Köpråd - Bärbar dator för högskola

Permalänk

Köpråd - Bärbar dator för högskola

Hej Sweclockare
Jag har tänkt mig att gå högskola till hösten, så jag behöver införskaffa mig en dator som håller tre år (eller längre). Saken är den att jag inte är så hajj på bärbara datorer. Jag ska väl främst använda datorn till anteckningar och skolarbeten, eventuellt lite amatörprogrammering och kanske lite photoshop (har dock inte krav på att photoshop behöver gå så fort). Kommer nog inte användas att spela på då jag har en dedikerad gibbdator.

Jag har kikat på denna:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Ryzen 2500U, 8GB RAM, 256gb ssd etc. Är det något att ha? Är i5 8250U bättre än Ryzen 2500U?
Om ni vet något bättre i 8-9000krs klassen får ni jättegärna rekommendera, det måste dock vara på elgiganten då jag har fått presentkort där.

Tacksam för svar

Mvh

Permalänk

@vick3sson:

Eftersom du har en dedikerad gibb dator så är det ju bekvämast med en dator som har bra batteritid + låg vikt gällande plugg och eventuellt om du vill sitta och chilla på café/studierum/hemma hos skolkamrater när du kodar eller gör skolarbete. Om 15" inte är viktigt så går det att få en mer mobil dator i 13" segmentet, men det är såklart mer en smakfråga.

Jag skulle kolla på recensioner på diverse datormodeller av intresse, då det kan variera i kvalité på själva laptopen även om delarna mellan olika modeller kan vara relativt lika. T.ex. touchpad, skärmkvalité, batteritid som nämnts tidigare, värmeutveckling, och sen kanske du inte vill att datorn låter som ett stridsflyg under load om du gör något krävande under lektionstid haha.

Gällande 8250U vs 2500U så verkar Ryzen ha 10% lägre prestanda (beror egentligen på användingsområde) men har bättre integrerat grafikkort:

https://www.laptopmag.com/articles/amd-ryzen-mobile-vs-intel-...

https://www.digit.in/laptops/amd-ryzen-5-2500u-vs-intel-core-...

Den andra länken/artikeln verkar testa just Acer Swift 3 så det kan vara intressant läsning.

256gb SSD fungerar bra och om du inte ska lagra massa med saker (alternativt använder extern HDD för diverse saker) så fungerar det helt utmärkt. 8GB RAM räcker för skolarbete, men jag vet inte hur det fungerar för Photoshop och programmering, men om det inte är något super avancerat eller heavy duty så lär det räcka.

Ett alternativ jag kan tänka mig är att du kan försöka sälja presentkortet för 10% mindre eller så, om du hittar en mer prisvärd dator från andra butiker.

Annars låter specsen bra på pappret för ditt utförande, men det kanske går att hitta billigare laptop i samma segment om du försöker sälja presentkortet och köper i en annan butik. En snabb sökning verkar ge Swift 3 helt okej betyg (artikel 1, artikel 2), men jag hittade din modell hos t.ex. komplett för 6990kr. Så om du lyckas sälja presentkortet istället så kanske du kan spara en liten slant

Förhoppningsvis så kan någon som är mer insatt på laptops eller RAM-användning av t.ex. Photoshop samt programmering (jag gör det själv men använder stationär för egen kodning, och laptop på jobbet, men då är det en stordator som utför allt jobb haha) ge dig deras vetskap om 8gb vs 16gb. Men som sagt, den snabbsökningen jag gjort verkar indikera att det är ett helt okej köp.

Permalänk

Okej, tack för tipsen
Vill nog helst ha minst 14 tum, då jag är van vid 2x27-tummare. Men jag ska kolla runt på lite reviews

Permalänk
Skrivet av vick3sson:

Okej, tack för tipsen
Vill nog helst ha minst 14 tum, då jag är van vid 2x27-tummare. Men jag ska kolla runt på lite reviews

Haha jag förstår, det är svårt att nergradera när man vant sig. Ang RAM så var det nog bara jag som övertänkte, 8GB ska nog fungera bra för det mesta, och det är dyrt att hitta något på 16gb just nu, så det känns inte värt det. Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Retrospective: Med Ryzen och grafikkort kommer batteritiden inte vara imponerande.
Sitter på en 7200U utan grafikkort @ 50Wh och det är bara okay.