Köpråd dator 10k, ersättare till våran Asus ROG G75VW

Permalänk
Medlem

Köpråd dator 10k, ersättare till våran Asus ROG G75VW

Tja!

Eftersom våran bärbara gaming nu börjar sjunga på sin sista vers är det dags och byta ut den till något nytt, lite bättre..
Datorn idag är en: Asus rog g75vw
Externa skärmen: Skärm: Samsung S22F350FHU 22"

Vill nu kliva över till stationär istället och vill knåpa ihop något för 10k, och nu behöver hjälp av er här. Suttit och läst en massa hela dagen, men nu måste jag ha hjälp i djungeln...
Jag har själv suttit och kikat, men alla olika grafikkort gör mig förvirrad..

Vi spelar följande spel, i ordningen:
*Fortnite
*Dota 2
*CS:Go/Source

Jag klipper och klistrar lite videos också på bilkörning, inga extrema effekter görs. Klippa klistra, musik och spara..
Sen används datorn också till att surfa, och ibland kolla på film.

Vi kan väl utgå ifrån följande:
OS behöver inte finnas med i beräkningen.
Hårddisk 1tb finns, dock vill jag ha en 120/250gb SSD om budgeten tillåter.

Tack på förhand!

Med vänliga Hälsningar, D

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair SF750 750W | ASUS ROG STRIX B560-I | i5 11400F | ASUS RTX 3080 TUF OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Kingston FURY Renegade M2 1TB | Corsair Force MP510B 960GB | CM NR200P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0rre:

Tja!

Tack för snabbt svar.

Jag är ingen guru på detta men på pappret ser den kraftig nog ut.

Nu har jag suttit och läst och kikat en massa och har då lite frågor på bygget:
Intel vd AMD? Mycket av det jag läst verkar som man får mer för pengarna på en AMD?

16gb ram känns bra.

SSD diskarna verkar som att många förespråkar samsung?
Är det värt dom extra pengarna och klämma in en 240 ssd från samsung?

Tack återigen!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här har du en med AMD processor ist. Dock är jag inte så kunnig på AMD så nån med mer kunskap kanske kan tipsa om det finns bättre än den jag valde. Jag själv skulle lägga till lite för en Samsung https://www.inet.se/kundvagn/bild/11592911/

Visa signatur

Corsair SF750 750W | ASUS ROG STRIX B560-I | i5 11400F | ASUS RTX 3080 TUF OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Kingston FURY Renegade M2 1TB | Corsair Force MP510B 960GB | CM NR200P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0rre:

Här har du en med AMD processor ist. Dock är jag inte så kunnig på AMD så nån med mer kunskap kanske kan tipsa om det finns bättre än den jag valde. Jag själv skulle lägga till lite för en Samsung https://www.inet.se/kundvagn/bild/11592911/

Tackar verkligen för din tid!

Jag kikar lite på detta och så kanske nån har något annat att inkomma med, så får man det bästa av två världar

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej. Ryzen och intel är båda bra - själv har jag fått uppfattningen om att intel slår ryzzen i spel (inte alltid) och då bör man kika närmare på dem. Jag rekomenderar att du ser lite på youtube - finns många filmer där de jämför de två processorerna. Ryzen kan man klocka (om ni är intresserade) vilket gör att de får en överhand.

Lycka till med köpet.

Simon

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonW86:

Hej. Ryzen och intel är båda bra - själv har jag fått uppfattningen om att intel slår ryzzen i spel (inte alltid) och då bör man kika närmare på dem. Jag rekomenderar att du ser lite på youtube - finns många filmer där de jämför de två processorerna. Ryzen kan man klocka (om ni är intresserade) vilket gör att de får en överhand.

Lycka till med köpet.

Simon

Tja!

Tack så hjärtligt för ditt svar. Har suttit sen igår kväll och läst en massa, kollat på videos och allt möjligt och idag påbörjades inköpen..

Det blir AMD baserad burk, och följande inköp är gjorda:
Moderkort: ASUS ROG STRIX B350-F Gaming
Processor: AMD Ryzer 1600
Chassi: Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart

Det jag nu sitter i funderingar kring är RAM-minnen. Ska man satsa på något högre än 2400 mhm ? Tänker möjligtvis 3000 mhz, 16gb?

Jag lyckades spara några hungrigar på delarna genom att åka till olika butiker och handla delarna på plats, och kommer att fortsätta göra så för att kunna använda dom sparade pengarna på kanske bättre SSD, grafikkort eller annat.

Jag tänkte ta tag i resten av delarna imorgon under dagen.
PCU 550w/600w tänkte jag inhandla, en extra fläkt 140mm till framsidan på chassit.
Kommer jag även fram till vilka RAM-minnen jag ska ha ska även dessa köpas in under morgondagen.

Sen har jag Grafikkortet kvar vilket kommer efter midsommar då jag reser bort på onsdag eftermiddag.
Hårddisken har jag inte bestämt mig för ännu, är sugen på att köra en 240GB SSD samt en 1tb vanlig hårddisk till mer vanliga filer som bilder, filmer osv.

Kom gärna in med input!

Med vänliga hälsningar, D

Permalänk
Medlem

Sådär då..

Blev följande idag:
Ram minnen 16gb 3000mhz (2x8gb)
550w PCU
240gb Samsung SSD
1tb HD WD BLUE

Fick även lämna tillbaka moderkortet jag köpte igår och fick en utbytes då den gamla var använd och saknade delar, insåg jag idag när jag skulle montera fläkten till processorn..

I övrigt saknas då grafikkort men den kommer..

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rekommendera mig ett grafikkort

Hej,

Är i full fart med bygget och allt är redan inhandlat förutom då grafikkortet.. och nu söker jag rekommendationer på ett sådant.

Budget: 4000
CPU: ryzen 5 1600
Moderkort: b350-f ROG strix
PCU: 550w EVGA bronze
RAM: DDR4 3000mhz 16gb (3x8gb)
Diskar: 1 SSD 240gb samsung, 1tb WD blue

Spel som spelas:
Dota2
Fortnite
Cs:go
Lite redigering i Adobe premiere PRO kommer att ske. Mest klipp och klistra mestadels lite bilkörning.

Sen kommer datorn att användas till lite standard filmtittande, surf helt enkelt.

Kör hårt nu killar och tjejer, mata mig med grafikkort som ni tror passar mina behov inom budgeten såklart.

Mvh

Permalänk
Medlem

Gtx 1060 6gb om du inte ska köpa begagnat. Tycker jag iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Avstängd

Inom en budget på 4 tusen så är de isf valfritt GTX 1060 6GB eller ett RX 580 8GB som gäller. Iaf vid köp i butik.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

begagnat 1070 1070ti

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

över maxpris ja, men ett 1070ti till ett bra pris tycker jag.
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

https://cdon.se/hemelektronik/palit-nvidia-geforce-gtx-1060-d...

över maxpris, demo, "lövblåsar" design, men ett bra pris för ett 1080.
https://www.proshop.se/Grafikkort/ZOTAC-GeForce-GTX-1080-Blow...

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Rx580 8gb vs gtx 1060 6gb

Jag har försökt klura och läsa lite men verkar som att gtx ändå är bättre fast lägre GB?

Sen det här med begagnat? Vågar man köpa ett sådant?
För mig känns nytt som ett mycket säkrare kort, men man kan helt klart få lite bättre kort för samma pris om man kikar på ett begagnat sådant?

Sedan skillnad på 1070 och 1070ti?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Dfkmas *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tja.

Då var nästan allt klart..

Utökade mitt budget något och satsade på ett rejält grafikkort.
Hittade ett billigare gtx 1080 på blocket som är köpt i februari iår. Kvitto följer med vilket är okej för mig.

Så nu tror jag faktiskt att allt är klart och datorn går igång på måndag för första gången.

Nu sitter jag och funderar på hur jag ska göra med kylningen och hoppas på att då hjälp av er även om tråden varit rätt död med svar :/

Jag har plats för 2 stycken 120/140mm på framsidan. 1 120 förinstallerad på baksidan, samt plats för en 120/140mm ovan på.

Jag vet inte om det är värt att satsa på en 280 AIO och köra in den på framsidan till CPUn, samt en 120mm ovanpå.

2 utsugande, 2 från aio inblåsande på framsidan?

Borde väl optimera datorns luftflöde på bästa sätt? Eller har någon nått annat förslag?

Nu är budgeten redan är spräckt så kan jag lika gärna lägga pengar på bra kylning. Sparade ändå in någon tusenlapp på att köpa ett begagnat grafikkort.

Även, borde man byta kylpasta till något bättre?

Tacksam för svar om någon kan ta sig an tid!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com