Permalänk

Gaminglaptop eg

Tjena! Ja har en gaminglaptop som ja inte använt på en tid ca år kanske då ja byggde mig en stationär istället.
Skulle dra igång den o tänkte använde den ute vid tvn osv men märkte snabbt att den var väldigt seg även om de är en laptop så ska en gaminglaptop inte vara såhär seg den va inte de innan.
Jag provade en totalt clean win10 install med totalt rensning av hårddisken men märker ingen skillnad så tänkte fråga er här om hjälp!
maskinen heter: ASUS G771JM det är en asus ROG
_____________________________________________________________________________________________________________
specs:
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i7 4710HQ @ 2.50GHz
Haswell 22nm Technology
RAM
8,00GB Single-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. G771JM (SOCKET 0)
Graphics
Generic PnP Monitor (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 4600 (ASUStek Computer Inc)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 860M (ASUStek Computer Inc)
ForceWare version: 359.46
SLI Disabled
Storage
931GB Hitachi HGST HTS721010A9E630 (SATA )
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan hända jag glömt nån info ni behöver men bara säg till så ska ja försöka ta fram det.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Tjena! Ja har en gaminglaptop som ja inte använt på en tid ca år kanske då ja byggde mig en stationär istället.
Skulle dra igång den o tänkte använde den ute vid tvn osv men märkte snabbt att den var väldigt seg även om de är en laptop så ska en gaminglaptop inte vara såhär seg den va inte de innan.
Jag provade en totalt clean win10 install med totalt rensning av hårddisken men märker ingen skillnad så tänkte fråga er här om hjälp!
maskinen heter: ASUS G771JM det är en asus ROG
_____________________________________________________________________________________________________________
specs:
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i7 4710HQ @ 2.50GHz
Haswell 22nm Technology
RAM
8,00GB Single-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. G771JM (SOCKET 0)
Graphics
Generic PnP Monitor (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 4600 (ASUStek Computer Inc)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 860M (ASUStek Computer Inc)
ForceWare version: 359.46
SLI Disabled
Storage
931GB Hitachi HGST HTS721010A9E630 (SATA )
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan hända jag glömt nån info ni behöver men bara säg till så ska ja försöka ta fram det.
Tack på förhand

antar du har en SSD i din statinära dator? för kan vara så enkelt att det är skillnaden mellan SSD och den mekaniska disken du känner.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Inte helt hundra med 798mhz på ett ram låter ju inte jättesnabbt. Kan ha fel dock..

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebstr:

Inte helt hundra med 798mhz på ett ram låter ju inte jättesnabbt. Kan ha fel dock..

Vissa program brukar visa hälften, dvs Blir ca 1600 istället 800. Har för mig att någon förklarade någon gång att ram egentligen kör i halva frekvensen mot vad butiker specar och att butiker specar den motsvarande hastigheten och inte den faktiska frekvensen. Jag kan ha fel dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av norrby89:

antar du har en SSD i din statinära dator? för kan vara så enkelt att det är skillnaden mellan SSD och den mekaniska disken du känner.

visst kör ja de men de är inte de som är problemet. har ju använt den laptopen tidigare o då har den inte varit såhär segt som ja nämnde så de är inte pga hårddisken.

Permalänk
Medlem

Är du säker att det inte är hårddisken? Kolla i aktivitetshanteraren vilken procent disk står på. Hade själv en laptop som var snabb, men sedan blev otroligt trög pga att den låg på 100%, något endast en ssd kan hjälpa med.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

visst kör ja de men de är inte de som är problemet. har ju använt den laptopen tidigare o då har den inte varit såhär segt som ja nämnde så de är inte pga hårddisken.

Att sätta i en SSD i sin gamla laptop gör enorm skillnad.
Har en laptop med i7-3630QM och GT650M sli med en Samsung hårddisk på 1GB. Det tog ett par minuter att starta den och uppemot en halv minut att öppna vissa program som webbläsare, VLC osv. Köpte en Samsung 850 EVO m-sata SSD eftersom den platsen ändå inte användes och har nu hårddisken för lagring istället. Nu startar laptopen på typ 10 sekunder, program öppnas omedelbart, har för mig att jag till och med märkte skillnad på så enkla saker som att öppna nya flikar i webbläsaren.
Även fast man tycker sig komma ihåg hur mycket snabbare den var som ny så gör den där SSDn en enorm skillnad i hur man upplever datorn.
Pappa har också en likadan laptop, och han var på väg att köpa en ny pga att den kändes/var så seg. Jag sa då att han istället skulle köpa en SSD precis som jag gjort, och efter det så har tankarna på att köpa ny laptop försvunnit.

Edit: Ser ut som att din laptop har plats för två 2.5" och en M.2

Permalänk
Medlem

Tanka hem aida64 oxh stress testa den, kanske kommit in dam så processorn throtlar hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vissa program brukar visa hälften, dvs Blir ca 1600 istället 800. Har för mig att någon förklarade någon gång att ram egentligen kör i halva frekvensen mot vad butiker specar och att butiker specar den motsvarande hastigheten och inte den faktiska frekvensen. Jag kan ha fel dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Det skulle inte förvåna mig om det du säger stämmer!

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk

Har en ssd liggandes i andra huset, kan plocka upp den o prova, ja om ja inte minns fel har ja 2 slots.M2 vet ja därimot inget om

Permalänk
Skrivet av AReal_Human:

Är du säker att det inte är hårddisken? Kolla i aktivitetshanteraren vilken procent disk står på. Hade själv en laptop som var snabb, men sedan blev otroligt trög pga att den låg på 100%, något endast en ssd kan hjälpa med.

Disk ligger på 1-5% ca sen lite ibland hoppar den upp till 15-20% sen nån gång på 83%