Varför är det ingen som stämmer kyrkan för bedrägeri?

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen som stämmer kyrkan för bedrägeri?

Hur kan dessa religiösa organisationer dra in så mycket pengar från hela världen och ändå är det ingen som drar dem in framför domstolen för bedrägeri? Är det för att inkomsten består av gåvor? Och hur mycket skatt betalar kyrkan egentligen?

De hjärntvättar folk och får dessa att prata med luft och tro på en osynlig varelse uppe i molnen samt vill att folk ska komma på besök till samlingspunkterna en gång i veckan för att "donera" pengar för det är ju precis vad det handlar om. Pengar och makt.

Hur kan detta pågå helt lagligt i dagens samhälle?

Jag antar att kyrkan inte redovisar sina inkomster med det måste handla om biljoner om man ser till hela världen.

Så rent teoretiskt om man nu skulle vilja stämma kyrkan för bedrägeri. Är det ens möjligt? Eller de kan gömma sig i gråzonen och forsätta med detta i evigheter?

Permalänk

För att det är helt frivilligt att ge pengar till dem.

Ingen som tvingar dig att betala därför gör de inget olagligt.

Är precis som om du skulle donera till random nisse på twitch helt frivilligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Hur kan dessa religiösa organisationer dra in så mycket pengar från hela världen och ändå är det ingen som drar dem in framför domstolen för bedrägeri? Är det för att inkomsten består av gåvor? Och hur mycket skatt betalar kyrkan egentligen?

De hjärntvättar folk och får dessa att prata med luft och tro på en osynlig varelse uppe i molnen samt vill att folk ska komma på besök till samlingspunkterna en gång i veckan för att "donera" pengar för det är ju precis vad det handlar om. Pengar och makt.

Hur kan detta pågå helt lagligt i dagens samhälle?

Jag antar att kyrkan inte redovisar sina inkomster med det måste handla om biljoner om man ser till hela världen.

Så rent teoretiskt om man nu skulle vilja stämma kyrkan för bedrägeri. Är det ens möjligt? Eller de kan gömma sig i gråzonen och forsätta med detta i evigheter?

Vad ska man stämma dom för?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Tror inte svenska kyrkans ekonomi är nån större hemlighet, det finns nog årsredovisningar att ta del av som tar upp inkomster av donationer och liknande.

Tror att vår lagstadgade religionsfrihet trumfar nån form av bedrägeriåtal så det är nog dödfött.

Att irritera sig på religion och lägga sig i andras tro är för övrigt rätt lika att som religiös försöka pracka på andra sin religion så du vet hur frågeställningar likt denna kan uppfattas.

Så länge folk håller sin tro och sitt praktiserande av denna för sig själv så bryr jag mig inte för fem spänn om så svenska kyrkan är rikaste institutionen i vårt samhälle och hur många miljoner de får in i donationer varje år.

Edit: Jag finner dock det sekulära samhällets paradoxala förhållningssätt till religion lite underhållande, att be till Gud är inga konstigheter men om Gud skulle börja prata tillbaka, då är det psyket nästa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Hur kan dessa religiösa organisationer dra in så mycket pengar från hela världen och ändå är det ingen som drar dem in framför domstolen för bedrägeri? Är det för att inkomsten består av gåvor? Och hur mycket skatt betalar kyrkan egentligen?

De hjärntvättar folk och får dessa att prata med luft och tro på en osynlig varelse uppe i molnen samt vill att folk ska komma på besök till samlingspunkterna en gång i veckan för att "donera" pengar för det är ju precis vad det handlar om. Pengar och makt.

Hur kan detta pågå helt lagligt i dagens samhälle?

Jag antar att kyrkan inte redovisar sina inkomster med det måste handla om biljoner om man ser till hela världen.

Så rent teoretiskt om man nu skulle vilja stämma kyrkan för bedrägeri. Är det ens möjligt? Eller de kan gömma sig i gråzonen och forsätta med detta i evigheter?

Mår människor bra av sin tro och att skänka pengar är det väl knappast något som skadar? I alla fall om man inte är utåtriktad på nåt aggressivt vis.

Jag tror att de måste redovisa precis alla pengar, åtminstone här i Sverige.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen som stämmer datorkomponentstillverkare för bedrägeri? För mig verkar det som att de endast producerar massa produkter med RGB-lysen i och annat som förstås alla universellt tycker är onödigt, och att alla mässor och konferenser som de är på är till för att sälja sin smörja. Varför har ingen förbjudit dem? Hörde att Apple nära nog nolltaxerade på Irland!

Du vet att om man förbjuder allting som någon person ogillar, så har vi inte så mycket kvar sen. Är det inte bara enklare att säga att var och en får ge sina pengar till vad de vill?

EDIT: Om Svenska kyrkan, har c.a. 40 miljarder SEK i tillgångar på den nationella nivån. I stift (typ "landskap") och församlingar ("kommuner") är det betydligt sämre ställt, där mycket nog skulle ha gått i KK om det inte var för att man slagit ihop ekonomiskt svagare församlingar med ekonomiskt starkare. Eftersom att det går knackigare och knackigare på många håll så har man också ett sorts utjämningssystem, så att församlingar som har det tufft kan leva på rikare församlingars bekostnad. Ge processen 10 år och många församlingar kommer gå på knäna. Ge det 10 år till, och Svenska kyrkan kommer att vara rätt fattig. 40 miljarder ser mycket ut på papper, men alla som vet hur det är att förvalta kulturmärkta byggnader vet att det sticker iväg, liksom löner och annat. SvK förlorar 1.5-2% medlemmar per år, och om ett par decennier kommer det vara slut i kassan. Att börja surra om att SvK har lite för mycket cash är 100% överspänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

För att det är helt frivilligt att ge pengar till dem.

Ingen som tvingar dig att betala därför gör de inget olagligt.

Är precis som om du skulle donera till random nisse på twitch helt frivilligt.

Nisse på twich lovar inte att ta bort dina synder eller att du får komma till paradiset efter att du dött.

Skrivet av Hablam:

Vad ska man stämma dom för?

Bedrägeri? De lovar ju att du kommer till himelen om du följer deras lagar. Dessutom all hjärntvätt påverkar människor och deras mentala hälsa. För vissa kan det sluta i väldigt negativa mönster där de ger bort mycket av det de har.

Skrivet av Panzerfister:

Tror inte svenska kyrkans ekonomi är nån större hemlighet, det finns nog årsredovisningar att ta del av som tar upp inkomster av donationer och liknande.

Tror att vår lagstadgade religionsfrihet trumfar nån form av bedrägeriåtal så det är nog dödfött.

Att irritera sig på religion och lägga sig i andras tro är för övrigt rätt lika att som religiös försöka pracka på andra sin religion så du vet hur frågeställningar likt denna kan uppfattas.

Så länge folk håller sin tro och sitt praktiserande av denna för sig själv så bryr jag mig inte för fem spänn om så svenska kyrkan är rikaste institutionen i vårt samhälle och hur många miljoner de får in i donationer varje år.

Så det är bara stänga ögonen och inte bry sig menar du? Det är tex OK för gäng att terrorisera samhällen så länge dessa håller sig utanför där du bor? För mig är detta en organiserad brottslighet som använder psykologi för att suga pengar ur folk.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Mår människor bra av sin tro och att skänka pengar är det väl knappast något som skadar? I alla fall om man inte är utåtriktad på nåt aggressivt vis.

Jag tror att de måste redovisa precis alla pengar, åtminstone här i Sverige.

Är man uppväxt i miljön där tron på övernaturliga varelser där uppe i skyn är normaliserad så är det lätt att acceptera att det måste vara så. Man tänker inte på vart pengarna tar vägen för man tror man gör en bra handling. Samma sak när man pratar med luften. Man tror man gör något bra när man i verkligheten inte gör mer än just pratar med luften. Tror inte kardinaler i Vatikanen och alla de högre uppsata i organisationen tackar nej till dessa skänkta pengar...

Permalänk
Medlem

Jag stödjer Svenska kyrkans humanitära arbete och ser inget fel med det. Ser inte heller varför man ens retar upp sig på något som man tydligen tar helt avstånd från.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Så det är bara stänga ögonen och inte bry sig menar du? Det är tex OK för gäng att terrorisera samhällen så länge dessa håller sig utanför där du bor? För mig är detta en organiserad brottslighet som använder psykologi för att suga pengar ur folk.

På din första fråga, vad gäller folks religion: Ja. Men om du vill slåss mot väderkvarnar står det dig fritt att göra det.

Din följande jämförelse är sedan så skev att jag inte ens bemödar mig med att ge ett svar, men du kan nog gissa dig till ungefär vad jag skulle svara.

Ditt avslutande påstående ställer jag mig till som jag ställer mig till folks tro: Tyck så om du vill, det är din ensak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Bedrägeri? De lovar ju att du kommer till himelen om du följer deras lagar.

Jaha? Och hur vet du att de inte har rätt? Eller tror du bara att de har fel, precis som de tror att de har rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Nisse på twich lovar inte att ta bort dina synder eller att du får komma till paradiset efter att du dött.

Bedrägeri? De lovar ju att du kommer till himelen om du följer deras lagar. Dessutom all hjärntvätt påverkar människor och deras mentala hälsa. För vissa kan det sluta i väldigt negativa mönster där de ger bort mycket av det de har.

Så det är bara stänga ögonen och inte bry sig menar du? Det är tex OK för gäng att terrorisera samhällen så länge dessa håller sig utanför där du bor? För mig är detta en organiserad brottslighet som använder psykologi för att suga pengar ur folk.

Är man uppväxt i miljön där tron på övernaturliga varelser där uppe i skyn är normaliserad så är det lätt att acceptera att det måste vara så. Man tänker inte på vart pengarna tar vägen för man tror man gör en bra handling. Samma sak när man pratar med luften. Man tror man gör något bra när man i verkligheten inte gör mer än just pratar med luften. Tror inte kardinaler i Vatikanen och alla de högre uppsata i organisationen tackar nej till dessa skänkta pengar...

En personlig åsikt får alla ha, du också såklart. Men detta blir inte mycker mer än just åsikter även om du pratar som om du har ensamrätt på fakta.

Jag går inte själv i kyrkan, men istället för att störa mig på att andra är annorlunda så försöker jag istället att förstå. Det mår man själv och andra betydligt bättre av.

Det finns sedan flertalet felaktigheter i det du skriver, samt en förvirring om det är religion i allmänhet du pratar om, katolska kyrkan eller den protestantiska i Sverige. Det blir tvära kast.

Stör du dig på när människor sprider religiösa åsikter när du samtidigt sprider antireligiösa åsikter så bör du ta dig en rejäl funderare.

Stavfel
Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Varför är det ingen som stämmer datorkomponentstillverkare för bedrägeri? För mig verkar det som att de endast producerar massa produkter med RGB-lysen i och annat som förstås alla universellt tycker är onödigt, och att alla mässor och konferenser som de är på är till för att sälja sin smörja. Varför har ingen förbjudit dem? Hörde att Apple nära nog nolltaxerade på Irland!

Du vet att om man förbjuder allting som någon person ogillar, så har vi inte så mycket kvar sen. Är det inte bara enklare att säga att var och en får ge sina pengar till vad de vill?

EDIT: Om Svenska kyrkan, har c.a. 40 miljarder SEK i tillgångar på den nationella nivån. I stift (typ "landskap") och församlingar ("kommuner") är det betydligt sämre ställt, där mycket nog skulle ha gått i KK om det inte var för att man slagit ihop ekonomiskt svagare församlingar med ekonomiskt starkare. Eftersom att det går knackigare och knackigare på många håll så har man också ett sorts utjämningssystem, så att församlingar som har det tufft kan leva på rikare församlingars bekostnad. Ge processen 10 år och många församlingar kommer gå på knäna. Ge det 10 år till, och Svenska kyrkan kommer att vara rätt fattig. 40 miljarder ser mycket ut på papper, men alla som vet hur det är att förvalta kulturmärkta byggnader vet att det sticker iväg, liksom löner och annat. SvK förlorar 1.5-2% medlemmar per år, och om ett par decennier kommer det vara slut i kassan. Att börja surra om att SvK har lite för mycket cash är 100% överspänt.

Dotorkomponentstillverkare lovar inte mirakel utan allt kan testas och valideras av oberoende sidor som tex Sweclockers. Gillar inte heller RGB hysterin men det är vad det är och folk köper det så oavsett om man skapat efterfrågan eller inte så finns den. Det lovas dock inget mer än vad som kan ses. Dvs din dator blir inte 400% snabbare om du har RGB på alla komponenter...Eller?

Skrivet av Valonen:

Jag stödjer Svenska kyrkans humanitära arbete och ser inget fel med det. Ser inte heller varför man ens retar upp sig på något som man tydligen tar helt avstånd från.

Absolut inget fel med kyrkans humanitära arbete. Jag retar mig inte utan ifrågasätter hur organisationen kan samla in så mycket pengar runt om i hela världen i namn av osynliga varelser och annan nonsens. Hade det varit ett företag som lanserat en produkt som tex en portal till en annan värld där man stiger in och ingenting händer medan de menar att en kopia av dig nu gått igenom och fanns i den andra världen så hade de definitivt blivit stämda för bedrägeri. Det är klassisk lurendrejeri så varför finns dessa religiösa organisationer kvar?

Skrivet av Panzerfister:

På din första fråga, vad gäller folks religion: Ja. Men om du vill slåss mot väderkvarnar står det dig fritt att göra det.

Din följande jämförelse är sedan så skev att jag inte ens bemödar mig med att ge ett svar, men du kan nog gissa dig till ungefär vad jag skulle svara.

Ditt avslutande påstående ställer jag mig till som jag ställer mig till folks tro: Tyck så om du vill, det är din ensak.

Jag jämförde inte där. Har nog formulerat mig lite otydligt. Gäng som demolerar utanför där man bor var en sak. Sedan att jag ser religiösa organisationer för organiserad brottslighet står jag för. De är uppbyggda på principen där man lovar något som inte finns och utnyttjar det att hjärnan inte klarar av behandla sådan input. Dessutom har man byggt upp hela affärsprincipen på att få så många följare och så stor spridning som möjligt för att maximera vinsten. Det du får är en tillhörighet, kodex att följa och lugn or ro att din spirituella framtid är säkrad. Det man inte förstår är att det är samma sak som hjärntvätt och har man trott på en sak i massa år är det sedan väldigt svårt om inte omöjligt att byta vanan och erkänna för sig själv att man trott på en lögn hela sitt liv. Men detta var inte varför jag skapada tråden utan jag vill fösttå den ekonomiska biten om hur organisationen i frågan kan fortsätta med detta lurendrejeri i dagens samhälle med lagar och tillgång till information för alla.

Skrivet av Erik_T:

Jaha? Och hur vet du att de inte har rätt? Eller tror du bara att de har fel, precis som de tror att de har rätt?

Är katten i lådan död eller levande?

Det jag använder mig av är sunt förnuft. Kan en allvetande och allseende varelse uppe i molnen ha skapat allt vi ser idag? Gjort oss av lera i sin bild. Skapat kvinnan av Adams revben? Gett oss "könshår" vilket betyder att denna allvetande och allseende där uppe har könshår? Ju mer man dyker in i det med religioner destå mer absurd blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Hur kan dessa religiösa organisationer dra in så mycket pengar från hela världen och ändå är det ingen som drar dem in framför domstolen för bedrägeri? Är det för att inkomsten består av gåvor? Och hur mycket skatt betalar kyrkan egentligen?

De hjärntvättar folk och får dessa att prata med luft och tro på en osynlig varelse uppe i molnen samt vill att folk ska komma på besök till samlingspunkterna en gång i veckan för att "donera" pengar för det är ju precis vad det handlar om. Pengar och makt.

Hur kan detta pågå helt lagligt i dagens samhälle?

Jag antar att kyrkan inte redovisar sina inkomster med det måste handla om biljoner om man ser till hela världen.

Så rent teoretiskt om man nu skulle vilja stämma kyrkan för bedrägeri. Är det ens möjligt? Eller de kan gömma sig i gråzonen och forsätta med detta i evigheter?

Jag är inte troende men fundera på det här: Bevisa att gud inte existerar!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Det har inte gått så bra för kyrkan sedan de slutade att plundra.

Permalänk
Medlem

Varför gör inte du det då? Blir kanske lite svårt att bevisa att någon inte kommer till himmelen. Men lycka till.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@St3amer:

Ja, verkligen. Organisationen som samlar mest folk i hela landet varje vecka och omfattar majoriteten av alla Svenskar, där majoriteten både börjar och slutar sina liv samt gifter sig. Skitdåliga stats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jag är inte troende men fundera på det här: Bevisa att gud inte existerar!

Varför? Räcker det inte att använda sund förnuft och se hur saker och ting faktiskt fungerar. Läsa lite historia och se religioners utveckling och hur de har förändrats iom nya upptäckter tex? Men min fråga var angående ekonomin och hur dessa organisationer kan tjäna så mycket pengar och att det är aldrig någon som kollar upp ordentligt hur det hela går till och hur de ser till att få sina anhängare att "donera" samt rent juridiskt vad är skillnaden mellan bedragare som lovar evigt liv i himlen bredvid skaparen av allt och företag som tex tillverkar en produkt som lovar något omöjligt.

Permalänk
Medlem

@ArtMan:

Tesen om en oskapad instrumentell och final orsak till universum har diskuterats i väst i ca 2300 år. Givetvis kan den inte demonstreras empiriskt, då du bara kan bevisa, i naturvetenskaplig mening, saker utifrån sina orsaker. Hela poängen med Gud är att han är orsakskedjans orsak och själv icke-orsakad. Guds existens är apriori inte ett objekt för naturvetenskap.

Och visst, tänker man att "alla propositioner som ska finnas i en människas hjärna ska härledas från naturvetenskap" så är ju hela Gudsfrågan värdelös. Men det är heller inte så någon endaste människa funkar, och om en människa funkade så, vore det extremt jäkla tragiskt för honom eller henne. Skriv en top #10 lista av alla propositionerna du tycker är mest meningsfulla för dig ("jag finns", "mina familj älskar mig", och så vidare...), och du kommer att se att inte en enda av dem kan demonstreras med naturvetenskap. De är inte falska för det. Hela grejen "det är jag och naturvetenskapen" är redan jäkligt oldhat, en kvarleva från 90-talet. Majoriteten av jordens befolkning över alla tider och alla platser har förstått att människan har massor av metoder för att förstå universum på. Frågan här är inte varför vissa människor tror på Gud, frågan är mera hur det kommer sig att ett fåtal individer fått för sig att samma metoder som passar för cancerforskning och raketvetenskap är tillämpliga på ALL form av kunskap och att allt annat är falskt och vilseledande. Låter mera som maxlevlad autism

Permalänk
Avstängd

Gud finns inte,bara ett jävla svammel.

Kyrkan ska fan inte på eget bevåg snylta på skattepengarna genom att hjälpa och skydda alla jävla levande soptunnor som väller över Sveriges gränser"för att det är såååååå synd om dem".
Jag vil att mina skattepengar går till dom betalar skatt,inte några jävla fripassagerare som inte kommer att hjälpa samhället framåt på ngot sätt överhuvudtaget..

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Jag blir otroligt irriterad på din tråd. Människor skänker pengar självmant till kyrkan. Jag är inte troende, har aldrig varit troende och kommer inte bli. Jag har dock inte gått ur kyrkan och tänder alltid ljus där för minnet av min mormor och morfar som däremot var lite troende. Jag tycker det är skitbra att kyrkan finns för de människor som finner sin tröst där. Det är helt självmant att ge dem pengar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av p.jönns:

Gud finns inte,bara ett jävla svammel.

Kyrkan ska fan inte på eget bevåg snylta på skattepengarna genom att hjälpa och skydda alla jävla levande soptunnor som väller över Sveriges gränser"för att det är såååååå synd om dem".
Jag vil att mina skattepengar går till dom betalar skatt,inte några jävla fripassagerare som inte kommer att hjälpa samhället framåt på ngot sätt överhuvudtaget..

Ska vi dra in pension, sjukersättning och vård och aktiviteter osv för förståndshandikappade också när vi ändå är igång då?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

@ArtMan:

Tesen om en oskapad instrumentell och final orsak till universum har diskuterats i väst i ca 2300 år. Givetvis kan den inte demonstreras empiriskt, då du bara kan bevisa, i naturvetenskaplig mening, saker utifrån sina orsaker. Hela poängen med Gud är att han är orsakskedjans orsak och själv icke-orsakad. Guds existens är apriori inte ett objekt för naturvetenskap.

Och visst, tänker man att "alla propositioner som ska finnas i en människas hjärna ska härledas från naturvetenskap" så är ju hela Gudsfrågan värdelös. Men det är heller inte så någon endaste människa funkar, och om en människa funkade så, vore det extremt jäkla tragiskt för honom eller henne. Skriv en top #10 lista av alla propositionerna du tycker är mest meningsfulla för dig ("jag finns", "mina familj älskar mig", och så vidare...), och du kommer att se att inte en enda av dem kan demonstreras med naturvetenskap. De är inte falska för det. Hela grejen "det är jag och naturvetenskapen" är redan jäkligt oldhat, en kvarleva från 90-talet. Majoriteten av jordens befolkning över alla tider och alla platser har förstått att människan har massor av metoder för att förstå universum på. Frågan här är inte varför vissa människor tror på Gud, frågan är mera hur det kommer sig att ett fåtal individer fått för sig att samma metoder som passar för cancerforskning och raketvetenskap är tillämpliga på ALL form av kunskap och att allt annat är falskt och vilseledande. Låter mera som maxlevlad autism

Tack för ett välformulerad inlägg! Ja det har man nog brottats med bra mycket längre än 2300 år. Gudar och religioner har funnits i många länder och kulturer i väldigt lång tid. Men! Vi är nog lite offtopic här. Tanken var att disskutera den ekonomiska och den rättsliga biten av en organisation som tjänar enorma summor från bidragsstationer och donationer runt om i världen. Jag ifrågasätter också hur man använder beteendevetenskap för att utnyttja människans svaga punkter. Växer man upp i en miljö där alternativ saknas så blir man automatiskt programmerad för att se det andra vill att man ska se. Hur många av de betalande konsumenterna förstår egentligen vad de säger tex när de ber...eller varför de berättar sina synder för någon de inte känner? Jag ifrågasätter hur man kan få folk att bete sig som zombies som kommer med pengarna varje vecka medan de tror att de skapar nytta och goda gärningar. Det handlar ju om falsk marknadsföring? Det är som att sälja pinnar som "magiskt" börjar peka neråt om det finns guld i marken. Det är bedrägeri! Men allt detta är så normaliserat att folk inte ifrågasätter och ställer frågan Varför? Det är detta jag vill åt. Hur kan ett sådant bedrägeri fortsätta så öppet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Hur kan dessa religiösa organisationer dra in så mycket pengar från hela världen och ändå är det ingen som drar dem in framför domstolen för bedrägeri? Är det för att inkomsten består av gåvor? Och hur mycket skatt betalar kyrkan egentligen?

De hjärntvättar folk och får dessa att prata med luft och tro på en osynlig varelse uppe i molnen samt vill att folk ska komma på besök till samlingspunkterna en gång i veckan för att "donera" pengar för det är ju precis vad det handlar om. Pengar och makt.

Hur kan detta pågå helt lagligt i dagens samhälle?

Jag antar att kyrkan inte redovisar sina inkomster med det måste handla om biljoner om man ser till hela världen.

Så rent teoretiskt om man nu skulle vilja stämma kyrkan för bedrägeri. Är det ens möjligt? Eller de kan gömma sig i gråzonen och forsätta med detta i evigheter?

Kyrkan, precis som alla andra ideella föreningar, betalar inte skatt. Gåvorna är även frivilliga. Är din frågeställning hur det kan vara lagligt att människor själva får välja vad dom ska göra med sina pengar och gåvor?

Du tycker det även borde vara olagligt att besöka shoppingcentret varje lördag och låta människor spendera sina pengar på nya ägodelar?

Gråzonen är alltså ingen gråzon, utan kyrkans verksamhet är helt laglig. Därmed blir det svårt att stämma dessa för bedrägeri, om du inte möjligen har blivit lurad personligen. Om jag minns rätt så finns det något enstaka fall där någon aktiv i kyrkan har övertalat någon att skänka i princip allt personen ägde, till någon mindre församling.

Edit: Kan tillägga att jag inte är med i sekten i fråga och har aldrig varit det heller, men jag är ytterst positiv till valfriheten som alla medlemmar/svenskar har till svenska kyrkan trots att vi är ett kristet land.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Ska vi dra in pension, sjukersättning och vård och aktiviteter osv för förståndshandikappade också när vi ändå är igång då?

Inte om dom är svenska.

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Jag är ateist, har alltid varit ateist och kommer troligen alltid att vara ateist (Om inte gud själv kommer på hembesök). Sedan kan vi dock konstatera att jag är i minoritet i samhället och kommer säkert att vara det under överskådlig framtid. Så länge människor söker en yttre kraft för att dämpa sorg, depression, och ge svaret på livets frågor så kommer religioner aldrig att försvinna.
Så köp läget, bara att acceptera att världen ser ut som den gör, inga rättsliga åtgärder kommer någonsin att ha någon effekt. Vi är fast i systemet så länge folk tror på övernaturliga händelser.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag blir otroligt irriterad på din tråd. Människor skänker pengar självmant till kyrkan. Jag är inte troende, har aldrig varit troende och kommer inte bli. Jag har dock inte gått ur kyrkan och tänder alltid ljus där för minnet av min mormor och morfar som däremot var lite troende. Jag tycker det är skitbra att kyrkan finns för de människor som finner sin tröst där. Det är helt självmant att ge dem pengar.

Du blir irriterad för att jag ifrågasätter kyrkans arbetsmetoder? Du borde ifrågasätta istället varför folk söker tröst i en privatägd organisation som tjänar biljoner på de svaga, behövande och sjuka? De utnyttjar svagheten hos det mänskliga beteendet där man söker sig till övernaturliga och spirituella lösningar på problem som samhället inte kan lösa. Har du sett de stackars invalider som brukar ställas upp på torget i Vatikanen när påven talar? När läkarna inte kan bota en så vänder sig en del till Gud i hopp om att få gå igen eller bli av med cancer. Religioner lurar dessa människor genom att inge falsk hopp och det är ren bedregeri som man helt själlöst livnär sig på.
Personligen tycker jag det är vidrigt att ha en sådan affärsmetod och det kamufleras mycket väl genom vissa goda gärningar som ger "företaget" ett bra namn. Det finns andra hjälporganisationer där ute som inte involverar osynliga varelser bland molnen eller evigt liv efter döden.

Det är dessutom satt i system att man ska skänka pengar i mässan varje söndag. Att det görs självmant är bara en illusion då grupptryck råder samt man vill ju bidra till "sin" organisation för att man fått komma och bli av med sina synder...Det folk inte tänker på är vart dessa pengar går sedan och att det finns ett nätverk runt om hela världen för att samla in just dessa pengar. Utan dessa pengar skulle det inte finnas några kyrkor, eller religioner! Men eftersom de flesta av oss är så indoktrinerade i detta system så ser vi inte helheten och hur det kunde ha varit utan religioners involvering. De flesta tänker inte heller hur religioner har spridits och hur många som fått sätta livet till för att få bygga nya insamlingspunkter och låta stackars folk komma in och donera mera. Läs historien om religioner! Försök se helheten.

Men återigen hur kan detta pågå helt lagligt i dagens samhälle? Många här verkar missförstå frågan. Vi pratar om en organisation som lovar evigt liv efter döden. En organisation som botar en från synder som de själva hittat på. En organisation som använder mänskliga svagheter och viljan att göra gott för att komma åt ens pengar. En organisation som systematiskt hjärntvättat stor del av befolkningen så dessa ska regelbundet lämna in pengar. För det får du ett medlemskap i en exklusiv klubb med miljarder kompisar runt om i världen, en osynlig varelse uppe i himlen som skyddar dig och alla andra som du nämner när du pratar med luften samt du får köpa en svart bok med tveksam underhållningsvärde som kommer guida dig i den stora och farliga världen. Jag förstår inte hur detta kan överhuvudtaget existera i dagens samhälle. Det är ju självklar fall av bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Ser vart detta slutar och mitt sista inlägg i denna tråd är: Sluta posta på fyllan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Tråd låst tack vara en vinklad trådstart samt ett flertal otrevliga och synnerligen olämpliga inlägg (hets mot folkgrupp).
Dessutom finns det en befintlig tråd där man bl.a. diskuterar kyrkans roll i samhället här.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...