen till forumet.

Grejjen med just forum är att andra kan läsa svaren som skrivs och ta del av informationen som tillhandahålls.

Att skicka svar på mejl ger ju övriga läsare just ingenting.

Som Nor3ll skriver behöver vi mer information för att kunna hjälpa dig.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Om "platta" betyder surfplatta.

1. Ja, borde gå att läsa ut spänning och ersätta med ett nätaggregat.
2. Nej, har den HDMI-utgång kan man givetvis ersätta den med en fast kabel. Men det är nog inget man vill löda för hand.
3. Nej, möjligtvis om man kan gå via något sorts usb-interface.
4. Nej

Kan inte förstå mig på varför man vill göra #1 dock, måste ju vara enklare att bara koppla in en laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Om "platta" betyder surfplatta.

1. Ja, borde gå att läsa ut spänning och ersätta med ett nätaggregat.
2. Nej, har den HDMI-utgång kan man givetvis ersätta den med en fast kabel. Men det är nog inget man vill löda för hand.
3. Nej, möjligtvis om man kan gå via något sorts usb-interface.
4. Nej

Kan inte förstå mig på varför man vill göra #1 dock, måste ju vara enklare att bara koppla in en laddare.

Okej tack. Japp klart det är lättare att bara koppla in en laddare. Projektet jag fixar med innebär att det är ändå mer som ska ha konstant stöm och därför kan man ju då koppla allt till samma agrigat och bara ha en sladd för strömmen. Men stort tack för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Hej SonKanb och välkommen till forumet.

Grejjen med just forum är att andra kan läsa svaren som skrivs och ta del av informationen som tillhandahålls.

Att skicka svar på mejl ger ju övriga läsare just ingenting.

Som Nor3ll skriver behöver vi mer information för att kunna hjälpa dig.

Förstår det. Hade bara vart lättare om bilder osv skulle skickas. Men jag förstår 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nor3ll:

Vad är det för platta du syftar på?

Skickades från m.sweclockers.com

En vanlig surfplatta Android

Permalänk
Skrivet av SonKanb:

En vanlig surfplatta Android

Den informationen är ungär som att ange att bilen är en vanlig volvo...

Allt det du söker beror precis på vilken modell exakt vi pratar om.

Batteriet kan variera vanligtvis är det väl ett 3.7V lion batteri men inget som säger att det inte lika gärna kan va något annat t.ex 7.2v eller 10.9v för den delen.

Löda på en ramslot är nog troligen väldigt kompliserat och ganska troligt inte äns möjligt.

Hdmi kan ev gå om du hittar en lämplig drivare att converter koppla på kabeln till displayen alternativt om plattan har hdmi in att det går att löda en kabel på den men ser inte riktigt poängen med det.

2.5" Usb disk kan eventuellt köras genom OTG dock kommer troligen krävas en adapter så du kan ha laddare i samtidigt för att det ska orka driva disken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Kan inte förstå mig på varför man vill göra #1 dock, måste ju vara enklare att bara koppla in en laddare.

Jag hade ett smått behov av nr 1 för 2-3 år sedan när jag hade en samsung platta som satt i ett ställ/hållare och aldrig flyttades.
Jag hade laddare istoppad/på hela tiden plattan var alltid igång den med men efter 1år så var batteriet dött och plattan dog när ström bröts (10-20sek strömavbrott kommer här 1-2 gånger per mån) efter 5-10sek och sen tog det 4-5min innan den gick att starta sen för batteriet stal all ström från laddaren (en samsung väggbula på 500mAh).

När jag provade en 1000mAh laddare så startade den direkt men batteriet blev oroväckande varmt väldigt fort så körde inte med den länge.
Jag tänkte att jag behöver ju inget batteri egentligen o öppna den lödde bort dom två batterikablarna och dit med ström från en ställbar källa på över 10000mAh (batteri var ett 3,7v) men det gick ej att starta den alls även om jag ökade volt lite och källan hade gott om kraft kvar.
Men så fort jag lödde dit batteri kablarna igen så startade den för dö efter 5sek då vad det nu var i batteriet som talade om för plattan att ett (troligen samsung) batteri fanns o den kunde starta inte längre fick ström från batteriet.

Plattan efter den nåt billigt kina skit från tradera funkade dock utmärkt utan batteri.

Så svar till TS
1, Kanske, Men jag gissar på att det blivit mer vanligt att elektroniken känner av vad du har för batteri och vägrar funka utan rätt.
2, Finns det hdmi/dvi/displayport (då dessa har exakt samma video signaler) så går det givetvis att löda dit en kabel istället för kontakt (dock väldigt svårt).
Finns ej kontakt så kan det givetvis finnas en chans att det finns liknande signal att ta från nåt ställe på kretskortet/chip, men det är nog större chans att du blir kidnappad av aliens som vill göra saker med ett visst hål i din kropp.

3, Japp, Det går utmärkt (visserligen riktigt svårt) att löda på en hd/ssd finns gott om skit små lödöar som man an löda till, vill du att en hd/ssd ska fungera som lagrings media i plattan sen så är nog chansen lika stor som i svar nr 2.
4, Om det är EXAKT samma minne som redan finns på plattan och det finns en minnesplats över (vilket kan finnas om man köpt en platta med mindre minne) så då kan det gå om plattans FW är inställt på att se alla minnesslotar, risken är dock rätt hög att FW ej gör det.
Det finns även en möjlighet att ett annat minne kan gå att använda om det har väldigt liknande prestanda/specc/etc och du samtidigt byter ut det som redan fanns på plattan OCH att FW har minnet inställt så det nya kommer fungera (dvs du kan inte ändra på minnesinställningar utan extrema kunskaper och verktyg), men återigen aliens är nog mer troligt även här.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!