Permalänk
Medlem

Cykelsemester med farsan!

Jag slängde ur mig en idé om en cykelsemester utan att egentligen tänkt igenom det och han nappade direkt. Så nu står vi här, redo och taggade men utan cykel, aning eller kunskap.

Cykelturen är planerad att ta 5-6 dagar och den totala sträckan är ungefär 60 mil, så 10-12 mil om dagen är planen. Vi är fullt medvetna om att det både kan gå snabbare och långsammare beroende på väder och vind.

Nu till frågan, någon som vet vad för cykel man klarar sig på som minimum? Ingen av oss känner för att lägga några stora pengar, och jag kommer troligtvis sälja cykeln när vi kommit hem igen. Jag föredrar nytt för jag har inte tid eller ork att renovera en begagnad såhär innan resan. Klarar man sig på en cyklocross från XXL? Såg att dom har en på rea för 5000:- just nu:
https://xxl.se/white-gx-lite-18-gruscykel-unisex/p/1143985_1_...

Klarar man sig på något ännu billigare så är det ett stort plus. Den här från biltema till exempel?
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/sportcyklar/hybrid-28-24...

alternativt
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/sportcyklar/landsvagscyk...

Eller kanske den här? Den här vinner helt klart "fräsigaste cykeln", men jag antar att 2 växlar är lite i minsta laget:
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/sportcyklar/urban-bike-2...

Fullt medveten om att det här kan vara fel forum att fråga på. Men jag orkar inte reggamig någon annanstans.

Tack på förhand, mvh

Permalänk
Medlem

Så gott som varenda cykel skall väl klara 60 mil, kan man tycka. Men ta med extra slangar, alternativt punkteringsfixkit.

Ehuru rekommenderar jag att du/ni cyklar några mil på era nya cyklar, innan ni ger er av, några gånger. Så vet ni om något är paj eller inte, alternativt behöver justeras. Dessutom får era ändalyktor tid att vänja sig. Moderna cyklar har oerhört hårda sadlar...

Om det går mycket upp och ner, alternativt i terräng, så kan det ju vara bra med många växlar, annars tror jag gott att du klarar dig med tre. Min hoj har massvis av växlar men egentligen använder jag nästan bara tre av dem

Är det asfalterad landsväg så är ju en cross mest bara tungcyklad, så då är det bäst med en cykel som har smala däck utan en massa mönster.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Om ni tänker cykla i regn skulle jag direkt stryka alla som saknar skivbroms.
Att ha så få växlar som två är också inte kul.

Glöm ej verktyg, slangar och pump

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Du klarar dig på det mesta. Frågan är vilken typ av underlag ni ska cykla på. Tjocka breda däck är bra i terräng och på grus, men de är tungt om man ska cykla långt. Smala däck är nice om för att åka fort med liten ansträngning men det suger på grus och blir lättare punka. Ska ni hålla er till asfalt och relativt jämna grusvägar rekommenderar jag verkligen en cykel med "normal" däckbredd. Inte bäst på något men funkar i alla lägen.

Gissar att nr1 är väldigt breda däck, nr2 breda eller normala. nr3 och nr4 har troligtvis ganska smala däck.

Och som tidigare nämnt: se till att ha med er verktyg och material för att laga/byta ut slang om det skulle skita sig. Det löser sig alltid på något sätt men får man punka är det skönt att kunna fixa det på plats istället för att gå med cykeln till närmsta stad.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Så gott som varenda cykel skall väl klara 60 mil, kan man tycka. Men ta med extra slangar, alternativt punkteringsfixkit.

Ehuru rekommenderar jag att du/ni cyklar några mil på era nya cyklar, innan ni ger er av, några gånger. Så vet ni om något är paj eller inte, alternativt behöver justeras. Dessutom får era ändalyktor tid att vänja sig. Moderna cyklar har oerhört hårda sadlar...

Om det går mycket upp och ner, alternativt i terräng, så kan det ju vara bra med många växlar, annars tror jag gott att du klarar dig med tre. Min hoj har massvis av växlar men egentligen använder jag nästan bara tre av dem

Är det asfalterad landsväg så är ju en cross mest bara tungcyklad, så då är det bäst med en cykel som har smala däck utan en massa mönster.

.

Jag kan inte prata för min far, men jag kommer definitivt ha som mål att köpa cykeln ett par veckor innan det är dags för att få ett par mil i kroppen innan det är dags. Har kikat lite på Goolge-maps och enligt deras graf verkar det inte vara speciellt mycket upp och ner med undantag för sista två sträckorna. Får bli en funderare, kanske behöver ett par extra växlar när man börjar tröttna och det kommer backar en efter en annan.

Skrivet av BergEr:

Om ni tänker cykla i regn skulle jag direkt stryka alla som saknar skivbroms.
Att ha så få växlar som två är också inte kul.

Glöm ej verktyg, slangar och pump

Då återstår ena Biltemacykeln samt XXL-cykeln, tack! Så kika lite extra på dom och väga in andras åsikter också.

Skrivet av Anaii:

Du klarar dig på det mesta. Frågan är vilken typ av underlag ni ska cykla på. Tjocka breda däck är bra i terräng och på grus, men de är tungt om man ska cykla långt. Smala däck är nice om för att åka fort med liten ansträngning men det suger på grus och blir lättare punka. Ska ni hålla er till asfalt och relativt jämna grusvägar rekommenderar jag verkligen en cykel med "normal" däckbredd. Inte bäst på något men funkar i alla lägen.

Gissar att nr1 är väldigt breda däck, nr2 breda eller normala. nr3 och nr4 har troligtvis ganska smala däck.

Och som tidigare nämnt: se till att ha med er verktyg och material för att laga/byta ut slang om det skulle skita sig. Det löser sig alltid på något sätt men får man punka är det skönt att kunna fixa det på plats istället för att gå med cykeln till närmsta stad.

Skönt att höra! Det är lite så jag resonerat också, att det mesta borde funka. Tror det är landsväg hela vägen på resan vi ska cykla, måste dubbelkolla men då lutar det åt en med tunnare däck iaf. Tack!

Riktigt kul med många seriösa inlägg, tack för alla åsikter och tips!

Permalänk
Medlem

Spontant så tänker jag att det kan vara bra att ha med sig lite packning, dvs en cykel med pakethållare och en rymlig cykelväska så man får plats med lite smått och gott.

Annars så är det som tidigare sagts bra med pump (gärna med tryckmätare), ett par extra slangar plus alla verktyg som behövs för att byta däck (däckavtagare, ev. skiftnyckel, lämplig skruvmejsel osv).

Angående däck så bör man vara medveten om att bredare däck oftast är bekvämare att cykla på då man inte behöver ha samma höga tryck = mindre stötigt från ojämnheter i vägen. Om man kan tänka sig att lägga till ca 400:- så brukar det löna sig att byta däck. Förslagsvis dessa i lämplig bredd:

http://www.wiggle.se/schwalbe-marathon-original-greenguard-ov...

Bra punkteringsskydd, lättrullade och prisvärda.

Test av rullmotstånd finns här:

https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Spontant så tänker jag att det kan vara bra att ha med sig lite packning, dvs en cykel med pakethållare och en rymlig cykelväska så man får plats med lite smått och gott.

Annars så är det som tidigare sagts bra med pump (gärna med tryckmätare), ett par extra slangar plus alla verktyg som behövs för att byta däck (däckavtagare, ev. skiftnyckel, lämplig skruvmejsel osv).

Angående däck så bör man vara medveten om att bredare däck oftast är bekvämare att cykla på då man inte behöver ha samma höga tryck = mindre stötigt från ojämnheter i vägen. Om man kan tänka sig att lägga till ca 400:- så brukar det löna sig att byta däck. Förslagsvis dessa i lämplig bredd:

http://www.wiggle.se/schwalbe-marathon-original-greenguard-ov...

Bra punkteringsskydd, lättrullade och prisvärda.

Test av rullmotstånd finns här:

https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalb...

Dom däcken ska jag kika på. Angående packning så kommer jag sätta dit en pakethållare med lämplig cykelväskor. Så det har jag tänkt på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om ni tänker cykla i regn skulle jag direkt stryka alla som saknar skivbroms.
Att ha så få växlar som två är också inte kul.

Glöm ej verktyg, slangar och pump

Varför skulle man behöva skivbroms?

Fälgbroms fungerar bra om det regnar också, så länge man inte köra mountainbike i skogen, större risk att åka ut för en en olycka om man inte är van vid bromsarna.

Permalänk
Medlem

Kollat upp hyrcykel? Ofta tåliga och lättservade cyklar. Skall du ha den flera veckor innan så blir det kanske lika dyrt eller dyrare som att köpa och sedan sälja efter semestern, men kan vara värt att kolla om det är ett alternativ.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4jken:

Jag slängde ur mig en idé om en cykelsemester utan att egentligen tänkt igenom det och han nappade direkt. Så nu står vi här, redo och taggade men utan cykel, aning eller kunskap.

Cykelturen är planerad att ta 5-6 dagar och den totala sträckan är ungefär 60 mil, så 10-12 mil om dagen är planen. Vi är fullt medvetna om att det både kan gå snabbare och långsammare beroende på väder och vind.

Nu till frågan, någon som vet vad för cykel man klarar sig på som minimum? Ingen av oss känner för att lägga några stora pengar, och jag kommer troligtvis sälja cykeln när vi kommit hem igen. Jag föredrar nytt för jag har inte tid eller ork att renovera en begagnad såhär innan resan. Klarar man sig på en cyklocross från XXL? Såg att dom har en på rea för 5000:- just nu:
https://xxl.se/white-gx-lite-18-gruscykel-unisex/p/1143985_1_...

Klarar man sig på något ännu billigare så är det ett stort plus. Den här från biltema till exempel?
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/sportcyklar/hybrid-28-24...

alternativt
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/sportcyklar/landsvagscyk...

Eller kanske den här? Den här vinner helt klart "fräsigaste cykeln", men jag antar att 2 växlar är lite i minsta laget:
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/sportcyklar/urban-bike-2...

Fullt medveten om att det här kan vara fel forum att fråga på. Men jag orkar inte reggamig någon annanstans.

Tack på förhand, mvh

Ingenting med smala däck !
Och vad ni än köper för cyklar så byt däcken till nånting som är superstarkt.
Kevlar, kolfiber, enhörnings-hår whatever, allt för att undvika punktering.

Och glöm för allt inte att köra minst 10 mil eller så på cyklarna innan det blir skarpt läge.
Billiga cyklar kan ju vara taskigt ihopskruvade och justerade, och att hitta alla lösa delar innan ni är 20 mil hemifrån kan vara bra

Permalänk
Medlem

Helt klart whitecykeln, ingen är jättebra men den kan man iallafall välja rätt storlek på.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Varför skulle man behöva skivbroms?

Fälgbroms fungerar bra om det regnar också, så länge man inte köra mountainbike i skogen, större risk att åka ut för en en olycka om man inte är van vid bromsarna.

Skillnaden i hur fälgbroms fungerar i vått eller torrt är fan skrämmande ibland, större risk att man är i en olycka pga det än för att hur bra en skivbroms fungerar. Personerna verkar sen inte äga cykel så är ju inlärning med vilken broms som helst.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.