LG OLED55B7V hittar bara analoga kanaler

Permalänk

LG OLED55B7V hittar bara analoga kanaler

Hej,

Har just köpt en LG OLED 55B7V och har lite problem att ställa in TV-kanalerna.

Jag bor i villa och har antenn på taket och hade räknat med att få in gratiskanalerna digitalt mha inbyggda DVB-T/T2 mottagaren.

Jag har kopplat in en vanlig antennkabel mellan TV och vägg. När jag söker kanaler hittar jag enbart analoga kanaler, och då hittar jag kanal 1-11 + några till (dvs även betalkanaler), men med mycket tråkig kvalitet.

Är det något jag gör fel i inställningen, är min antenn inte ok eller är det något annat som kan ställa till det.

Jag har alltså inte lust att köpa någon boxer el liknande utan vill bara ha in gratiskanalerna...

Tacksam för alla tips.

Permalänk
Medlem

Det sänds inga analoga kanaler längre...

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

Med en tv i den prisklassen(har en likadan) känns det ganska poänglöst att försöka få in kanaler med en gammal antennkabel men detta är en subjektiv åsikt.
Jag kör IPTV genom fiber och det funkar hur bra som helst med en vanlig Arris tv-box
Däremot får TVn endast leverera bildkvalité av sin fulla potential först när jag kör genom HTPCn
sitter på en burk med GT1030

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

det finns inga digital signal i väggen utan din hyresvärd har ett kanalpaket som sänds ut i lägenheterna som analog signal. Skitkasst men tyvärr ganska vanligt. Bildkvaliteten blir verkligen kass men ingår i hyran.
Vi har tur för vår förening bistår med digitaltvmotagare genom fiberkabeln. Ett Teliapaket som ingår i 100/100 bredbandet. Där kan vi snacka bild :D. För övrigt kan jag berätta att vi har likadana TV apparater du och jag

Skall du ha in DigitalTV genom TV uttaget på TVn måste du fixa en egen antenn. Den i väggen är ingen antenn längre som sagt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

https://www.teracom.se/privat/
skriv in din ort så ser du vilken mast/sändare som gäller.
Kontrollera om du behöver både VHF och UHF antenn i infon om sändarens nät.
(På många platser i landet sänds alla kanaler på UHF)

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik...
Skaffa en antenn som fyller kraven.
(Om den befintliga antennen är någorlunda ny och av rätt typ, kan det hjälpa om du riktar den.)

Edit:
Första åtgärden,
Verifiera att antennuttaget i väggen, verkligen är kopplat till din nuvarande antenn.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Tack för alla svar!

Skrivet av Zunil:

Det sänds inga analoga kanaler längre...

TV:n hittar bara kanaler i sin analoga sökning, och kanalerna saknar digital information och TV-guiden är tom. Så på något sätt, ur TV:ns synvinkel är kanalerna jag hittar analoga...

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Med en tv i den prisklassen(har en likadan) känns det ganska poänglöst att försöka få in kanaler med en gammal antennkabel...

Jag tittar inte på TV. Men jag vill kunna ställa in det för att kunna låta barnen titta på barnkanalen eller om någon är sugen på att bläddra lite.

Skrivet av KingCobra:

din hyresvärd har ett kanalpaket som sänds ut i lägenheterna

Jag bor i villa och har antenn på taket

Skrivet av FatherOfThree:

https://www.teracom.se/privat/
skriv in din ort så ser du vilken mast/sändare som gäller.
Kontrollera om du behöver både VHF och UHF antenn i infon om sändarens nät.
(På många platser i landet sänds alla kanaler på UHF)

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik...
Skaffa en antenn som fyller kraven.
(Om den befintliga antennen är någorlunda ny och av rätt typ, kan det hjälpa om du riktar den.)

Edit:
Första åtgärden,
Verifiera att antennuttaget i väggen, verkligen är kopplat till din nuvarande antenn.

Bra svar! Jag ska fånga UHF från Nackamasten. Jag får helt enkelt klättra upp på taket och kolla hur kopplingarna sitter ihop. Någon som har ett bra tips för hur jag ser om en antenn ska kunna ta emot UHF?

När jag testar kanalerna och frekvenserna som anges på Teracoms sida så får jag inga träffar, så något brister helt klart i min antenn. Men var kommer de kanaler ifrån som jag ändå får in? Som TV:n tycker är analoga?

Permalänk
Medlem

Jag bor i ett hus som fortfarande har com hems analoga versioner av digitalkanaler och kvaliteten är så kass att jag inte bryr mig om att ha dem. De skickar ut några kanaler digitalt med men inte svthd. Istället har jag en bordsantenn som tar in svt1, 2, 4, 6, kunskaps- barnkanalen och tv24. Jag får också in svt1 hd och svt2 hd med den.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Hur fasen får du in analoga kanaler som inte finns längre?????

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Hur fasen får du in analoga kanaler som inte finns längre?????

Precis, det är liksom frågan... Jag inser att de är digitala men jag hittar dom bara via analog sökning på TV:n och jag hittar ingen digital kanal. Det är väl troligt att min antenn inte är 100, men varför hittar jag då analoga kanaler?

Permalänk
Bildexpert 📺

@KingCobra: Som skrivet är det många samfälligheter och kabelnät i fastigheter som fortfarande skickar en analog RF-signal. Förvirringen runt detta beror främst på att man inte riktigt vet vad som skickas i kabeln och tänker "hrrrm, antenn!"

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Hur fasen får du in analoga kanaler som inte finns längre?????

Skrivet av anders_tq:

Precis, det är liksom frågan... Jag inser att de är digitala men jag hittar dom bara via analog sökning på TV:n och jag hittar ingen digital kanal. Det är väl troligt att min antenn inte är 100, men varför hittar jag då analoga kanaler?

troligen är det någon form av kabeltv vi pratar om där det troligen sitter en gammal avkodare nånstans som tar in den digitala signalen och skickar ut den som analog tvsignal i kabeltvnätet.

till TS

säker på att du har kopplat in antennen ?

kan ju va så att antennen är bortkopplad och huset istället är inkopplad på någon gammal kabeltvförenings nät.

rätt vanligt i mindre orter iaf att det finns lokalt kabeltv nät genom någon förening till villor för de som valt att koppla på sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_tq:

Precis, det är liksom frågan... Jag inser att de är digitala men jag hittar dom bara via analog sökning på TV:n och jag hittar ingen digital kanal. Det är väl troligt att min antenn inte är 100, men varför hittar jag då analoga kanaler?

Är du säker på att uttaget i väggen går till antennen på taket?

Jag (precis som många andra) tycker det låter som att det är analoga kabel-tv kanaler du hittar.

Om du vill hitta digitala kanaler kanske du behöver ändra i inställningarna från "antenn" till "kabel tv", jag vet inte hur det är på moderna tv-apparater men på en av mina äldre så var jag tvungen att själv välja det manuellt.

Det kan också vara så att det kabel-tv nätet inte har några digitala kanaler alls om det är någon liten, lokal lösning.