Intel Core i7-2600K och AMD FX-8150 mot 2018 års processorer

Permalänk
Skrivet av Flutters:

Det får framtiden utvisa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

I dessa testsekvenser räcker ju i7 2600k ändå till för att uppnå åtminstone 60 FPS.
Hade jag haft en 2600k hade jag tyckt det varit svårmotiverat att lägga tusenlapparna på moderkort, cpu och RAM.
Min primära speldator har i7 4770k och just nu räknar jag kallt med att inte behöva byta den förrän nästa generations konsoler kommit.

Beror väl snarare på vad man gör och vad man är ute efter. Jag som oftast jagar 144fps (pga. 144hz skärm) föredrar ju helt klart att få nytta av skärmen. Speciellt då 60hz känns segt i dagens läge. Då var min gamla 2700k som knappt klarade 4.3Ghz inte speciellt bra. Den gick extremt ofta på 100% och var nästan alltid den delen som flaskade i spel.
Idag är det mer ofta grafikkortet som sätter stopp på det hela, men även med en 8700k så får den jobba hårt för att uppnå 144fps, 70%+ CPU användning är inte ovanligt även när den rullar i 5.1Ghz.

För att inte nämna hur mycket snabbare allt som inte är relaterat till spel går (video redigering, 3d modelling mm.)

Men nöjer man sig med 60fps så är det ju inga större problem, min syster för överta min gamla 2700k burk.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jättebra artikel! Mycket bättre än 342 trådar med liknande frågor och svar som är nästan helt baserade på personliga åsikter.

"Jag har 2600k och det driver runt ett 1080ti utan problem!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

2500/2600k har gjort sitt nu punkt
Man kan dock konstatera att, som sägs i artikeln, att det var det bästa köpet sett till livslängd kontra pris.
Bästa propparna Intel spottat ut sedan, jag kommer inte ens ihåg...bästa ever enligt mig. Hade en i7-920 före min 2500k.
Nu en 6600k.

Gött att AMD kom med sina proppar, som är konkurrenskraftiga. Även om Intel har 5-15% högre fps i spel.
Min nästa propp blir AMD.

Bra jobbat Intel.
Bra jobbat AMD.

I stock ja, med OC antagligen inte. Jag tror att 2600k med OC står sig fram tills nästa generations konsoler släpps, så länge du strävar efter låst 60 fps. För 120 hz + så är den utdaterad. Därför jag inte gillar detta test, då det ger väldigt liten praktisk information. Har man en 2600k och en midrange GPU, typ 1060 så är uppgradering inte direkt nödvändig. Troligen kan man gå upp till 1070 ti (eller 1070) utan att bekymra sig för flaskhals.

Med andra ord: Om man kör en high end GPU (i mellanklassen), så finns det ingen anledning att upgradera. Det är fascinerande...

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra upplägg och urval, blir såhär efter sillen! Inte ofta jag blir så glad över ett test numera. Skyller på att jag nyss sett om Total Recall (tummarna alltså, you guess the rest).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det behövs lättare sätt att upvota en artikel.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Raphaei:

Det behövs lättare sätt att upvota en artikel.

En glad och peppande kommentar är mer värd än alla eventuella upvotes i världen! ❤️

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Med andra ord behöver jag verkligen uppgradera.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Roligt med såna här återblick tester .
De går framemot med cpu

Har fyndat en ASUS X399 ROG Zenith Extreme och en AMD Ryzen Threadripper 1920X väntar på vattenblocket nu sen är det bytte i datorn

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Det behövs lättare sätt att upvota en artikel.

Du fick en av mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Testet visar på det samma som jag fått.

Vet inte hur många tester jag läst där det "är i princip samma prestanda" likt videon ovanför. Men sen köpte jag ny dator ändå och ökningen blev otroligt mycket högre än dessa tester försöker påvisa trots snarlik klockfrekvens.

3770k @ 4.2Ghz, 16gb ddr3 2000mhz, 1070ti - lägsta fps i bf1 ~65 fps
8700k @ 4.4Ghz, 16gb ddr4 4000mhz, 1070ti - lägsta fps i bf1 ~105 fps

Är sjukt glad jag hoppade på en uppgradering och att det faktiskt gav så här mycket prestandaökning. Ställer mig nästan frågande till hur dessa valt att testa...

Testade du i multiplayer eller singleplayer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jensa86:

Det jag saknar är test i högre upplösning. Ingen kör någonsin 720p idag så det är helt ointressant även om det är ett CPU test. Det man vill veta är ju hur skillnaden faktiskt är i det man vill ha den till. Inte vad den hade varit om man gick till soptippen och hittade den där 20 år gamla skärmen för att kunna testa om det var bättre förr.

I lägre upplösning ser du vilken cpu som är starkast när inte gpu flaskar.

I högre upplösning sätter grafikkortet stopp och alla cpuer får samma fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mycket bra upplägg och urval, blir såhär efter sillen! Inte ofta jag blir så glad över ett test numera. Skyller på att jag nyss sett om Total Recall (tummarna alltså, you guess the rest).

Du hade inte haft så mycket att skylla på om du sett Ready Player One istället

Överfet film.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

I lägre upplösning ser du vilken cpu som är starkast när inte gpu flaskar.

I högre upplösning sätter grafikkortet stopp och alla cpuer får samma fps.

Jo men detta är inget test för att se hur stark CPUn är. Det är ett test för att se hur den står sig mot dagens. Och om saken är den att det inte skiljer nått när man kör i riktig upplösning så finns det ju ingen anledning att uppgradera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Köpte en ny FX-8350 härom veckan, riktigt revolution på CPU-fronten! 😎

Vet inte om du är ironisk, men här är ett urval av de spel som jag har spelat under de senaste två åren med en FX-8350 och ett RX 480 (8 GB):

Assassin's Creed Origins
Assassin's Creed Syndicate
Assassin's Creed Unity
Battlefield 4
Bioshock Infinite
Doom (2016)
Everybody's gone to the rapture
Fallout 4
Far Cry Primal
Firewatch
GTA V
Mad Max
Metro 2033 Redux
Metro Last Light Redux
Rise of the Tomb Raider (i stereoskopisk 3d)
Skyrim/Skyrim Special Edition (inkl ett antal grafiska moddar, även ENB)
SOMA
The Stanley Parable
The Witcher 3
Wolfenstein II: The new colossus

Nämnvärt är att alla spelen körts i upplösningen 1920x1080 med maximal grafik på allt utom kantutjämningen, och jag har inte upplevt på något vis att dessa spel inte har varit "spelbara". Det är, tycker jag, lätt att det blir en teoretisk sifferexercis när det gäller spelbarhet, men det är, hävdar jag, i mångt och mycket en personlig preferens och beror även på din spelstil. Mitt förstahandsval skulle inte bli en FX-8350 idag med tanke på framtida spel, men det innebär ändå inte att det inte går att spela en rejäl bunt med spel, även nya, utan problem om du ändå sitter med sån gammal processor.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant artikel. I like it

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

4K/UHD-test test hade varit väldigt intressant då man misstänker att skillnaderna minskar markant.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att ni haft med en del där ni jämför en överklockad 2600K mot moderna CPU.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

4K/UHD-test test hade varit väldigt intressant då man misstänker att skillnaderna minskar markant.

Dagens grafikkort mjäktar väl knappt med 4k på högre inställningar. Så då blir det en grafikkortsflaskhals. Man skulle kunna jämföra det lite med att köra ett cpu test med 2gb ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Jo men detta är inget test för att se hur stark CPUn är. Det är ett test för att se hur den står sig mot dagens. Och om saken är den att det inte skiljer nått när man kör i riktig upplösning så finns det ju ingen anledning att uppgradera...

Skulle påstå att majoriteten spelar i 1080p eller lägre, och de har med 1080p tester

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tycker min 2500k är en vass multitask prolle än idag, spelar och ser på youtube samtidigt, ibland märker man av något.. men inte i närheten av hur det var med en enda kärna, som förr i tiden.

Permalänk
Inaktiv

Ha en gammal cpu och köpa ett grafikkort till den för 10 000kr, det säger lite vad man har datorn till.
Men annars utvecklingen har stagnerat av många anledningar, att vanliga konsumenter kan använda gammal hårdvara är bra, men det är synd att det inte finns bättre att köpa för de som ställer högre krav.
AMD FX-8150 är inte fel för rätt last men när övrig hårdvara ej är gratis och ens tid är en bristvara så blir den mer för den som har gott om tid eller kan fixa datorer billigt.
Just gamla datorer kasseras som man kan tycka är vansinne, jag har sett många fungerande i7 4770K kasseras som skrot. Detta eftersom teknikerkostnaden är så hög så arbetskostnaden äter upp deras värde. -När datorn är 3-4 år ska den skrotas sån är policyn.

Så den som letar och ha bra kontakter så går det fixa datorer som fungerar fint till spel, gpu delen brukar dock milt sagt vara usel på dem.

*edit*
Detta med att kassera hårdvara var 4 år gäller även server grejer, men en processorer som ny kostar över 30 000kr/st, finns det lite mer vits att lägga ner administrativ tid på att sälja.

Permalänk
Medlem

Inför Black Friday 2017 satt man med oklockad 2600K, apgammalt grafikkort och funderade vad som var mest intressant att göra. Helt ny burk? Ny CPU/mobo/RAM? Ny GPU? Massor med dyrt oavsett.

Efter mycket funderande beslutades att överklocka gamla bettan och slänga in ett 1080Ti.

Det gav definitivt tillräckligt med prestanda för att lira moderna spel med hög grafik i 1080p. Något som inte hade funkat med en grym CPU med blajigt grafikkort. Sen var det ju lite hm, problem med priserna på GPU där tack vare Bitcoin och fan allt de nu heter. En ny 1080Ti kostar fortfarande över 8 lakan, helt galet.

Strax dags för fetare skärm så lär väl bli CPU uppgradering också i sommar... wheee

Permalänk
Medlem

@pwntato:
Folk vet inte vad de missar och vägrar tro att CPUn fallit efter så mycket :).

@anon34034
Det du gör är inte multitasking, det är normalt bruk av dator. Multitasking? Ha ett par VM's körandes med diverse belastningar. Det absolut simplaste exemplet av multitasking är att spela och streama samtidigt. dvs man har minst två CPU tunga applikationer körandes samtidigt. Webbläsare/film/musik spelandes i bakgrunden är inget annat än white noise, bakgrundsbrus. Det har noll effekt på en PC så länge det inte är en svag utdaterad tvåkärning CPU.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@pwntato:
Folk vet inte vad de missar och vägrar tro att CPUn fallit efter så mycket :).

@_anka_
Det du gör är inte multitasking, det är normalt bruk av dator. Multitasking? Ha ett par VM's körandes med diverse belastningar. Det absolut simplaste exemplet av multitasking är att spela och streama samtidigt. dvs man har minst två CPU tunga applikationer körandes samtidigt. Webbläsare/film/musik spelandes i bakgrunden är inget annat än white noise, bakgrundsbrus. Det har noll effekt på en PC så länge det inte är en svag utdaterad tvåkärning CPU.

Vad multitasking är förändras med tiden. Runt 1997 när jag skulle lyssna på mp3 så fick min 486a först göra om låtarna till .wav fil, sedan köra dem i mono för jag skulle lyssna på dem. Medans polare med pentium kunde lyssna på dem direkt och samtidigt surfa, det var multitaskninng det. Nu 21 år efteråt så är multitasknig mer som du säger, även om dockers och containers också fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem

intressant artikel!

Det jag blir nyfiken på är hur prestandaökningen ser ut över tid. Dvs gå bakåt ytterligare 7,5 år och jämför med motsvarande cpu då. Jag är rätt säker på att vi inte har haft såhär klen prestandautveckling per år någonsin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Falcon:

2500/2600k har gjort sitt nu punkt
Man kan dock konstatera att, som sägs i artikeln, att det var det bästa köpet sett till livslängd kontra pris.
Bästa propparna Intel spottat ut sedan, jag kommer inte ens ihåg...bästa ever enligt mig. Hade en i7-920 före min 2500k.
Nu en 6600k.

Gött att AMD kom med sina proppar, som är konkurrenskraftiga. Även om Intel har 5-15% högre fps i spel.
Min nästa propp blir AMD.

Bra jobbat Intel.
Bra jobbat AMD.

Det är som att säga "Volvo 940 har gjort sitt nu, punkt.
Sure för Ralf-Kenneth som absolut måste spela senaste random run'n'gun spel (CoD, BF osv) i 900fps så är det inget bra val.
Men för en casual gamer med ett 1060 eller sämre eller en HTPC så fungerar en 2600K fortfarande perfekt och är nästan overkill.

Så svälj din snobbiga hatt och inse att olika folk har olika behov.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kom igen nu är det SweCLOCKERS eller SweTECH?
lägg till resultat med dom båda processorerna överklockade så långt det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Ja! Den klassiska; "överklocka den ena men inte den andra och jämför igen".

Exakt. Hatar folk som skriver ”jag har ett 980 för mitt 970 är överklockat”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Kul artikel men att köra i 720 och 1080 enbart visar inte hela bilden. Numera är ju 1440 eller 4k inte ovanligt och då flaskar ju processorn mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.