Storage-lösning hemma men vilken?

Permalänk
Medlem

Storage-lösning hemma men vilken?

En polare har ordnat så jag kan få köpa en Storage-lösning från dom men vilken alla jag välja?

Har dessa två att välja mellan:

HPE StorageWorks 60 Modular Smart Array

HP Storageworks P4300 G2 Lefthand (Proliant DL180 G6) iSCSI SAN Storage

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Vad du skall använda det till och priser är lite rellevant tror jag

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ljudnivån kan vara hög på sådana servrar. Att tänka på om du ska ha den hemma menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vad du skall använda det till och priser är lite rellevant tror jag

Lagra allt vi har samt backup.
För enhet + vaggor för alla diskar ca 2000 kr styck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Ouch, drar en hel del kräm det där. Beror ju på vad det är för diskar, men scsi diskar på 10k rpm lever om som hårfönar och drar jäkla massa ström.

Räkna med 500w, säkert mer.. Det blir 10-15 kr dygnet i elkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Ouch, drar en hel del kräm det där. Beror ju på vad det är för diskar, men scsi diskar på 10k rpm lever om som hårfönar och drar jäkla massa ström.

Räkna med 500w, säkert mer.. Det blir 10-15 kr dygnet i elkostnad.

Oj! Hade fick tänkt mig vanliga SATA diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Du får inte med dig några SAS-diskar??

Jag förstår om företag inte vill skicka iväg känslig data på diskarna - men företar man en riktig överskrivning från sektor 0 till slut med tex. '0' mha. 'dd' uppstartad på en linux (kanske under övervakning av en företags-repr. att det går rätt till) så bör man sedan kunna lämna ut diskarna... - en enda överskrivning genom hela disken med dagens tätpackade diskar gör all 'recovery' omöjlig.

---

Kolla vilka disktyper som fungerar utan att alla fläktar går upp i max...

Kan RAID-kortet inte läsa rätt på temperaturen på diskarna så är standardförfarandet max fläktpådrag och då låter dom så mycket att man tro de skall lätta från underlaget - det vill man inte lyssna på i längden...

Sådana mackapärer är inte tysta ens när fläktarna går på minimum...

Jag gissar att seagate-diskar är rätt safe (eftersom HP:s diskar egentligen är OEM:ade SAS-Cheetah-diskar från Seagate med hp-specifik firmware) men prova med enstaka diskar först innan du köper dig på buntvis av dem, speciellt om det är av annan märke än Seagate...

Kolla också på P800 eller P400 SAS-kort kan ta som största diskstorlek och logisk storlek - är de lite till åren brukar det vara 2TB (logisk volym resp. diskstorlek - du kan köra med större disk i disk-kassetten men kan bara använda 2 TB av dem logiskt) - servrar är lite speciella och konservativa när det gäller att hantera stora diskar...

Och när man slår i taket där så har man inte mycket nytta med befintliga HW-raid utan det blir att köra varje disk i JBOD/write trough (P400 kan inte köras i write trough hur mycket man än önskar och det närmaste är då JBOD, P800 gissar jag är en dubbel version av P400 för 16 (dual)portar...) och ha en överliggande mjukvaru-raid - Ja, om du har anständig moderkort med bra propp (eller två) och fullt med RAM i lådan...

Gillar man inte detta med kapacitetsbegränsning per disk/logisk volym så kanske man får titta på annan HBA - med strulet att hitta rätt SAS-kabel som passar disk-korgarna i burken - det är 8 SAS-anslutningar per kontakt (4 dual SAS) på P400/P800-kortet och är inte vanligt i senare SAS-HBA-kort

Jo en sak till - renovera batterierna på batteribackuppen (BBWC) till RAM-minnet (om du har...) på P400/P800 SAS-kort (är det BBWC av NiMh-typ så fungerar 4 i serie kopplat 1000 mAh-celler typ IKEA:s 'ladda' - obs. det är själva kretskortet och inkopplingssladden som är det viktiga om du köper begagnat utifrån, batterierna i kitet kan du utgå ifrån att de är kassa även som 'nya' - koppla in '+' och '-' från batteriet rätt, redan första gången!) - denna BBWC och att den fungerar har väsentlig påverkan av skrivhastigheten till diskarna - se till att ställ in Ram-minnet på disk-kontrollern till 1/4-läs cache och 3/4
skriv-cache - OBS skriv-cachen slås inte på förrän batterierna är laddade, vilket kan ta ett antal timmar efter start...

(BBWC är en intressant liten pryl - förutom att sköta om batteriet och dess laddning så visar den med lysdioder om den är strömsatt, om batteriet är laddat samt om det finns ej till disken skriven data kvar i disk-kontrollerkortets RAM-minne (tex. vid plötlig strömavbrott) - och disk-kontrollerkortet slutför skrivningen så fort diskarna har starta och är åtkommliga igen, man kan tom. ta diskarna och ram-minnekortet (med BBWC-inkopplad) för sig till en annan dator med en annan P400/P800-kort och slutföra skrivningen ifall disk-.kontrollerkortet har lagt av på den gamla datorn!!)

Har du ingen RAM-minne alls på diskkontrollerkorten så är de extremt långsamma - men troligen har du minst 256 MB-minne, har du tur 512 MB (på P800 kan det vara 2 minneskort - och två batterimoduler)

Slutligen P400 (och P800) SAS-kort har 300 Mbyte/s på SAS vilket innebär max 150 Mbyte/s på SATA då detta är första generationen SATA (SATA1) - en modern 3.5" SATA-disk över 4 TB kan skyffla uppemot 180 - 200 MB/s vilket innebär att det kommer vara diskkontrollern som kommer att flaska i överföringshastighet i och med SATA1-gränssnittet

i RAID kör man förvisso flera diskar parallellt och med 5 diskar kan du ändå läsa uppemot 600 MB/s och RAID-kontrollern med tillräckligt många diskar inkopplade och konfigurerade sägs skall kunna klara upp till 2GB/s

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ratnose:

Lagra allt vi har samt backup.

"Vi", är det privat eller företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

"Vi", är det privat eller företag?

Privat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@ratnose: Vore inte en vanlig konsument NAS av bra fabrikat i lämplig storlek en bättre idé, drar lite, och lever inte om speciellt, samt billigare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Vila i frid

Istället för att fläska på med en Enterprise-lösning skulle iaf jag rekommendera en NAS från Synology DSM eller QNAP som du antingen låter versions-kopiera över tid mot en likadan NAS (extern/intern) eller använda någon av online-storage tjänsterna för backup som stöds direkt av NAS'en.

T.ex. en Ds418j klarar av 4x10TB diskar och kostar 3700 SEK + diskar. Tysta är de också.

Permalänk
Avstängd

det där är en våt dröm ju! hade gärna också fått tag på just det där då jag har Hp smart array p800 liggande med dubbla batterier m.m... Men som andra skrivit, var beredd på oväsen, men har du tex garage att ställa schabraket i tex, så är det utmärkt

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem

En HP Storageworks P4300 G2 Lefthand kan bara använda SAS/SAS MDL diskar om inte minnet sviker fullständigt, och är en 100% iSCSI maskin utan en P4000 G2 Unified NAS Gateway som frontar SMB/NFS/HTTP/FTP.
HPE StorageWorks 60 Modular Smart Array fungerar med SAS och SATA, problemet med denna är väl att den inte fungerar "fristående" utan måste ha server framför.
Nu är det ett tag sedan jag behövde befatta mig med ovanstående så minnet kan vara lite luddigt.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@ratnose: Vore inte en vanlig konsument NAS av bra fabrikat i lämplig storlek en bättre idé, drar lite, och lever inte om speciellt, samt billigare.

Men såååå mycket tråkigare och noll skryträttigheter. 😘

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

En HP Storageworks P4300 G2 Lefthand kan bara använda SAS/SAS MDL diskar om inte minnet sviker fullständigt, och är en 100% iSCSI maskin utan en P4000 G2 Unified NAS Gateway som frontar SMB/NFS/HTTP/FTP.
HPE StorageWorks 60 Modular Smart Array fungerar med SAS och SATA, problemet med denna är väl att den inte fungerar "fristående" utan måste ha server framför.
Nu är det ett tag sedan jag behövde befatta mig med ovanstående så minnet kan vara lite luddigt.

Server har jag redan så det är inget problem.

Av olika anledningar sitter jag på 9 st WD Red 2 TB diskar och det vore trist att inte använda alla.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Tack. Vet inte vad mer jag kan säga.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@boibo: Yiakes! Hmmm det är det som kan få mig att tänka annorlunda.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Server har jag redan så det är inget problem.

Av olika anledningar sitter jag på 9 st WD Red 2 TB diskar och det vore trist att inte använda alla.

Bygga själv nått skojigt litet chassi med plats för 8-9 diskar, mITX kort, lagom prisbillig CPU och RAM efter behov, sen bara in men nån Linux eller NAS OS, voila..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bygga själv nått skojigt litet chassi med plats för 8-9 diskar, mITX kort, lagom prisbillig CPU och RAM efter behov, sen bara in men nån Linux eller NAS OS, voila..

Det lät ännu roligare.

Men har du några tips på lämpliga moderkort med minst 6 gärna 8 SATA kontakter, om mindre än skulle jag behöva PCI-express.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Serverjärn är ganska balla prylar på sitt sätt men man vill inte ha dem som sovgranne.

Man ser fokusen att grejorna inte skall fela (dvs. ECC-minne på allt - även ramminne på eventuell disk-kontroller/HBA), till och med hårddiskarna (i min burk) med kontroller har dubbla SAS-interface per disk att om ena interfacet felar så kan den andre ta över (dock körs de inte parallellt - det kom senare...) under full drift. batteri-backup på minne i själva disk-kontrollernas RAM-minne (senare modeller använder flashminne).

fjärr-administration är viktigt, efter driftsättning skall man aldrig behöva besöka serven igen - fysiskt...

Diskarna har BER på 1E-16 bit (vilket är 10-100 ggr lägre felrisk än de allra flesta SATA-diskar, även dedikerade NAS-modeller) genomsnittlig sökstid 4 ms (3.5" SATA-disk mellan 13-19 ms) - har man 15 krpm-diskar så är det nere på 3.2 ms.

Visst fördelen med högvarviga diskar med snabba sökningar har nästan försvunnit i och med SSD, men SSD för enterprise-bruk är inte billiga - alls.... Det skall fan knipa ganska mycket innan man lägger sig på större mängder av dessa SSD som lagring utöver det som används som disk-cache i olika topologier.

---

Du får titta på HBA-kort, många har typiskt 8 SATA/SAS-anslutningar, moderkort har oftast 4 och sällan mer än 6 SATA-uttag.

Det som kan vara knepigt med HBA-kort är att hitta moderkort med tillräckligt många och långa PCIe-hållare med tillräckligt många PCIe-lanes utöver det som går till grafikkort - och PCIe-lanes skall helst gå direkt till CPU och inte via någon periferi-krets då det är i många fall svårt med detektion av monterade mindre vanligt använda kort.

Permalänk
Medlem

@xxargs Tack så otroligt mycket för all info.
Servern och resten står i källaren ca 16 m från vårat sovrum. Ett av barnen kommer sova nästan rakt ovanför.

Men det finns plats i källaren att flytta runt så du är inte så stora problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Så länge vibrationer inte ger stomljud och bruset inte hörs igenom trossbotten till rummet ovanför så kommer det inte vara ett problem.

Har man i ett rum/skrubb på samma våningsplan i anslutning av andra rum så behövs i regel 2 dörrar mellan för att det inte skall höras i tex. sovrum - en dörr räcker inte för sovrumstysthet.

Permalänk
Medlem

@xxargs Större delen av ljudet kommer väl under större belastning? För i så fall kommer det inte bli några större problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Det beror på - i min server så är det ett antal fläktar för diskarna och de går i ganska så bestämd varvtal, det som kan dåna på riktigt ordentligt är fläktarna till dom båda CPU:a.

har man fel typ av SATA-disk med värde för temp-sensorn på fel position i SMART-registret (enligt HP då) - då drar den på allt den kan - på _alla_ fläktar... då den uppfattar situationen som ett felläge av katastrofal typ - det är nästan att man tittar efter om de också slagit på efterbrännkammaren i utblåsen baki - så mycket låter det...

Med andra ord köp inga buntar med diskar för att bestycka upp _innan_ du provat en av dessa först och sett att den lirar i systemet inklusive att kunna läsa och skriva data.

I sådana här HW-RAID-kort så är det noga med att diskarna är av samma typ (dvs. enbart SAS eller enbart SATA per logisk volym) och att de har samma storlek inom samma logiska volym.

HW-RAID är inte på långa vägar lika flexibla som en mjukvaru-RAID i en linux-baserad köpe-NAS

Permalänk
Medlem

@xxargs Jag sitter idag med 9 st WD Red som jag kört i min server innan mobo dog.
Aldrig hört ett knysst från dom trots rätt hög belastning då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

HP Storageworks P4300 G2 Lefthand har vi på jobbet för att tilldela klusterdiskar till failoverkluster i en testmiljö. Aningen daterat system men helt klart smidigt. Vi har nu 3 noder där vi kör "raid5" över noderna så valfri nod kan gå ned, samt raid5 på varje nod för diskgrupperna (8 diskar per nod). Vi gick till detta från 2 noder där noderna var speglade, och bytet kunde göras helt i bakgrunden samtidigt som grejerna användes. Snapshots går att ta på de volymer man skapar om det är av intresse, dock måste det göras manuellt vad jag vet. Har bara testat med SAS-diskar så vågar inte svara på om det fungerar med SATA, eller hur stora diskar som fungerar (vi kör endast 300GB 15K i vårt system). All administration sker via en javaapplikation som fungerar hyffsat. Eventuellt kanske SSH, seriell konsol eller liknande också finns men det är inget som jag har tittat på.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

@xxargs Jag sitter idag med 9 st WD Red som jag kört i min server innan mobo dog.
Aldrig hört ett knysst från dom trots rätt hög belastning då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte hårddiskarna som låter - det är fläktarna i servern som låter.

och hur det hanteras är upp till de som konstruerar servrarna.

Permalänk
Avstängd

@Kuufukuji: Alla SAN av vettig kvalité kör väl i princip endast SAS-diskar. Och om det körs med SATA är det ändå alltid diskar med custom firmware på, så vanliga diskar kommer inte fungera i dessa (som TS vill köra).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

alltid och alltid...

HPE-servrar 2010-ish med P4x0 HW RAID-kort klarar ett flertal konsument-diskar, dock inte alla tillverkare - därav kolla i förväg.

Dells servrar från 2010-talet däromkring klarar (förvisso med gnäll) också ett antal olika disktyper, de senare är det annan sak med...

Däremot är det sant att nyare servrar i Enteprise-nivån har blivit allt mer kinkiga och man håller helt klart på med kund-inlåsningsförsök där, därför om man tar över en Dell Poweredge eller HPE Proliant-server så bör man surfa runt och se vilka diskar som fungerar och vilka som inte gör det, ju nyare de är ju mindre är urvalet ungefär