Permalänk
Medlem

Rackskåp + chassi

Hej. Jag har funderat på att bygga ihop ett litet rackskåp här hemma. Problemet jag har är att alla chassin med ett bra pris har ett längre djup än vad racksåpet klarar av. Finns det några andra sveska hemsidor som säljer rack som har samma djup som detta rackskåp?

Permalänk
Medlem

Racket du länkade är för väggmontering och gjort för switchar och annan nätverksutrustning.
Det är inte ett rack du har servrar i.

Här har du ett golvskåp https://www.komplett.se/product/1012682/datorer/server-tillbe...

Permalänk
Medlem

mullet.se har nog några korta supermicro. Men vad ett "bra pris" är vet jag inte, rackchassin är ju alltid lite dyrare då det är ganska nischade produkter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett sådant skåp eftersom jag inte får plats med något större. Jag tycker du ska fundera en gång till om du inte kan få plats med ett större, framför allt djupare skåp. Det har blivit för mycket problem med att hitta chassin som passar. Man ska ju också få plats med kontakter och kablar. Dessutom om det blir alltför trångt i skåpet blir det dålig luftcirkulaltion och varmt. Det skulle ha varit roligare att få använda kreativiteten till datateknik istället för att räkna millimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Racket du länkade är för väggmontering och gjort för switchar och annan nätverksutrustning.
Det är inte ett rack du har servrar i.

Här har du ett golvskåp https://www.komplett.se/product/1012682/datorer/server-tillbe...

Okej, Tack! Då förstår jag. Det du länkade är dock lite för stort då jag är ute efter ett ~6U skåp eller nått.. Men det kanske inte finns?

Skrivet av Xerbee:

mullet.se har nog några korta supermicro. Men vad ett "bra pris" är vet jag inte, rackchassin är ju alltid lite dyrare då det är ganska nischade produkter.

Jag kanske formulerade det lite dåligt. Tänkte mer på ett chassi för 1-2500 kanske.

Permalänk
Medlem

Hej

Du kan köpa vilken rack chassi från serveras.co.uk eller xcase.co.uk för en tredje del av priset.
Här i Sverige mycket dyrare och dåligt utbud.

När det gäller mått på skåpet, du måste bli försiktigt. Jag köpte golv skåp 600x800, köpte skenor 700 mm långa, FICK INTE PLATS i skåpet.
Skåpet yttre mått är 600x800 men inre mått är 500x740 mm. Pratade med komplett.se och fick lämna skåpet tillbaka.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB