Ok att handla på Proshop.se

Permalänk

Jag har handlat många gånger på proshop för att Inet eller liknande inte haft det jag sökt i lager och jag har aldrig haft några problem med proshop, det senaste jag köpte va en ny mobil och den kom efter tre dagar så de gick ju ganska snabbt också. Men jag har inte behövt lämna tillbaka nånting så jag vet inte hur dom är att ha att göra med när det gäller sånt.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Avstängd

Köpte ett chassi och gfx på proshop I våras. Beställde på fredagen, 8ch det var framme på måndagen. Inga problem alls.

Känns generellt som det är aningen billigare på proshop också.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

köpte en g302 därifrån förra året, kom fram fort och de verkar legit.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Kass ÅF

Beställde en Alienware 34 tums välvd skärm av proshop, snabb leverans.
Till min fasa så inser jag att de tagit fullt betalt för en begagnad/demoskärm. Trasig skyddsplast runt benstödet, själva skärmen och öppnad sladdförpackning med mera.
Kommer ALDRIG mer att handla av de där klåparna och nu börjar en förmodad mardröm med returen..
Usch säger jag bara, det är ju på gränsen till bedrägeri att sälja använd utrustning till fullpris.

minus på svordomar 2
Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim_hansson:

Beställde en Alienware 34 tums välvd skärm av proshop, snabb leverans.
Till min fasa så inser jag att de tagit fullt betalt för en begagnad/demoskärm. Trasig skyddsplast runt benstödet, själva skärmen och öppnad sladdförpackning med mera.
Kommer ALDRIG mer att handla av de där klåparna och nu börjar en förmodad mardröm med returen..
Fyfan säger jag bara, det är ju på gränsen till bedrägeri att sälja använd utrustning till fullpris.

Du gnäller om en mardröm med returen som du bara tror ska inträffa.... Jag tror Proshop klarar sig utan dig.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Du gnäller om en mardröm med returen som du bara tror ska inträffa.... Jag tror Proshop klarar sig utan dig.

Gnäller? Vet inte hur du är som konsument, men jag tänker som så i alla fall att om jag betalar för nåt som annonseras som nytt så vill jag ha nåt nytt också, inte nåt begagnat. Mina farhågor om returen är slutsats jag dragit efter att ha läst tidigare inlägg i den här tråden.

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim_hansson:

Gnäller? Vet inte hur du är som konsument, men jag tänker som så i alla fall att om jag betalar för nåt som annonseras som nytt så vill jag ha nåt nytt också, inte nåt begagnat. Mina farhågor om returen är slutsats jag dragit efter att ha läst tidigare inlägg i den här tråden.

Jag har läst tråden flera gånger och jag tycker inte du har täckning för dina påstående. En del har dåliga erfarenheter men att prata om mardröm är en väldig överdrift.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Jag har läst tråden flera gånger och jag tycker inte du har täckning för dina påstående. En del har dåliga erfarenheter men att prata om mardröm är en väldig överdrift.

Vad bra att du läser, då ser du säkert att det står förmodad mardröm i mitt inlägg. Förmodad innebär alltså att jag har starka farhågor om att detta kan leda till en mardröm. Det här innebär inte att mardrömmen har börjat än, dock så förmodar jag som sagt att det kommer att bli en mardröm efter att, som jag skrev, ha dragit slutsatser av andras erfarenheter av proshop och returärenden.

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Medlem

De ville jag skulle betala returfrskten på en 50" tv som var trasig vid ankomst, efter stora problem med att nå deras support. Panasonic gick in och löste det med ett serviceställe i närheten istället, fast det inte låg på dem. Aldrig mer Proshop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Så sjukt hur man kan få så olika bemötande.

Jag hade en produkt som gick sönder för en vecka sedan.
1) Gjorde rma på deras hemsida
2) Mailade och fick omgående en gratis returfraktsedel
3) Då jag kunde använda produkten med egna ersättningsdelar så skickade jag bara in den del som var trasig, trots att det stod att man skulle skicka allt. Jag skrev vänligt och förklarade mitt case, att det är idioti att byta nått som är helt samt att jag ville kunna fortsätta använda produkten
4) Imorse, 1 vecka efter inämnad RMA som även skulle ta sig hela vägen till Danmark innan felsökning kunde börja, har dom skickat en ersättningsprodukt
5) Då dom inte kunde leverera bara den trasiga delen så fick jag en helt ny produkt(!)

Detta är det absolut bästa RMA-förfarandet jag någonsin haft.

Permalänk

Jag var i kontakt med proshop idag och fick ett bra bemötande, de skickade omedelbart returfraktsedel och beställde en ny skärm till mig. So far so good, kanske jag slipper en mardröm

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Medlem

Har köpt ett GTX1080 och ett objektiv på Pro shop funkade klockrent.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Vår erfarenhet av Proshop finns här, kommer aldrig mer handla av dem... http://www.sweclockers.com/forum/trad/1397650-proshop-brak-om...

Kan säga att många företag, även svenska inte betalar tillbaka fraktkostnaden om man själv lägger ut pengarna, jag har själv varit nära att göra samma misstag med ett väletablerat svenskt företag... Lyckligtvis så hade jag lyckats få tag på en vettig skalle över telefon där som förklarade att det inte gick att få tillbaka pengar om jag själv lade ut för frakten...

Stor varning på det oavsett var man handlar!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag beställde en hårddisk där förut, det fungerade smidigt och jag kunde betala i svenska pengar, samt fick ett fast portopris före beställning.

(Som sagts ovan, kontrollera alltid vad som gäller vid returer, försvunnen post, etc, om det är oklart, ring upp kundtjänst eller skicka ett mail och fråga, gäller oavsett var man handlar.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Har handlat hos Proshop och även gjort rma utan problem.

Fick en förbetald returfraktsedel när jag mailade om en.

Proffsigt och snabb företag.

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag beställde mitt dyra 1080TI därifrån, och det skickades utan någon som helst vaddering... Utöver det var de väl okej, men jag kommer aldrig beställa något dyrt eller ömtåligt därifrån igen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Kan säga att många företag, även svenska inte betalar tillbaka fraktkostnaden om man själv lägger ut pengarna, jag har själv varit nära att göra samma misstag med ett väletablerat svenskt företag... Lyckligtvis så hade jag lyckats få tag på en vettig skalle över telefon där som förklarade att det inte gick att få tillbaka pengar om jag själv lade ut för frakten...

Stor varning på det oavsett var man handlar!

Jag skulle nog fundera en extra gång idag men företaget har fortfarande rekommenderat att jag skickar med företagspaket (för spårbarhet) till en angiven adress, hur ska jag förstå att det är samma sak som "beställ en förbetald adresslapp av oss". Tydligen var det i en rad i avtalet det stod att man skulle be om fraktsedel, ingen annanstans. Vi utgick helt enkelt från att om man följer instruktionerna företaget ger så får man pengar tillbaka, det var det stora misstaget...

Skrivet av f@boy:

De ville jag skulle betala returfrskten på en 50" tv som var trasig vid ankomst, efter stora problem med att nå deras support. Panasonic gick in och löste det med ett serviceställe i närheten istället, fast det inte låg på dem. Aldrig mer Proshop.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra ni inte betalade, det blev aldrig några pengar tillbaka för den där frakten för vi skulle tydligen mailat och bett om en fraktsedel i stället för att göra som det stod i instruktionerna.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

Har köpt en del moderkort därifrån. Inte dom snabbaste, men en bra butik som kan få fram hårdvara som inte är så enkel att hitta nån annanstans.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Jag skulle nog fundera en extra gång idag men företaget har fortfarande rekommenderat att jag skickar med företagspaket (för spårbarhet) till en angiven adress, hur ska jag förstå att det är samma sak som "beställ en förbetald adresslapp av oss". Tydligen var det i en rad i avtalet det stod att man skulle be om fraktsedel, ingen annanstans. Vi utgick helt enkelt från att om man följer instruktionerna företaget ger så får man pengar tillbaka, det var det stora misstaget...

Bra ni inte betalade, det blev aldrig några pengar tillbaka för den där frakten för vi skulle tydligen mailat och bett om en fraktsedel i stället för att göra som det stod i instruktionerna.

Instämmer till fullo, jag fick inte heller den informationen av företaget jag handlade från...
Det är väldigt förvirrande det håller jag med om, litet osäker på om det är förenligt med svensk lag om man skulle överklaga mot ett svenskt företag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Instämmer till fullo, jag fick inte heller den informationen av företaget jag handlade från...
Det är väldigt förvirrande det håller jag med om, litet osäker på om det är förenligt med svensk lag om man skulle överklaga mot ett svenskt företag...

Om jag förstått det rätt är det en gråzon, lagen ger en rätt att få tillbaka pengar men bara till en gräns för att man inte ska betala för dyr frakt. I våra fall är ju att be om fraktsedeln billigast och det stod i avtalet att vi skulle det... Men den vi pratade med som är advokat idag sa att det var i en gråzon som kunde vara laglig eller inte... Oavsett vilket inget vackert sätt att göra på...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Jag beställde mitt dyra 1080TI därifrån, och det skickades utan någon som helst vaddering... Utöver det var de väl okej, men jag kommer aldrig beställa något dyrt eller ömtåligt därifrån igen.

Köpte också ett grafikkort där kom i kartongen med brun papp runtom. Lite B men samtidigt om något händer i frakten så är det ju deras ansvar och kartongen kortet ligger i bör vara vaddering nog. Jag bryr mig inte om att kartongen kan bli lite kantstött. Men klart är ju tråkigt om produkten man väntat på är skadad och behöver skickas tillbaka.

Värre med inet som i många fall packar i nån ihopvikt pappskiva där små lösa komponenter lätt kan ramla ur.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köpte också ett grafikkort där kom i kartongen med brun papp runtom. Lite B men samtidigt om något händer i frakten så är det ju deras ansvar och kartongen kortet ligger i bör vara vaddering nog. Jag bryr mig inte om att kartongen kan bli lite kantstött. Men klart är ju tråkigt om produkten man väntat på är skadad och behöver skickas tillbaka.

Värre med inet som i många fall packar i nån ihopvikt pappskiva där små lösa komponenter lätt kan ramla ur.

Jag hade aldrig handlat en jädra pryl från Inet igen om det inte vore för deras massiva reklamkampanj här med fri fakt och skit och att de skärpt sig rejält med supporten sedan vi skrev om dem här... De verkar ha insett att de tappade pengar förut...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Har handlat av proshop i flera år, som folk har skrivit tidigare så packar dom sina saker dåligt - bara brunt papper, men har aldrig behövt skicka tillbaka något

Permalänk
Master of Overkill

Köpt massa prylar där.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Handlade alla komponenter till min nuvarande dator från Proshop. Snabbt, smärtfritt och (då) billigare än alla andra. 100% nöjd.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd

Värt att notera är att om man väljer att betala i svenska kronor eller euro så slipper man bankavgiften, som annars kan vara 50:- i växlingsavgift till andra valutor än euro (tex Danska kronor) (Euro (och US dollar) brukar gå på en tia att konvertera, litet beroende på vilken bank man använder, men det är värt att känna till att den brukar vara avsevärt högre för andra valutor).

Edit, bankens avgifter alltså, men detta måste man kolla med bank och betalningsmetod man använder vid tillfället, inte butiken.

Edit, proshop kunde man välja, men jag har åkt på den när jag handlat av andra Danska återförsäljare när jag skulle betala från min bank...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Jag skulle nog fundera en extra gång idag men företaget har fortfarande rekommenderat att jag skickar med företagspaket (för spårbarhet) till en angiven adress, hur ska jag förstå att det är samma sak som "beställ en förbetald adresslapp av oss". Tydligen var det i en rad i avtalet det stod att man skulle be om fraktsedel, ingen annanstans. Vi utgick helt enkelt från att om man följer instruktionerna företaget ger så får man pengar tillbaka, det var det stora misstaget...

Bra ni inte betalade, det blev aldrig några pengar tillbaka för den där frakten för vi skulle tydligen mailat och bett om en fraktsedel i stället för att göra som det stod i instruktionerna.

De vägrade skicka fraktsedel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köpte också ett grafikkort där kom i kartongen med brun papp runtom. Lite B men samtidigt om något händer i frakten så är det ju deras ansvar och kartongen kortet ligger i bör vara vaddering nog. Jag bryr mig inte om att kartongen kan bli lite kantstött. Men klart är ju tråkigt om produkten man väntat på är skadad och behöver skickas tillbaka.

Värre med inet som i många fall packar i nån ihopvikt pappskiva där små lösa komponenter lätt kan ramla ur.

Jo, kortets egna förpackning är väl gjord för att det ska klara sig, men en oskadad förpackning kan förenkla när man ska sälja vidare kortet sen,och man slipper oroa sig för att något litet på kortet blivit skadat som inte märks av förrän mycket senare.

Jag jämför med Inet som har massa vaddering för allt de skickar, vilket ibland kanske är lite överdrivet. Men hellre för mycket än för lite.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag jämför med Inet som har massa vaddering för allt de skickar, vilket ibland kanske är lite överdrivet. Men hellre för mycket än för lite.

Off Topic för tråden, men angående "hellre för mycket än för lite" packmaterial: Beställde en rulle med bakgrundspapper för produktfotografering via Amazon. Rullen var lite större än en rulle med presentpapper (volym ca 5 liter). Hade förväntat mig att de skulle skicka den i en papptub strax större än rullen. Istället anlände den i en kartong på strax över 140 liter. Fick alltså ca 135 liter (väl ihoptryckt, inget slarv med packningen där inte) bubbelplast på köpet.

On Topic: Har beställt från Proshop någon handfull gånger. De gånger jag kontaktat dem så har jag fått svar snabbt, så på det sättet verkar deras service bra. Har inte behövt reklamera något, så hur väl de hanterar det kan jag inte svara på.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jo, kortets egna förpackning är väl gjord för att det ska klara sig, men en oskadad förpackning kan förenkla när man ska sälja vidare kortet sen,och man slipper oroa sig för att något litet på kortet blivit skadat som inte märks av förrän mycket senare.

Jag jämför med Inet som har massa vaddering för allt de skickar, vilket ibland kanske är lite överdrivet. Men hellre för mycket än för lite.

Har fått både moderkort och GPU med enbart vikkartong och 3 band om från inet.
Så dem är jag inte imponerade av.