Intel Core i7-2600K och AMD FX-8150 mot 2018 års processorer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

Kul artikel men att köra i 720 och 1080 enbart visar inte hela bilden. Numera är ju 1440 eller 4k inte ovanligt och då flaskar ju processorn mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Då flaskar gpun istället och du ser inte vad cpun klarar att leverera.

Kör man i 720p ser man hur stark cpun är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Kom igen nu är det SweCLOCKERS eller SweTECH?
lägg till resultat med dom båda processorerna överklockade så långt det går.

Hur är det relevant? Du ser vad de presterar vid given klockfrekvens. Det skalar (typ) linjärt med klockfrekvensen.
Vad vill du ha ut av ett sådant test?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kul artikel men att köra i 720 och 1080 enbart visar inte hela bilden. Numera är ju 1440 eller 4k inte ovanligt och då flaskar ju processorn mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror syftet med testet är att cpun skall vara flaskhals i ett cpu test.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant test då man själv sitter på en 8350 som det nog är dags att pensionera, tror jag fick betala runt 3500 för modekort, cpu och 16Gb minnen. Men tyvärr så är minnena ruskigt dyra och då jag arbetar i allt tyngre program så skulle 32Gb varit perfekt, men tyvärr så kostar detta mer än jag är villig att lägga så väntar nog in AMDs nästa steg. Men mer artiklar som dessa tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag tror syftet med testet är att cpun skall vara flaskhals i ett cpu test.

Jag tror syftet med en sån här jämförelse är att ta reda på hur en uppgradering skulle påverka spelupplevelsen. Personligen sitter jag inte med CPU number crunching dagarna i ända, vilket gör rena CPU-tester rätt ointressanta för mig.

Det blir lite som att argumentera att en ny M.2 drive på 1TB är bättre för lagring än en vanlig hårddisk eller SSD bara för att den har en läshastighet som är 5-20 ggr så hög.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det är ju bara att kolla delen där dom kör alla i samma frekvens(2.8), givet att den nyare plattformen är kapabel att nå 4.8(troligt)

Nej, för det är mycket möjligt att man då får en flaskhals på grafikkortet istället för hos processorn. Vilket är det man vill veta om så är fallet eller ej. Det är stor skillnad på 2,8 och 4,8 GHz om alla andra parametrar är samma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Jättebra artikel. Man vill ju ha mer. Hur står sig 2600k med en 1060 I 1920x1080? Vad flaskar då?

Håller med om frågan. Oavsett vad Sweclockers anställda tror så är GTX 1060 20 gånger vanligare än GTX 1080 enligt Steam hardware survey. Visst, testa gärna 1080, med att inte lägga till även 1060 bör ses som tjänstefel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Jag tror syftet med en sån här jämförelse är att ta reda på hur en uppgradering skulle påverka spelupplevelsen. Personligen sitter jag inte med CPU number crunching dagarna i ända, vilket gör rena CPU-tester rätt ointressanta för mig.

Det blir lite som att argumentera att en ny M.2 drive på 1TB är bättre för lagring än en vanlig hårddisk eller SSD bara för att den har en läshastighet som är 5-20 ggr så hög.

Om cpun inte skall vara flaskhals i ett cpu test utan vi väljer att gpun skall vara flaskhals och spelar i högre inställningar osv. Vilken gpu skall de då välja 1080ti, 1060?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Instämmer om att testet vore betydligt mer intressant om man överklockat 2600k och gärna testat i 1440p också så man ser hur den står sig i mer verklig användning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kollar man på testerna från de kreativa programmen så verkar det som att Ryzen 5 2600X kan vara riktigt prisvärd. Under förutsättning att man får den betydligt billigare än I7 8700K och Ryzen 7 2700X.

I spel så verkar i5 8400 vara bättre om man vill ha något billigare än I7 8700K.

Annars så är I7 8700K bra på det mesta om inte priset avskräcker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NaaR:

Testar de 2600k stock? Helt meningslöst isf. 2600k är nog en av de bästa processorer som någonsin släppts.

Även överklockat till 5ghz så är det skräp mot en stock 8700K. 2600K funkar idag helt okej för spelande i 1080 och surfa några tabbar men inte mer.

Den smarte köper en AMD Ryzen idag, 2600X förslagsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Även överklockat till 5ghz så är det skräp mot en stock 8700K. 2600K funkar idag helt okej för spelande i 1080 och surfa några tabbar men inte mer.

Den smarte köper en AMD Ryzen idag, 2600X förslagsvis.

Bara för det kommer nytt betyder det inte att allt gammalt är skräp. Visst det nya må prestera bättre men personer som redan har en 2600k kanske är tillräckligt nöjda. För mig tex så vore en 2600k ett rejält lyft från min nuvarande dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Intressant jämförelse, bra initiativ

Som förslag, skulle jag själv vara intresserad utav ett test av Intels processor med alla patchar vs helt opatchade system, räcker naturligtvis med en processor, exempelvis 8700K för att se hur mycket alla dessa patchar för säkerhetsbuggar har påverkat prestandan. Tycker åtminstone nån sida borde göra en djupgående undersökning i detta för att se hur många prestandagenvägar Intel försökt göra med kompromiss på säkerhet.

Intressant att se för visso, men har svårt att utgå från att intel medvetet låtit säkerhetshålen existera för att vinna prestanda, speciellt som man stått utan konkurrens i så pass många år och då vissa av hålen, om än inte alla går att återfinna i både arm-baserade samt amd-baserade system.
Men ev faktisk prestandaförlust i olika scenarion oavsett avsiktliga eller oavsiktliga intentioner är ju helt klart kul att försöka mäta 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Helt rätt SweClockers!!
Fortsätt med dessa kuriosa artiklar så kommer ni trigga ordentligt med nördig inspiration hos många!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Exakt. Hatar folk som skriver ”jag har ett 980 för mitt 970 är överklockat”.

Skickades från m.sweclockers.com

Du missade en tråd för ett tag sen när en tomte sa att hans 980Ti "lätt" var snäppet vassare än 1080 med referens till en artikel där ett vattenkylt custom BIOS lycko-kort var typ "nästan lika bra" som ett founders edition 1080 utan GPU Boost 3.0, den var briljant.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Håller med om frågan. Oavsett vad Sweclockers anställda tror så är GTX 1060 20 gånger vanligare än GTX 1080 enligt Steam hardware survey. Visst, testa gärna 1080, med att inte lägga till även 1060 bör ses som tjänstefel.

Skickades från m.sweclockers.com

Syftet med testerna är ju dock att se vad processorerna går för inget annat, därför har man 1080 för att gpu inte skall vara flaskhalsen.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Dagens grafikkort mjäktar väl knappt med 4k på högre inställningar. Så då blir det en grafikkortsflaskhals. Man skulle kunna jämföra det lite med att köra ett cpu test med 2gb ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Förutom då att man faktiskt kan ha användning av informationen om det är värt att uppgradera sin CPU överhuvudtaget om man tänker spela i 4K eller om det räcker att fokusera på grafikkort.
Roligt att få det svart på vitt.

Och jo, väloptimerade spel fungerar bra dagens kort även om nästa generation är efterlängtad. Mitt Vega matar Quake Champions (DOOM osv) i över 100 fps i UHD med Ultra-inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Jo men detta är inget test för att se hur stark CPUn är. Det är ett test för att se hur den står sig mot dagens. Och om saken är den att det inte skiljer nått när man kör i riktig upplösning så finns det ju ingen anledning att uppgradera...

Du ser ju exakt hur den står sig idag i 720p-testerna, det resultat du får där är max vad du kan få med varje CPU så länge grafikkortet orkar driva skiten. Skulle snarast säga att 720p är det enda testet som behövs, vad GPUerna klarar kan du läsa i de testerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Om cpun inte skall vara flaskhals i ett cpu test utan vi väljer att gpun skall vara flaskhals och spelar i högre inställningar osv. Vilken gpu skall de då välja 1080ti, 1060?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu missförstår du mig rätt rejält...

Jag har inte spelat i 1080p på snart två år, för att testet ska vara relevant för mig måste jag se vilken skillnad det är i spel i 1440p. Om du vill spela i 144p så endast CPU flaskar så får du gärna göra det. Men för min del visar det här mest att det fortfarande inte är värt att uppgradera eftersom grafikkorten helt enkelt inte har hunnit ikapp.

Om man lite snabbt antar att [antal pixlar]*[frame rate] är konstant så kommer ett 1080 snitta runt 77fps i BF1 Steel on Steel. En 2600K bör klara det även när den är oklockad. Alltså kommer en uppgradering till 8700K inte göra speciellt mycket alls för min del, bortsett från att jag blir ungefär 6500 kronor fattigare. Möjligtvis att jag kan ha högre kvalitet på skuggorna.

Poängen är ju att det är bara värt att uppgradera CPU om den faktiskt flaskar, spelar man i 3840x2160 med ett 1080 med en 8700K skulle det inte vara värt att uppgradera även om den CPU man kunde uppgradera till var 100 gånger bättre. Det blir liksom lite som att sätta en asfet jetmotor i ett flygplan vars vingar flyger av om den åker snabbare än 200 km/h.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Jag älskar er verkligen för att ni engagerar er så bra i jämförelserna och är nyfikna nog att undersöka frågor man ofta ställer sig. Glad midsommar!

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

Alltså vad ska man säga. Ni testar en gammal CPU som var så jäkla bra väldigt mycket just för att den överklockade bra och ger fan i att överklocka den. Givetvis skulle ni testat alla CPU:er både i stock och "normal" överklockning. GJ SweCLOCKERS!

Känns som att Sweclockers håller på att bli PC Hemma för Dummies. Antar att det är ett nödvändigt ont för att kunna attrahera en stor publik i ett litet land men det är ju lagom spännande för oss som vart med ett tag. :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Nu missförstår du mig rätt rejält...

Jag har inte spelat i 1080p på snart två år, för att testet ska vara relevant för mig måste jag se vilken skillnad det är i spel i 1440p. Om du vill spela i 144p så endast CPU flaskar så får du gärna göra det. Men för min del visar det här mest att det fortfarande inte är värt att uppgradera eftersom grafikkorten helt enkelt inte har hunnit ikapp.

Om man lite snabbt antar att [antal pixlar]*[frame rate] är konstant så kommer ett 1080 snitta runt 77fps i BF1 Steel on Steel. En 2600K bör klara det även när den är oklockad. Alltså kommer en uppgradering till 8700K inte göra speciellt mycket alls för min del, bortsett från att jag blir ungefär 6500 kronor fattigare. Möjligtvis att jag kan ha högre kvalitet på skuggorna.

Poängen är ju att det är bara värt att uppgradera CPU om den faktiskt flaskar, spelar man i 3840x2160 med ett 1080 med en 8700K skulle det inte vara värt att uppgradera även om den CPU man kunde uppgradera till var 100 gånger bättre. Det blir liksom lite som att sätta en asfet jetmotor i ett flygplan vars vingar flyger av om den åker snabbare än 200 km/h.

Varför skulle jag vilja spela i 144p?
Jag gissar att de brukar hoppa att testa 4K för att alla cpuer skulle prestera lika i ett sådant test. Men de kan ju köra något kortare test i 1440p och 4k så att folket blir nöjda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

https://www.youtube.com/watch?v=QrNKeLhDhsQ

10 spel jämförda, liknande test för de som är fortsatt intresserade.

Yikes, det var en ordentlig skillnad, Piledriver har inte åldrats väl! Kul test!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Eh... i7 2600K i stock är lite som att underklocka de andra modellerna. Den är ju underklockad från fabrik mer eller mindre. Vet ingen i7 2600K som inte gör 4,4Ghz stabilt. Dom allra flesta gör 4,6Ghz stabilt och en hel del 5Ghz med vettig kylning. Så jag tycker inte testet var speciellt relevant. 4.6Ghz och 2133mhz minne så slår den troligen Ryzen 5 1600 i el del titlar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ni skulle ju givetvis överklockat 2600k, hade hjälp flaskhalsen vid framför allt gaming i 1080p mkt! Efterlyser även att ni går igenom 4770k och 4670k som börjar bli riktigt billiga alternativ på beg-marknaden, också pga att man slipper dyra DDR4-minnen.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Eh... i7 2600K i stock är lite som att underklocka de andra modellerna. Den är ju underklockad från fabrik mer eller mindre. Vet ingen i7 2600K som inte gör 4,4Ghz stabilt. Dom allra flesta gör 4,6Ghz stabilt och en hel del 5Ghz med vettig kylning. Så jag tycker inte testet var speciellt relevant. 4.6Ghz och 2133mhz minne så slår den troligen Ryzen 5 1600 i el del titlar.

Många gick helt klart bra men redan vid 4.4 började gränsen vara. Min 2500k går inte förbi 4.4 utan att skapa problem med minnet (korrupta filer) eller bluescreens osv.

Har även överklockat flera 2600k åt kompisar som stannat före 4.4. Att hitta en som gick till 4.6 och t.om närmare 5 GHz var ganska jävla ovanligt. Om vi inte snackar OC som sen inte fungerar i praktiska laster.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Mja, 2600K ska ju naturligtvis överklockas. ( det är ju trots allt en K processor )
Att man inte gjort detta i testet är lite klantigt, men ska väl gå att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Många gick helt klart bra men redan vid 4.4 började gränsen vara. Min 2500k går inte förbi 4.4 utan att skapa problem med minnet (korrupta filer) eller bluescreens osv.

Har även överklockat flera 2600k åt kompisar som stannat före 4.4. Att hitta en som gick till 4.6 och t.om närmare 5 GHz var ganska jävla ovanligt. Om vi inte snackar OC som sen inte fungerar i praktiska laster.

@BergEr: Skojar du? Hur överklockar du? Utan spänningshöjning? Många når 4.4Ghz utan att höja spänningen. Min gör det. För att nå 4.6Ghz får jag öka lite. Kan köra den i 4.8Ghz men då går den lite för varmt för min smak. OCCT-stabil är den åtminstone i 4,6Ghz. Hur som helst är det löjligt att köra den i 3.8Ghz som absolut max. Min gör dessutom 3.5Ghz i stock som all core turbo. Det är lite som att köra ryzen 5 1500 i 2,5Ghz ungefär. Det är klart att nya cpu:er har högre IPC i stock. Men sandy/ivy/haswell prestrar likvärdigt som Ryzen 5 gen1 i spel när båda är överklockade. Det är heller ingen bra idé att jämföra i7 2600K med en modern i3a. Även om i3an får högre får högre average så tror jag att det flyter bättre i spel som utnyttjar fler trådar bättre. Min 2600K även i stock presterar jämnare i spel än min flickväns haswell i5a i ungefär samma klockhastighet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

8700k är tung cpu att döma av testerna!

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem

Verkar som många inte orkar läsa slutet av denna artikel:Vad tycker du om upplägget för den här artikeln och vilka jämförelser vill du se framöver? Lämna en kommentar i diskussionstråden!

Helt OK test

Det jag vill se i jämförelse är en 1500X med 2x4GB+2x2GB ram tot 12GB (ja ni läste rätt 4 minnes moduler på en b350) klockad så högt som sweclockers kan mot en

i7 2600k @4.2G med 2x4GB+2x2GB ram tot 12GB DDR3 cl 9 T1 @ 1600MHz

Testen skall utföras i de spel som spelas jorden runt nu som mest i 1080p: PUGB, Fortnite, CS:GO och Dota med GTX 1080 samt 1060 6GB

OBS för att klar göra, det får naturligtvis vara annan minnes konfiguration på b350 DDR4 så länge det är 4 moduler då 2GB moduler är lite svårt idag

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)