Permalänk
Medlem

RMA hos G.Skill

Tjena,

Först och främst vill jag informera att detta är min första RMA jag någonsin gjort och jag undrar lite kort om jag haft för höga förväntningar eller om g.skill i detta fallet är potentiellt sämre än andra.

Så historian bakomliggande till tråden:
Jag har en RMA hos G.skill där jag köpt av computersalg 4x8gb 3600Mhz G.Skill Trident-Z RGB. När jag köpte minnena och dragit igång de i datorn så ser jag att en av stickornas RGB-Belysning är "långsam" och att att topp-delen av belysningen är rosa-aktig i färgen när man har ljusare färger. Till en början brydde jag mig inte om det så mycket men det har varit tillräckligt "störigt" nu i ca 6 månader så jag bestämde mig för att kontakta G.skill för en RMA av stickan med defekt belysning.

Efter en ganska omständig process med felsökning,videos och bilder så gick det med på att ta in stickan för RMA. Det börjar med de informerar att jag får pröjsa för en REK-Frakt till Holland som gick på 170kr (vilket kanske inte är hela världen).
Det stora problemet som jag dök på var att jag fick inte enbart skicka den defekta stickan utan jag var tvungen att skicka alla 4-stickor för de kom i ett kit, det behövde dem för felsökning tydligen. Sagt och gjort så har jag skickat samtliga 4 stickor i orginal emballaget tillbaka till g.skill som tar ca 3 arbetsdagar att komma fram till Holland. Nu har de haft mina 4 stickor i 2 veckor och med tillbakaleverans (vilket jag inte i nuet vet när det sker för de har slutat svara på mail) så är jag nu 1 månad senare nästan utan en dator.

Som jag ser det som kund;
Jag har köpt 4 stickor minne (för hutlösa 6000kr) deras quality control har släppt igenom en "defekt"-sticka och jag som kund skall pröjsa för att skicka tillbaka dem samt att jag skall vara utan dator i en månad pga detta.

Är detta rimligt? Hur har era RMA'er direkt med tillverkarna varit?

Ledsen för rant, men ville skriva av mig då jag är fruktansvärt trött på G.Skill.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Varför reklamerade du inte mot säljaren? Hade du gjort det hade du med stöd av konsumentköplagen dels sluppit betala fraktkostnad (vid godkänd reklamation) och dels kunnat ställa krav på skälig hanteringstid (normalt 2-3v).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Vila i frid

Att G.Skill inte har personal som står på tå och hanterar dina minnen på tre röda kan man ha föreståelse för. Du får nya minnen var det lider... Nästa gång köper du förmodligen G.Skill från ett svenskt företag? Köper man från utlandet får man ta att det kan strula när något skiter sig. Se det svenska "påslaget" som en form av produktförsäkring dvs garanti. T.ex. Inet sköter dylika fall med bravur. Min kontakter med tillverkare har varit med Corsair, Seagate och WD där det tagit ca 6 veckor i snitt att hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Varför reklamerade du inte mot säljaren? Hade du gjort det hade du med stöd av konsumentköplagen dels sluppit betala fraktkostnad (vid godkänd reklamation) och dels kunnat ställa krav på skälig hanteringstid (normalt 2-3v).

Av den enkla anledningen att dem var i Danmark och jag antog det skulle vara lika omständigt som att kontakta g.skill direkt!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Att G.Skill inte har personal som står på tå och hanterar dina minnen på tre röda kan man ha föreståelse för. Du får nya minnen var det lider... Nästa gång köper du förmodligen G.Skill från ett svenskt företag? Köper man från utlandet får man ta att det kan strula när något skiter sig. Se det svenska "påslaget" som en form av produktförsäkring dvs garanti. T.ex. Inet sköter dylika fall med bravur. Min kontakter med tillverkare har varit med Corsair, Seagate och WD där det tagit ca 6 veckor i snitt att hantera.

Skönt med en moralpredikan här på aftonen. Anledningen till att köpa dem där var för dem var dem enda som hade 3600mhz minnena att köpa vid det givna tillfället som hade dem i lager. Hade redan väntat hos komplett i 3 veckor där dem sköt fram leverans hela tiden och det var ovisst. Fråga gärna innan du gör ett antagande!

Men om det tagit dig ca 6 veckor hos leverantörerna direkt så är det kanske mer standard än avvikande. Tack för svar!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är rimligt. Själv kör jag alltid RMA via säljaren och det har aldrig varit något problem. Senaste gången handlade om ett par corsair minnen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Exakt samma tid och tillvägagångssätt om du RMA:ar mot en annan minnestillverkare. Ta alltid mot säljare om möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Supertacksam för svar och nu vet jag för eventuella framtida case att alltid dra det emot återförsäljaren först då RMA emot tillverkaren är en ganska hemsk och omständig process. Supporten som hanterar RMA'erna,i alla fall hos g.skill är ett gäng rövhattar som kanske gjort att upplevelsen blivit än mer besvärlig.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Då du säger danmark och det är gskill minne så gissar jag på att du handlade dom från proshop.
Stämmer detta så har du exakt samma regler/lagar i ryggen som om du handlat från en svensk butik då porshop är aktiva på den svenska marknaden.

Proshop är däremot ett sånt företag som det går bra o handla ifrån men så fort det blir problem/vara ej i lager/etc så kommer dom flesta att ångar sig då dom är sega att svara och krävs flera försök innan man får svar på en av frågorna man ställde/osv.
Dvs som åt helvete för många andra företag gör tex cdon.
Så frågan är om det hade gått snabbare än direkt till gskill? nja troligen tagit lika long heller lite längre tid, MEN du hade sluppit fraktkostnader i alla fall.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Varför reklamerade du inte mot säljaren? Hade du gjort det hade du med stöd av konsumentköplagen dels sluppit betala fraktkostnad (vid godkänd reklamation) och dels kunnat ställa krav på skälig hanteringstid (normalt 2-3v).

TS väntade i ca 6 månader innan han fick för sig att göra något, enligt konsumentköplagen så skall en reklamation ske inom skälig tid från att felet upptäcks, vilket brukar anses vara 2 månader. Alltså om TS är ärlig, så var det för sent att reklamera med hjälp av konsumentköpslagen.

Sen så övergår ju bevisbördan till konsumenten efter 6 månader, och även om kraven på konsumenten inte är särskilt hårda gällande att kunna visa att man använt produkten korrekt, så kan ju det få en hel del att inte vilja reklamera efter 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

TS väntade i ca 6 månader innan han fick för sig att göra något, enligt konsumentköplagen så skall en reklamation ske inom skälig tid från att felet upptäcks, vilket brukar anses vara 2 månader. Alltså om TS är ärlig, så var det för sent att reklamera med hjälp av konsumentköpslagen.

Sen så övergår ju bevisbördan till konsumenten efter 6 månader, och även om kraven på konsumenten inte är särskilt hårda gällande att kunna visa att man använt produkten korrekt, så kan ju det få en hel del att inte vilja reklamera efter 6 månader.

Jag missade att han skrev att han inte reklamerat vid upptäckt, utan så långt senare. Enligt KKöpL kan då säljaren hävda att han genom att inte reklamera felet i tid accepterat det / sett det som obetydligt.

Jag skulle trots detta rekommendera att kontakta säljaren i första hand; är produkten under garanti så har säljaren ansvar mot kund även om garantin är utlovad av tillverkaren (https://lawline.se/answers/garanti-lamnad-for-saljarens-rakni...).

Tror heller inte att många säljare, om garanti saknades, skulle bråka om att reklamationen var inlämnad för sent enligt KKöpL (så länge det är inom de 36 månader reklamationsrätten täcker) i ett sådant här fall utan snabbt godkänna den då det är tydligt att fel föreligger, och inte troligt att det är ett resultat av yttre åverkan.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Om man inte tolererar någon nertid på sina system så finns det tjänster att köpa så att du kan få sakerna utbytta på några timmar, men då fungerar det inte att söka lägsta pris på prisjakt eller liknande utan den typen av service kostar. Vanliga konsumentprylar kommer aldrig ha den nivån eftersom den kundkategorin är så priskänslig.

Köper man färdiga system från t ex HP så kan dagen efter service vara förhållandevis billig, men då är det låsta konfigurationer och inga datagarantier.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Då du säger danmark och det är gskill minne så gissar jag på att du handlade dom från proshop.
Stämmer detta så har du exakt samma regler/lagar i ryggen som om du handlat från en svensk butik då porshop är aktiva på den svenska marknaden.

Proshop är däremot ett sånt företag som det går bra o handla ifrån men så fort det blir problem/vara ej i lager/etc så kommer dom flesta att ångar sig då dom är sega att svara och krävs flera försök innan man får svar på en av frågorna man ställde/osv.
Dvs som åt helvete för många andra företag gör tex cdon.
Så frågan är om det hade gått snabbare än direkt till gskill? nja troligen tagit lika long heller lite längre tid, MEN du hade sluppit fraktkostnader i alla fall.

Du hade inte behövt gissa om du bara läser vad folk skriver.
"Jag har en RMA hos G.skill där jag köpt av computersalg 4x8gb 3600Mhz G.Skill Trident-Z RGB."

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Ahh det missade jag visst.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Vill in och posta i tråden att jag fick minnena i början på veckan och G.Skill skickade ett helt nytt kit till mig tillverkat i Juni 2018. Så 4x8gb helt nya stickor och dessa lyser korrekt.

Han jag pratade med per telefon förklarade att det var det som tog tid att dem vara tvungna att beställa ett par helt nya från Taiwan och skicka dem till holland som sedan skulle skickas till mig.

Hade dem förklarat detta i mailtråden vi hade så hade jag haft större tålamod än vad jag hade. Oavsett så löste dem det snyggt och jag måste lära mig att lugna mig är sensmoralen av historien

Tack alla som svarade!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||