Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Laxpudding:

4:2:2-subsampling är ganska störande i windows, vet inte varför riktigt - det är ofta mindre störande färgblödningar med 4:2:0-subsampling men det verkar inte vara möjligt med skärmen.

Min gissning till att 4:2:0 kan upplevas vara mindre störande än 4:2:2 är för att 4:2:0 är kvadratisk (4 pixlar delar samma färg) medans i 4:2:0 är den inte kvadratisk (2 pixlar delar samma färg).
Ögat gillar symmetri.

Ryzen 1800X | Sapphire 390 Nitro | Asus Prime x370-pro | 16GB
Asus MG279Q | Ducky Premier MX Blue | Logitech G900 | Icemat v1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

@Laxpudding:
Ursäkta lite här, själv sitter jag med en philips skärm, inte någon värsting, men:

Jag har gått över till displayport, från dual-nånting, och gick därmed ner från 144 till 120, nu flyter det bättre.

Sen, om det "bara" är för spel, så tror jag gamerligan missupfattat nåt...

http://wiki.unrealadmin.org/Netspeed_Tutorial_(UT)

Jag tror den länken fortfarande håller, teoretiskt, Tsne är inte en idiot, däremot har ju internet gått framåt, och den är skriven från början för crt skärmar, och i detta fallet ett specifikt spel.

Och det där med "fa-an vad det laggar med v-sync på", är inbillning, det finns gamers som vägrar spela utan v-sync, eller som nu, nvidia och amd's varianter.

Skillnaden för mig blev klockren, att gå NER till 120, jämfört med 144 "wee skärmen klarar 144...vänta lite, faan vad det laggar nu..."

Räkna om vad din lina klarar att uppdatera, så tror jag att du kommer gilla att spela.

AMD K6-III 450, XFX 7950GT 512mb 550M, 64MB Ram, Nåt msi-kort.
Används för korsord online, och harpan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av pytonOrm:

dessa värsting skärmar ni nämner orkar ett grafikkort ens driva dessa idag lixom 4K i 144hz osv ? knappast ett gtx 1080ti klarar det väl ? eller är jag fel ute ? och jag som sitter med 60hz tycker det räcker gott o väl knappast jag skulle se skillnad mot en 75-100hz eller ? dock kör jag ju 1920 x 1080 iofs sitter jag med en gamer projektor men endå på vanligt skärm

Du ser absolut skillnad på att gå från 60 Hz till 120 Hz. Från 120 Hz till 144 Hz är det en liten skillnad men inte speciellt mycket. Efter att ha suttit med 144 Hz-skärm blöder nästan mina ögon av att använda 60 Hz och jag undrar hur jag stod ut med det tidigare. 4K UHD kan jag dock inte ge någon synpunkt på då jag sitter på 2560x1440.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Snigeln Bert:

Du ser absolut skillnad på att gå från 60 Hz till 120 Hz. Från 120 Hz till 144 Hz är det en liten skillnad men inte speciellt mycket. Efter att ha suttit med 144 Hz-skärm blöder nästan mina ögon av att använda 60 Hz och jag undrar hur jag stod ut med det tidigare. 4K UHD kan jag dock inte ge någon synpunkt på då jag sitter på 2560x1440.

Det verkar onekligen som att det är värre att gå från en 120+Hz skärm till en 60Hz än att gå ner från 4k till 1440p.
Men 4k till 1080p, det går inte. Inte för mig i alla fall.

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

@laxpudding Går det inte bara att köra 2Displayports kablar. För att fulla ut gapet i full kvalié 144hz. Eller är det gränssittet? Hänger inte riktigt med

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus H170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2133Mhz.
EVGA GeForce GTX 1080 SC | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Corsair Gaming K70 LUX RGB Keyboard.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Erik Österberg: Nyckelordet är "bara"

Displayport är likt de flesta gränssnitt gjort för en förbindelse. DP kan innehålla flera bildströmmar men det är fortfarande byggt för en enda länk. Att köra dubbla länkar till samma skärm är inget som gränssnittet är konstruerat för.

Det finns två kända lösningar för detta på konsumentskärmar och det är Dells kortlivade 5K-skärm och Apples iMac med 5K-skärm, alltså 5120x2880. Dell kör med två kablar och Apple med en modifierad specialkrets.

Panelen regleras då som två separata skärmar, varsin halva av panelen. I fallet med Dells-skärmen var det ett vanligt fel att de hamnade ur synk och det hade en egen sida med märkliga problemsituationer. Som att efter ett fel uppstått kunde skärmen flimra i flera minuter efteråt. Apple har såvitt jag sett inte haft samma problem med iMac, men jag har heller inte följt Apple-frågor på många år. Samtidigt är situationen lite enklare när allt sitter i samma låda.

Så tekniskt möjligt, ja. Men då måste Nvidia också lösa hur man ska synkronisera G-Sync på två separata länkar till vad som är samma panel. Plus hantera local dimmingen på samma sätt. Det verkade vara nog svårt att få G-Sync att arbeta ihop med local dimming. Att då synkronisera G-Sync och local dimming på två separata strömmar som måste ligga i prefekt synk ned på panelnivå... Det är antagligen enklare och snabbare att fräscha upp hela DP-standarden och vänta in nya kretsar för nästa generation skärmar.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priserTV för sport

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Roughack:

Min gissning till att 4:2:0 kan upplevas vara mindre störande än 4:2:2 är för att 4:2:0 är kvadratisk (4 pixlar delar samma färg) medans i 4:2:0 är den inte kvadratisk (2 pixlar delar samma färg).
Ögat gillar symmetri.

Svaret ligger antagligen i hur färginformation först reduceras och sedan interpoleras fram. Detta i kombination med hur text renderas i Windows där kantfärger används flitigt. Effekterna av 4:2:2 varierar till exempel rätt tydligt med Clear Type av/på och det har olika effekt. Ingen av dem bättre än det andra, bara olika hemskt.

Vid 4:2:2 är det halva horisontella upplösningen och då kommer (enkelt förklarat) pixel 1 interpolera fram sin färg information från pixel 2 på samma rad. Beroende på ifall pixel 2 är exempelvis svart i texten eller en applicerad kantfärg kommer det att interpolera fram information från kantfärgen och därför förstärka denna färg som kantblödning över pixel 1. Detta gör också att exakt position på pixlarna gör att interpoleringen slår olika. Flytta text i sidled vid 4:2:2 och färgen över texten kommer skifta plats.

Detta blir egentligen värre än vad det borde bli. Grafikkortet kommer först att subsampla bilden från Windows och sedan interpoleraa skärmen upp informationen från denna subsamplade bild. Där kan alltså grafikkortet redan från början ha vägt ihop kantfärg och textfärg som sedan då interpoleras fram en pixel till. Istället för en svart text med brun kant blir det en mörkbrun bokstav som sedan blir interpolerad till ännu mer brunt. Som exempel.

Vid 4:2:0 är det också halva horistontella och halva vertikala upplösningen och då har redan mycket av färginformation i textrenderingen reducerats i subsamplingen. Vid interpolering finns inte längre särskilt mycket information om kantfärgerna kvar. Text ser bättre ut i 4:2:0 medan grafik i gränsnittet, ikoner och liknande ser värre ut.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priserTV för sport

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av FYNXER:

https://www.techpowerup.com/245231/latest-4k-144-hz-monitors-...

Är du som jag, funderar på ett köpa av ASUS PG27UQ eller Acer X27 för runt 25K.

Nu är jag inte så säker längre, tänker nog vänta ett tag till.

Det har uppdagats att ASUS och Acer har varit tvungna att fuska med bildkvaliteten över 120Hz och håller knäpp tyst om detta.

Detta för att det ännu inte finns komponenter för DisplayPort's DSC data kompression.

Avsaknaden av DSC gör att bildkvaliteten avsevärt försämras när du kommer över 120Hz.

Okej säger du, man kommer knappast komma över 120Hz så ofta med dagens grafikkort.

Du har rätt men om du lägger 25K på en skärm idag och senare i vinter köper ett grafikkort som klarar av leverera upp till 144Hz så sitter du där med ett stort problem.

Problemet verkar inte gå att fixa utan nya komponenter vilket gör att du inte kan firmware uppgradera skärmen för att fixa det.

Tänker inte lägga 25K på en skärm med ett så allvarligt bildkvalitetsproblem i hårdvaran.

Jag väntar nog tills de har fixat problemet vilket borde bli senare i år.

Trodde ingen brydde sig om detta när jag skrev om skärmens begränsningar den 3:e Juni, kom i alla fall inga reaktioner på det då

#17420972

AMD Ryzen 2700X (Phanteks PH-TC14PE ) * Corsair LPX 16GB 3000MHz * ASUS Prime X370-PRO * MSI GTX 1080 Gaming @2050/11000MHz * Samsung 850 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 500GB * Fractal Design Meshify C TG * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av veckans:

Trodde ingen brydde sig om detta när jag skrev om skärmens begränsningar den 3:e Juni, kom i alla fall inga reaktioner på det då

#17420972

Kan ju vara för att den tråden redan var bortglömd när du skrev...

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

@Laxpudding: Använde iMac två displayports/8-lanes? Fått för mig att de trimmade 4 lanes för att fungera med AMD-gpun, de använder en vanlig (Apple-specifik) Tcon i.a.f. och har inte sett någon grävt i hur de får över signalen. Samma Tcon används ju även i senare produkter med DP1.3, så den stödjer nog mer bandbredd.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Petterk: Ingen djupare aning om hur de har löst detta annat än det Apple-specifika chipet.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priserTV för sport

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Laxpudding:

@Petterk: Ingen djupare aning om hur de har löst detta annat än det Apple-specifika chipet.

Har bara sett spekulationer, inte någon nedbrytning av moderkortet och några scheman ritade över den biten. Kretsen används dock i andra produkter, så det känns som det är rimligt att anta att kretsen stödjer mer bandbredd än DP1.2-specifikatinerna specificerar och att de helt enkelt kan ha löst det genom att driva signalerna på Pitcairn/Tonga-kretsarna hårdare. Eftersom det är internt behöver de inte bry sig om kablar dessutom. Apple har ju kunnat anpassa firmware både i GPUn och Tcon, så att något liknande Apples lösning – om de nu kör 4 lanes – inte gjorts utanför företaget eller ens med fristående skärmar hos Apple kan man ganska enkelt förstå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

@Laxpudding: Om de kör 4-lanes så skulle det förklara att det tog ett tag innan 5K-iMacarna kunde köra 5K i Windows/Boot Camp. Drivrutinerna måste ju veta att de kan driva på hårdare än DP1.2 tillåter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av AdoringFan:

Finns tusentals spel men ok.

Jag ställde en fråga (och fick även var vid ett tidigare inlägg), på din formulering verkar det som att du utgick från att jag menade att det inte skulle finnas några tillämpningar.

För att ställa en följdfråga eftersom många av er verkar insatta och kanske har 4K-möjlighet; upplevs hög upplösning med riktigt låga grafikinställningar att föredra framför lägre upplösning med höga inställningar? Självklart fattar jag att Tetris kan man utan problem spela i 4K utan att fundera över detta (även med max FPS), fast å andra sidan kanske det heller inte är så viktigt att ha 4K heller då man spelar Tetris

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av dannesthlm:

För att ställa en följdfråga eftersom många av er verkar insatta och kanske har 4K-möjlighet; upplevs hög upplösning med riktigt låga grafikinställningar att föredra framför lägre upplösning med höga inställningar? Självklart fattar jag att Tetris kan man utan problem spela i 4K utan att fundera över detta (även med max FPS), fast å andra sidan kanske det heller inte är så viktigt att ha 4K heller då man spelar Tetris

Väljer man de absolut lägsta inställningarna (typ Low på den vanligt förekommande skalan Low, Medium, High, Ultra) brukar allt se extremt dåligt ut, hur hög upplösningen än är. Skuggor, texturer och effekter brukar helt enkelt vara alltför simpla i grunden för att ha någon chans att se bra ut.

I till exempel Battlefield 1 är dock Medium tämligen snyggt – inte mycket sämre än Ultra. Då måste jag dock understryka att jag inte spelat det i 4K, utan bara i 1440p. Din fundering är ju inte en enkel ja-eller-nej-fråga, men jag spelar hellre BF1 i 1440p Medium (och därmed definitivt 2160p Medium) än 1080p Ultra. I andra spel kanske skillnaden mellan detaljnivåerna är större, och då kanske svaret blir annorlunda.

Det måste också tas i beaktning att nyare spel tenderar att sakna MSAA, vilket åtminstone i fallet BF1 minimerar skillnaden mellan Medium–High och Ultra. Som exempel är ju 2160p Medium en större förbättring ställt mot 1080p Ultra utan MSAA än ställt mot 1080p Ultra med MSAA (som t ex BF3 har).

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av dannesthlm:

upplevs hög upplösning med riktigt låga grafikinställningar att föredra framför lägre upplösning med höga inställningar?

Är en stor äpplekaka med lite vaniljsås att föredra framför en liten äpplekaka med mycket vaniljsås? Beror nog på vem du frågar!

Olika spel kommer svara olika på detta och olika personer kommer föredra det ena framför det andra. Talar vi om moderna AAA-titlar med väl utvecklad grafik för 4K är svaret ofta att man prioriterar just 4K-upplösningen därför att den detaljnivån kanske är inbyggd i spelet. Kör du ett äldre spel gjort för en tid när 1920x1080 var bleeding edge lär du föredra det omvända. Och många spel kommer att vara någonstans mittemellan.

Därför är valfriheten viktig vilket också är vad man får med en sådan här skärm.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priserTV för sport

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av dannesthlm:

Jag ställde en fråga (och fick även var vid ett tidigare inlägg), på din formulering verkar det som att du utgick från att jag menade att det inte skulle finnas några tillämpningar.

För att ställa en följdfråga eftersom många av er verkar insatta och kanske har 4K-möjlighet; upplevs hög upplösning med riktigt låga grafikinställningar att föredra framför lägre upplösning med höga inställningar? Självklart fattar jag att Tetris kan man utan problem spela i 4K utan att fundera över detta (även med max FPS), fast å andra sidan kanske det heller inte är så viktigt att ha 4K heller då man spelar Tetris

Du vet att PC plattformen har Tusentals spel att välja från?

Det finns mer än just Battlefield och Doom. Bara för att man har en 4K 144hz skärm så innebär inte det att man spelar allting i 60fps.