Permalänk

Räkna ut lön i Excel

Jag är anställ på ett företag där jag jobbar som säljare i butik, jag skulle vara i behov utav ett Excel-dokument där den räknar ut för varje dag vad jag har tjänat samt vad det blir i månaden. Det vore även guld om den visade före- och efter skatt. Timlönen kan vi ta som ett exempel att det är 130kr/timme för att det kan alltid variera när man byter företag så då kan det vara skönt att ändra i framtiden. Plocka något valfritt från skattetabellen så kan jag därefter ändra själv i mallen.

I dokumentet så är det bra om man kan knappa in vilka tider man jobbat då det ibland en arbetsdag kan vara 12:30 till 17:30 då så det är inte alltid hela timmar. Behöver gärna hjälp med att antingen hur man kodar upp ett sådant Excel-dokument eller om någon har lust till att koda en och dela med sig.

OB-Tilläggen (exempel)
18:00 50% OB
20:00 70% OB
Lördag & söndag 100% OB

Permalänk
Medlem

Har du timlön? Sen hänger det lite på vart du bor och vilken tabellskatt som dras men ett ungefärligt värde går ju räkna fram.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Skrivet av ecce:

Har du timlön? Sen hänger det lite på vart du bor och vilken tabellskatt som dras men ett ungefärligt värde går ju räkna fram.

Ja men exempel timlön säger vi är 130kr sen kan jag justera därefter exempel om jag byter företag eller så. till en början kan ni valfritt välja något ur skattetabellen bara för att vi ihop en mall därefter kan jag ändra eller så skickar jag ett PM.

Permalänk
Medlem

Nu fick du mig att sitta uppe till midnatt med detta. Men här är ett förslag, testa om det funkar: https://ufile.io/2ctat

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Nu fick du mig att sitta uppe till midnatt med detta. Men här är ett förslag, testa om det funkar: https://ufile.io/2ctat

Grymt! Jag snor den

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Bah, ser ett fel i den redan. Uppdatering kommer.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag vid mobilen, men borde det inte räcka med en kolumn för antal timmar och 3 kolumner för ÖB
Sen en =sum på totala antalet timmar *130kr/h

Typ dag. Timmar. 18-20, 20-, lördag söndag

Dvs lördag 8h. 8h
=16h

Får klura lite efter jobbet, roligt med utmaningar såhär, och se vad man kan

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet om man kan ha tag i skattetabellerna i csv eller liknande?
Eller är det Ctrl C + V från pdfen?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Buggfixad excelfil, förhoppningsvis: https://ufile.io/e42bp

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Skrivet av ecce:

Buggfixad excelfil, förhoppningsvis: https://ufile.io/e42bp

Schysst av dig att fixa detta, ska försöka ladda ner men måste krigas lite haha

Permalänk
Skrivet av ecce:

Buggfixad excelfil, förhoppningsvis: https://ufile.io/e42bp

Har två olika tider när det kommer till OB100 samt den måste även räkna 60min rast eller 30min rast.

Fattar ej behöver jag fylla i i OB50 osv... för varje dag eller gör den automatiskt?

Permalänk
Medlem

Den räknar OB för den tid du angivit som faller inom tidsspannet för OB50 som står ovanför. Exempel:
Du jobbar Måndag 12:30 - 21:45. Det är totalt 9,25 timmar uppdelat enligt:

5,5 timmar ordinarie arbetstid
2 timmar är OB50 (mellan 18-20), dessa får timlön*1,5
1.75 timmar är OB70 (mellan 20-08), dessa får timlön*1.7

Du kan justera tiderna för OB om det inte stämmer.

Matar du in tider på lördag eller söndag lägger den allt på OB100 oavsett när på dagen det är.

Tiderna för OB70 används egentligen inte i beräkningarna, om det är inte ordinarie eller OB50 så är det OB70. OB100 används endast på helgen. Så fattade jag att det fungerade på din beskrivning. Den tar inte hänsyn till rast, det får du nog trixa till med kreativ tidsbokföring.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Vilken tur att det finns så duktiga personer på det här forumet. Har själv funderat på ett sådant ark, men insett mina begränsningar när det gäller programmering.
Det jag skulle önska är att OB lördag blir 100% efter klockan 12 samt att det går att mata in raster. För övrigt är det ett jättebra blad för att själv räkna ut ungefärlig lön, både före skatt och efter.

KUDOS!

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky_MediuM:

Vilken tur att det finns så duktiga personer på det här forumet. Har själv funderat på ett sådant ark, men insett mina begränsningar när det gäller programmering.
Det jag skulle önska är att OB lördag blir 100% efter klockan 12 samt att det går att mata in raster. För övrigt är det ett jättebra blad för att själv räkna ut ungefärlig lön, både före skatt och efter.

KUDOS!

Jag kommer inte på nån enkel lösning för det. Man kan ju ha mer än en rast och det kan vara på olika tider osv. Excels inbyggda funktioner, som jag använt, är ganska vidriga att "koda" i, det skulle bli en jättelång harang av funktioner som är svåra att felsöka.

Jobbar man 08-15 men har en timme rast kan man mata in 09-15 istället. Det funkar dock inte om man jobbar över tre perioder med olika ersättning och har en rast i OB50-perioden. Men å andra sidan blir felmarginalen i lönen inte speciellt stor.

Ha inte rast. Jobba istället. Så slipper man problemet.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är också intresserad av din Excel fil men kan inte ladda ner den längre. Finns den någon möjlighet att man kan få tillgång till den?

Tack på förhand!