Permalänk
Medlem

Vilket Z370 kort är lämpligt?

Ska rekonstruera min stationära PC en aning, men är osäker när det kommer till moderkort och ram.
Datorn kommer att innehålla ett ASUS ROG GTX 1080, en 8700k, HDD samt M2 SSD.
men som sagt, vilket moderkort samt minnen är optimala i dagens läge?
Tänkte slå ihop det i ett Fractal Design Define S, om det spelar någon roll.
Bryr mig inte alls hur det ser ut, RGB betalar jag gärna inte extra för, men det gör mig ingenting om insidan ser ut som ett rymdskepp.
SLI lär inte bli aktuellt heller, men eventuellt en till M2 SSD, så vill gärna ha två M2 Platser.

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad har du för budget till moderkort och ram?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Jag hade tänkt hamna under 2000kr för moderkort, ser att det finns en hel del i 1200-1700kr när det gäller Z370. Har kollat på Komponentkoll.se.
Vad gäller minnen har jag ingen specifik budget, så fria förslag välkomnas!

Permalänk
Medlem

Ska du överklocka? Eller bara ha en lätt överklockning? Eller inte alls? Asus har även en cashback grej just nu.

Permalänk
Avstängd

Spontant tänker jag på denna. Matchar valda grafikkort och du slipper RGB över hela moderkortet.

https://m.prisjakt.nu/product/4505304

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@Semjonov: har provat överklocka tidigare CPUer men är inget proffs, men kan definitivt tänka mig att prova lite överklockning så småningom igen.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Kikade på det också, men ser att det finns flera olika variant av ROG STRIX korten, vad är den stora skillnaden på F eller H eller E varianten?

Permalänk

Z370 Pro4

Hey Hey du vil få et meget bra HK i fra asrock z370 pro4 som jeg har brukt i 6 mnd uten feil,og lett å få inn bios og OC cpu og minne. Koster ikke "all verden" ca 1400 og med 2 ssd M2 PCIe Gen3 x4. Jeg har nesten samme som du i7 8700k og Msi gtx 1080ti trio x,samsung evo 970 256 gb pcie Gen3x4,evo 850 pro 512gb ssd og 2 hdd x2 tb,16 gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz som du setter i bios XMP intel 2,0 det er hatigheten som er max for i7 8700k. Vel og ikke noe av bling bling på det HK.

Permalänk
Medlem

@robert miland: Verkar vara ett mATX, så känns som att något kanske kommer att saknas i det kortet kontra ett vanligt ATX kort, eller har jag fel?

Permalänk

Z370 pro4 ATX

@BimBam: Det er ett ATX kort og der vil du ikke sakna noe vil jeg tro, ja mATX koster noe mer ca 100 kr.Du har vel plass til det i Fractal Design Define S vil jeg tro.Ja du må også ha en bra nocutua D15 er perfekt til i7 8700k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BimBam:

@HC-8315: Kikade på det också, men ser att det finns flera olika variant av ROG STRIX korten, vad är den stora skillnaden på F eller H eller E varianten?

De här är i stort skillnaderna.
E Har i stort sett allt blingbling i STRIX serien.
F har samma som E men utan W-LAN.
G saknar W-LAN och mycke av kosmetiska detaljerna såsom den stora kåpan över I/O panelen. Den är också den minst påkostade av STRIX modellerna.
H är samma som F men med röda detaljer och utan RGB detaljer som dom övriga tre moderkorten har.

F och H är dom två som närmast matchar dina krav, och då är H den som matchar bäst av just dom två eftersom den har allt du efterfrågar.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@robert miland: okej, det var mitt misstag! råkade kolla på ASRock z370M Pro varianten, så det var bara jag som tittade på mATX och inte ATX
Ska ha detta kort i åtanke, tack!

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Okej, suverän beskrivning, tack!

Permalänk

Jag lyckades hitta en Asus z370-f för 1500 på elgiganten. Det var under rea tiden för 2 veckor sen. Rekommenderar att du väntar några veckor på sommarrean så kommer du kunna hitta bra MOBO för bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kludden92:

Jag lyckades hitta en Asus z370-f för 1500 på elgiganten. Det var under rea tiden för 2 veckor sen. Rekommenderar att du väntar några veckor på sommarrean så kommer du kunna hitta bra MOBO för bra pris.

Tack för tipset!
Ska prova delidda min gamla 4790k, eventuellt får den hänga med en sväng in på vintern, förutsatt att jag inte kortsluter den 🤔

Skickades från m.sweclockers.com