Permalänk
Medlem

Köpråd Sony eller Philips max 7000

Någon som har någon erfarenhet av Sony KD-55XE8096 eller Philips 55PUS6551/12?
Båda har 4K, HDR, 4 hdmi m.m. Philips har 100hz panel Sony 50hz panel. Å andra sidan verkar Sony ha en bättre uppskalning för en sämre källa. Philips 5995:- sony 6990:-.
Vad som är viktigast är bilden. Android kör jag via en Minix U1 där de flesta kanaler körs genom. Spelar sällan.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nammatj: Finns inga 50 eller 100 Hz-paneler. Även om Philipsens panel specas som 120 Hz, är det troligtvis 60 Hz-paneler i båda. Inte för att detta har någon betydelse i praktiken dock.

"bättre skalning" är en subjektiv bedömning. Alla apparater måste skala bilden i någon form (om du inte skalar till 4K i källan) och resultatet skiljer sig åt. Vad jag kan säga med säkerhet är att Sonyn kommer att ge kunna ge mer eller mindre korrekt bildprestanda, uniform gråskala och mindre posterisering. Med en Philips kan sådana detaljer vara en tuff kamp.

Fast som är viktigast är att båda har IPS-paneler. Beroende på hur du tänkt använda TV:n kan en VA-panel vara ett lämpligare val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Nammatj: Finns inga 50 eller 100 Hz-paneler. Även om Philipsens panel specas som 120 Hz, är det troligtvis 60 Hz-paneler i båda. Inte för att detta har någon betydelse i praktiken dock.

"bättre skalning" är en subjektiv bedömning. Alla apparater måste skala bilden i någon form (om du inte skalar till 4K i källan) och resultatet skiljer sig åt. Vad jag kan säga med säkerhet är att Sonyn kommer att ge kunna ge mer eller mindre korrekt bildprestanda, uniform gråskala och mindre posterisering. Med en Philips kan sådana detaljer vara en tuff kamp.

Fast som är viktigast är att båda har IPS-paneler. Beroende på hur du tänkt använda TV:n kan en VA-panel vara ett lämpligare val.

Tack.
Jag vet att 120 eller 60 hz inte har någon större betydelse, källan är ofta det stora problemet.. Det står på Philips hemsida att det är 120Hz panel medans andra Philips modeller står på 60Hz panel. Jag skrev upp det eftersom det var en skillnad mellan modellerna. Sedan har Philips Direct led och Sony Edge led.
Båda modellerna verkar folk i allmänhet vara nöjd med (för priset).
Va eller ips. Därom tvista de lärde. Ser en del från sidan därför IPS.
Men Sony har i regel en bättre (korrektare) bild?

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nammatj: Ja, på den här nivån är det mindre konstigheter med Sonys modeller. Ifall det är en prioritet är Sonys apparater helt enkelt mer konsekventa med färgåtergivningen på mellanklassnivån medan Philips kan vara, tja, rätt märkliga i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Nammatj: Ja, på den här nivån är det mindre konstigheter med Sonys modeller. Ifall det är en prioritet är Sonys apparater helt enkelt mer konsekventa med färgåtergivningen på mellanklassnivån medan Philips kan vara, tja, rätt märkliga i många fall.

Ok tack.

Då lutar det åt Sony.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nammatj:

Ok tack.

Då lutar det åt Sony.

Jag skulle också säga Sony.
Philips lider av mycket dålig mjukvara i tv och har gjort det i diverse eller merparten av modellerna i 2-3år felen yttrar sig som tv stänger av sig själv eller på du kan helt plötsligt inte byta kanal eller ändra ljudnivå den tappar kanalinställning med mera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

I den här prisklassen är Sony ett bra och mer säkert val. Och på Sony TV:arna jag har sett, så är iallafall färgarna finare än på Philips. Sony's mjukvara är mycket bättre också. Högre Hz på en TV är mest marknadsföring och gör inte större skillnad, speciellt inte om du inte ska spela på den.

Äger själv en 3 år gammal Philips, men ångrar jag inte valde något annat.

Hoppas du blir nöjd med TV'n

Permalänk
Medlem

Tack alla. Det blir nog Sony KD-55XE8096. Men, nu börjar jag tveka.......kanske en dyrare modell trots att jag satte gränsen till max 6000:-. Sony KD-55XE8096 kostar 7000:- är det värt att lägga på max en tusenlapp till för en bättre modell? eller ett annat märke?

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4