Permalänk
Medlem

Ny byggd dator postar inte.

Byggde min nya dator igår och den vägrar posta. Den sätts på och alla fläktar snurrar och alla led lampor på komponenterna lyser upp men det är bara en svart skärm som det står "No signal" på. Jag använder DP kabel till GPUn från skärmen. Alla kablar sitter där dom ska.

Vad jag testat:

Testade att breadboarda den så att moderkortet ligger på moderkortets kartong med bara PSUn och GPUn inkopplad.

Har testat att byta RAM slots och har testat använt bara en ram sticka.

Har testat att byta PSU.

Bytt moderkort från Asus prime b350-plus till Asus x470-plus gaming.

Testat att ta ut CMOS batteriet.

Testat med en äldre skärm ansluten till moderkortet med VGA (svart skärm där oxå)

Jag förmodade att det var för att moderkortet va till gamla ryzen och inte till den nyaste så att BIOS inte var uppdaterat så jag åkte o köpte denna:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...

Från Netonnet och jag har ryzen 5 2600 vilket är den andra generationen ryzen så det ska gå. Kollade även på Asus hemsida där de står att processorn är kompatibel med moderkortet. Ska påpeka att tangentbordet och musen inte lyser så jag förmodar att de inte fungerar men ethernet porten lyser iallafall.

Datordelar:

Ryzen 5 2600
Stock cooler
Phanteks Eclipse p400
2 SSDs 120GB och 250GB
2 HDDs 1 TB och 2TB
GTX 1060
Asus TUF x470-plus gaming
Corsair CX 750m
Corsair vengeance 2x8 16GB 2400mhz

Har nån någon susning?

Permalänk
Medlem

sån där dumfråga man anser självklart att man kollat inte missat eller satt i fel kabel i 4/6/8 pins kontakten invid cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauge:

sån där dumfråga man anser självklart att man kollat inte missat eller satt i fel kabel i 4/6/8 pins kontakten invid cpu

Har dubbelkollat allt. 8 pins CPU kabeln är i. 6+2 pins PCI express är i och 24 pins kabeln är i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på så här på rak arm är att skärmen är inställd på HDMI-signal eller liknande, att koppla en VGA-ansluten skärm till moderkortet hjälper ju inget då processorn inte har någon inbyggd grafikkrets.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Det enda jag kan komma på så här på rak arm är att skärmen är inställd på HDMI-signal eller liknande, att koppla en VGA-ansluten skärm till moderkortet hjälper ju inget då processorn inte har någon inbyggd grafikkrets.

Den är inställd på DP signal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Aleksz: Displayport-kablen fungerar som den ska på en annan skärm/dator eller har fungerat tidigare, så det inte är en sån där ny medskickad/köpt kabel som har en pinne för mycket i kontakten?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

har du kollat så att distanserna i chassit är på rätt ställen för moderkortet så att den inte kortsluter automatiskt när startar datorn ?. kompisen hade fel på 2 st distanser i sin och det gjorde att den kortslöt automatiskt när startade

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

@Aleksz: Displayport-kablen fungerar som den ska på en annan skärm/dator eller har fungerat tidigare, så det inte är en sån där ny medskickad/köpt kabel som har en pinne för mycket i kontakten?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Använt den tidigare utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmagicvoice:

har du kollat så att distanserna i chassit är på rätt ställen för moderkortet så att den inte kortsluter automatiskt när startar datorn ?. kompisen hade fel på 2 st distanser i sin och det gjorde att den kortslöt automatiskt när startade

Har startat den utanför chassit och det är samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com