Hur får jag ut hdr från 1050ti till 75" 4K-skärm?

Permalänk
Medlem

Hur får jag ut hdr från 1050ti till 75" 4K-skärm?

TV: Samsung UE75KS800 - senaste FW.
Grafikkort: Nvidia GTX 1050 ti - senaste uppdatering.

Köpte en sladd som skulle klara 4k (har jag för mig). Kan kanske vara sladden som faktiskt inte klarar detta?
Isf kan någon länka en OK prissatt 3m-sladd för ändamålet.

Kopplar in TVn som skärm, kör standard-läget på Tvn med lite inställningar jag hittat och drar på ett 4k-sample och allt ser ut som skit, alltig smetar bara ut sig och färgerna är likt en psykadelisk tripp.

Kör jag samma sample via Plex fungerar det fint, inget smetande eller konstiga färgexplosioner.

Noterar att det finns ett HDR-läge under Windows 10.

Kör jag med det läget "PÅ" så ser bilden såhär konstig ut:

Kör jag utan så ser det normalt ut som bildskärm, men som sagt ovan ser ett 4K-material inte bra ut.

Sen undrar jag varför jag inte kan ställa TVn i Game mode om jag ex vill spela ett spel nu från PCn?

Samt vad jag egentligen behöver ändra för det ska bli 4K/hdr-bild? (Har ställt in HDMI UHD Color på HDMI 3), men får ingen indikation på att hdr-material spelas, TVn ställer ej heller om sig till HDR-settings när jag kör ett sample. Varför?

Bättre förklaring
Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

TV: Samsung UE75KS800 - senaste FW.
Grafikkort: Nvidia GTX 1050 ti - senaste uppdatering.

Köpte en sladd som skulle klara 4k (har jag för mig). Kan kanske vara sladden som faktiskt inte klarar detta?
Isf kan någon länka en OK prissatt 3m-sladd för ändamålet.

Kopplar in TVn som skärm, kör standard-läget på Tvn med lite inställningar jag hittat och drar på ett 4k-sample och allt ser ut som skit, alltig smetar bara ut sig och färgerna är likt en psykadelisk tripp.

Kör jag samma sample via Plex fungerar det fint, inget smetande eller konstiga färgexplosioner.

Noterar att det finns ett HDR-läge under Windows 10.
https://i.imgur.com/tPwMlPJ.png

Kör jag med det läget "PÅ" så ser bilden såhär konstig ut:
https://i.imgur.com/p9KjR89.jpg

Kör jag utan så ser det normalt ut som bildskärm, men som sagt ovan ser ett 4K-material inte bra ut.

Sen undrar jag varför jag inte kan ställa TVn i Game mode om jag ex vill spela ett spel nu från PCn?

Samt vad jag egentligen behöver ändra för det ska bli 4K? (Har ställt in HDMI UHD Color på HDMI 3), men får ingen indikation på att 4K-material spelas, TVn ställer ej heller om sig till 4K-settings när jag kör ett sample. Varför?

Du ska inte behöva ställa in några särskilda inställningar, och HDR ska du inte röra .. då blir det bara konstigt. Det du eventuellt kan titta på är dina inställningar i "NVIDIA's kontrollpanel", och se vad som händer om du ändrar dina färginställningar där (som du finner under 1. Bildskärm - Ändra upplösning).

Har du testat något annat 4K-material? Angående sladd så ska alla HDMI-sladdar klassade som "High Speed" klara 4K (billigaste alternativet finns här, men du hittar säkert något liknande på Clas Ohlson, Elgiganten etc)

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

4K upplösning har du onekligen eftersom det står 3840x2160 i din bild. Om du sedan vill kunna köra UHD så måste du ha material spel eller film som sänder UHD till TV'n. Nu är det värt att notera att Windows 10 UHD läge och Nvidia drivrutiner har varit Fubar sedan länge så att få det att fungera med div. media spelare och filter är ett rent helvete.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Såhär är mina inställningar nu (ursäkta massa bilder, men enklast så)

Materialen jag testar är Samsungs egna testvideos.
Kommer från den här sidan
http://4kmedia.org/

Edit, kanske just den här filmen som är värst av någon anledning?
Andra videos är inte lika hemska, någon som kan testa spela via PC-TV och kolla?
http://4kmedia.org/samsung-chasing-light-4k-demo/

Inställningar PC

Såhär är skillnaden mellan Plex och PC via HDMI. (filmat med min potatis till mobilkamera)
Jag har en High Speed with Ethernet-kabel jag köpte, en HAMA.

Plex
https://vimeo.com/264111288

PC (HDMI)
https://vimeo.com/264111190

På frågan om annat material än 4K testats så kollade jag precis ett sample på
the.greatest.showman.2017.1080p.bluray.x264-sparks.sample som jag tycker verkar visas fint.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Löste det genom att köra på detta.
YCbCr422 - färgformat
10bpc - färgdjup
Begränsad - utdata dynamiskt område.

Detta i samband med att köra windows 10 "Hdr och avancerad färg"-läge från bildskärmsegenskaper.

Detta gör att Skrivbordet blir väldigt grått och inte särskilt skoj att använda som monitor. Men för att spela upp HDR-klipp så fungerar nu dessa och ger samma fina färger och djup som via plex.

Kan dock inte köra ljudet via hdmi nu utan det går via spdif-out. Kör jag via hdmi och TVn blir bilden svart bara.

Trist bilden blir så grå ändå. Men antar man får kompromissa?

Krånglar ändå. Bilden blinkar bara efter jag ex avsluta ett spel. Gick bra att spela dock. Men sen tappa den allt efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

HDR i Windows 10 kräver 10 bits färgdjup. Detta innebär att om du kör 4K 60hz måste du använda YCbCr 4:2:2 chroma subsampling. 4:4:4 funkar inte över HDMI pga bandbredden som krävs (alternativet är att minska upplösningen eller välja 30hz). Det ska fungera över DP däremot.

På grund av att bildvisaren hanterar en HDR och en SDR signal olika blir den normala bilden i Windows gråaktig medan HDR funkar som det ska om du slår på HDR i Windows. Detta är således normalt och du bör därför slå igång HDR i Windows endast när du ska använda det. Det går att fixa den gråaktiga bilden via gamma-reglage men det orsakar andra bildfel vilket gör att det inte är att rekommendera. Enligt rykten kommer nästa uppdatering av Windows att lägga till ett reglage i inställningarna för hur gråaktig bilden ska vara med HDR påslaget. Huruvida detta är ett gamma-reglage eller inte vågar jag inte spekulera i.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Tack. Har för mig jag testade detta på far cry 5. Men hdr-läget där blev inget vackert alls. Då hade jag igång hdr, såg för jävligt ut i windows. Men fungerade när jag då samtidigt i far cry satte igång hdr. Vet dock inte varför det såg så jävligt ut...eller om det är meningen det ska se ut så ens. Kan skicka bild ikväll sen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Löste det genom att köra på detta.
YCbCr422 - färgformat
10bpc - färgdjup
Begränsad - utdata dynamiskt område.

Krånglar ändå. Bilden blinkar bara efter jag ex avsluta ett spel. Gick bra att spela dock. Men sen tappa den allt efter det.
Skickades från m.sweclockers.com

Hej igen, har införskaffat mig en ny hdmi-sladd nu, jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag inte får till inställningarna. Varför skärmen blinkar eller blir svart? Skall testa den nya sladden ikväll och hoppas verkligen det gör susen.

Vad ska jag kunna förvänta mig kunna köra för inställningar med GTX 1050Ti till min TV?
Skall det fungera om allt är optmalt med hdmi-sladd och inställningar i TV/dator att få till RGB 10bit 4:4:4? Eller vad ska jag sträva efter?
@Rico01 - Antar jag ska fortsätta försöka få till det som du skrev (ycbcr422, 10bit)

Var ett tag sen jag skapade tråden och har inte full koll på alla dessa termer, jag vill bara kräma ut det bästa jag kan av min ganska så dyra TV jag införskaffat.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Hej igen, har införskaffat mig en ny hdmi-sladd nu, jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag inte får till inställningarna. Varför skärmen blinkar eller blir svart? Skall testa den nya sladden ikväll och hoppas verkligen det gör susen.

Vad ska jag kunna förvänta mig kunna köra för inställningar med GTX 1050Ti till min TV?
Skall det fungera om allt är optmalt med hdmi-sladd och inställningar i TV/dator att få till RGB 10bit 4:4:4? Eller vad ska jag sträva efter?
@Rico01 - Antar jag ska fortsätta försöka få till det som du skrev (ycbcr422, 10bit)

Var ett tag sen jag skapade tråden och har inte full koll på alla dessa termer, jag vill bara kräma ut det bästa jag kan av min ganska så dyra TV jag införskaffat.

Jag satt med det där som en galning för cirka 1 år sedan när jag köpte min 65" oled 4k..
Först fick jag köpa ett 1050ti då mitt gamla ej klarade 60hz i 4k
Sedan började jag pilla med HDR osv
Jag kunde bara välja 8bit eller 12bit först.. vilket ej är korrekt..

Kom fram till att HDMI ej klarar 10bit 4:4:4, bara DisplayPort
Tror jag har den i 422 nu. Använder datorn med HDMI bara till 720/1080 film/serier
Om jag har en 4k rulle eller HDR material så streamar jag det från samma dator med TV'ns inbyggda stream, då får jag perfekt HDR/4k osvosvosv

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Hej igen, har införskaffat mig en ny hdmi-sladd nu, jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag inte får till inställningarna. Varför skärmen blinkar eller blir svart? Skall testa den nya sladden ikväll och hoppas verkligen det gör susen.

Vad ska jag kunna förvänta mig kunna köra för inställningar med GTX 1050Ti till min TV?
Skall det fungera om allt är optmalt med hdmi-sladd och inställningar i TV/dator att få till RGB 10bit 4:4:4? Eller vad ska jag sträva efter?
@Rico01 - Antar jag ska fortsätta försöka få till det som du skrev (ycbcr422, 10bit)

Var ett tag sen jag skapade tråden och har inte full koll på alla dessa termer, jag vill bara kräma ut det bästa jag kan av min ganska så dyra TV jag införskaffat.

Som tidigare nämnts kan du inte få ut HDR genom HDMI och 4K 60hz 10 bit med 4:4:4 chroma subsampling. Alternativen som finns är att antingen köra 4K 60hz 10 bit med 4:2:2 eller 4K 30hz 10 bit med 4:4:4 för att HDR ska fungera. Någonstans måste du kompromissa eftersom HDMI 2.0 inte klarar bandbredden som krävs för "allt". Eftersom hela kedjan måste klara bandbreddskraven och de flesta TV apparater inte har displayport kan man inte lösa det genom att köra DP ut från grafikkortet eftersom TVns HDMI begränsar möjligheten i vilket fall.

Du kan köra RGB 10bit 4:4:4 men får då inte ut HDR såvida du inte kör en lägre upplösning eller sänker hz-antalet.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag satt med det där som en galning för cirka 1 år sedan när jag köpte min 65" oled 4k..
Först fick jag köpa ett 1050ti då mitt gamla ej klarade 60hz i 4k
Sedan började jag pilla med HDR osv
Jag kunde bara välja 8bit eller 12bit först.. vilket ej är korrekt..

Kom fram till att HDMI ej klarar 10bit 4:4:4, bara DisplayPort
Tror jag har den i 422 nu. Använder datorn med HDMI bara till 720/1080 film/serier
Om jag har en 4k rulle eller HDR material så streamar jag det från samma dator med TV'ns inbyggda stream, då får jag perfekt HDR/4k osvosvosv

Men hur kopplar man en DP till TVn då? Med en adapter då DP-HDMI? - Låter sjukt krångligt att få till detta
@Rico01 - Ah, tack för den infon. Vad är att föredra då? 4K 60hz 10 bit med 4:2:2 eller 4K 30hz 10 bit med 4:4:4 för att HDR?
Jag är väldigt novis med allt detta, så vad brukar föredras?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Men hur kopplar man en DP till TVn då? Med en adapter då DP-HDMI? - Låter sjukt krångligt att få till detta
@Rico01 - Ah, tack för den infon. Vad är att föredra då? 4K 60hz 10 bit med 4:2:2 eller 4K 30hz 10 bit med 4:4:4 för att HDR?
Jag är väldigt novis med allt detta, så vad brukar föredras?

Det finns både aktiva och passiva adaptrar för att köra DP --> HDMI men det är sällan att rekommendera om du inte är tvungen att gå den vägen, t ex att grafikkortet av någon outgrundlig anledning inte har HDMI.

Personligen föredrar jag det förstnämnda (4K 60 hz 10 bit med 4:2:2) när jag kör HDR då jag gillar flytet med 60hz bättre än vad jag får med 30hz. Jag brukar dock stänga av HDR i windows om jag inte ska titta på HDR i Netflix eller i någon annan applikation. Då kan jag nämligen köra 4K 60hz 10 bit med 4:4:4 eftersom HDR inte är påslaget. Problemet jag upplever med 4:2:2 är att texten får ett konstigt skimmer av rött, speciellt svart text mot vit bakgrund vilket är tröttande för ögonen.

Men, och jag vill vara tydlig med detta, du kanske blir nöjd med andra inställningar. Vad jag föredrar behöver inte vara korrekt i alla lägen eller för alla.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Men hur kopplar man en DP till TVn då? Med en adapter då DP-HDMI? - Låter sjukt krångligt att få till detta

Begränsningen sitter i TV:ns HDMI 2.0-ingång, oavsett vad du använder som källa så kan TVn helt enkelt inte ta emot 4K@60Hz med 4:4:4 färg och HDR. Vill du använda det så får du vänta och köpa en TV och grafikkort som har HDMI 2.1 när det kommer, HDMI 2.1 klarar 4K@144Hz med 4:4:4 och HDR.

Permalänk
Medlem

Tackar ödmjukast för alla kunniga svar från er! Återigen eloge till ett bra forum med kunniga medlemmar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Personligen föredrar jag det förstnämnda (4K 60 hz 10 bit med 4:2:2) när jag kör HDR då jag gillar flytet med 60hz bättre än vad jag får med 30hz. Jag brukar dock stänga av HDR i windows om jag inte ska titta på HDR i Netflix eller i någon annan applikation. Då kan jag nämligen köra 4K 60hz 10 bit med 4:4:4 eftersom HDR inte är påslaget. Problemet jag upplever med 4:2:2 är att texten får ett konstigt skimmer av rött, speciellt svart text mot vit bakgrund vilket är tröttande för ögonen.

Nya sladden verkar fungera bättre iaf, dock märker jag att jag inte ens kan dra igång HDR-läget i Windows nu? Har testat med samtliga inställningar av 420,422, rgb osv. Men får inte igång det, det har gjorts ngn uppdatering av windows sen sist jag testade märker jag, för det ser lite annorlunda ut nu med HDR-läges-knappen.

Står nu att min skärm inte är HDR-kompatibel...va faen, krångel krångel.

Edit2: Fungerar nu efter att drivrutinerna till grafikkortet uppdaterades.

Ska laborera mer och se om allt funkar som det skall eller inte, men verkar bra än så länge

Visa signatur

Intel NUC :(