Var köpa Excel men utan abonnemang?

Permalänk
Medlem

Var köpa Excel men utan abonnemang?

Jag behöver Excel men inga andra program som man får via Office 365 paketet.
Tycker inte om att man ska behöva förnya varje år. Blir ju dyrt i längden.

Kan man köpa t.ex detta? Bra omdömen på prisjakt men priset är "för lågt" kontra Inet/Dustin etc?

https://livekort.se/microsoft-office-home-and-student-2016/af...

Permalänk
Medlem

Brukar köpa på ebaytyp office 2013, brukar kosta typ 20-50 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Brukar köpa på ebaytyp office 2013, brukar kosta typ 20-50 kr

Hur fungerar det i längden? Slutar koden gälla så man måste upprepa och köpa ny eller har det gått bra?

Vill ha Excel, problemfritt och utan krångel men helst inte betala 1400 spänn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag behöver Excel men inga andra program som man får via Office 365 paketet.
Tycker inte om att man ska behöva förnya varje år. Blir ju dyrt i längden.

Kan man köpa t.ex detta? Bra omdömen på prisjakt men priset är "för lågt" kontra Inet/Dustin etc?

https://livekort.se/microsoft-office-home-and-student-2016/af...

Kan rekommendera Open Office, minst lika bra som Office 365 och det är helt gratis.
Jag har sjäv använt det i många år och är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Kan rekommendera Open Office, minst lika bra som Office 365 och det är helt gratis.
Jag har sjäv använt det i många år och är väldigt nöjd.

Samma här, aldrig varit några problem.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Kan rekommendera Open Office, minst lika bra som Office 365 och det är helt gratis.
Jag har sjäv använt det i många år och är väldigt nöjd.

Skrivet av Gyhlen:

Samma här, aldrig varit några problem.

Mvh
Marcus

https://www.openoffice.org/sv/

Aldrig hört talas om. Är det länken ovan?
Kan ju alltid testa och se om det är något. Är det likt Excel i hantering?

Permalänk
Medlem

Fattar heller inte grejen med nya office och kör på gamla. Funkar prima. Har testat openoffice men tycker det känns kefft, dessutom tror jag inte det är kompatibelt med EndNote som jag skriver med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

https://www.openoffice.org/sv/

Aldrig hört talas om. Är det länken ovan?
Kan ju alltid testa och se om det är något. Är det likt Excel i hantering?

Nästan, de blev av med varumärket och har bytt namn.

https://sv.libreoffice.org

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Kan rekommendera Open Office, minst lika bra som Office 365 och det är helt gratis.
Jag har sjäv använt det i många år och är väldigt nöjd.

Skrivet av Gyhlen:

Samma här, aldrig varit några problem.

Mvh
Marcus

Skrivet av Calma:

https://www.openoffice.org/sv/

Aldrig hört talas om. Är det länken ovan?
Kan ju alltid testa och se om det är något. Är det likt Excel i hantering?

Med tanke på att OpenOffice lider av rejäla problem med brist på utvecklare och support är det en tämligen dålig rekommendation. Betydligt bättre då att rekommendera LibreOffice som är avsevärt mycket snabbare på att släppa säkerhetsfixar, uppdateringar och som har betydligt bättre marknadspenetration och därmed långsiktig stabilitet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Med tanke på att OpenOffice lider av rejäla problem med brist på utvecklare och support är det en tämligen dålig rekommendation. Betydligt bättre då att rekommendera LibreOffice som är avsevärt mycket snabbare på att släppa säkerhetsfixar, uppdateringar och som har betydligt bättre marknadspenetration och därmed långsiktig stabilitet.

LibreOffice använder jag på jobbet, Open Office använder jag hemma.

Kan du nämna ett problem med Open Office?
Jag kanske haft tur under alla dessa år

Permalänk
Skrivet av jensvo:

LibreOffice använder jag på jobbet, Open Office använder jag hemma.

Kan du nämna ett problem med Open Office?
Jag kanske haft tur under alla dessa år

LibreOffice är en fork på OpenOffice eftersom utvecklarna ansåg att det fanns en överhängande risk att Apache skulle lägga ned projektet varpå dom fortsatte att utveckla LibreOffice själva.

LibreOffice Calc har egna format såsom . istället för ! när man länkar mellan olika sheets. Men det går att åtgärda.

När det kommer till Office-paketet säljs det väl i butik

https://www.netonnet.se/art/dator/programvara/microsoft-offic...
https://www.netonnet.se/art/dator/programvara/microsoft-offic...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att köra på gratisversionen av microsoft office som finns online
https://www.office.com/

(om de nu inte ändrat något på senare tid, men fram till ett år sedan var det gratis iaf...)

Permalänk
Inaktiv

Det finns att köpa skumma licenser och trygg licens som kostar runt 1300kr, förutom detta går det köpa en äldre version.

Att påstå Libre Calc fungerar lika bra som Microsoft Excel är lite att säga att Microsoft Paint fungerar lika bra som Photoshop. Ja om man bara gör det allra enklaste kanske. Det handlar inte enbart om mindre funktioner utan bristande support för avancerade tekniker, testa bara och porta några vba, vsto addins.
Däremot är Excel lite som Photoshop att det är en liten skara privatpersoner som behöver ha dem, utan de flesta klarar sig med billigare alternativ.

Permalänk
Medlem

@gothenburg: Jag körde Open Office i 15 år. Fungerar hur bra som helst!
För 1.5 år sedan behövde jag molnlagring och konstaterade att billigaste moln lagringen var OneDrive 650kr/år för 1Tb. På köpet får man Office365. (Tvärt om egentligen, man hyr 365 och det ingår 1Tb OneDrive.)
Jag använder inte så mycket office relaterat hemma, men när jag nu ändå betalar, så fick det bli Office365 istället. Jag använder Excel mycket på jobbet, så det blir bra även hemma...
Nu är jag inne på andra året. När frugans student version (4år för 900kr.) går ut, byter vi till ett familje paket för 900kr/år med 5x1Tb molnlagring.
Givetvis under förutsättning att inget bättre finns att tillgå, när det är dags.

Men som sagt, behöver man bara Office och inte moln lagringen, skulle jag också velat ha en köpt, eller gratis produkt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Gör man inget tyngre så hittar du det mesta i Google docs, specifikt Google sheets för Excel delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Fattar heller inte grejen med nya office och kör på gamla. Funkar prima. Har testat openoffice men tycker det känns kefft, dessutom tror jag inte det är kompatibelt med EndNote som jag skriver med.

Kör MS Office 2007 fortfarande och det duger till det jag gör

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Om det endast är för eget bruk så duger gratisalternativen, men skall det delas med andra så är nästan Officepaketet ett krav för att det skall flyta smidigt.
Jag skaffade en billig Office 2016 nyckel på eBay för en hundring, är ju inte hela världen om den skulle sluta fungera om ett år eller två då man ändå sparat pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

@gothenburg: Jag körde Open Office i 15 år. Fungerar hur bra som helst!
För 1.5 år sedan behövde jag molnlagring och konstaterade att billigaste moln lagringen var OneDrive 650kr/år för 1Tb. På köpet får man Office365. (Tvärt om egentligen, man hyr 365 och det ingår 1Tb OneDrive.)
Jag använder inte så mycket office relaterat hemma, men när jag nu ändå betalar, så fick det bli Office365 istället. Jag använder Excel mycket på jobbet, så det blir bra även hemma...
Nu är jag inne på andra året. När frugans student version (4år för 900kr.) går ut, byter vi till ett familje paket för 900kr/år med 5x1Tb molnlagring.
Givetvis under förutsättning att inget bättre finns att tillgå, när det är dags.

Men som sagt, behöver man bara Office och inte moln lagringen, skulle jag också velat ha en köpt, eller gratis produkt.

Underbart, betala för att MS och NSA ska läsa allt du gör. Betalar du folk för att bryta in hos dig med?

De flesta har inga behöv som inte libreoffice täcker. De som gör "avancerade" saker med excel vet inte vad de håller på med för dessa avancerade saker bör skötas av andra program. Så många företag är beroende av halv fungerande excel monster i stället för att göra det ordentligt från början så man slipper problem i framtiden.

Permalänk
Medlem

@Calma:

https://www.kinguin.net/category/23327/microsoft-office-home-...
185kr, du måste dock aktivera det igenom telefon. Fungerat galant i över ett år (även om-aktivera två gånger).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Underbart, betala för att MS och NSA ska läsa allt du gör. Betalar du folk för att bryta in hos dig med?

De flesta har inga behöv som inte libreoffice täcker. De som gör "avancerade" saker med excel vet inte vad de håller på med för dessa avancerade saker bör skötas av andra program. Så många företag är beroende av halv fungerande excel monster i stället för att göra det ordentligt från början så man slipper problem i framtiden.

För min egen del sitter jag med en foliehatt på huvudet när jag lägger in mina personliga saker i Excel, jag tycker foliehatten borde bli ett lagkrav vid datoranvändning precis som cykelhjälm har blivit för barn.

Man kan argumentera för olika säkerhetsrisker med olika tekniker för olika typer av användare, cloudtjänst som sådan är fullt tillräcklig för Pentagon m.fl. Microsoft OneDrive tjänst för att spara dokument är inte särskilt säker om man jobbar år försvarsmakten och sparar deras dokument, men man får se till vad användaren gör. För den stora skaran är OneDrive bättre än hur de själva inte gör backuper, inte är restriktiva med vilka program de kör från skumma sidor etc.

Skrivet av anon127948:

De som gör "avancerade" saker med excel vet inte vad de håller på med för dessa avancerade saker bör skötas av andra program. Så många företag är beroende av halv fungerande excel monster i stället för att göra det ordentligt från början så man slipper problem i framtiden.

Hört talas om ordet självinsikt? Ditt påstående " är milt sagt inte lite befängt.
Vissa smålösningar i excel kan ta säg 16h att göra, detta kostar runt 16 000kr. Att göra samma lösning i C# kan ta säg 320h, dvs kostar runt 320 000kr. Ofta är lösningen i Excel då mer användarvänlig, stabilare och bättre på alla sätt. Detta eftersom man får så otroligt mycket på köpet.

Jag ser ditt påstående som att folk som kodar avancerade saker i C++ vet inte vad de håller på med, för man ska koda detta i assembler.

Sedan missbrukas excel precis som allt annat, jag har dock aldrig sett något excelmonster som någon har gjort på senare tid. Runt 2000 och strax efter detta när VB6 var det populära språket, så var kodning i Excel nästan samma sak, varvid folk gjorde riktigt stora Excel-lösningar.
Idag så är det mest mindre saker man gör i Excel, för 20 år sedan använde också många Microsoft Access men även denna har dött ut.

Excel är ett superkraftigt verktyg som används flitigt av både ekonomer och tekniker, visst kan man göra fel saker i programmet. Men jag ser inte idag detta som ett stort problem.
Detta av anledningar som att dagens yngre generation inte ens kan grunderna i excel och de får bara ett helskotta att försöka göra något större i den.

*edit*
Angående krävande Excellösningar så har jag såna som tar över 12h att bearbeta data, det är dock kodmässigt inte på något sätt något monster. Snarare är det väldigt lite kod men det är mycket data som ska bearbetas.
Min lösning tog ca 40 h att göra i excel, den hade tagit ca 800h i C# för en senior utvecklare.
Då kan man fråga sig 40 000kr vs 800 000kr i utvecklingskostnad är detta försumbart?
Jag har typ kodat alla typer av integrationer emot exceldokument som finns, väldigt mycket Open XML SDK emot skarp produktion och har bra koll på hur mycket extra tid det tar.

Skrivet av AMD-FX:

Kör MS Office 2007 fortfarande och det duger till det jag gör

Office 2007 är en magisk brytgräns det var då de gick över till open xml och ribbongränssnittet. För vanliga användare som inte är superkräsen på om några nya mer grafiska saker i exceldokumentet försvinner så fungerar den precis lika bra. -Jag vill minns att kommentarer var lite annorlunda och annat.
Däremot föregångaren excel 2003 så bör vanliga användare körab Libre Office istället, detta med undantag de som kör vba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Underbart, betala för att MS och NSA ska läsa allt du gör. Betalar du folk för att bryta in hos dig med?

De flesta har inga behöv som inte libreoffice täcker. De som gör "avancerade" saker med excel vet inte vad de håller på med för dessa avancerade saker bör skötas av andra program. Så många företag är beroende av halv fungerande excel monster i stället för att göra det ordentligt från början så man slipper problem i framtiden.

Jag förstår inte riktigt var detta kommer ifrån???
Vad menar du att MS och NSA skulle göra med backup på våra familjebilder?
Eller enklare Excel dokument med tex, familjens ekonomi? Våra inkomst uppgifter är offentliga handlingar ändå.
OpenOfice/LibreOffice fungerar lika bra för privata behov, absolut. Men får du 1Tb molnlagring med dem?
Jag tror du förväxlat mej med James Bond!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@gothenburg: Jag körde Open Office i 15 år. Fungerar hur bra som helst!
För 1.5 år sedan behövde jag molnlagring och konstaterade att billigaste moln lagringen var OneDrive 650kr/år för 1Tb. På köpet får man Office365. (Tvärt om egentligen, man hyr 365 och det ingår 1Tb OneDrive.)
Jag använder inte så mycket office relaterat hemma, men när jag nu ändå betalar, så fick det bli Office365 istället. Jag använder Excel mycket på jobbet, så det blir bra även hemma...
Nu är jag inne på andra året. När frugans student version (4år för 900kr.) går ut, byter vi till ett familje paket för 900kr/år med 5x1Tb molnlagring.
Givetvis under förutsättning att inget bättre finns att tillgå, när det är dags.

Men som sagt, behöver man bara Office och inte moln lagringen, skulle jag också velat ha en köpt, eller gratis produkt.

Köp femanvändarlicens när det är rea, då brukar man få ett år för typ 400. Jag köpte på black Friday men cdon hade samma erbjudande för någon vecka sedan. Man kan ju köpa på sig ett par när det är billigt och aktivera efter behov.

Som du nämnt så är office sekundärt, men man får ju det på köpet liksom och det är ju smidigt att kunna köra samma svit hemma som på jobbet. Sen är onedrive på mobilen bra för äldre släktingar och sånt då de får automatisk backup utan att det behövs så mycket konfiguration eller support. Och fem licenser räcker ganska långt.

Permalänk
Medlem

@snajk:
Tack för tipset, skall hålla ögonen öppna. Aldrig tänkt att man kan hålla på dem till senare. Har handlat online... (Hos MS.)
I våras upptäckte vi en väldigt fin funktion med molnlagring. Morsan har OneDrive också. Hon var i USA i två månader på en riktig stor tur.
Nationalparkerna gicks igenom, LasVegas upplevdes osv...
Allt eftersom hon tog bilder (Med mobilen) så dök bilderna upp på hennes dator här hemma.
Både MS och NSA kunde mao följa Fru Bond's minsta rörelse! hehe...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För min egen del sitter jag med en foliehatt på huvudet när jag lägger in mina personliga saker i Excel, jag tycker foliehatten borde bli ett lagkrav vid datoranvändning precis som cykelhjälm har blivit för barn.

Man kan argumentera för olika säkerhetsrisker med olika tekniker för olika typer av användare, cloudtjänst som sådan är fullt tillräcklig för Pentagon m.fl. Microsoft OneDrive tjänst för att spara dokument är inte särskilt säker om man jobbar år försvarsmakten och sparar deras dokument, men man får se till vad användaren gör. För den stora skaran är OneDrive bättre än hur de själva inte gör backuper, inte är restriktiva med vilka program de kör från skumma sidor etc.

Hört talas om ordet självinsikt? Ditt påstående " är milt sagt inte lite befängt.
Vissa smålösningar i excel kan ta säg 16h att göra, detta kostar runt 16 000kr. Att göra samma lösning i C# kan ta säg 320h, dvs kostar runt 320 000kr. Ofta är lösningen i Excel då mer användarvänlig, stabilare och bättre på alla sätt. Detta eftersom man får så otroligt mycket på köpet.

Jag ser ditt påstående som att folk som kodar avancerade saker i C++ vet inte vad de håller på med, för man ska koda detta i assembler.

Sedan missbrukas excel precis som allt annat, jag har dock aldrig sett något excelmonster som någon har gjort på senare tid. Runt 2000 och strax efter detta när VB6 var det populära språket, så var kodning i Excel nästan samma sak, varvid folk gjorde riktigt stora Excel-lösningar.
Idag så är det mest mindre saker man gör i Excel, för 20 år sedan använde också många Microsoft Access men även denna har dött ut.

Excel är ett superkraftigt verktyg som används flitigt av både ekonomer och tekniker, visst kan man göra fel saker i programmet. Men jag ser inte idag detta som ett stort problem.
Detta av anledningar som att dagens yngre generation inte ens kan grunderna i excel och de får bara ett helskotta att försöka göra något större i den.

*edit*
Angående krävande Excellösningar så har jag såna som tar över 12h att bearbeta data, det är dock kodmässigt inte på något sätt något monster. Snarare är det väldigt lite kod men det är mycket data som ska bearbetas.
Min lösning tog ca 40 h att göra i excel, den hade tagit ca 800h i C# för en senior utvecklare.
Då kan man fråga sig 40 000kr vs 800 000kr i utvecklingskostnad är detta försumbart?
Jag har typ kodat alla typer av integrationer emot exceldokument som finns, väldigt mycket Open XML SDK emot skarp produktion och har bra koll på hur mycket extra tid det tar.

Office 2007 är en magisk brytgräns det var då de gick över till open xml och ribbongränssnittet. För vanliga användare som inte är superkräsen på om några nya mer grafiska saker i exceldokumentet försvinner så fungerar den precis lika bra. -Jag vill minns att kommentarer var lite annorlunda och annat.
Däremot föregångaren excel 2003 så bör vanliga användare körab Libre Office istället, detta med undantag de som kör vba.

Skrivet av Turbonisse:

Jag förstår inte riktigt var detta kommer ifrån???
Vad menar du att MS och NSA skulle göra med backup på våra familjebilder?
Eller enklare Excel dokument med tex, familjens ekonomi? Våra inkomst uppgifter är offentliga handlingar ändå.
OpenOfice/LibreOffice fungerar lika bra för privata behov, absolut. Men får du 1Tb molnlagring med dem?
Jag tror du förväxlat mej med James Bond!

AxMi-24 är vår konspirationsexpert här på Sweclockers. Allt kan knytas till NSA, FBI, CIA och Illuminati. Jag har med tiden lärt mig att fullständigt bortse från allt han/hon skriver. Synd att det inte finns en funktion på forumet där man kan välja bort användare, för min del skulle AxMi-24 ryka direkt.

OT: Jag betalar för Office 365 och tycker det är värt pengarna, 1TB i lagring spelar givetvis in men jag har ett bolag och Word, OneNote och Excel funkar ju utmärkt för det jag behöver. Dessutom funkar allt i mobilen också.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Jag förstår inte riktigt var detta kommer ifrån???
Vad menar du att MS och NSA skulle göra med backup på våra familjebilder?
Eller enklare Excel dokument med tex, familjens ekonomi? Våra inkomst uppgifter är offentliga handlingar ändå.
OpenOfice/LibreOffice fungerar lika bra för privata behov, absolut. Men får du 1Tb molnlagring med dem?
Jag tror du förväxlat mej med James Bond!

Det finns väldigt mycket skrivet om "jag har inget att gömma" och du kan enkelt leta upp det.

Tänk bara på att saker ändrar sig och dina oskyldiga semesterfoton kan bli barnporr om något år om det vill sig väl. Liknande är det med mycket annat och det går att ta saker ur sin kontext och förstöra någons liv utan att de får chansen att göra något åt det. Man vet inte vad framtiden kommer med och att ge bort all sin info till fientlig stat/organisation är korkat.

Permalänk
Medlem

Jag har mobilen ställd så att alla foton hamnar i molnet och alla bilder generellt, jag tagit, ligger i molnet.
Förr hade jag tre diskar, där jag kopierade foton till med lite ojämna intervall, med risken att tappa en del bilder om fel disk rasade. Så det känns rätt så bra att ha dem i molnet.

När det sedan kommer till olagligheter, så har jag dem lagrade på de tre diskarna jag hade fotona på förut. Som först är krypterade med Bitlocker. På dessa enheter ligger hemligheterna sedan krypterade med VeraCrypt med stark kryptering, dvs lite mer än 128bitars... Diskarna är sedan inlåsta i ett brandsäkert kassaskåp, som jag har plastat in och gömt 300 meter ute i skogen, nergrävt på drygt en meters djup.

Att säkerhets kopiera nya olagligheter till dessa diskar, är såpas jobbigt, att jag numera blivit helt laglig. Jag orkar helt enkelt inte gå ut i skogen och gräva upp eländet!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Det finns väldigt mycket skrivet om "jag har inget att gömma" och du kan enkelt leta upp det.

Tänk bara på att saker ändrar sig och dina oskyldiga semesterfoton kan bli barnporr om något år om det vill sig väl. Liknande är det med mycket annat och det går att ta saker ur sin kontext och förstöra någons liv utan att de får chansen att göra något åt det. Man vet inte vad framtiden kommer med och att ge bort all sin info till fientlig stat/organisation är korkat.

Men alla gör ju hela tiden en avvägning mellan bekvämlighet och säkerhet liksom. Molnet är bekvämt och innebär en rätt liten säkerhetsrisk om man har bra lösenord och så, och inte har nationella hemligheter som NSA vill åt lagrade där förstås.

Det handlar inte om att inte ha något att dölja utan att veta vad man behöver dölja (väl) och vad man inte behöver liksom.

Permalänk
Medlem

Jag gör som snajk och köper Office 365 på reor/Black Friday och då kommer man undan till halva priset. Jag går in och aktiverar koderna på en gång.

När det gäller säkerhet på OneDrive så använder jag backupprogrammet CloudBacko som krypterar datan lokalt innan den skickas till OneDrive. Hastigheten upp/ner med CloudBacko är lika snabb som om man använder OneDrive i Windows. Riktigt snabbt alltså. ( https://www.cloudbacko.com )

Permalänk

@Roggo: Som nu, 399 kr för fleranvändarversionen på Elgiganten (digitalt)

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand