Ångra köp och köpa samma produkt billigare?

Permalänk

Ångra köp och köpa samma produkt billigare?

Hej!

Jag köpte för en vecka sedan en laptop för 7990:- hos CDON. Nu ser jag till min besvikelse, att samma laptop ligger på rea för 6990:-.
Har jag rätt att ångra köpet på den dyrare datorn och beställa samma produkt igen för ett billigare pris?

Permalänk
Medlem

Ja. Ring och säg att du vill ha tillbaka mellanskillnaden, annars nyttjar du returrätten och köper om datorn.

Och samma kan du göra med klädköp m.m.

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem

Butiker brukar kunna vara tillmötesgående om det är så.
Ta kontakt med butiken och fråga om det går att göra något.

Du kanske inte får 1000kr rakt av i fickan men du kanske får presentkort eller annat trevligt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Slängde iväg ett mejl och frågade om mellanskillnaden.
Annars tänker jag att man bara ångrar köpet och beställer samma laptop igen. Lite jobbigt med frakt etc, men det är de värt här känner jag!

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bambububu:

Slängde iväg ett mejl och frågade om mellanskillnaden.
Annars tänker jag att man bara ångrar köpet och beställer samma laptop igen. Lite jobbigt med frakt etc, men det är de värt här känner jag!

Tack för era svar!

Glöm inte att även räkna med den tid som du lägger på ärendet, säg en tripp att lämna in datorn, en att hämta den nya datorn.

Värdesätt din egen tid

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har du rätt att ångra köpet? I så fall kan ingen bevisa någon annan intention om du inte skriver om det på ett internetforum t ex.

Att ångra köpet enbart i syfte att köpa den igen tror jag blir någon sorts ekonomisk brottslighet. Särskilt om man gör hela affären enbart med hjälp av kvitto utan att faktiskt returnera produkten fysiskt.

Många gånger kan butiken vara schysst och returnera lite stålar eller ge ett presentkort.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Att ångra köpet enbart i syfte att köpa den igen tror jag blir någon sorts ekonomisk brottslighet. Särskilt om man gör hela affären enbart med hjälp av kvitto utan att faktiskt returnera produkten fysiskt.

Nej. Det är naturligtvis fullt tillåtet att utnyttja ångerrätten, varför de flesta butiker då hellre erbjuder mellanskillnaden utan att slippa hantera returen.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Hur betalde du för köpet? Mitt MasterCard har prisskydd i 90 dagar på minst 300kr upp till 15000kr. Tror inte det är många som känner till att det ingår!

edit: Nu när jag tänker efter gäller det nog inte rea... men bra att känna till ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Hur betalde du för köpet? Mitt MasterCard har prisskydd i 90 dagar på minst 300kr upp till 15000kr. Tror inte det är många som känner till att det ingår!

edit: Nu när jag tänker efter gäller det nog inte rea... men bra att känna till ändå.

När handlar en någonsin prylar för ordinarie pris så som butikerna skyltar för sina produkter på nätett?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Har du rätt att ångra köpet då? Ångerrätt (distansköp) brukar innebära att du får öppna och försiktigt inspektera produkten, inte använda den fullt ut.. Så måhända är din ångerrätt förvanskad? Beror ju helt på hur du nyttjat datorn.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Har du rätt att ångra köpet då? Ångerrätt (distansköp) brukar innebära att du får öppna och försiktigt inspektera produkten, inte använda den fullt ut.. Så måhända är din ångerrätt förvanskad? Beror ju helt på hur du nyttjat datorn.

Man har rätt att inspektera varans funktion, så jo, man får testa den. Gör man det för mycket kan det dock bli tal om värdeminskning.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Har du rätt att ångra köpet då? Ångerrätt (distansköp) brukar innebära att du får öppna och försiktigt inspektera produkten, inte använda den fullt ut.. Så måhända är din ångerrätt förvanskad? Beror ju helt på hur du nyttjat datorn.

Faktum är att lagen ändrades för några år sedan, så man har numera 14 dagars ångerrätt oavsett hur man hanterat varan. Har man använt varan mer än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper/funktion, och med detta orsakat en värdeminskning, är man dock skyldig att ersätta säljaren för denna värdeminskning.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Varit med om liknande när jag köpte verktyg på Jula tex. Vecken efter hade de nedsatt pris på den. Gick in till Kundtjänst och sa att jag köpte den veckan innan och nu såg att det var rea på den. Behövde inte säga mer "det fixar vi" sa dem direkt och ett tillgodokvitto att handla för eller hämta ut pengar i kassan fick jag.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Om priset går upp, går ni då tillbaks och väljer att betala mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElKungo:

Om priset går upp, går ni då tillbaks och väljer att betala mer?

Varför skulle man göra det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Varför skulle man göra det?

För privatkonsumenter är snabba med att påpeka orättvisor. Rätt rimlig deal som går åt både håll?

Säljer ett företag produkt x till y pris en vecka. Ja då kommer man ju basera sitt pris utifrån ens inköpspris.
Veckan efter så har en distributör kampanj på just den produkten vilket gör att ens inköpspris är lägre och man kan sälja iväg detta till ett ännu mer förmånligt pris. Distributörer skyltar inte med att "nästa vecka kommer vi köra dessa specifika produkter på kampanj". Så ÅF i sin tur vet ju aldrig vad som kan tänkas komma. Ibland kan man få en hint om att ett visst segment eller märke kommer ut på kampanj.

Så ett exempel:
Vecka 1
Laptop, utpris till kund 7000:-, ÅF inköp 5200:-, 8% marginal, vilket då blir 5600:- exkl. moms som är 7000:- inkl. moms.

Vecka 2
Dist kör kampanj så inköpet nu är 4500:-, 6,5% marginal (prispressa för få mer volym i sälj), 4800:- exkl. moms som då landar på nya kampanjpriset 6000:- inkl. moms.

Företaget tjänar 400:- exkl. moms på ditt köp.
Veckan efter vill du ha tillgodokvitto på en tusing för du känner konsumenten sig blåst då företaget är bara ute efter tjäna pengar och lura kunder. Är ju tyvärr den bild många har att allt är guld och gröna skogar för ÅF. Du får ett presentkort på 1000:- som är då 800:- exkl. moms. Företaget går back 400:- exkl. moms för att köpa din tystnad i princip. Sedan hoppas företaget du köper något som företaget har bra marginal på för att minska förlusten. Sedan kan ju företaget innerligt hoppas att du ej kommer ha något problem med produkten så man slipper lägga ned resurser på RMA som i sig ökar förlusten.

Gör konsumenten rätt eller fel?
Du har all laglig rätt att nyttja ångerrätten. Klart det är lockande att få tillbaka en slant som i sin tur innebär att man kan handla prylar till inköpspriser.

Jag skulle gjort det då jag var ung. Men nu då jag blivit äldre och har insyn i hur löjligt låga marginalerna är så skulle jag inte nyttja ångerrätten. För det är inte hållbart i längden att skyffla produkter till inköpspriser. Tillslut tar ju kapitalet slut och då börjar man tvingas spara in pengar. Lägga ned kundtjänst på telefon för att övergå till endast e-post för det är mer fördelaktigt rent ekonomiskt.

Men då är jag ju också småföretagare och har inte direkt det vanliga konsumenttänket som handlar om att det alltid ska va så billigt som möjligt. Är ju en balansgång

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ElKungo:

Om priset går upp, går ni då tillbaks och väljer att betala mer?

Det vore ju urbota dumt....

Skrivet av IMPANI:

För privatkonsumenter är snabba med att påpeka orättvisor. Rätt rimlig deal som går åt både håll?
För inte kan det väl vara så att det är konsumenten som är den giriga och egocentriska?

Varför är det en rimlig deal? Sen när har en konsument ansvar för en butiks ekonomi?
Skulle en butik inte vara snabba med att påpeka orättvisor?

Vad menar du egentligen?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElKungo:

Om priset går upp, går ni då tillbaks och väljer att betala mer?

det gör jag alltid

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

För privatkonsumenter är snabba med att påpeka orättvisor. Rätt rimlig deal som går åt både håll?

Säljer ett företag produkt x till y pris en vecka. Ja då kommer man ju basera sitt pris utifrån ens inköpspris.
Veckan efter så har en distributör kampanj på just den produkten vilket gör att ens inköpspris är lägre och man kan sälja iväg detta till ett ännu mer förmånligt pris. Distributörer skyltar inte med att "nästa vecka kommer vi köra dessa specifika produkter på kampanj". Så ÅF i sin tur vet ju aldrig vad som kan tänkas komma. Ibland kan man få en hint om att ett visst segment eller märke kommer ut på kampanj.

Så ett exempel:
Vecka 1
Laptop, utpris till kund 7000:-, ÅF inköp 5200:-, 8% marginal, vilket då blir 5600:- exkl. moms som är 7000:- inkl. moms.

Vecka 2
Dist kör kampanj så inköpet nu är 4500:-, 6,5% marginal (prispressa för få mer volym i sälj), 4800:- exkl. moms som då landar på nya kampanjpriset 6000:- inkl. moms.

Företaget tjänar 400:- exkl. moms på ditt köp.
Veckan efter vill du ha tillgodokvitto på en tusing för du känner konsumenten sig blåst då företaget är bara ute efter tjäna pengar och lura kunder. Är ju tyvärr den bild många har att allt är guld och gröna skogar för ÅF. Du får ett presentkort på 1000:- som är då 800:- exkl. moms. Företaget går back 400:- exkl. moms för att köpa din tystnad i princip. Sedan hoppas företaget du köper något som företaget har bra marginal på för att minska förlusten. Sedan kan ju företaget innerligt hoppas att du ej kommer ha något problem med produkten så man slipper lägga ned resurser på RMA som i sig ökar förlusten.

Gör konsumenten rätt eller fel?
Du har all laglig rätt att nyttja ångerrätten. Klart det är lockande att få tillbaka en slant som i sin tur innebär att man kan handla prylar till inköpspriser.

Jag skulle gjort det då jag var ung. Men nu då jag blivit äldre och har insyn i hur löjligt låga marginalerna är så skulle jag inte nyttja ångerrätten. För det är inte hållbart i längden att skyffla produkter till inköpspriser. Tillslut tar ju kapitalet slut och då börjar man tvingas spara in pengar. Lägga ned kundtjänst på telefon för att övergå till endast e-post för det är mer fördelaktigt rent ekonomiskt.

Men då är jag ju också småföretagare och har inte direkt det vanliga konsumenttänket som handlar om att det alltid ska va så billigt som möjligt. Är ju en balansgång

Jo, det kan man ju tycka låter rimligt. Men å andra sidan så är spelplanen för ÅF väl definierad av lagar och regler. ÅF vet att om de säljer varor som innefattas av ångerrätten och ändå väljer att sänka priset samma dag som de kan köpa in varor till ett lägre pris, så finns alltid risken att konsumenter kommer ångra sina köp för att även de kunna ta del av prissänkningen. Det finns alltså en tröghet i försäljningsledet.

En rimligare strategi av ÅF vore ju därför att inte påbörja sin kampanj samtidigt som distributören börjar sin. Väntar man till exempel två veckor, så kommer ingen som köpte den "dyrare" datorn kunna ångra sitt köp. Det är således helt upp till ÅF att bestämma.

Nu tror jag dock att de allra flesta ÅF inte öronmärker sina varor, så att det inte spelar någon roll exakt vilka exemplar av datorn som köptes in till kampanjpris och vilka som inte gjorde det. Vad man bryr sig om är resultatet på sista raden, alltså total inköpskostnad för vara x jämfört med total försäljningsintäkt för vara x.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre kvalitet om det kostar mer?