Dålig hastighet på 5ghz, men helt okej på 2,4.

Permalänk
Medlem

Dålig hastighet på 5ghz, men helt okej på 2,4.

Tjenare.
Har en TP-link Archer C3200 Router. Fiberansluten med 250/100.
I datorn har jag ett TP-link Archer T9E pcie kort.
Windows 10 med senaste version.
Wifi har inte funkat bra sen jag köpte pcie kortet.

Sitter ca 5m från routern. På telefonen får jag hastigheter ner på över 290mbps på båda 5ghz banden, på 2,4 får jag ca. 70mbps.
På dator är det väldigt ojämnt. Igår fick jag upp det ena 5ghz bandet till 195 mbps, medans det andra kom upp i knappt 0,6 mbps.
Idag får jag inte upp något av banden över 1mbps. 2,4ghz går i ca 30mbps.

Vet inte var jag ska börja kolla, är ganska okunnig.

Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem

Finns det många andra wifi:n där du bor?

Permalänk
Medlem

@naikon: 4st utöver mina 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZANDBERG:

@naikon: 4st utöver mina 3.

Tre stycken SSID? Man brukar väl normalt ha två stycken, en för 2.4 och en för 5 GHz?

Permalänk
Medlem

@naikon: min router delar ut 1st 2,4 samt 2st 5ghz. Har varit så sen jag köpte den.

Permalänk
Avstängd

5GHz är ju mycket mer känsligt för hinder, antennplacering och liknande än 2,4, telefonen kanske inte hade haft så bra hastighet om du placerat den bakom din dator (där jag antar att du har dina antenner). Testa att placera antennerna någon annanstans.

Permalänk
Medlem

@snajk: a ten erna sitter ju fast i kortet så dom blir svårflyttade. Men har mätt med både telefon samt laptop bakom datorn och får suveräna hastigheter med dom där.
Konstigt också att jag ena dagen får upp ena 5ghz nätet i 100mbps, för att nästa stanna på 0,6mbps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZANDBERG:

@snajk: a ten erna sitter ju fast i kortet så dom blir svårflyttade. Men har mätt med både telefon samt laptop bakom datorn och får suveräna hastigheter med dom där.
Konstigt också att jag ena dagen får upp ena 5ghz nätet i 100mbps, för att nästa stanna på 0,6mbps.

Du kan flytta antennerna med förlängningskablar, sannolikt är det standardkablar. Men det kanske inte hjälper om du får högre hastigheter på andra enheter på samma plats.

Jag har haft lite problem med trådlöst till en stationär men de tror jag främst berodde på att jag köpte usb-nätverkskort. Det första var ganska fladdrigt från start så jag köpte ett dyrare och bättre med stor antenn osv, som funkade ganska bra ett tag men sen inte ville fungera alls och så. Tydligen drar moderna trådlösa kort stundtals mer energi än vad usb-bussen kan leverera och därför är det lätt att det blir problem. Min lösning var att köpa en wifi-extender och koppla den med vanlig nätverkskabel till datorn så den agerade trådlös adapter liksom. Sen fick jag bättre täckning på köpet också förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Tre stycken SSID? Man brukar väl normalt ha två stycken, en för 2.4 och en för 5 GHz?

AC3200 delar ut 2 st. 5 GHz-band + ett 2.4 GHz. Föredrar AC3150 för mindre hushåll, då man får ett enda, snabbare 5 GHz-band istället, men har man många enheter kan AC3200 vara bättre.

Kör själv med en Archer 3150 och ett Asus PCE-AC68 och får ut minst 600 Mb/s trådlöst. 5 GHz är inte så känsligt för störningar från t.ex. andra nät, däremot är räckvidden inte speciellt bra. Är det en rejäl vägg mellan nätverkskortet och accesspunkten kan det räcka för att sänka hastigheten rejält.

En gång hade jag råkat ut för att en strömsladd gick förbi alldeles vid en av antennerna, vilket dödade prestandan totalt, så detta är också något att hålla utkik för. Även prova att placera routern annorlunda om något blockerar signalen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte 100 koll på enheter som kör två separata 5Ghz-nät, men hur pass smarta är de? Misstänker att de har separata inställningar med SSID:n och liknande och OP verkar inte ha pillat något, som det låter.

Kan det hända att båda 5Ghz-näten väljer samma kanal att sända på? Det lär ju störa en hel del (dock kanske routern är tillräckligt smart så den alltid separerar dem?).

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZANDBERG:

Tjenare.
Har en TP-link Archer C3200 Router. Fiberansluten med 250/100.
I datorn har jag ett TP-link Archer T9E pcie kort.
Windows 10 med senaste version.
Wifi har inte funkat bra sen jag köpte pcie kortet.

Sitter ca 5m från routern. På telefonen får jag hastigheter ner på över 290mbps på båda 5ghz banden, på 2,4 får jag ca. 70mbps.
På dator är det väldigt ojämnt. Igår fick jag upp det ena 5ghz bandet till 195 mbps, medans det andra kom upp i knappt 0,6 mbps.
Idag får jag inte upp något av banden över 1mbps. 2,4ghz går i ca 30mbps.

Vet inte var jag ska börja kolla, är ganska okunnig.

Någon som har några tips?

Många routrar när man kör auto på utdelad kanal kör rätt höga kanaler typ runt 100, och en del saker har svårt att hantera det med väldigt dålig hastighet som följd, konfa 5Ghz på router till ca kanal 36-40 manuellt och testa igen..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Många routrar när man kör auto på utdelad kanal kör rätt höga kanaler typ runt 100, och en del saker har svårt att hantera det med väldigt dålig hastighet som följd, konfa 5Ghz på router till ca kanal 36-40 manuellt och testa igen..

Måste bara fråga.
Vet du om man tjänar något hastighetsmässigt sett att köra hög kanal?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Efter reset av router så får jag upp 2,4 i 80mbps vilket känns acceptabelt. Testar därefter Ett av 5g, får 0,6 mbps upp. Testar att växla tillbaka till 2,4 igen. då får jag inte upp hastigheten över 15 mbps.
Testar 5g igen men får meddelande om att jag inte kan ansluta till nätverket.
Efter omstart av datorn får jag upp 2,4 till bättre hastighet igen.
2,4 står på channel: Auto samt Channel width: Auto.
Kollar jag Wifiinfoview ser det ut som att han ligger på Channel 11.

5ghz-1 står på Channel 36, Channel width 80mhz
5ghz-2 hittas inte av datorn, men av telefon och laptops utan problem. Channel 100(DFS) Channel width: 80mhz

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna var fel på ditt nätverkskort. Om du har möjlighet att prova med en annan router hade det varit bra