Hur göra sig av med en 150ml kemisk ren aceton?

Permalänk
Medlem

Hur göra sig av med en 150ml kemisk ren aceton?

Har en burk med kemisk ren aceton som korken gått sönder på. Hur gör jag av med den här på bästa sätt? Burken sorterar man som vanligt antar jag men nu menar jag innehållet som är kvar? Jag vill bli av med innehållet nu snarast så man slipper få i sig några mer ångor än nödvändigt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Apoteket tar nog gärna emot det om det är en mindre behållare. Annars en återvinningsstation. Brukar finnas en station för farliga vätskor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Apoteket tar nog gärna emot det om det är en mindre behållare. Annars en återvinningsstation. Brukar finnas en station för farliga vätskor.

Problemet är valet av dag bara. :/ Men tack för svar!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan tejpa för öppningen tills de öppnar igen?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kanske kan tejpa för öppningen tills de öppnar igen?

Det skulle ju faktiskt kunna funka! Tackar!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt, alla SRV stationer jag varit på i stockholms trakten har alla en "farliga vätskor" hylla. allt från färg till motorolja

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har en burk med kemisk ren aceton som korken gått sönder på. Hur gör jag av med den här på bästa sätt? Burken sorterar man som vanligt antar jag men nu menar jag innehållet som är kvar? Jag vill bli av med innehållet nu snarast så man slipper få i sig några mer ångor än nödvändigt.

Köp en ny burk och häll över ?
Apoteket kan säkert hjälpa till även där.

Permalänk
Medlem

Antingen lägg det i en glasburk eller bränn upp skiten bara

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Vissa bensinmackar har så man kan lämna såna grejjer där också

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Antingen lägg det i en glasburk eller bränn upp skiten bara

Kommer det inte bli väldigt mycket ångor om jag börjar hälla över i en ny förpackning? Sen vet jag inte hur positiva grannarna hade blivit om jag ställde mig och började elda utanför.

Det blev tejpversionen och åka förbi någon återvinningscentral på rasten imorgon.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Dricker det, får nog en jefla fylla.
annars till kemiska avfall kanske?

Permalänk
Medlem

Nog för att man inte ska sniffa i sig aceton men tror du på allvar att en burk med trasig kork avger så mycket att det skulle påverka dig på något sätt?

Klart du kan hälla över det i en annan burk/flaska.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag hade hällt det i en annan flaska, alternativt eldat upp. Häll lite åt gången i en kastrull på spisen, tänd eld och låt brinna ut. Blir lågorna för höga lägger du på locket så det slocknar.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kommer det inte bli väldigt mycket ångor om jag börjar hälla över i en ny förpackning? Sen vet jag inte hur positiva grannarna hade blivit om jag ställde mig och började elda utanför.

Det blev tejpversionen och åka förbi någon återvinningscentral på rasten imorgon.

Så farligt är det inte... lite ångor kommer,, men öppna ett fönster så går det bra, annars kan du ställa hela flaskan i en glasburk, dumt å slänga.

Beroende på vilken tejp så kan den smälta eller släppa
________
Med inte så farligt menar jag inte bränn-alternativet, utan hälla över i en glasburk, kände att det kunde vara bra att förtydliga

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Aceton är väldigt snäll lösningsmedel mot människor med tanke på hur vasst det kan vara mot vissa plaster.

Det är till och med så att kroppen i vissa kris-situationer (som svält och ämnesomsättningsfel) själv skapar aceton och andra kentonkroppar när kroppen inte kan ordna fram tillräckligt med glykos för hjärnans energiförsörjning (när alla depåer är uttömda ur levern och ingen kolhydrater finns i ev. födan man äter)