Gick från IOS till Android. Egna tankar och behöver hjälp med en självklarhet

Permalänk

Ljud ut för bluetoothenheter

På min Nexus 6P (Android 8.1) ändrar jag ljud ut för bluetoothenheter såhär:

Inställningar > Anslutna Enheter > Bluetooth > Inställningar för ansluten enhet (kugghjulsikon)

När jag tryckt på kugghjulsikonen får jag detta

Här kan jag alltså välja vilka typer av ljud som ska spelas upp på enheten. Hoppas det är något liknande på din Nokia 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JosefNilsson:

...
Inställningar > Anslutna Enheter > Bluetooth > Inställningar för ansluten enhet (kugghjulsikon)
...

Du behöver inte gå den jobbiga vägen via inställningar utan det räcker med att långtrycka på BT-ikonen i pull-down-menyn.

Permalänk
Medlem

@JosefNilsson:
@snajk:

Är inte precis det jag frågade efter från början, mer det som fanns på Samsung och Oneplus telefonerna. Grundfrågan är ju egentligen om de som designar Androids standard UI inte testar de före, de släpper de..

För jag kunde ju inte i min vildaste fantasi tro att Google, anser att det är smidigt att behöva koppla från bluetooth enheter alternativt stänga av bluetooth för att få ljudet ur högtalarna istället för bluetooth headset eller dylikt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wyver:

@JosefNilsson:
@snajk:

Är inte precis det jag frågade efter från början, mer det som fanns på Samsung och Oneplus telefonerna. Grundfrågan är ju egentligen om de som designar Androids standard UI inte testar de före, de släpper de..

För jag kunde ju inte i min vildaste fantasi tro att Google, anser att det är smidigt att behöva koppla från bluetooth enheter alternativt stänga av bluetooth för att få ljudet ur högtalarna istället för bluetooth headset eller dylikt.

Nej jag kan definitivt hålla med om att det hade varit trevligt med en lättåtkomlig meny för detta val. Samtidigt kanske de tror att ifall man har anslutit till en stereo eller liknande så vill man använda den och inte telefonens keffa inbyggda högtalare. För samtal, där det kanske är mer aktuellt att använda telefonen snarare än ansluten enhet, finns ju valet där direkt på samtalsvyn. Musikappar hade säkert också kunnat välja att presentera en sådan meny men har valt att inte göra det då standardoutputen mest sannolikt är den som ska användas och att ha ett val hade gjort gränssnittet mer belamrat. Jag har stört mig mycket på runtflyttandet av detta val i Windows men har faktiskt aldrig tänkt på det på telefonen, jag antar att mitt användningsmönster följer utvecklarnas tänk bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej jag kan definitivt hålla med om att det hade varit trevligt med en lättåtkomlig meny för detta val. Samtidigt kanske de tror att ifall man har anslutit till en stereo eller liknande så vill man använda den och inte telefonens keffa inbyggda högtalare. För samtal, där det kanske är mer aktuellt att använda telefonen snarare än ansluten enhet, finns ju valet där direkt på samtalsvyn. Musikappar hade säkert också kunnat välja att presentera en sådan meny men har valt att inte göra det då standardoutputen mest sannolikt är den som ska användas och att ha ett val hade gjort gränssnittet mer belamrat. Jag har stört mig mycket på runtflyttandet av detta val i Windows men har faktiskt aldrig tänkt på det på telefonen, jag antar att mitt användningsmönster följer utvecklarnas tänk bättre.

Så kan det vara.. hittade ett konkret exempel...
Använder ett Sony SBH-24 för att lyssna och prata i telefon...
Har ett Xiaomi Roidmi usb-laddare/bluetooth fm-sändare i bilen.

På iOS om jag gick och lyssnade på musik i SBH-24 och satte mig och startade bilen så anslöts Roidmi automatiskt till iPhone och flyttade ljudet till bil högtalarna istället.

På Android i samma situation tycks inte Roidmi få ansluta till telefonen om SBH-24 redan har en aktiv anslutning..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd

@Wyver: Jo, jag är i samma situation ganska ofta, lyssnar via BT hörlurar och sen vill jag lyssna i bilen. Vad jag gör är att stänga av lurarna när jag har lyssnat färdigt i dem, sparar batteri och jag slipper missa något när bilen startar och så. Dock fungerar det som du vill med min bil då bilen har högre prio än lurarna, men jag kör en del hyrbilar och liknande och de hamnar ju sist i prioritet när jag lägger till dem. Vill du ändra prioritet mellan BT-enheter på Android är det enda alternativet, så vitt jag vet, att ta bort dem och lägga till dem igen. Ordningen de visas i listan är prio-ordningen och också ordningen de har lagts till i.

Jag vet inte om ett val i telefonen hade gjort så stor skillnad här dock, jag vill ju inte behöva plocka upp telefonen, låsa upp den osv. bara för att jag växlar mellan lurar och bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@Wyver: Jo, jag är i samma situation ganska ofta, lyssnar via BT hörlurar och sen vill jag lyssna i bilen. Vad jag gör är att stänga av lurarna när jag har lyssnat färdigt i dem, sparar batteri och jag slipper missa något när bilen startar och så. Dock fungerar det som du vill med min bil då bilen har högre prio än lurarna, men jag kör en del hyrbilar och liknande och de hamnar ju sist i prioritet när jag lägger till dem. Vill du ändra prioritet mellan BT-enheter på Android är det enda alternativet, så vitt jag vet, att ta bort dem och lägga till dem igen. Ordningen de visas i listan är prio-ordningen och också ordningen de har lagts till i.

Jag vet inte om ett val i telefonen hade gjort så stor skillnad här dock, jag vill ju inte behöva plocka upp telefonen, låsa upp den osv. bara för att jag växlar mellan lurar och bil.

Det om prio ordning, visste jag inte, det måste ju vara specifikt för android... Bra att veta.

Iom. Att jag använder SBH24 som handsfree, så blir det ju att öronpropparna hänger runt halsen mest hela tiden. Har inte tänkt på hur det funkar nu om någon ringer.

Men de har tydligen inte tillåtelse att ansluta till telefonen om Roidmi är ansluten fastän de har högre prio... På iOS böt de aktiv enhet med en liten fördröjning. Så de borde båda ha varit anslutna.

Men OT. så skulle Bluetooth som standard må bra av att, ha större kontroll över hur tillverkare. Implementerar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Håller på att hjälpa bekanta med övergången från W10M till Android och förstår trådstartarens frustration. Grundläggande funktioner som man är van vid saknas och det blir till att leta och prova ut appar för att förhoppningsvis hitta en lösning som fungerar.

Samtidigt som jag förstår tjusningen med att kunna ändra det mesta med hjälp av appar så blir det samtidigt en tröskel att ta sig över.

Om jag vill ändra antalet ikoner som visar per kolumn samt ikonernas storlek, hur gör jag då?
Har testat Microsoft Launcher som visserligen löser detta men launcher ändrar även sånt jag vill behålla.

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen till en One+ med Oreo.
Jag vart lika frustrerad som TS. Hittar inget val förän det är aktivt, dvs jag kan inte förbestämma var jag vill ha ljud/mic innan det ringer.
Illa nog med headset, den i andra änden tror man är hel snurrig innan man fått ljudet där man vill ha det.
Ännu värre när man sitter i bilen. Det är direkt farligt, för att inte tala om olagligt att gräva efter telefonen under färd. (Om man kör) I min bil efter att jag parat telefonen och tog för givet att det var klart? Jag svarade med knappen i ratten, men ljudet gick till fickan, där telefonen låg. Hel galet!!!
Finns helt klart förbättrings potential där.

Efter att man gjort valet en gång, ligger det iofs kvar till nästa gång. Men här är Apple's väg avsevärt mycket bättre. Enheten där man svarar, får samtalet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reckie:

Håller på att hjälpa bekanta med övergången från W10M till Android och förstår trådstartarens frustration. Grundläggande funktioner som man är van vid saknas och det blir till att leta och prova ut appar för att förhoppningsvis hitta en lösning som fungerar.

Samtidigt som jag förstår tjusningen med att kunna ändra det mesta med hjälp av appar så blir det samtidigt en tröskel att ta sig över.

Om jag vill ändra antalet ikoner som visar per kolumn samt ikonernas storlek, hur gör jag då?
Har testat Microsoft Launcher som visserligen löser detta men launcher ändrar även sånt jag vill behålla.

Den funktionaliteten ligger helt i launchern så det beror på vilken launcher som körs. Nova eller Apex är bra val som inte ändrar på en massa saker i onödan. Men de flesta standard launchers har också denna funktionalitet.

Permalänk
Medlem

@Turbonisse

Haha, upplevt samma sak med det i bilen med min brors Sony Xperia 5c Man blev lite wtf?
Det verkar som det är generellt mer manuellt pill med android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patch:

@Turbonisse

Haha, upplevt samma sak med det i bilen med min brors Sony Xperia 5c Man blev lite wtf?
Det verkar som det är generellt mer manuellt pill med android.

Jo, iPhone fungerar generellt bättre "out of the box", det finns inte så mycket att ställa in. I Android kan man skruva o pilla bra mycket mer. Medaljens baksida är givetvis att "man måste skruva och pilla" för att få den som man vill ha den.
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar, gammalt djungelordspråk!

Sedan skulle man givetvis önska, som i exemplet ovan, att vissa saker vart lite mera genomtänkta. Android är ju inte nyfödd längre. Precis som med iOS, så släpps det en ständig ström med uppdateringar till Android. Uppdaterade min one+ senast igår. En av sakerna i listan var nått med blåtand+bil. Kanske inte samma sak, men någon gång kommer de väl dit?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jo, iPhone fungerar generellt bättre "out of the box", det finns inte så mycket att ställa in. I Android kan man skruva o pilla bra mycket mer. Medaljens baksida är givetvis att "man måste skruva och pilla" för att få den som man vill ha den.
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar, gammalt djungelordspråk!

Sedan skulle man givetvis önska, som i exemplet ovan, att vissa saker vart lite mera genomtänkta. Android är ju inte nyfödd längre. Precis som med iOS, så släpps det en ständig ström med uppdateringar till Android. Uppdaterade min one+ senast igår. En av sakerna i listan var nått med blåtand+bil. Kanske inte samma sak, men någon gång kommer de väl dit?

Vissa saker är genomtänkta medans andra är i stenåldern.

Permalänk
Inaktiv

Kul att alla tjatar om Android buggar hit och dit och diverse ogenomtänkta saker när de köper skitmodeller som kör tunga skräddarsydda launchers från andra tillverkare.

Köp en Pixel nästa gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det om prio ordning, visste jag inte, det måste ju vara specifikt för android... Bra att veta.

Iom. Att jag använder SBH24 som handsfree, så blir det ju att öronpropparna hänger runt halsen mest hela tiden. Har inte tänkt på hur det funkar nu om någon ringer.

Men de har tydligen inte tillåtelse att ansluta till telefonen om Roidmi är ansluten fastän de har högre prio... På iOS böt de aktiv enhet med en liten fördröjning. Så de borde båda ha varit anslutna.

Men OT. så skulle Bluetooth som standard må bra av att, ha större kontroll över hur tillverkare. Implementerar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Och för mig är det tvärtom. Har jag mitt bluetooth headset ansluten till min OnePlus, och sedan när jag kommer hem, vill kunna ansluta till iPhone:en också så kan jag inte göra det om jag inte kopplar ifrån anslutningen till OnePlus telefonen, ansluter till iPhone:en för jag kan sedan ansluta till OnePlus också, iPhone:en vägrar ansluta annars. Måste göra den ordningen eller stänga av headsetet och sedan starta den igen, då ansluter den till båda automatiskt när de är i närheten när man startar headsetet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Om jag vill ändra antalet ikoner som visar per kolumn samt ikonernas storlek, hur gör jag då?

Föreslår att du testar Evie Launcher:
https://play.google.com/store/apps/details?id=is.shortcut

Den har det mesta man kan önska sig, samtidigt som den inte är "bloated". Lätt min favorit framför Apex, Nova m.fl.

Så här ändrar du storleken på ikonerna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Låter som att du borde fortsätta använda Apples produkter? x)

"Jag vill roota telefonen, byta gränssnitt tre gånger, gå in i 20 undermenyer och skriva ett mindre JavaScript för att skifta mellan blåtand och trådat!"

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro