Blir av med kopparledningen, så blir utan internet, erbjuden 4G, vad är bäst att göra?

Permalänk

Blir av med kopparledningen, så blir utan internet, erbjuden 4G, vad är bäst att göra?

Hej

Jag har fått reda på att telia kommer inte längre låta mig använda kopparledningen som jag idag använder för att ha internet istället erbjuder man 4g via mobilnätet. Jag vet inte hur bra detta är men det är ju trådlöst så antar att det är en ostabil uppkoppling.
Vi har 4datorer hemma och jag vet inte riktigt vad som är bäst att göra i mitt fall?
Gjorde lite research och såg att både telia och telenor har dåligt omdömde vad gäller 4g.

Vet inte vad som vore det bästa att göra i detta fall, någon som kan rekommendera någon bra leverantör av 4g?

Permalänk
Medlem

Du ska välja den operatör som har bäst nätverk där du bor. Så testa med bredbandskollen på din och andras telefoner vad som funkar bäst hemma hos dig. Fråga även grannarna. När du hittat bästa operatören så kan du googla vilka andra operatörer som använder samma nätverk för att få fler alternativ, sen väljer du nån av de här operatörerna.

Permalänk
Medlem

Tele2 unlimited är ganska billigt om du går med i en grupp (kan gå med vem som helst) så kan du få 150 kr/per månad i rabatt (349 kr/mån eller 249 kr/mån om du kan få studentrabatt), de delar 4g med telenor men hastighet och stabilitet varierar väldigt mycket lokalt.

Jag rekommenderar att du beställer hem kontantkort från de olika operatörerna och testar för att se vilken som har stabilast och har bäst hastighet.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Alla bra råd, jag vill bara tillägga rådet att skaffa en bra router med inbyggd 4G modem. Dom små donglarna har ofta problem med både värme och täckning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När kopparnätet försvann hos oss blev vi erbjudna "framtidens nät" 4g internet av telia och det har fungerat mycket bättre än ADSL någonsin gjorde, både stabilare och bättre fart

Permalänk
Medlem

Ja, jag vill även slå ett slag för att det spelar inte så stor roll hur bra täckning din operatör har från masten till dig om du själv sitter med en dålig mottagare. Är ofta som man inte tänker på det.
Så jag skulle ge dig rådet att även kolla vilket modem/router så har bäst 4G modem i sig.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Du ska välja den operatör som har bäst nätverk där du bor. Så testa med bredbandskollen på din och andras telefoner vad som funkar bäst hemma hos dig. Fråga även grannarna. När du hittat bästa operatören så kan du googla vilka andra operatörer som använder samma nätverk för att få fler alternativ, sen väljer du nån av de här operatörerna.

Skrivet av ponanmsi:

Tele2 unlimited är ganska billigt om du går med i en grupp (kan gå med vem som helst) så kan du få 150 kr/per månad i rabatt (349 kr/mån eller 249 kr/mån om du kan få studentrabatt), de delar 4g med telenor men hastighet och stabilitet varierar väldigt mycket lokalt.

Jag rekommenderar att du beställer hem kontantkort från de olika operatörerna och testar för att se vilken som har stabilast och har bäst hastighet.

Tror väl att alla kontaktkort skulle funka okej? Men jag är inte så insatt i detta , enda gången jag köper surf till min mobil är via comviq kontakt kort (3g) och den är ''ok'' lite segt tycker jag. Grejjen är att mitt internet kommer tas ur bruk den 29:de denna månaden så jag har inte så mycket tid på mig att bestämma mig. Verkar lite krångligt att köpa kontaktkort och testa sig fram , min mobil har bara 3g och så är den generellt seg vet inte om jag ens skulle märka något.

Skrivet av Garmzon:

Alla bra råd, jag vill bara tillägga rådet att skaffa en bra router med inbyggd 4G modem. Dom små donglarna har ofta problem med både värme och täckning

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Stidt-O:

Ja, jag vill även slå ett slag för att det spelar inte så stor roll hur bra täckning din operatör har från masten till dig om du själv sitter med en dålig mottagare. Är ofta som man inte tänker på det.
Så jag skulle ge dig rådet att även kolla vilket modem/router så har bäst 4G modem i sig.

Både telia och telenor använder sig utav HUAWEI B525 den ska vara bra av det jag läst på amazon. Men telia erbjöd också en ''antenn'' om signalen skulle vara för svag. Telenor som jag har nu verkar inte ens hur mycket fri surf som helst. Kollade på prisjakt föresten där verkar en router vara väldigt omyckt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=2037634 min fråga är bara, att den har ju 5g ser det ut som. Vilket jag är lite rädd för att använda pga cancer och hälsorisker som jag läst mycket om. Har ni något bättre alternativ med 4g?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Kollade på prisjakt föresten där verkar en router vara väldigt omyckt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=2037634 min fråga är bara, att den har ju 5g ser det ut som. Vilket jag är lite rädd för att använda pga cancer och hälsorisker som jag läst mycket om. Har ni något bättre alternativ med 4g?

Den har inte 5G eller mobil bredbandsanslutning men den har stöd för 4G modem över USB, många här på forumet har haft dåliga erfarenheter av 4G med ASUS routrar (inklusive mig) så jag skulle inte rekommendera den.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:

Den har inte 5G eller mobil bredbandsanslutning men den har stöd för 4G modem över USB, många här på forumet har haft dåliga erfarenheter av 4G med ASUS routrar (inklusive mig) så jag skulle inte rekommendera den.

Vilken tur att du sa att den inte har mobil bredbandsansultning det hade jag missat helt. Vilken skulle du rekommendera mig i min situation med 4g? Hur kommer det sig att den har så många stjärnor på prisjakt av väldigt många köpare över 1000recensioner också.

Permalänk
Medlem

Om du nu är rädd för strålningen så tar du och skaffar en router som kan köra med externa antenner och så skaffar du en riktantenn som du sätter utomhus (och riktar mot närmaste mast).
På köpet får du sannolikt bättre mottagning också !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Tror väl att alla kontaktkort skulle funka okej? Men jag är inte så insatt i detta , enda gången jag köper surf till min mobil är via comviq kontakt kort (3g) och den är ''ok'' lite segt tycker jag. Grejjen är att mitt internet kommer tas ur bruk den 29:de denna månaden så jag har inte så mycket tid på mig att bestämma mig. Verkar lite krångligt att köpa kontaktkort och testa sig fram , min mobil har bara 3g och så är den generellt seg vet inte om jag ens skulle märka något.
Både telia och telenor använder sig utav HUAWEI B525 den ska vara bra av det jag läst på amazon. Men telia erbjöd också en ''antenn'' om signalen skulle vara för svag. Telenor som jag har nu verkar inte ens hur mycket fri surf som helst. Kollade på prisjakt föresten där verkar en router vara väldigt omyckt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=2037634 min fråga är bara, att den har ju 5g ser det ut som. Vilket jag är lite rädd för att använda pga cancer och hälsorisker som jag läst mycket om. Har ni något bättre alternativ med 4g?

Har du belägg för att cancerrisken är större med wifi över 5 GHz än med 2,4?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

vi kör på 3g/4g i Italien där vi saknar koppar/fiber. vi använder dovado pro router med en 4g modem med extern rundstrålande antenn, detta gör det mycket stabilt, (har varit i drift sedan pro modellen släpptes för många år sedan) rundstrålande ger dig en stabilare anslutning än riktantenn när vädret är dåligt. 3g/4g är mycket känsligt för buskar träd och tv-antenn så sätt den inte under din tv antenn på samma rör. tycker du wlanet blir för dåligt kan du stänga av det inbyggda i routern och sätta tex unifi ap i stället. tänk på att köpa riktigt bra kabel mellan antenn och stickan, man har stora förluster i kablarna. antenner köper du billigt från Kina, tänk bara på att kolla så banden stämmer med dom svenska. //

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Har du belägg för att cancerrisken är större med wifi över 5 GHz än med 2,4?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag utgick ifrån att det va 5g nätet det pratades om och då är ju diverse folieorganisationer duktiga på att sprida dålig forskning som pekar på både det ena och andra.
Däremot är det nog som du säger stt TS (också) blandat ihop 5ghz-wi-fi med 5g wwan då produkter med det senare inte lär finnas i handeln än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Har du belägg för att cancerrisken är större med wifi över 5 GHz än med 2,4?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det lär han inte ha. Det finns mig veterligen inga reproducerbara studier som visar detta och återigen rör det sig inte om joniserande strålning (den typen av strålning vi vet orsakar bl.a. cancer) i något av fallen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Allt beror på var man bor.
Midsommarafton + midsommardagen var mulet/regn vid min sommarstuga, vi hade på fullt allvar hastigheter runt 0.5-1Mbit på 4G. ”Alla” satt väl inne och streamade porr och gejmade.

Idag skiner solen och hastigheten är återigen ”normal”.

4G är som jag alltid sagt, nått som är ”nice to have”, men helt horribelt att någon öht kan försöka få för sig att börja påstå att 4G/radio ska vara ett fullgott alternativ till en fast lina.

Jag hade tagit en ~10Mbit *dsl över 4G varje gång, tyvärr har dom även här fimpat vår telefonledning.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Blev net1 dem har funkat bra hittills, när jag pratade med dem sade dem att den obegränsade mängden surf (deras dyraste erbjudande) innefattar flera tusen gigabyte surf/månad och att man inte behöver oroa sig att mängden kommer ta slut, så det lät bra.

Skrivet av Gaist:

Har du belägg för att cancerrisken är större med wifi över 5 GHz än med 2,4?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Napoleongl:

Jag utgick ifrån att det va 5g nätet det pratades om och då är ju diverse folieorganisationer duktiga på att sprida dålig forskning som pekar på både det ena och andra.
Däremot är det nog som du säger stt TS (också) blandat ihop 5ghz-wi-fi med 5g wwan då produkter med det senare inte lär finnas i handeln än.

Skrivet av blunden:

Nej, det lär han inte ha. Det finns mig veterligen inga reproducerbara studier som visar detta och återigen rör det sig inte om joniserande strålning (den typen av strålning vi vet orsakar bl.a. cancer) i något av fallen.

Strålskyddsstiftelsen väger ganska tungt.
http://www.stralskyddsstiftelsen.se/2017/09/stoppa-5g-over-18...

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Nej, Strålskyddsstiftelsen väger inte tungt.
https://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-for...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/myndighet-reagerar-pa-l...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Negativ vikt snarast... däremot skriker de ganska högt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

4G är som jag alltid sagt, nått som är ”nice to have”, men helt horribelt att någon öht kan försöka få för sig att börja påstå att 4G/radio ska vara ett fullgott alternativ till en fast lina.

Med externa riktade antenner löser man många av problemen med 4G, det är en förbannad skillnad mellan att sitta med telefon/dongle och "riktiga" grejer när det kommer till stabiliteten på prestandan.

Jag var lite av en tvivlare också men efter att jag drog upp riktad antenn åt morsan så var tammefan hennes 4G minst like stabilt som mitt eget ADSL ur prestandasynpunkt. Innan jag drog upp antennen åt henne så hade hon "bara" en 4G router med i princip fri sikt i riktning mot masten (6-7km bort dock), då hade hon fortfarande liknande problem som dig med drops i prestanda vid hög belastning av nätet samt "extremväder".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Allt beror på var man bor.
Midsommarafton + midsommardagen var mulet/regn vid min sommarstuga, vi hade på fullt allvar hastigheter runt 0.5-1Mbit på 4G. ”Alla” satt väl inne och streamade porr och gejmade.

Idag skiner solen och hastigheten är återigen ”normal”.

4G är som jag alltid sagt, nått som är ”nice to have”, men helt horribelt att någon öht kan försöka få för sig att börja påstå att 4G/radio ska vara ett fullgott alternativ till en fast lina.

Jag hade tagit en ~10Mbit *dsl över 4G varje gång, tyvärr har dom även här fimpat vår telefonledning.

Jag har faktiskt 4g och fast adsl 10mbit. Men jag har en sambo som streamar endel på adsl nätet, så därför har jag ett 4g mobilt bredband när jag ska spela. Bättre ping och snabbare hastighet.

Annars är de ganska likvärdigt tycker jag. Iaf i ping om inte sambon streamar. När hon streamar har jag en ping på ca 120. runt 50-60 utan någon stream på.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Med externa riktade antenner löser man många av problemen med 4G, det är en förbannad skillnad mellan att sitta med telefon/dongle och "riktiga" grejer när det kommer till stabiliteten på prestandan.

Jag var lite av en tvivlare också men efter att jag drog upp riktad antenn åt morsan så var tammefan hennes 4G minst like stabilt som mitt eget ADSL ur prestandasynpunkt. Innan jag drog upp antennen åt henne så hade hon "bara" en 4G router med i princip fri sikt i riktning mot masten (6-7km bort dock), då hade hon fortfarande liknande problem som dig med drops i prestanda vid hög belastning av nätet samt "extremväder".

Jo, då hade ni bra förutsättningar.
Jag har ”varit med” i stort sett sen 3G/mobilt bredband kom, då vi väldigt tidigt blev av med telefonlinjen.

Har under åren testat minst ett tiotal olika antenner, fler olika modem än man kan räkna till, och återigen nått tiotal routers med mobilstöd, även sådana som är ”industrial” grade.

Det som nu funkar bäst är dubbla poynting riktantenner, separat huaweimodem och en dovado Pro.

Peoblemet hos mig ligger dock inte i att få en stabil uppkoppling eller bra hastighet, problemet ligger i att masten är horribelt underdimensionerad.
En onsdag i mars är det inga problem, får ut runt 20/20 Mbit, bra ping, stabil uppkoppling.

Men sen kommer påsk, midsommar, juli/aug. Alla sommarfirare åker ut och kn*llar sönder den enda 4G mast vi har.
Förmodligen så anser inte operatörerna att det är motiverat att sätta upp fler master då det säkert 97% av tiden på året är ”Bra” kapacitet, problemet är bara stt det är dom sista 3% som folk bryr sig om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Nej, det gör den inte. Även om namnet låter officiellt är det tillsynes en intresseorganisation.

EDIT: Ser att andra redan skrivit det, och med ytterligare källor.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q