Permalänk
Medlem

Tv, hur får jag in gratisutbudet?

Tjena, vill till att börja med säga att jag inte visste riktigt vart jag skulle skapa en tråd, här eller under tv och skärmar. Så jag ber om ursäkt på förhand.

Nu till saken, jag har en tv (Sony KDL-46EX710), tillverkad 2011 och enligt specifikation även med inbyggd digital TV mottagare och såhär i vm tider vore det kul att kunna se matcherna direkt via denna. Jag har ingen extra box då Com Hem tog tillbaka den när jag sade upp deras dyra abonnemang. Min undran är, hur i friden ska jag göra för att få in de gratis kanalerna???

Jag bor i lägenhet, med fiberbredband, har som sagt en tv, men inte en aning hur jag gör nu?

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Har du trådlöst nätverk är en Chromecast väldigt smidig. Då kommer du åt SVT play iaf. Annars bara i med sladden och gör en sökning och håll tummarna.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Du kopplar väl in en antennkabel och väljer marksänd tv på dina inputs, bör finnas en knapp på dosan för detta. Marksänd tv sänds så vitt vet via DVB-T, så leta efter det.

Prova också göra en kanalsökning och se om du hittar nåt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har du antennuttag? Isåfall behöver du en motagarmodul att koopla in i tvn eller en box

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@dafuu: Om du har Comhem så använd deras vanliga uttag och gör en analog sökning så kommer du få in de fria kanalerna som din förening/hyresvärd har betalat för. Du behöver ingen modul eller liknande utan koppla bara in antennkabeln och gör en analog sökning.

Permalänk
Medlem

Tack för de många svaren! Det finns ett analogt uttag på tvn yes, och det är en sådan kabel (var länge sedan jag ägde en) som jag behöver åka och köpa.

Permalänk
Medlem

återigen tack för all info, ska bege mig till butik genast för att försöka lösa detta

Permalänk
Medlem

SVT1 och SVT2 är två av de kanaler som sänds okodat digitalt så ifall din tv faktiskt har en digital mottagare så kan du titta på dessa kanaler även digitalt. För att göra detta gör du en kanalsökning enligt det som står i denna pdf.

https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/grundinstallningar-f...

Skrivet av RVX:

Du kopplar väl in en antennkabel och väljer marksänd tv på dina inputs, bör finnas en knapp på dosan för detta. Marksänd tv sänds så vitt vet via DVB-T, så leta efter det.

Prova också göra en kanalsökning och se om du hittar nåt.

Com Hem kör DVB-C

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva det som Full precis skrev. Du borde kunna få in kanalerna som sänder VM även digitalt, förhoppningsvis även i HD-version. Det är att rekommendera om du ska kolla på VM. I åtminstone fallet med SVT tycker jag dessutom att bilden på HD-kanalen är bättre än på Play-tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

SVT1 och SVT2 är två av de kanaler som sänds okodat digitalt så ifall din tv faktiskt har en digital mottagare så kan du titta på dessa kanaler även digitalt. För att göra detta gör du en kanalsökning enligt det som står i denna pdf.

https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/grundinstallningar-f...

Com Hem kör DVB-C

Ah ok, var inte medveten om det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Full: Men jag behöver fortfarande någon form av kabel antar jag för att kunna göra detta?
Det viktigaste för mig just idag är att få in tv4 då jag väldigt gärna skulle se matchen ikväll..så slipper jag fulstreama den (vilket är mitt absolut sista alternativ)

Permalänk
Medlem

@dafuu: Ja du behöver en vanlig antennkabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

@Full: Men jag behöver fortfarande någon form av kabel antar jag för att kunna göra detta?
Det viktigaste för mig just idag är att få in tv4 då jag väldigt gärna skulle se matchen ikväll..så slipper jag fulstreama den (vilket är mitt absolut sista alternativ)

Jodå, samma kabel. TV4 är även den en av dessa okodade digitala kanalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jodå, samma kabel. TV4 är även den en av dessa okodade digitala kanalerna.

Är du säker på att ComHem kör tv4 okodat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Är du säker på att ComHem kör tv4 okodat?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.comhem.se/kundservice/tv-och-play/kanalutbud

"Kanalerna som visas fritt är SVT1, SVT2, SVT24, barnkanalen, Kunskapskanalen, TV4, TV6, Fox och Axcess."
(ja, de har stavat fel på Axess)

Vet inte om det gäller exakt alla dessa kanaler, men de måste enligt lag visa vissa kanaler gratis.

Com Hems analoga sändningar håller på att släckas ned också vilket innebär att nästan alla kanaler som de har analogt idag blir okodade digitalt.

Permalänk
Avstängd

Enklast är väl att köpa en liten tv-antenn vilket borde ge HD på SVT. Det får du inte via comhem utan att betala vad jag förstår.

Permalänk
Avstängd

Fast SVT är inte gratis, ett av de dyrare utbuden mot hur dålig service och program de erbjuder..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.