Hårddisk för att spela in från TV på

Permalänk

Hårddisk för att spela in från TV på

Jag slängde ut min TiVo-box och tänkte spela in direkt via TV:n instället. Dock visste jag inte att det är väldigt specifika krav på hårddisk för att göra detta, trodde det räckte med ett USB men enligt Samsungs support måste man ha en HDD, som går på elnät, max 1 TB, USB 2.0 och RPM 5400.

När man kikar efter en sådan på prisjakt.nu så finns det väldigt få, något skitmärke samt att de kostar ju för fasiken lika mkt som en portabel 4TB. Hittar man en 1 TB så går den ej på extern el, hittar man en extern el är det minst 2 TB osv.

Finns det något sätt att komma runt detta på som någon har testat? Tex att partionera en HDD så den blir max 1 TB eller liknande? Vill dock inte köpa en HDD och det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

1TB låter som en konstig begränsning. Finns inget logist som tvingar just 1TB eller mindre.

Googla och se om någon annan testat TVn med större för det lär funka upp till 2TB iaf.

Annars kan du ju köpa ett externt chassi och hårddisk löst ifall du inte hittar rätt.

Permalänk
Medlem

Får man verkligen diskutera detta ämne detta borde väl falla under rippning/piratkopiering?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Får man verkligen diskutera detta ämne detta borde väl falla under rippning/piratkopiering?

Privatkopiering är lagligt så länge man inte distribuerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Får man verkligen diskutera detta ämne detta borde väl falla under rippning/piratkopiering?

Privatkopiering betalar vi dyra pengar för, så det är hellugnt.
Piratkopiering är när man illegalt kopierar och delar program/filmer/filer till andra.
Rippning är när man säkerhetskopierar filerna till en annan hårdvara.
Du får t.ex. dela filmer och musik inom din familj helt lagligt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Du får t.ex. dela filmer och musik inom din familj helt lagligt

Skönt att höra min familj är väldigt stor och när jag köpt en DVD skiva vill jag väldigt gärna dela den med andra inom familjen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Skönt att höra min familj är väldigt stor och när jag köpt en DVD skiva vill jag väldigt gärna dela den med andra inom familjen.

Nu täcks inte DVD av just privatkopieringsavgiften

Att spela in saker från tv är däremot något som är är fullt lagligt.

Till TS:

Spontan gissning är att det nog går med vilken hårddisk som helst, möjligen måsten man formatera den till 1TB. Annars så kan du köpa en fristående 1TB 3.5" disk och ett lämplig chassi.

Kanske dessa:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282059

https://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Datorti...

Eller något liknande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Får man verkligen diskutera detta ämne detta borde väl falla under rippning/piratkopiering?

Användningen är samma som att spela in TV-program på VHS-kassett - vilket har varit fullt lagligt i alla tider och dessutom har betalat kassett-skatt på mediat för det.

Att det sedan gick över till DVD och nu är på hårddisk och annan media idag är ingen skillnad och det har betalas skatt på mediat även här.

Permalänk
Medlem

Oftast kodas materialet till bara samsung TV. Har du provat med USB minne, om det inte är så mycket du ska spela in?

USB 3 diskarna går även i 2.0 hastigheter så där borde det inte spela någon roll. Hur kinkiga de är på storleken vet jag inte.