Ljudisolerande lurar som man kan somna med, finns det tro?

Permalänk
Medlem

Ljudisolerande lurar som man kan somna med, finns det tro?

Har svårt att somna rätt ofta pga diverse oljud.

Har svårt för öronproppar då jag får skavsår i örongångarna (provat alla typer typ)
Så några hörlurar som är ljuddämpande med lugn musik vore det bästa, iaf så jag kan somna.
Men hörlurar är ju oftast rätt klumpiga.

Någon som kan ha något tips kanske

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

antar att samma sak gäller inears? Jag minns att det var någon som hade fått fram trådlösa hörlurar som täckte hela öronen och hade någon rund modern design men kan inte hitta dem, det fanns på kickstarter för ett tagg sen tror jag.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara nyttigt att täppa till de yttre hörselgångarna 8h/dygn. Isolerande in-ear är nog inte en bra lösning.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

In ear är samma, fungerar ej för mig.
Lurarna lär ju ramla av osv en stund efter jag väl somnat, men det är ok.
Det är mest så att jag kan somna, vaknar jag sen brukar jag kunna somna om enklare.

Men dom ska ju tåla lite också så dom inte bryts direkt typ, och inte vara så klumpiga.

Permalänk
Medlem

Min far använder bommulstussar som han petar in, kanske kunde vara en lösning?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@Nivity: Har också haft problem med oljud från grannar osv i min lägenhet. Öronproppar och inear hörlurar funkar inte heller. Gör bara ont. Men har satt upp en fläkt som låter rätt mycket "white noise" så det funkar bra för stunden.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Såg ett par hörlurar som var byggda, mer eller mindre, som ett pannband - just för att man bekvämt skulle kunna ha dom i sängen. Ska se om det kan googlas fram...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Cheers, ska kolla dom.
Dock lär dom inte isolera så mycket ljud men kanske blir bättre ändå, då kan jag sova på sidan också.

Permalänk

Jag använder ett par Shure SE215 varje natt när jag ska sova. Brukar bara ha ena luren i åt gången, men designen på dem gör att jag utan problem kan ha en lur i "kudd-örat".

Permalänk
Medlem

Ta även en kik på denna typ av öronproppar:

https://www.kronansapotek.se/SwedSafe-Klassik-Vax/p/754809

Morsan köpte något liknande pga. samma anledning att vanliga öronproppar gav skavsår i hörselgången. Var inte exakt dessa men samma princip. Dom hon köpte (var på kronans men hittar inte på hemsidan) såldes endast i 2-pack och var återanvändningsbara/tvättbara. Vet inte hur det är med vaxpropparna på den punkten.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Med risk att påpeka det uppenbara, kan du inte bara köra med högtalare då?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Nivity:

Har svårt att somna rätt ofta pga diverse oljud.

Har svårt för öronproppar då jag får skavsår i örongångarna (provat alla typer typ)
Så några hörlurar som är ljuddämpande med lugn musik vore det bästa, iaf så jag kan somna.
Men hörlurar är ju oftast rätt klumpiga.

Någon som kan ha något tips kanske

Det ska finnas öronproppar som är gjutna för att passa dina öron. Musiker, Dj's och andra har såna men förr kostade de 4000:- men de är lätt värt det om man har problem. Det gör ont i öronen om jag har vanliga öronproppar.

Det finns med monitorer med men jag är inte koll på priset. Nedan är bra några exempel på vad går att få tag på.

Heldämpad

Provas ofta ut till nattarbetare eller de som vill sova gott om nätterna. En helgjuten form i silikon vars mål är att dämpa så mycket av ljudet som kommer in via öronen. Finns i samtliga av våra modeller.
Passar för: ljudkänsliga, de med sovstörningar, nattarbetare

Källa

Permalänk
Medlem

Sprang på den här nyheten nu på morgonen - nya in ear från Bose som är specifikt framtagna för det OP efterfrågar.

https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/6/20/17484444/bo...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med att använda vanliga öronproppar men sen jag började med mjuka formbara öronproppar är problemen med ont i hhörselgångarna borta, kör med dessa https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-silikonproppar-3-par.... Har testat denna typ av proppar från några olika apotek och tyckte de här var de bästa av dem.

Det enda man får passa sig för är att trycka in dem i hörselgången när man stoppar dit dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Många bra tips, tackar så mycket för alla svar
Ska kolla på allt, men ser ut som man iaf kan hitta något nu som kan passa en.

Permalänk
Medlem

https://www.bose.com/en_us/products/wellness/noise_masking_sl...

Bose lanserade precis några nya. För ändamålet

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾