Kan man va duktig på datorer och ändå vara arbetslös?

Permalänk
Medlem

Kan man va duktig på datorer och ändå vara arbetslös?

Som rubriken säger: Kan man vara ett datorgeni och ändå vara arbetslös? Då tänker jag på dom som faktiskt vill jobba och gått ut grundskolan.

Det som är ännu mer intressant är om det finns några läsare på sweclockers som befunnit sig i den sitationen längre period? Berätta gärna.

Tar för givet att alla som läser swec har nått intresse inom datorer och IT.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Man kan säkert hitta en jobb hos Webhallen/Inet/nån annan linknande butik, så det borde väl inte vara omöjligt att hitta en dator relaterad jobb med "bara" gymnasium utbildning.

Permalänk
Medlem

Av det jag sett så är vuxna arbetslivet ologiskt till stora delar. Helt värdelösa personer kan ta sig fram på att bygga en myt kring sig medan väldigt bra personer av till synes oförklarliga anledningar inte har arbete. Man kan inte vara speciellt kräsen om man inte redan "är inne" eller redan har byggt upp portfolio som arbetsgivare tar på allvar. Man måste söka brett och ta enklare arbete under tiden man fortsätter titta efter annat. Under ett arbetsår, i en organisation, sker normalt en del förändringar. De flesta av mina arbetskamrater har kommit in under tidpunkter där tillfälligheter skapat jobbtillfällen. Jag har inte haft lika tur med karriärstigen som många av dom men verkar rätt vanligt att det kan öppna sig om man är på rätt plats vid rätt tillfälle. Sådan "tur" förutsätter dock att man redan är där och någorlunda etablerad, så det är bara att kötta på under tiden så man kan successivt närma sig där man vill vara.

Permalänk
Medlem

Jag fick jobb på Alina Systems som Pc/It-tekniker som 18 åring och hade ingen utbildning. Driver dock eget idag så jobbar inte där längre.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av dealerovski:

Som rubriken säger: Kan man vara ett datorgeni och ändå vara arbetslös? Då tänker jag på dom som faktiskt vill jobba och gått ut grundskolan.

Det som är ännu mer intressant är om det finns några läsare på sweclockers som befunnit sig i den sitationen längre period? Berätta gärna.

Tar för givet att alla som läser swec har nått intresse inom datorer och IT.

Utan en utbildning att visa upp räcker det inte med datorintresse, tog ett studieuppehåll i ett år och försökte hitta ett jobb, det blev inga jobb och det enda arbetsförmedlingen kunde tänka sig var städning eller brevbäring absolut inte några datorjobb utan utbildning...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Utan en utbildning att visa upp räcker det inte med datorintresse, tog ett studieuppehåll i ett år och försökte hitta ett jobb, det blev inga jobb och det enda arbetsförmedlingen kunde tänka sig var städning eller brevbäring absolut inte några datorjobb utan utbildning...

Det finns massa typer av support jobb inom IT du kan utan utbildning, 1st line support som du sedan kan arbeta dig upp från.
Ser dessa personer dagligen och de som är villiga att lära sig och utvecklas kliver ganska snabbt upp på 2nd line eller liknande tjänster.

Allt detta helt utan någon utbildning utöver vanlig 3 årig gymnasie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av denne:

Av det jag sett så är vuxna arbetslivet ologiskt till stora delar. Helt värdelösa personer kan ta sig fram på att bygga en myt kring sig medan väldigt bra personer av till synes oförklarliga anledningar inte har arbete. Man kan inte vara speciellt kräsen om man inte redan "är inne" eller redan har byggt upp portfolio som arbetsgivare tar på allvar. Man måste söka brett och ta enklare arbete under tiden man fortsätter titta efter annat. Under ett arbetsår, i en organisation, sker normalt en del förändringar. De flesta av mina arbetskamrater har kommit in under tidpunkter där tillfälligheter skapat jobbtillfällen. Jag har inte haft lika tur med karriärstigen som många av dom men verkar rätt vanligt att det kan öppna sig om man är på rätt plats vid rätt tillfälle. Sådan "tur" förutsätter dock att man redan är där och någorlunda etablerad, så det är bara att kötta på under tiden så man kan successivt närma sig där man vill vara.

Detta jag skriva under på. Personer som är riktiga nötter blir chefer.
Handlar mycket om tur och timing.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Utan en utbildning att visa upp räcker det inte med datorintresse, tog ett studieuppehåll i ett år och försökte hitta ett jobb, det blev inga jobb och det enda arbetsförmedlingen kunde tänka sig var städning eller brevbäring absolut inte några datorjobb utan utbildning...

Man går inte till arbetsförmedlingen för att få jobb.

Dit går man för att behålla a-kassa eller bidrag.

Vill man jobba går man till företagen direkt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Självklart kan man vara det. Det finns välkända personer som har haft fina examen bland de finaste i landet och ändå varit långtidsarbetslös. Ni som vet vem jag tänker på häng INTE ut personen även om han gjorde det själv!

För att få ett jobb krävs socialkompetens, självförtroende och kunna tala för sig och sedan såklart kompetens. Att enbart vara riktigt duktig och alla andra faktorer är raka motsatsen, så får man vara väldigt duktig om man ska ha ett bra jobb. Att t.ex. konstant offentligt prata skit om ens arbetsgivare och hänga ut dem, så får man vara väldigt duktig om kommer få behålla jobbet.

Nå om vi tar en person som är riktigt grym på datateknik med genomsnittlig socialförmåga och det andra, även hälsa, ålder etc. Så får den utan problem jobb inom IT idag.
Liksom folk noterar de incheckningar man gör i open sourceprojekt etc och man får kontakter.

Om vi tar personer man typ på 90 talet kallade bra på datorer så har dessa typer av jobb börjat försvinna, vanliga vaktmästare har tagit över deras jobb med klienter. Tekniker springer ej runt och underhåller dem så mycket och krånglar dem så drar man ofta bara hem en ny image.

Jag ser ens möjlighet att få ett bra jobb inom IT lite som att leva på att spela någon idrott. Visst spelar slumpen in, men ändå är det mesta kunskap. Många jobbar idag direkt emot kund, denna börjar snabbt klaga om man ej presterar.

*edit*
Många som jobbar inom IT har även en 5årig högskoleutbildning bakom sig inom området. Där jag vill påstå att en majoritet i landet skulle klara av denna och få ett bra jobb efter om de bara gjorde detta val och offrade fritid, nu vill såklart folk göra annat som bli läkare, pilot etc och tur är det.

Permalänk
Föredetting

Definiera geni. Supportjobb växer typ på träd, men någon som har "har gått ut grundskolan" utan vidare utbildning är nog inte ett geni.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Det är rätt så lätt få jobb inom IT även utan direkta utbildningar, dock på lägre nivåer och få gå där ifrån och uppåt, man lär ju inte få några direkt super avancerade IT jobb med bara grundskoleutbildning som första jobb.

Inom IT är dock rätt så vanligt kunna gå genom med hjälp av kompetens/självlärdhet bruka ju uppskattas, anser själv att folk som är självlärda jobbar på ett smartare och effektivare sätt än de som är van gå igenom instruktion steg för steg.

Inom Server miljö jobb så är det rätt så lätt kunna få jobb om man har tidigare erfarenheter inom Linux/Unix/Windows Server.

Supportjobb kan vem som helst få till och med de med handikapp, inlärningssvårigheter de enda man behöver kunna göra på support jobb är kunna läsa, då man du antaligen kommer bara läsa instruktioner i telefonen.

Och vad syftar du på bra på datorer? Många anser sig vara bra på datorer men är egentligen bara baskunskaper på personen, många tror att de är bättre än vad de egentligen är.

speciellt de som sitter spelar hela dagarna, och gör basgrejer som kolla regedit och kan dra upp msinfo32 kan ju räcka för många för se sig själv som bra på datorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UMJ:

Och vad syftar du på bra på datorer? Många anser sig vara bra på datorer men är egentligen bara baskunskaper på personen, många tror att de är bättre än vad de egentligen är.

speciellt de som sitter spelar hela dagarna, och gör basgrejer som kolla regedit och kan dra upp msinfo32 kan ju räcka för många för se sig själv som bra på datorer.

Jag håller helt med om detta. Jag skulle vilja påstå att det finns en viss datoranvändnings baskundskap som många är bra på, där det finns folk med fina utbildningar och IT titlar som suger på detta och det är ett megastort problem. Dock de som är grymma på denna baskunskap skulle jag vilja säga är folk som vore extremt eftertraktade på 90 talet, men idag bör man kunna mer.

Angående IT folk utan baskunskap så kan jag ta ett personligt exempel. Jag skulle utvärdera en lösning, jag köpte in min 7700K, 64GB ram, Samsung 960 m.2, lånade ett 1080Ti grafikkort och kom fram till att den var på tok för slö, för att köra lösningen skulle man typ behöva ha 4 gånger så snabb cpu och dubbel grafikprestanda.

Nå jag förmedlade denna kunskap och sa att det idag inte fanns tillräckligt med rätt typ datorkraft att köpa för att köra lösningen..

Vad hände ned denna information, jo en säljare drog slutsatsen att den dator jag hade var en billig dritt och han hade sålt in lösningen till en kund.
Kunden hade en 2GHz Xeon där vi skulle bli tilldelade 3st kärnor som redan låg belastade till runt 80%, en slö hdd SAN hade också denna, och 6GB ram, grafikkortet, ja det som var inbyggt i moderkortet vad det kan vara. Sedan skulle lösningen köras över RDP.

När jag konfronterade personen så fick jag till svars att jag körde konsumentsaker, inom servrar är det helt andra fysiska lagar som gäller och den server som vi skulle bli tilldelade skulle springa om min dator som bara den.

Sånt och liknande har jag varit med om flera gånger och det gör mig minst sagt förbannad. Hade jag fått bestämma så hade jag köpt in shape sorter till personen och den hade fått börja sin kunskaps utvecklingen därifrån: https://cdon.se/leksaker/quercetti-daisy-shape-sorter-p414787...

*edit*
Så om man vänder på frågan finns det folk med bra IT jobb på lön långt över 40 000kr i månaden som saknar den allra mest grundläggande baskunskap inom datorer, så har jag stött på flera stycken och de gör mig förbannade när de fattar dumma beslut, köper in felaktiga saker o.s.v. Detta är ett stort problem.
Men det omvända, ja denna baskunskap leder ej alltid till ett jobb utan man behöver kunna mer.

Permalänk
Medlem

@gaminggirl: Det beror helt på hur du söker jobb. Går du via konsultbolagen ser dom direkt värdet i ditt intresse. Sen får man såklart inte vara kräsen med lönen om du inte har något att stå på. Men det går löjligt fort inom denna bransh att få upp sin lön, du måste bara in på snurran!

OT: Beror som sagt helt på hur personen utan utbildning söker sina jobb! man blir inte serverad aka headhunted utan meriter/utbildning!

Permalänk
Medlem

Om man verkligen är ett "datorgeni", då har man jobb (om man vill) oavsett övriga faktorer.

Nu är dessa genier extremt få. Jag har personligen träffat två st under hela min yrkeskarriär. Den ena sommarjobbade redan på gymnasiet med att skriva kod som var så avancerad att företaget han jobbade på (dom byggde avancerade vapenstyrsystem) knappt förstod vad han pysslade med. Idag jobbar han i USA på ett välkänt företag och tjänar duktigt med pengar.

Den andra jobbar här i Sverige, också som utvecklare. Han brinner enbart för att koda och har oftast "inte tid" att ens närvara på sina egna löneförhandlingar. Chefen brukar sticka in huvudet på hans rum och meddela ökningen bara. Killen är helt ointresserad av social interaktion och är ganska tuff att ha att göra med. Men hans resultat är så bra att han accepteras ändå.

Jag har stött på massor med folk som "är bra på datorer" som inte har jobb eftersom dom har andra egenskaper som inte riktigt funkar på en arbetsplats. Problemet för dessa personer är att värdet av deras kunskaper inte uppväger deras andra tillkortakommanden. Det betyder att dom tyvärr då inte lyckas behålla sina jobb utan hamnar i någon slags nedåtgående spiral.

Sociala skills blir allt viktigare och jag ser gång på gång, framförallt inom drift och support, tekniker som har bättre anseende hos kunderna än mer tekniskt kunniga kollegor. Just för att de lyckas bättre på det sociala planet.

Permalänk
Medlem

Här i Finland var det många som utbildat sig inom it (även med högre utbildning) som blev arbetslösa när Nokia nästan helt försvann i förhållande till vad det varit. Jag tror många av dem ännu hankar sig fram genom småjobb och att vara egenföretagare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Man kan säkert hitta en jobb hos Webhallen/Inet/nån annan linknande butik, så det borde väl inte vara omöjligt att hitta en dator relaterad jobb med "bara" gymnasium utbildning.

Jag har "bara" gymnasieutbildning och började på en service desk, därifrån gick det snabbt vidare till systemadministratör som är inne och nosar på utveckling lite då och då.

Så visst går det.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Du får nog ta och definiera "datorgeni" lite bättre. Menar du som en ung Julian Assange eller någon som kan bygga ihop en dator om denne får delarna i en hög. Menar du person A så absolut det finns gott om riktigt bra jobb. Menar du B så gör det ingen större skillnad, har väl lika lätt/svårt som någon annan att skaffa jobb. Generellt tror jag det är lättare om man är kung på mjukvara framför hårdvara, helst båda.
Om jag kunde ett par CAD program som rinnande vatten vet jag ett par jobb jag skulle kunna få i morgon.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stimy09:

Jag har stött på massor med folk som "är bra på datorer" som inte har jobb eftersom dom har andra egenskaper som inte riktigt funkar på en arbetsplats. Problemet för dessa personer är att värdet av deras kunskaper inte uppväger deras andra tillkortakommanden. Det betyder att dom tyvärr då inte lyckas behålla sina jobb utan hamnar i någon slag nedåtgående spiral.

Jag har sett detsamma.

Skrivet av fantomsmurfen:

Här i Finland var det många som utbildat sig inom it (även med högre utbildning) som blev arbetslösa när Nokia nästan helt försvann i förhållande till vad det varit. Jag tror många av dem ännu hankar sig fram genom småjobb och att vara egenföretagare.

IT bubblor om än lokala har och kommer alltid att finnas, blir det en riktigt stor bubbla så kommer självklart många bli arbetslösa och detta gäller alla yrken.
Nå idag är det extrem brist på kompetent personal inom de flesta områden, detta till den stora grad att arbetsgivare väljer att anställa personer som de får lära upp. Problemet med att lära upp någon är att det kostar mycket pengar och så kanske denna slutar.
När jag började min It karriär i lågkonjunktur så sa arbetsgivaren, du ska faktura minst 30 000kr i veckan annars får du sparken, om du vill gå en utbildning så får du göra det på egen bekostnad. Och du ska ändå under utbildningstiden in med 30 000kr/vecka. Men idag med högkonjunktur så är det andra regler.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dealerovski:

Som rubriken säger: Kan man vara ett datorgeni och ändå vara arbetslös? Då tänker jag på dom som faktiskt vill jobba och gått ut grundskolan.

Det som är ännu mer intressant är om det finns några läsare på sweclockers som befunnit sig i den sitationen längre period? Berätta gärna.

Tar för givet att alla som läser swec har nått intresse inom datorer och IT.

Jag jobbar inom omsorgen idag som stödassistent (F.d. vårdare), och är delvis involverad i utbildandet av både nyanställda och erfarna rävar i vårt dokumentationssystem Treserva. Det har gett mig blodad tand, och vill gärna arbeta betydligt mer med IT. Jag har funderat på att plugga IT ämnen på gymnasienivå då jag inte orkar med universitetet. Är det värt det, eller är det universitetsutbildningar som gäller för en bra tillsvidare anställning inom IT?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon255588:

Jag jobbar inom omsorgen idag som stödassistent (F.d. vårdare), och är delvis involverad i utbildandet av både nyanställda och erfarna rävar i vårt dokumentationssystem Treserva. Det har gett mig blodad tand, och vill gärna arbeta betydligt mer med IT. Jag har funderat på att plugga IT ämnen på gymnasienivå då jag inte orkar med universitetet. Är det värt det, eller är det universitetsutbildningar som gäller för en bra tillsvidare anställning inom IT?

Gymnasienivå inom IT är milt sagt rena dritten.
YH yrkeshögskola som ofta är 2 åriga är ljusår bättre. Dessa utbildningar är för vissa personer det bästa valet som de kan göra.

Problemet är bara vad du ska välja att läsa? Din beskrivning antyder mer om grundläggande datoranvändning och det finns ingen vettig utbildning inom detta vad jag vet. -Alltså kunskap om hur man använder ett gränssnitt.

Däremot kan domänkunskap inom området vara bra, man kan ta in självaste Linus Torvalds och han vet säkert inte hur ert dokumentsystem fungerar och hur man ska registrera olika data.
Så jag rekommenderar YH, men du får tänka till vad du senare vill jobba som. Läser du 2 år webbutveckling så får du byta jobb.

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare och oavsett område så är arbetslivet inte så logiskt som påskinnas när man pluggar. Har själv jobbat i företag där inkompetenta ingenjörer befordras så att de inte skapar stora tekniska problem eller bekymmer för slutkunderna...sedan att dessa människor saboterar verksamheten organisatoriskt genom sin inkompetens leder till en uppsjö av andra problem.
Jag har på samma företag haft en chef som pekat med hela handen kring ett tekniskt problem och även om man i klartext talat om för 'hum' att föreslagen lösning skulle ha ihjäl serviceingenjören och riskera att elda upp kundens fabrik så har 'hum' fortsatt att peka...ibland (oftast) är det helt ok att ignorera chefen!

Oavsett hur duktig du är så kommer du ingenstans om du inte kan prata för dig eller har kontakter som känner dig. I Sverige väger kompetens tämligen lätt mot om arbetsgivaren känner den sökande (detta kan ända sig när man har några år i arbetslivet och faktiskt kan visa att man är kompetent och driven genom vad man uträttat, ibland).

Trägen vinner, eller så flyttar man utomlands...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Nu är dessa genier extremt få. Jag har personligen träffat två st under hela min yrkeskarriär. Den ena sommarjobbade redan på gymnasiet med att skriva kod som var så avancerad att företaget han jobbade på (dom byggde avancerade vapenstyrsystem) knappt förstod vad han pysslade med. Idag jobbar han i USA på ett välkänt företag och tjänar duktigt med pengar.

Betvivlar starkt att någon försvars tillverkare tar in en gymnasie unge för att skriva kod geni eller inte. Lista med anledningar är lång och du kommer nog på ganska många anledningar själv om du börjar fundera.

Antagligen så ljög han eller överdrev starkt vad han hade gjort.

EDIT: Hade det varit vilken annan branch hade jag trott dig direkt. Men just försvars branschen är speciell och vapen styrsystem nog det mest hemliga du kan arbeta med som programmerare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Om man verkligen är ett "datorgeni", då har man jobb (om man vill) oavsett övriga faktorer.

Nu är dessa genier extremt få. Jag har personligen träffat två st under hela min yrkeskarriär. Den ena sommarjobbade redan på gymnasiet med att skriva kod som var så avancerad att företaget han jobbade på (dom byggde avancerade vapenstyrsystem) knappt förstod vad han pysslade med. Idag jobbar han i USA på ett välkänt företag och tjänar duktigt med pengar.

Den andra jobbar här i Sverige, också som utvecklare. Han brinner enbart för att koda och har oftast "inte tid" att ens närvara på sina egna löneförhandlingar. Chefen brukar sticka in huvudet på hans rum och meddela ökningen bara. Killen är helt ointresserad av social interaktion och är ganska tuff att ha att göra med. Men hans resultat är så bra att han accepteras ändå.

Jag har stött på massor med folk som "är bra på datorer" som inte har jobb eftersom dom har andra egenskaper som inte riktigt funkar på en arbetsplats. Problemet för dessa personer är att värdet av deras kunskaper inte uppväger deras andra tillkortakommanden. Det betyder att dom tyvärr då inte lyckas behålla sina jobb utan hamnar i någon slags nedåtgående spiral.

Sociala skills blir allt viktigare och jag ser gång på gång, framförallt inom drift och support, tekniker som har bättre anseende hos kunderna än mer tekniskt kunniga kollegor. Just för att de lyckas bättre på det sociala planet.

Lysande sammanfattning!

Det är ju få jobb idag (som inte är på ren geninivå i likhet med dina exempel) som är helt tekniska, dvs där du inte behöver ha mänsklig interaktion. I det läget kan man ha hur mycket teknisk kompetens som helst, kan man inte passa in sitt eget arbete som en pusselbit i ett större flöde är man svår att arbeta med.

Sen ska ju sägas att bara för att man har en position i it-branschen behöver man inte ha någon vidare teknisk kompetens. Finns ingen anledning till att en IT-chef i ett stort företag måste kunna bygga ihop en dator från komponenter (vilket ju i ärlighetens namn är svårt stt misslyckas med), denne ska hantera resurser på bästa sätt för företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Betvivlar starkt att någon försvars tillverkare tar in en gymnasie unge för att skriva kod geni eller inte. Lista med anledningar är lång och du kommer nog på ganska många anledningar själv om du börjar fundera.

Antagligen så ljög han eller överdrev starkt vad han hade gjort.

EDIT: Hade det varit vilken annan branch hade jag trott dig direkt. Men just försvars branschen är speciell och vapen styrsystem nog det mest hemliga du kan arbeta med som programmerare.

Tvivla starkt du. För det första så var detta på 90-talet och såsom marknaden såg ut då i Sverige så sögs exceptionellt duktiga kodare upp i denna industri även om dom var unga eftersom det inte fanns så mycket andra val. Den unga generationen var på en helt annan nivå än vad den äldre generationen "hålkortsgubbar" var. Jag är personlig vän med ett flertal som gått den karriärvägen, även om jag inte klassar någon av dom som genier. De jag fortfarande har kontakt med idag hamnade till slut på FRA hela bunten vilket är lite ironiskt med tanke på hur det lät när vi lärde känna varandra inom demoscenen under sent 80-tal (lite mer rebelliska tongångar). Nu har hela IT-branschen mognat och det här karriärtåget har väl lite gått för det flesta än de allra vassaste (typ genier).
Sen ska man också komma ihåg att vissa av dom här bolagen jobbade på uppdrag av Försvarsmakten och/eller leverantörer till FM med ganska väl avgränsade projekt där de inte såg helheten utan man löste enbart "sitt problem" och levererade sitt resultat till någon annan som sedan satte ihop lösningen. Att ett sådant bolag tog in en sommarjobbare (efter sedvanlig säkerhetskontroll) var inga konstigheter. I detta fall var personen dessutom släkt med en av cheferna på bolaget, vilket på inget sätt förminskar hans geni utan han fick jobbet på egna meriter.

komplettering
Permalänk
Medlem

Beror på vad man menar med "datorgeni". Det betyder enligt mig lite mer än att bara "vara duktig på datorer". Men oavsett vilken nivå man ligger på när det gäller datorkunskap kan man självklart vara arbetslös ändå.

Utan kontakter, och utan några betyg att visa upp kommer man ha väldigt svårt att övertyga en eventuell arbetsgivare att ens kalla dig på intervju, så du får aldrig någon chans att visa dina kunskaper. Ett sätt som kanske skulle fungera om du t.ex. programmerar eller på annat sätt producerar något konkret (hårdvara, program, webbsidor o.s.v.) är att sätta upp en site som en portfolio över det du skapat, och skriva med den på ditt CV.

I arbetslivet räknas egentligen två saker:
1 - Erfarenhet: Visst, fina betyg och certifikat är bra, men arbetsgivare kommer i första hand välja den med erfarenhet av liknande jobb, även om personen har sämre betyg

2 - Kontakter: Har du personliga kontakter in på något företag, t.ex. att någon som redan jobbar där rekommenderar dig, kan du gå före alla andra. De kanske ändå kallar dig på en intervju först, men så länge du inte gör bort dig fullständigt är det bara formalia.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag är i grund och botten elektriker (hann dock aldrig gå färdigt lärlingsperioden), började jobba som tekniker (hårdvara) och började ta initiativ och lära mig av kunnigt folk omkring mig och försökte hitta arbetsuppgifter som berör mjukvara på något sätt. Fick sedan ett annat teknikerjobb där jag fortsatte samma sak och började lära mig mer och mer om IT iom att jag bla hanterade PC-kassor (retail system). Och istället för att sitta på facebook/youtube/9gag under långsamma perioder så satt jag och läste på och tog exempelvis någon trasig kassa som stått länge och mer eller mindre glömts bort, och började pilla med den och i vissa fall lyckades laga den. Detta gav mig mer möjlighet till att utvecklas inom IT och jag började få en bättre förståelse för windows, hårdvaran inuti en dator, databassystem, nätverk mm.
Flyttade till en annan stad och sökte efter jobb enbart inom IT (trots att jag saknar pappersbevis på min nyvunna kompetens). Fick ett jobb inom IT-produktion som IT-tekniker. Körde återigen på samma sätt som innan och gick över gränserna för vad jag hade betalt för och började pilla på infrastruktur som felade och dylikt då de som byggt upp allt slutat sedan tidigare.
Nu var det 7-8 månader sedan jag började på det produktionsjobbet och har sedan dess byggt upp ett ganska bra script i python för deployment av servrar, byggt upp nytt nätverk mer optimalt för mitt program, lärt mig programmering och en jäkla massa andra system såsom vmware, cisco osv.

Jag har än idag inget betyg i någon form av IT-kurs och/eller utbildning och hade för övrigt halvdana betyg från gymnasiet, men utvecklas mer och mer och det ser ljust ut då det är dåligt om kompetenta folk inom IT-branschen och det ser inte ut att bli bättre (dvs bättre förutsättningar för dom som har kompetens).

Så tror i grund och botten att det handlar om långtidstänk och att man visar framfötterna (Och samtidigt är prestigelös och ödmjuk.)

Så bevisligen hänger inte allt på utbildning, man kan få IT-jobb på andra sätt. Exempelvis om man är en jäkel på datorer kan man visa något "projekt" man gjort som kan kräva en viss kompetens för att göra.

Sen för att beröra den andra sidan av tråden, ja man kan vara en jäkel på IT men ändå vara oambitiös och/eller ha otur.

Ambition åsido, jag har haft en hel del tur som ens haft möjligheten att utvecklas på det sätt jag gjort. Missförstå mig inte, har gått på en hel del hinder och har vid tidigare tillfällen/arbeten fått en hel del skit för att jag jobbar (mer än vad jag ska).

Permalänk

jag skulle ha läst en IT linje på gymnasiet, men jag valde att skita i det för att "datorer och IT" är en hobby i mina ögon, jag skulle aldrig kunna arbeta med det. Jag känner att ett jobb ska vara ett jobb och inte något som förstör min fritid/hobby...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Tvivla starkt du. För det första så var detta på 90-talet och såsom marknaden såg ut då i Sverige så sögs exceptionellt duktiga kodare upp i denna industri även om dom var unga eftersom det inte fanns så mycket andra val. Den unga generationen var på en helt annan nivå än vad den äldre generationen "hålkortsgubbar" var. Jag är personlig vän med ett flertal som gått den karriärvägen, även om jag inte klassar någon av dom som genier. De jag fortfarande har kontakt med idag hamnade till slut på FRA hela bunten vilket är lite ironiskt med tanke på hur det lät när vi lärde känna varandra inom demoscenen under sent 80-tal (lite mer rebelliska tongångar). Nu har hela IT-branschen mognat och det här karriärtåget har väl lite gått för det flesta än de allra vassaste (typ genier).
Sen ska man också komma ihåg att vissa av dom här bolagen jobbade på uppdrag av Försvarsmakten och/eller leverantörer till FM med ganska väl avgränsade projekt där de inte såg helheten utan man löste enbart "sitt problem" och levererade sitt resultat till någon annan som sedan satte ihop lösningen. Att ett sådant bolag tog in en sommarjobbare (efter sedvanlig säkerhetskontroll) var inga konstigheter. I detta fall var personen dessutom släkt med en av cheferna på bolaget, vilket på inget sätt förminskar hans geni utan han fick jobbet på egna meriter.

De flesta företag som levererar till vapenindustrin brukar även vara rätt noga med sekretessen så hur vet du att övriga inte förstod hans (känns inte som en alltför vågad gissning) kod? Med det sagt minns jag att en del "genier" på den tiden hamnade inom det militära. Kan knappast påstå att jag var speciellt aktiv på demoscenen men man hängde ju en del på BBSer på den tiden och lärde känna folk på det sättet. Minns att jag såg svenska premiären av Sneakers ihop med Mr Z och det gänget och där var det en del som hamnade inom det militära, men tyvärr inte haft kontakt med dom på länge så i vilken mån dom blev kvar vet jag inte.

Men nu var väl inte detta nostalgitimmen så för att återgå till TS fråga så är ju problemet med "genier" att det inte finns någon klar definition på vad ett geni är. För egen del tenderar jag att värdera folk som faktiskt åstadkommer något klart högre än de med imponerande förmåga men som av olika skäl aldrig får något gjort/klart. Är som bekant inte helt ovanligt att de som är genier inom vissa områden har en del tillkortakommanden inom andra. Men är man inte bara ett geni i sina egna ögon utan även i andras, och dessa personer sitter på rätt ställen på rätt företag, så spelar nog inte utbildning osv någon som helst roll. Men då är vi långt ifrån den vanliga arbetsmarknaden...

Permalänk

Blir svårare och svårare utan utbildning.
Men när vi anställer tar vi hellre någon hungrig som passar med oss andra som har en längre startsträcka en någon som inte kan samarbeta som är "geni". I mina erfarenheter är det inte heller genierna som gör karriär, utan dom som är hyfsade men duktiga socialt.
Den sociala aspekten är något som länge saknats i denna värld av lite lätt autistiska människor

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Blir svårare och svårare utan utbildning.
Men när vi anställer tar vi hellre någon hungrig som passar med oss andra som har en längre startsträcka en någon som inte kan samarbeta som är "geni". I mina erfarenheter är det inte heller genierna som gör karriär, utan dom som är hyfsade men duktiga socialt.
Den sociala aspekten är något som länge saknats i denna värld av lite lätt autistiska människor

"Problemet" är ju att utbildning bara är en del av ekvationen, det är väl klart fler "begåvade" som går vidare till högskola/universitet där dom förmodligen inte blir mindre begåvade, så det är svårt att skilja de två åt. Det gör väl naturligt att de med bäst förmågor också har längre utbildning, men det är svårare att avgöra om de skulle varit lika smarta eller tom ännu smartare om de inte gjort det.