Gamingdator - Orkar ej vänta på ny hårdvara

Permalänk
Avstängd

Gamingdator - Orkar ej vänta på ny hårdvara

Okej nu har jag bestämt mig att det inte finns någon poäng i att varken vänta på nya processorer eller nästa generations nvidia kort. 8086k var en rejäl besvikelse och vad jag kan förstå så kommer det "dröja" med de nya grafikkorten. Får bli att uppgradera sig i framtiden eventuellt.

Detta är vad jag tänkt beställa. Spelar endast PUBG i dagsläget. Tar gärna emot feedback. (Enligt Inet ska det fungera att få datorn levererad med den kylaren om man hämtar i butik).

Det jag funderar kring mest:

Chassifläktar: Något annat kring 100kr/fläkten jag bör överväga? Dedär känns väldigt bra.

Skärm: Någon annan runt 3000kr jag bör satsa på? G-sync kommer jag inte använda mig av i PUBG och 1080p bara för att få mer FPS och spelen inte ska bli så tungdrivna.

Budget: Egentligen hade jag tänkt max 20,000kr men verkar vara svårt att spara in de någonstans, förutom att montera själv och köpa w10 separat?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11582021/

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd

Ingen som kan dela med sig av tankar/feedback på ovan?

En annan sak jag funderar över är hur hårdvaran kommer sitta i chassit. Tex grafikkortet, bör det sitta okej med tanke på grafikkortsfläktarna så de har utrymme att ta upp luft som kommer in i chassit framifrån någorlunda?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Ingen som kan dela med sig av tankar/feedback på ovan?

En annan sak jag funderar över är hur hårdvaran kommer sitta i chassit. Tex grafikkortet, bör det sitta okej med tanke på grafikkortsfläktarna så de har utrymme att ta upp luft som kommer in i chassit framifrån någorlunda?

Ser väl bra ut vad jag kan se. Vet inte om du har sett det, men chassit har en lång Sweclockers videorecension (halvtimme) så tittar du på den blir du nog mer insatt än vad jag är.

Permalänk
Avstängd

Funderar på om det bästa är att köpa ett begagnat 1080 istället. Det smärtar att betala över 20,000kr...

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Funderar på om det bästa är att köpa ett begagnat 1080 istället. Det smärtar att betala över 20,000kr...

Ja du kan köpa snor billigt begagnat. Kicka in valfritt rätt nytt grafikkort så kan du spela länge på det. Går inte att jämföra med i prisvärdhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Funderar på om det bästa är att köpa ett begagnat 1080 istället. Det smärtar att betala över 20,000kr...

Bortsett från att bygga själv alt. köpa Windows separat så har jag gjort följande korg.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11595405/

CPU-kylaren du valt är på tok för tung för att Inet ska montera den åt dig. Pure Rock räcker gott, även vid lite lätt överklockning. Extra fläktar är dessutom onödigt.

Med https://promotion.asus.com/en/nordics/asus_z370_intel_ssd_cas... får du tillbaka ungefär 400kr vid köp av moderkortet i korgen. Därtill så ska - enligt någon annan här på forumet - Inet snart ha en helg med fri montering. Då landar du på någon hundralapp över 20 000kr.

Man kan egentligen också köra på en 8600K istället för 8700K - då de presterar lika bra i spel.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Ja du kan köpa snor billigt begagnat. Kicka in valfritt rätt nytt grafikkort så kan du spela länge på det. Går inte att jämföra med i prisvärdhet.

Skickades från m.sweclockers.com

"Snorbilligt" är väl att ta i .. de går oftast på drygt 4 000kr.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser rätt bra ut i mitt tycke. Du kan spara in en slant på att köpa Win10 key på t.ex. kinguin (jag köpte en fungerande Win10 Pro key för 57kr på Ebay), som tidigare sagt så kan du skippa extrafläktarna.
Jag kör själv ett Define C chassi, har inga extra fläktar utan använder endast de som chassit kommer med och har inga problem med temps. Jag kör på samma cpu-fläkt som Samlooh har i sin kundvagn, fungerar utmärkt på min 7700K.

Personligen skulle jag valt en 27" skärm, går att hitta 27" 144hz (tn) för bara någon hundralapp mer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samlooh:

Bortsett från att bygga själv alt. köpa Windows separat så har jag gjort följande korg.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11595405/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11595405/

CPU-kylaren du valt är på tok för tung för att Inet ska montera den åt dig. Pure Rock räcker gott, även vid lite lätt överklockning. Extra fläktar är dessutom onödigt.

Med https://promotion.asus.com/en/nordics/asus_z370_intel_ssd_cas... får du tillbaka ungefär 400kr vid köp av moderkortet i korgen. Därtill så ska - enligt någon annan här på forumet - Inet snart ha en helg med fri montering. Då landar du på någon hundralapp över 20 000kr.

Man kan egentligen också köra på en 8600K istället för 8700K - då de presterar lika bra i spel.

Den där cashbacken låt najs i början men när jag tittar på vad man "måste" köpa på Inet för att den ska bli giltig så är den där kampanjen inte mycket att hänga i granen tyvärr.

Om de har fri montering igen vore najs, hann inte beställa förra gången de hade det när de lanserade datorbyggaren. Står det om detta någonstans tro? När det är att vänta ungefär?

Jag har haft sjuk beslutsångest kring 8600k vs 8700k. Vad jag kommit fram till är att i ett långsiktigt perspektiv kommer det alltid löna sig att välja i7. Jag kommer 100% idag inte ha nytta av den kontra en 8600k men jag tror att den kommer vara mycket mer framtidssäker och jag kommer förmodligen aldrig behöva fundera på att byta CPU eller känna att den inte räcker till - bara en sån sak om jag skulle fundera på att streama någon gång tex.

Skrivet av Zyie:

Ser rätt bra ut i mitt tycke. Du kan spara in en slant på att köpa Win10 key på t.ex. kinguin (jag köpte en fungerande Win10 Pro key för 57kr på Ebay), som tidigare sagt så kan du skippa extrafläktarna.
Jag kör själv ett Define C chassi, har inga extra fläktar utan använder endast de som chassit kommer med och har inga problem med temps. Jag kör på samma cpu-fläkt som Samlooh har i sin kundvagn, fungerar utmärkt på min 7700K.

Personligen skulle jag valt en 27" skärm, går att hitta 27" 144hz (tn) för bara någon hundralapp mer.

Har du klockat din 7700k då? pure rock verkar vara ett bra val i det segmentet men jag tror knappast den kommer fungera speciellt väl om man vill klocka en 8700k lite?

Gällande skärm kommer jag inte ha plats för 27". Behöver kompromissa lite i min lägenhet så mitt skrivbord kommer endast vara 100cm brett.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

@tilted0113:
Inet har erbjudande på fri montering om man bygger i datorbyggaren
https://www.inet.se/produkt/v100815/kampanj-windows-10-home-m...

Vet inte om du kan få till den men antagligen borde det gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Den där cashbacken låt najs i början men när jag tittar på vad man "måste" köpa på Inet för att den ska bli giltig så är den där kampanjen inte mycket att hänga i granen tyvärr.

Om de har fri montering igen vore najs, hann inte beställa förra gången de hade det när de lanserade datorbyggaren. Står det om detta någonstans tro? När det är att vänta ungefär?

Fri montering vid köp av Windows just nu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11598802/

Gällande kampanjen så kollade du antagligen inte så noga på den sidan ..

Dels så måste man inte köpa på Inet - utan den gäller även på NetOnNet, Proshop, Webhallen och Dustin. Sen måste man inte köpa "INTEL® OPTANE MEMORY" eller "INTEL® SSD", utan det går att köpa endast moderkort och få tillbaka pengar. T.ex får du tillbaka 400kr på moderkortet i korgen. Då landar du på cirka 20 000kr.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadtekniker:

@RigBetardX:
Inet har erbjudande på fri montering om man bygger i datorbyggaren
https://www.inet.se/produkt/v100815/kampanj-windows-10-home-m...

Vet inte om du kan få till den men antagligen borde det gå

Det tråkiga är att det står att man MÅSTE bygga via datorbyggaren för att nyttja den kampanjen vilket gör att man tex inte kan välja uppgraderingspaket så i slutändan tjänar man nog inte på det - blir nog samma sak.

Skrivet av Samlooh:

Fri montering vid köp av Windows just nu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11598802/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11598802/

Gällande kampanjen så kollade du antagligen inte så noga på den sidan ..

Dels så måste man inte köpa på Inet - utan den gäller även på NetOnNet, Proshop, Webhallen och Dustin. Sen måste man inte köpa "INTEL® OPTANE MEMORY" eller "INTEL® SSD", utan det går att köpa endast moderkort och få tillbaka pengar. T.ex får du tillbaka 300kr på moderkortet i korgen. Då landar du på cirka 20 000kr.

Kampanjen gäller endast i datorbyggaren, lite missvisande att det går att lägga till den i kundkorgen. Och då går det inte välja uppgraderingspaket som gör att man sparar några slantar och inte heller asus kampanjen?

Eller har jag förstått fel?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Kampanjen gäller endast i datorbyggaren, lite missvisande att det går att lägga till den i kundkorgen. Och då går det inte välja uppgraderingspaket som gör att man sparar några slantar och inte heller asus kampanjen?

Eller har jag förstått fel?

Vet inte .. men det är väl det som det står.

Du kan ju välja ett billigare moderkort - t.ex ASUS Z370-P. Du förlorar ingen prestanda på att göra det.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samlooh:

Vet inte .. men det är väl det som det står.

Du kan ju välja ett billigare moderkort - t.ex ASUS Z370-P. Du förlorar ingen prestanda på att göra det.

Nä men jag misstänker att det är stor skillnad på -P och -A när det gäller överklockning. Garanterat kass VRM kylning eller något annat. Ser ingen poäng i att välja en 8700k med det "sämsta" moderkortet och undermålig CPU kylare.

Är inte ute efter monsterklockning eller något men vore skönt att ha ett stabilt moderkort som jag kan överklocka processorn med när det behövs om några år.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Nä men jag misstänker att det är stor skillnad på -P och -A när det gäller överklockning. Garanterat kass VRM kylning eller något annat. Ser ingen poäng i att välja en 8700k med det "sämsta" moderkortet och undermålig CPU kylare.

Är inte ute efter monsterklockning eller något men vore skönt att ha ett stabilt moderkort som jag kan överklocka processorn med när det behövs om några år.

"Stor" är väl att ta i .. Antagligen får man mata lite mer ström till processorn vid hög överklockning.

Personligen ser jag ingen poäng att välja den dyraste (luft-)kylaren om man inte tänkt överklocka ordentligt. Du säger ju själv att helst vill se det under 20 000kr, och då får man spara in där man kan.

Jag antog också att du ville ha den monterad av Inet (?) - eftersom du valt att ha med det i din första korg.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd

Okej. Jag har omvärderat lite.

CPU kylare: Vet att jag inte kommer överklocka. pure rock känns som en okej kylare - eller bör jag överväga någon annan i den prisklassen eller +200kr?

Chassifläktarna: Det känns som att det kan vara smart att investera i extra chassifläktar. Handlar om 200kr. Köra de 2 i fronten och de medföljande bak/botten?

GPU+Skärm:
GPU tänker jag ett begagnat 1080 eller 1070ti och vad gäller skärm såg jag att Inet hade kampanj på Acer 24" Predator XF240H 144Hz för 2000kr.

Moderkort:
Kan spara lite mer på att tex välja ett asus prime -P men vill inte extremsnåla med moderkort. MSI kortet känns som ett ordentligt moderkort för det priset?

Dator: 12,000kr
GPU: 4000kr (?)
Skärm: 2000kr
TOT: 18,000kr

Vad tycker ni?

https://www.inet.se/produkt/b1013229/8700k

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W