Permalänk
Medlem

Kan CPUn flaska såhär mycket

Tjena!

Har efter en längre tid tagit upp spelandet lite seriösare, och lirar i huvudsak BF1, eller rättare sagt gråter åt frameraten.

Sitter med en i5-2400 samt ett 960 4gb och får inte ens stabila 30fps på allting low på BF1 multiplayer. GPUn borde prestera bra mycket bättre än så, är det ens möjligt att processorn kan flaska så mycket? Finns det något sätt att kunna kolla detta smidigt under spelande?

Mvh

Permalänk
Medlem

@TheFlyingFin:
Aktivitetshanteraren --> Prestanda
Där ser du processor och RAM.
Ha den igång samtidigt som du spelar så ser du om processorn och/eller ditt internminne når 100%.

Finns säkert andra program att ladda hem annars som testar, men dessa har jag inte jättebra koll på.

Permalänk
Medlem

@TheFlyingFin: Ja det är helt klart möjligt, BF1 är ett CPU intensivt spel. CPUn är 7 år gammal.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

Hur mycket RAM har din PC? BF1 älskar RAM, äter RAM som godis, 8GB är för lite till BF1.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

gå in på https://www.systemrequirementslab.com/cyri och kör deras test så får du en indikation vad som är dåligt i din maskin för bf1

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Avstängd

BF1 borde vara spelbart även i medium med den hårdvaran. Hur mycke minne har du i datorn, samt kör du med en massa program i bakgrunden som äter upp resurserna?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Med t.ex. MSI Afterburner (On Screen Display) kan man kolla GPU och CPU användningen när man spelar. BF1 multiplayer är väldigt CPU krävande så det är fullt möjligt att en gamma i5 processor flaskar mycket. Sen kan det även bero på RAM-mängden om du har 8GB eller mindre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kolla vad CPU temp blir vid full belastning, så inte datorn klockar ner pga överhettning.

Kan ju behövs rengöring av CPU kylare om du inte gjort det förr.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Okej, med 8gb ram och min CPU så flaskar det alltså rejält mycket med andra ord

Blir väl att köpa sig en i5 8600k med passligt z370 mobo och 16gb ram och köra lite skön OC på den och hoppsa man får bättre resultat då

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Okej, med 8gb ram och min CPU så flaskar det alltså rejält mycket med andra ord

Blir väl att köpa sig en i5 8600k med passligt z370 mobo och 16gb ram och köra lite skön OC på den och hoppsa man får bättre resultat då

Har du kollat tempsen än då som jag skrev ?

Råkade ut för detta själv då jag har en dator ja köpt från brorsan som står mot TV:n, den puttrar på med lite streaming och annat trams, tryckte i en något snabbare CPU (från Phenom 965BE till 1090T, antikt idag..) för nått år sen eller två.
Upptäckte av en ren händelse att när jag lastar den hårt (mer än vanligt) med t ex prime95 så drog tempen iväg rejält och datorn gick snabbt ner på halva klocken. Det är ingen vidare uppgradering !
Nu visade sig att kylaren från gamla CPU inte klarade denna så bra pga klen fläkt, med en annan fläkt som snurrar 50% fortare på maxlast går den galant.

Nu har du inte gjort samma resa som jag, MEN: om du inte har gjort rent CPU-kylaren från damm på länge kan du ha precis samma bekymmer, de kan sätta igen rejält och helt plötsligt går din processor på halvfart för att inte brinna upp (detta är en säkerhetsgrej som är lurig då datorn ändå "fungerar", förr fick du helt enkelt blåskärm eller generalfel på annat vis och datorn kunde gå sönder).

Så kolla tempen när du kör benchmark.

Nu är din dator inte ny men det är ju tråkigt att inte få ut det du redan har heller för den delen..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har du kollat tempsen än då som jag skrev ?

Råkade ut för detta själv då jag har en dator ja köpt från brorsan som står mot TV:n, den puttrar på med lite streaming och annat trams, tryckte i en något snabbare CPU (från Phenom 965BE till 1090T, antikt idag..) för nått år sen eller två.
Upptäckte av en ren händelse att när jag lastar den hårt (mer än vanligt) med t ex prime95 så drog tempen iväg rejält och datorn gick snabbt ner på halva klocken. Det är ingen vidare uppgradering !
Nu visade sig att kylaren från gamla CPU inte klarade denna så bra pga klen fläkt, med en annan fläkt som snurrar 50% fortare på maxlast går den galant.

Nu har du inte gjort samma resa som jag, MEN: om du inte har gjort rent CPU-kylaren från damm på länge kan du ha precis samma bekymmer, de kan sätta igen rejält och helt plötsligt går din processor på halvfart för att inte brinna upp (detta är en säkerhetsgrej som är lurig då datorn ändå "fungerar", förr fick du helt enkelt blåskärm eller generalfel på annat vis och datorn kunde gå sönder).

Så kolla tempen när du kör benchmark.

Nu är din dator inte ny men det är ju tråkigt att inte få ut det du redan har heller för den delen..

Har kollat tempen i load, och den är mer eller mindre normal med tanke på att det är en OEM Intekylare, och att jag uppgraderat kylningen i datorn i övrigt för någon tid sedan. Kollade även användningen i procent, för CPU och Ram, och ungefär från att jag klickar på spela i Origin så skjuter båda användnignsprocent iväg till 100, putsar också datorn från damm sgs varje månad, senast i fredags så damm finns nog inte.

Permalänk
Medlem

@TheFlyingFin:

Gött, då vet du att den inte throttlar iaf

Vilken temp får du ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Sorry för sent svar, har blivit en hel del övertid dom senaste dagarna

Efter en session på cirka 30min med konstant spelande så var MAX tempen precis 60 grader. Låg dock oftast närmare 55.

Som tur åkte beställning på i5 8600k, Hyper 212 EVO, Z370 MSI mobo samt 16gb 3000mhz ram iväg. Om nu bara PostNord kunde hålla tiderna som Komplett lovade ut skulle det vara bra, men dom lovar nästan 3 gånger längre leveranstid än Komplett