Bästa och mest pålitliga laptoptillverkare?

Permalänk
Medlem

Bästa och mest pålitliga laptoptillverkare?

Vilka är det generellt bästa och mest pålitliga laptoptillverkaren idag? HP? Asus? Lenovo?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC | 32GB HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad har ett bra rykte för att vara pålitliga.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Precis som alteam skriver är Lenovos datorer riktigt bra. Speciellt de nyare, de har spillskydd och allt möjligt. Stabila datorer.

Sen skulle jag vilja slänga in ett ord för de äldre MacBook pro Retina datorerna. Alltså FRAM till 2016 och utan de nya tangentbordet. De barnsjukdomarna som fanns, (läs dåligt skärmskydd och dåliga grafikkort), har blivit uppdaterade eller utbytta.

Annars Lenovo.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Vilhttps://i.imgur.com/ZkzxEjV.jpgka är det generellt bästa och mest pålitliga laptoptillverkaren idag? HP? Asus? Lenovo?

Känns som det är en fråga som är omöjlig att svara på. Jobbade tidigare i branschen och under de 15 åren så pendlade det friskt mellan tillverkare och framförallt olika serier. Vissa modeller från tillverkare A var suveräna medan andra modeller från tillverkare A var usla. Samtidigt kunde tillverkare B:s modeller mest vara skit och helt plötsligt släpptes en serie som var osårbar.

Jag baserar inte detta på tyckande utan på statistik på RMA. Svårt som fasen för en konsument, personligen har jag bara köpt direkt från MS. Det är dock inget jag rekommenderar alla andra, beror på vad ni är ute efter.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Vilka är det generellt bästa och mest pålitliga laptoptillverkaren idag? HP? Asus? Lenovo?

Företaget jag arbetar på distribuerar hundratals datorer från de största OEM tillverkarna till slutanvändare och vår egen statistik är inte så smickrande för Lenovo (oavsett modell) med i särklass flest DOA/RMA. HP Elitebook/Probook har minst. Vi distribuerar c:a 1 Lenovo per 100 HP men ändå står Lenovo för c:a 1,5 DOA/RMA per 100 HP (grovt). Det är vår verklighet.

Vill man som jag ändå ge Lenovo en chans (vilket såklart visade sig vara en dålig ide för min del med strulande M.2 NVMe som sporadisk slutar fungera) se då till att köpa modeller med trå år på platsen garanti. Annars måste datorn skickas till Polen för en, två veckors sejour och efter garantitiden tar inte Lenovo i den med tång ens. HP erbjuder ändå kostnadsförslag på dator efter garantitid.

Korrigerat siffra
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Du glömde skriva dell. Dom har lite dålig quality controll men får du en som funkar är dom grymma. Likaså kan du inte slå deras support på fingrarna, HP erbjuder också om site support men endast för företag.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att HP:s datorer är inte stabilt mekaniska över tiden - dvs skärmgångjärn bli konstiga och lösa, mekaniskt rassliga etc - då pratar vi om hp företagslaptops. Skulle nog säga att Dell hamnar ungefär samma nivå som HP

Det som har hållit absolut bäst har varit Lenovos Thinkpad T-modellen men faktiskt också Siemens-Fujutsu när dom fanns på marknaden - båda hade ungefär dubbel livslängd mekaniskt som Dell och HP - detta baserat på en period i livet när man reste väldigt mycket och allt man hade i väskor, ryggsäckar och kabinväskor fick mycket misshandel i resandet och det var väldigt viktig att datorn faktiskt fungerade när man kom fram till kund och plats... - det är liksom inte läge att ropa på support i kroatien uppe på berg efter 4 timmars körande i bergterräng med unimog - det måste bara fungera och där platsade helt enkelt inte vare sig Dell eller HP för uppgiften