Köpråd: Budget gaminglaptop för GTA V

Permalänk
Inaktiv

Köpråd: Budget gaminglaptop för GTA V

Hej,
Jag skulle vilja ha en budget gaminglaptop som klarar av spelet GTA V.
Kollade lite på Inet och hittade denna: Inet: Acer Aspire Nitro 5
Fungerar denna gaminglaptopen bra för GTA V, eller behövs det något kraftfullare gaminglaptop för detta spelet?

Permalänk
Medlem

Du kommer inte gilla o spela det spelet på den laptopen kan jag säga dig iallafall inte på bra grafik utan framedrops Tror du hade fåttt rätt rejäla framedrops även på låg grafik tyvärr har en laptop på marknaden här tillsalu för bra pris som hade klarat det bra mycket bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adnerhill:

Du kommer inte gilla o spela det spelet på den laptopen kan jag säga dig iallafall inte på bra grafik utan framedrops Tror du hade fåttt rätt rejäla framedrops även på låg grafik tyvärr har en laptop på marknaden här tillsalu för bra pris som hade klarat det bra mycket bättre.

Ja, okej. Då vet jag att den datorn inte är nått att ha och inte funkar så bra. Jag kollade på din annons om ROG datorn, och det är väl en kraftfullare dator som behövs för GTA V spelet. Annars har jag en stationär dator jag skulle kunna uppgradera med ett bättre grafikkort och en SSD som systemdisk. Det är en dator ifrån 2010 med Asus Moderkort, AMD Quadcore CPU, 8 GB ram-minne och ett 256 MB grafikkort som jag tänkte uppgradera till 2 GB grafikkort och SSD, och då kanske spelet funkar? Men det är väl en för långsam dator det också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

Ja, okej. Då vet jag att den datorn inte är nått att ha och inte funkar så bra. Jag kollade på din annons om ROG datorn, och det är väl en kraftfullare dator som behövs för GTA V spelet. Annars har jag en stationär dator jag skulle kunna uppgradera med ett bättre grafikkort och en SSD som systemdisk. Det är en dator ifrån 2010 med Asus Moderkort, AMD Quadcore CPU, 8 GB ram-minne och ett 256 MB grafikkort som jag tänkte uppgradera till 2 GB grafikkort och SSD, och då kanske spelet funkar? Men det är väl en för långsam dator det också?

Tyvärr låter även den för långsam för en acceptabel njutning av GTA V, tyvärr är det ett relativt krävande spel även fast det har ett par år på nacken. Just nu är det inte vidare läge för att köpa nya stationära datorer då både priserna på RAM och GPUer är hutlöst höga! Hojta till om du vill ha tips på Stationär dator både jag och andra på forumet hjälper glädjeligen till isåfall!

MVH Karl Johan Adnerhill

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adnerhill:

Tyvärr låter även den för långsam för en acceptabel njutning av GTA V, tyvärr är det ett relativt krävande spel även fast det har ett par år på nacken. Just nu är det inte vidare läge för att köpa nya stationära datorer då både priserna på RAM och GPUer är hutlöst höga! Hojta till om du vill ha tips på Stationär dator både jag och andra på forumet hjälper glädjeligen till isåfall!

MVH Karl Johan Adnerhill

Nja, jag har inte riktigt plats för en stor stationär gamingdator, så därför tänkte jag mer på att skaffa en gaminglaptop som jag kan plocka undan ifrån arbetsbordet då jag inte använder den. En till stationär dator behöver jag inte, har fyra stycken äldre modeller

Permalänk
Permalänk
Medlem

Finns laptops med GTX1060 i den prisklassen, köp en sån istället MX150 är katastrofalt dåligt.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Testpilot

Om du kan nöja dig med att spela i 720p och medium/high blandning så kan datorn du länka klara GTAV utan några problem. Dock är det ingen dator för nyare AAA-spel.

Här kan du se benchmarks för en stor mängd titlar:
https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-MX150-Benchmark-...

Men i 6-8k klassen av 'spel-laptops' är det oftast mer värt att kolla på begagnat, om det inte är en rea på en laptop med minst X60-serie av GPU. Finns datorer med t.ex. en i5.a och GTX 1050Ti som brukar droppa ner runt 7k på reor, bra mycket kraftfullare än ett MX150 (motsvarar GT1030 på stationära sidan).

Om du verkligen vill köpa nytt så är nog denna den bästa för priset i skrivande stund (8999:-):
https://www.inet.se/produkt/1962525/acer-aspire-7-a715-i5-8gb...

Om du kan sträcka dig lite längre är denna riktigt fin, har en själv (Lenovo y720, 10,999:-)
https://www.inet.se/produkt/1961826/lenovo-legion-y720-15ikb-...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

Tack för tipsen. Då funderar jag nog mest på Acer Predatorn eller Lenovo Legion. Jag tycker nog Lenovon är snyggare och bättre nedsatt pris på den ifrån inet.

Permalänk
Medlem

@anon144494: Här kan du se GTA V på min gamla laptop med ett 970M samt vilka grafikinställningar som körs.

Räkna dock med att ett 970M är minimum vad som behövs för att inte behöva köra med kvalitetsinställning Potatis. Här är en lista över vad mobila GPUer befinner sig relativt sett till varandra (annonstung sida, använd med fördel Adblock Plus för att kunna läsa ordentligt):
https://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark...

Skippa modeller som är klenare än mobilt 1060, de kommer inte orka driva GTA V på något vettigt sätt.

Permalänk
Medlem

@anon144494: Detta är sannolikt bland de bättre köpen du kan göra, typ halva nypriset för en knappt använd Asus ROG-serie med G-Sync:
https://www.sweclockers.com/marknad/154851-rog-gaming-laptop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

@tuxuser: Detta är sannolikt bland de bättre köpen du kan göra, typ halva nypriset för en knappt använd Asus ROG-serie med G-Sync:
https://www.sweclockers.com/marknad/154851-rog-gaming-laptop

Ja, jag ville bara mest veta vad jag ska satsa på för gaminglaptop när det för mig blir läge att köpa en sådan. Blir nog till hösten jag kan spara undan pengar till en gaminglaptop. Men nu vet jag mer vad det är för specs datorn behöver för att spelet GTA V ska fungera bra att spela. Men det är bra pris på den begagnade Asus ROG datorn