Permalänk

Ny telefon

Hej min Iphone 6 börjar nu få några år på nacken och nu är det dags att byta.
Jag har kollat lite grann men har inte hittat någon direkt.

Mina krav på telefonen är:
Inte mindre än iphone 6, en storlek mellan 5-6,5 tum
Den ska ha en utgång för hörlurar.
Bra batteritid.
Bra kvalitet på kamera(bak och fram).
Minst 32GB minne.

Gärna Ansiktsigenkänning, Fingeravtrycksläsare är inte topp prio dock.

Detta är dom telefonerna jag har funderat på
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3667654&view=b

Är väldigt tacksam för all hjälp.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem

utifrån din lista så tycker jag du ska köra på en OnePlus 6.
Dock har den en putsad metallyta som gör att den är tyngre än samsung S9. När jag igår var i butik och kände på det blev jag lite förvånad över tyngden. Men prestanda så slår den alla i din lista.

Fungerar själv på en OnePlus

Visa signatur

got root?

Permalänk
Skrivet av edroon:

utifrån din lista så tycker jag du ska köra på en OnePlus 6.
Dock har den en putsad metallyta som gör att den är tyngre än samsung S9. När jag igår var i butik och kände på det blev jag lite förvånad över tyngden. Men prestanda så slår den alla i din lista.

Fungerar själv på en OnePlus

Håller med, Oneplus 6 är en fantastisk lur. Har haft den sedan release och är supernöjd.

Permalänk
Medlem

Som övriga här skriver - OnePlus 6. Fantastiskt fin lur, funderar själv över att uppgradera själv från min gamla Nexus 6P.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Även jag stämmer in i kören om OnePlus 6. Haft min sen release och jag är verkligen sjukt nöjd!
Snabb som tusan och riktigt bra kamera. Har förövrigt versionen med 8GB ram och 128GB lagring.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Hijackar tråden lite. Kollar också lite på ny telefon och är sugen på en OnePlus 6, men hur står den sig om man jämför med Huawei p20 och Asus Zenfone 5Z? Någon som har erfarenhet?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Asus 5z kan vara ett alternativ. Bra prissatt, snabb och inga direkta svagheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som alla andra säger, OnePlus 6. Ska själv köpa en nu, fast 128Gb versionen. Har kollat på flera reviews och tror du kommer bli extremt nöjd med den.

Permalänk
Avstängd

min första tanke är p20 pro men vet inte hur dom står sig mot oneplus 6

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Har kollat in Oneplus ett tag, men hört att skärmen inte är den bästa men att kameran är riktigt kass... Så vad tycker ni här?

Permalänk
Medlem

Uppgraderade nyligen till OP6 jag också. Kameran är verkligen inte dålig, men den är något snäpp under de absolut bästa. Har för mig att MKBHD gav den B+ i betyg i sitt stora kameratest nyligen. Den blev slagen av P20 pro, Pixel 2, iPhone X och S9 men han tyckte ändå att den var mer än tillräckligt bra för de allra flesta.

Skärmen är av riktigt bra kvalitet, men den är "bara" 1080p. Något test utnämnde den till den bästa 1080p Oled skärmen - om det stämmer låter jag vara osagt, men jag tycker den är riktigt bra.

Jag kommer från iPhone 7+ då jag tröttnade på avsaknaden av 3,5mm och jag ångrar mig inte en sekund.

Edit:
Länk till testet: https://youtu.be/oD_3wMh5kLg
https://youtu.be/0PrUr3bQdwM (OP6 recension)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Lita inte för mycket på oneplus, deras telefoner ser bra ut på papper men dras ofta med irriterande små problem. Är på min andra OP-mobil och den är antagligen även den sista

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Lita inte för mycket på oneplus, deras telefoner ser bra ut på papper men dras ofta med irriterande små problem. Är på min andra OP-mobil och den är antagligen även den sista

Är på min andra och det blir förmodligen en tredje också. Minimalt med buggar och problem jämfört med mina tidigare telefoner. Har heller aldrig varit i kontakt med supporten (som tur är), som jag hört är sisådär. Kan bara dela med mig av mina upplevelser, som är väldigt positiva. Bra att få lite nyans i tråden, även om det kansk blir jobbigare för TS att välja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Op6 är en jättebra lur men jag valde bort den pga dålig mikrofon, något som är viktigt för mig när jag spelar in mina videoklipp. Mitt val föll istället på Asus 5z.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Lita inte för mycket på oneplus, deras telefoner ser bra ut på papper men dras ofta med irriterande små problem. Är på min andra OP-mobil och den är antagligen även den sista

Vad för problem? Jag har en OnePlus 3 och rent mjukvarumässigt, då pratar jag om OxygenOS, är det har små problem med? Då jag inte haft mycket problem

Skrivet av El1min4tor:

Är på min andra och det blir förmodligen en tredje också. Minimalt med buggar och problem jämfört med mina tidigare telefoner. Har heller aldrig varit i kontakt med supporten (som tur är), som jag hört är sisådär. Kan bara dela med mig av mina upplevelser, som är väldigt positiva. Bra att få lite nyans i tråden, även om det kansk blir jobbigare för TS att välja

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var i kontakt med supporten förra året, och skickade in min telefon pga dålig batteritid, de ska ha bytt batteriet, men också bytt kameran, då det var/är ett känt fokusfel med den utan att jag ens visste om det felet. Total tid för reparationen inklusive frakt fram o tillbaka blev 1 vecka och då är det till o från Tjeckien

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad för problem? Jag har en OnePlus 3 och rent mjukvarumässigt, då pratar jag om OxygenOS, är det har små problem med? Då jag inte haft mycket problem

Har en 3T och även om det är en rätt så bra telefon för priset har den massor mindre problem som tex extremt känsliga touchknappar under skärmen, det räcker med att blåsa varm luft på de för att aktivera dem. Ibland fastnar de även av någon anledning och spamtrycker av sig själva. Även wifi-antennen är placerad värre än iPhone 4 hade sina antenner. Så fort man lägger handen runt toppen av enheten tappar den helt anslutning. Sedan har min telefon segats ner massor sen oreo kom ut, testat både stock och lineage utan någon förbättring.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

S9 plus skall du köpa. Oneplus är billigare...men typ sämre på det mesta.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Har en 3T och även om det är en rätt så bra telefon för priset har den massor mindre problem som tex extremt känsliga touchknappar under skärmen, det räcker med att blåsa varm luft på de för att aktivera dem. Ibland fastnar de även av någon anledning och spamtrycker av sig själva. Även wifi-antennen är placerad värre än iPhone 4 hade sina antenner. Så fort man lägger handen runt toppen av enheten tappar den helt anslutning. Sedan har min telefon segats ner massor sen oreo kom ut, testat både stock och lineage utan någon förbättring.

Jag har en OnePlus 3. Mina touchknappar inte extremt känsliga, visst, Wi-Fi mottagaren i den är sämre än andra enheter, men min tappar inte anslutningen när jag lägger handen runt toppen av enheten.
Nu har jag visserligen gått tillbaka till Nougat versionen, men när jag var på Oreo så märkte jag inte av att telefonen segats ner jämfört med Nougat. Så jag håller inte med om dina massor med mindre problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

utifrån din lista så tycker jag du ska köra på en OnePlus 6.
Dock har den en putsad metallyta som gör att den är tyngre än samsung S9. När jag igår var i butik och kände på det blev jag lite förvånad över tyngden. Men prestanda så slår den alla i din lista.

Fungerar själv på en OnePlus

Jag brukar inte sitta och märka ord. Men i det här fallet kan det vara bra att känna till att One+ 6an har baksida av glas, inte metall. (Källa.)
Den är mao troligtvis lite ömtåligare, än om den vart av metall.
Men i ett skal är det inget problem.

Lade in länk till mera info.
Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Har kollat in Oneplus ett tag, men hört att skärmen inte är den bästa men att kameran är riktigt kass... Så vad tycker ni här?

Det här med att kameran är "riktigt kass" är ju jävligt relativt tycker jag...lägstanivån är ju extremt hög numera så även om den skulle ha den sämsta kameran bland flaggskeppen är det ju en jävligt bra kamera om vi säger så...för den typen av saker man behöver en mobilkamera till iaf anser jag iaf.

Jag menar, om du är kräsen med bilder, varför använda mobilen från första början då? Ha med en bra systemkamera istället då. Alla mobiler är ju garanterat rent skit om vi jämför dem med det.

Mina två cent när det gäller kameran på dagens mobiler iaf xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Funderar även jag på att byta ut min iPhone 6. För mig står valet mellan OP6 och S9 men funderar också på hur iPhone 8 står sig mot dem, någon här som har någon erfarenhet av skillnaden? Vet inte om jag ska ge upp Apple eller inte.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för hörlursuttaget hade jag rekommenderat P20 pro, Givet att den har den bästa kameran bland mobiler och riktigt bra batteritid. Jag får ut 8-9 timmar* innan den halkar ner under 10-15%.

Edit: *skärmtid, naturligtvis.

Permalänk
Medlem

@Hurtfulspring:

Vänta till hösten då släpps det nya modeller, så kan du bestämma dig då

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Det här med att kameran är "riktigt kass" är ju jävligt relativt tycker jag...lägstanivån är ju extremt hög numera så även om den skulle ha den sämsta kameran bland flaggskeppen är det ju en jävligt bra kamera om vi säger så...för den typen av saker man behöver en mobilkamera till iaf anser jag iaf.

Jag menar, om du är kräsen med bilder, varför använda mobilen från första början då? Ha med en bra systemkamera istället då. Alla mobiler är ju garanterat rent skit om vi jämför dem med det.

Mina två cent när det gäller kameran på dagens mobiler iaf xD

Skickades från m.sweclockers.com

Håller absolut med dig, sitter själv med en honor 8 och anledningen till att jag ens funderar på en ny telefon är för att jag behöver Mirrorlink/Android Auto....

AA finns inte i Sverige... man kan ladda hem den från usa o så, men updates o så e bara o glömma.. för mkt krångel helt enkelt.. så Mirrorlink. Det är vad telefonen måste ha för mig o köpa

Men OP6 är omöjligt sämre i kameran än honor 8 och min honor 8 är mer än väl för mig, så håller med dig Jag sa bara att jag hört att kameran är dålig för att lägga till lite information och argument i tråden Inget illa menat mot telefonen eller någon, bara för o nackdelar helt enkelt

Har btw OP6 mirrorlink? Hittar inget om de Sry för att jag lånar tråden lite btw ..

Du kan ju få S9an för ca 6.5 just nu, S9 plus för 8.. så bra prissänka just nu

Permalänk
Medlem

@Hagge: En systemkamera är å andra sidan bara den bästa kameran så länge den är med och redo att fota när tillfället ges, så oftast är en mobilkamera den bästa möjliga kameran, även om den skulle ha sämre bildkvalité än en DSLR som fotat samma motiv vid samma tillfälle...

Permalänk
Medlem

Angående kameran på Oneplus så är den riktigt bra faktiskt, det som suger mest är Oneplus kamera app då den komprimerar och "denoicar" fotona för mycket och därigenom försvinner endel detaljer och skärpa..

Testa istället en annan app som tex Bacon camera app där mängd denoice och komprimering kan ställas för jpeg.. Fotona från Oneplus appen blir ca 3-4mb stora och med Bacon appen så blir samma foto istället 8-10mb och märkbart mycket skarpare och detaljerat..

Har rekomenderat den till flera och alla har typ sagt "Oj vilken skillnad, jäklar va bra det blev nu"

Problemet ligger alltså i mjukvaran/appen.

Ska se om jag kan slänga in en jämförelse..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@Hagge: En systemkamera är å andra sidan bara den bästa kameran så länge den är med och redo att fota när tillfället ges, så oftast är en mobilkamera den bästa möjliga kameran, även om den skulle ha sämre bildkvalité än en DSLR som fotat samma motiv vid samma tillfälle...

Jo, men då snackar vi totalt överklass Men jag förstår ditt poäng

Skrivet av knoxz:

Angående kameran på Oneplus så är den riktigt bra faktiskt, det som suger mest är Oneplus kamera app då den komprimerar och "denoicar" fotona för mycket och därigenom försvinner endel detaljer och skärpa..

Testa istället en annan app som tex Bacon camera app där mängd denoice och komprimering kan ställas för jpeg.. Fotona från Oneplus appen blir ca 3-4mb stora och med Bacon appen så blir samma foto istället 8-10mb och märkbart mycket skarpare och detaljerat..

Har rekomenderat den till flera och alla har typ sagt "Oj vilken skillnad, jäklar va bra det blev nu"

Problemet ligger alltså i mjukvaran/appen.

Ska se om jag kan slänga in en jämförelse..

Hade uppskattats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Hade uppskattats!

En snabb liten jämförelse ja tog på en bordsstaty ängel nyss, 100% crop på huvudet. Kanske inte bästa ytan att fota mot men man ser att oneplus fotot är lite plattare i strukturen och mindre skarp. Syns mer på andra foton med än fler detaljer som gräs och växter mm..

Oneplus fotot var 4.16mb orginal och Bacon fotot 8.27mb..
Fotar dock med en Oneplus 5.. Men än sålänge kör Oneplus samma kassa app va jag vet..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

...Men OP6 är omöjligt sämre i kameran än honor 8 och min honor 8 är mer än väl för mig, så håller med dig Jag sa bara att jag hört att kameran är dålig för att lägga till lite information och argument i tråden Inget illa menat mot telefonen eller någon, bara för o nackdelar helt enkelt

Skrivet av knoxz:

Angående kameran på Oneplus så är den riktigt bra faktiskt, det som suger mest är Oneplus kamera app då den komprimerar och "denoicar" fotona för mycket och därigenom försvinner endel detaljer och skärpa..

Testa istället en annan app som tex Bacon camera app där mängd denoice och komprimering kan ställas för jpeg.. Fotona från Oneplus appen blir ca 3-4mb stora och med Bacon appen så blir samma foto istället 8-10mb och märkbart mycket skarpare och detaljerat..

Har rekomenderat den till flera och alla har typ sagt "Oj vilken skillnad, jäklar va bra det blev nu"

Problemet ligger alltså i mjukvaran/appen.

Ska se om jag kan slänga in en jämförelse..

Finns en snabbare lösning. I One+, starta kameran, välj PRO läget, där kan du välja att fota i RAW format. Dvs kameran kommer inte behandla bilderna, ej heller komprimera dem. Nackdelen är givetvis att du måste processa bilderna efteråt.
Gungor och karuseller!

Jag hade en Honor-8 innan. Den fick också massiv kritik för sin kamera. Det var egentligen en bra kamera, bara mjukvaran som insisterade på att dra upp ISO (= kortare slutartid) för att garantera att bilderna inte fick rörelse oskärpa, med resultatet att alla bilderna blev gryniga istället.
Lätt att se när man började undersöka. Sedan var det bara att ställa värdena manuellt och ta riktigt fina bilder.

EDIT-1:
Den bästa kameran är den man har med sig.
Jag har en fin system kamera, med ett par dyra f/2.8 zoomar. Men då det är en hel ryggsäck som skall med över allt, så är den inte med ofta nu för tiden, så mobil kameran blir allt viktigare.
Recensioner på mobiler, baseras oftast på "att simpelt komma igång". Recensenterna har inte alltid mobilen mer än några dagar. Och kanske inte alltid så kunniga på foto? Det tar ett par bilder, är missnöjda och där har du betyget.
Börjar man undersöka lite och inser att sensorn är precis samma som i en annan telefon, som tar bra bilder? Börjar man som jag, leta lösningar. Hur kan jag ta bättre bilder MED DENNA MOBIL?

EDIT-2:
@knoxz: Det vore intressant att se en jämförelse med en bild du tagit med one+ i raw format?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Finns en snabbare lösning. I One+, starta kameran, välj PRO läget, där kan du välja att fota i RAW format. Dvs kameran kommer inte behandla bilderna, ej heller komprimera dem. Nackdelen är givetvis att du måste processa bilderna efteråt.
Gungor och karuseller!

EDIT-2:
@knoxz: Det vore intressant att se en jämförelse med en bild du tagit med one+ i raw format?

Javisst kan man fota Raw vilket händer att jag gör men då på extremt viktiga foton eller när jag gör tester o jämförelser.. Nackdelen med Raw är då att man måste redigera dem ganska mycket för att få en bra exponering, vitbalans, skärpa upp, fixa högdagrar/skuggor osv osv och är kanske inget man orkar med till vardags.. Så direkt "Snabbare" än att ladda ner en ny app och ställa in den rätt vette sjutton

Men detaljmässigt/kompressionsmässigt så kan jag säga att det skiljer inte jättemycket mellan Raw och Bacon appens jpeg, fördelen med Raw är då mest att kunna ta hand om färger/ljus/högdagrar/skuggor osv..

Testade Raw från balkongen för ett tag sen, kan slänga in ett foto för skojs skull om jag hittar det.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |