Vad behöver uppgraderas i min dator?

Permalänk
Medlem

Vad behöver uppgraderas i min dator?

Jag försökte lira Final Fantasy XV men jag nådde max ~46 FPS med grafiska inställningar på allra lägsta.
Min setup är
AMD FX 8350 Eight-Core Processor
8GB RAM
GTX 1060 6GB
Nedladdat på en HDD trots att jag har en SSD. Jag har inte bra koll på vad för slags motherboard jag har eller för resten av min pc rig.

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Helt klart processorn som är i störst behov av att uppgraderas, men då blir det även moderkort och RAM.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat upp jämförelser på olika cpu hemsidor och min 8350 verkade inte vara hemskt dålig. Jag jämförde den med Ryzen 1600X, Intel Core i5-8600. Vad är det som gör en cpu bra som jag ska se ut för?

Permalänk
Medlem

@Valeryn: Jag själv sitter också på en FX-8350 och kan intyga att den idag börjar ha gjort sitt.
Dessutom är 8Gb RAM lite för litet idag. Så dessa två tillsammans utgör i stora hela ditt problem.

Således kommer du vid en uppgradering av moderkort, processor och internminne att göra succé.
Skillnad 2600x-8350.
Nu är inte ett GTX 1060 ett megakort - men det är klart godkänt och kommer fungera en stund till.

Kolla runt här på forumet på säljmarknaden. Såg en 1700x med moderkort och 16Gb ram ligga på kring 3000kr tidigare i veckan. Det tyckte jag var en bra deal.
Själv blir det uppgradering för mig under semestern. Jag känner tydligt att min processor flaskar, men då har jag 16Gb ram och ett 1080.

EDIT: Det skall tilläggas att 46FPS på Lägsta grafik är anmärkningsvärt lågt. Har själv aldrig spelat FFXV, men det låter fel.
Jag klämmer på ganska bra med min dator fortfarande. Så det skulle kunna vara minnet som spökar? Kanske är ett väldigt minneskrävande spel och så har du mycket annat som tar RAM i bakgrunden? Kanske?

Om du tar lite benchmarks i andra spel. Hur presterar du då?

Permalänk

Det du behöver uppgradera är processorn, ram och moderkortet

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

@Valeryn: Jag själv sitter också på en FX-8350 och kan intyga att den idag börjar ha gjort sitt.
Dessutom är 8Gb RAM lite för litet idag. Så dessa två tillsammans utgör i stora hela ditt problem.

Således kommer du vid en uppgradering av moderkort, processor och internminne att göra succé.
Skillnad 2600x-8350.
Nu är inte ett GTX 1060 ett megakort - men det är klart godkänt och kommer fungera en stund till.

Kolla runt här på forumet på säljmarknaden. Såg en 1700x med moderkort och 16Gb ram ligga på kring 3000kr tidigare i veckan. Det tyckte jag var en bra deal.
Själv blir det uppgradering för mig under semestern. Jag känner tydligt att min processor flaskar, men då har jag 16Gb ram och ett 1080.

EDIT: Det skall tilläggas att 46FPS på Lägsta grafik är anmärkningsvärt lågt. Har själv aldrig spelat FFXV, men det låter fel.
Jag klämmer på ganska bra med min dator fortfarande. Så det skulle kunna vara minnet som spökar? Kanske är ett väldigt minneskrävande spel och så har du mycket annat som tar RAM i bakgrunden? Kanske?

Om du tar lite benchmarks i andra spel. Hur presterar du då?

Flesta spel jag spelar som Diablo 3, Witcher 3, Nioh, Dark Souls 3, Assassins Creed Origins funkar rätt så okej med medium grahpics. Det är endast FFXV jag verkligen har haft svårigheter med. Om ni skulle kunna föreslå bra budget processor, ram och moderkort som presterar bra ifrån sig så hade det varit fantastiskt!

Permalänk

Jag säljer mobo och en i5 6600k där kan du få en billig uppgradering.
Bara köpa till 16gb ddr4 minnen.

https://www.sweclockers.com/marknad/155568-rensning-1080-ti-a...

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Jag har ingen bra koll på komponenter så en vettig bud kan jag inte ge men för nyfikenhets skull vad skulle det kosta?

Permalänk

Det är ju svårt för mig att säga vad ett bra pris är, då det är jag som säljer det:)
Men Grejerna är ju 2 gen gammalt och 6600k i mina ögon går kanske för 6-800kr.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@Valeryn: Brys lite på din budget om du skall uppgradera. Nytt eller begagnat?
Du har redan fått ett tips på en 6600k.
6600k vs FX-8350
Om jag köpt begagnad processor och moderkort hade jag också köpt begagnade minnen. Begagnat bör du får dem för ca. 1000kr.
Nya ligger de på 2000kr. Jag tycker det känns dumt att köpa nya minnen på ett begagnat moderkort. Eller inte dumt, men onödigt snarare kanske?

Skall du köpa ett uppgraderingskit nytt ligger det på kring 6000kr kanske? 2000kr minne, 1000kr moderkort, 3000kr processor.
Begagnat skall du ha ca. 50% på detta för förra generationens AMD - så en 1700X AMD bör kosta ca. 3000kr.
Och hittar du en sådan så är du bra på det (tycker jag i alla fall är prisvärt). Köper du nytt så köper du nyvarande generation.
6600k har jag aldrig använt och vill/kan inte uttrycka mig om det är prisvärt eller inte idag för ca 700kr. Men det är en 50% förbättring än det du har idag (enligt länken ovan).

Enkelt tror jag då 1500kr för processor och moderkort. Över 2500kr (inklusive minne) skulle jag, spontant utan att veta till 100%, inte ge.

----

Det är ingen dum idé att spela FFXV och samtidigt ha uppe någonting där du kan se användningsgraden av processorn och ditt minne. Trillar någon av dessa upp till 100% när du spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Jag säljer mobo och en i5 6600k där kan du få en billig uppgradering.
Bara köpa till 16gb ddr4 minnen.

https://www.sweclockers.com/marknad/155568-rensning-1080-ti-a...

"Ska grejerna skickas så är det DU som står för frakt och det är då betalning med Swish i förskott som gäller!"

@Valeryn:

Kan dock verkligen trycka på att man aldrig ska betala i förskott. Det finns MYCKET bättre och säkrare alternativ.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valeryn:

Jag har ingen bra koll på komponenter så en vettig bud kan jag inte ge men för nyfikenhets skull vad skulle det kosta?

Ett exempel från det röda laget:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11605792/

En rejäl prestandabump från vad du kör.
Och även plats att uppgradera i framtiden.