Permalänk
Medlem

Ny skärm till flickvännen

Tjenare!

Jag söker efter en ny skärm till flickvännen då hennes nuvarande ger henne huvudvärk och börjar verkligen bli till åren.
Just när det kommer till skärmar så är jag extremt nollad när det kommer till skärmar i det lite lägre segmentet så jag vänder mig till er som kan mer om detta än jag själv.

Kraven som hon har på skärmen är;
Den ska kunna hängas på en arm så VESA är ett måste. (Det är dock en senare fråga så till och börja med så ska den vara höj och sänkbar redan ur kartong)
1080p
IPS

Det hon gör med sin dator är å spela D3, WoW och pluggar så det ska alltså inte vara nån värsting med 120+ hz osv. Men hon gillar IPS då det ger klara och fina färger.
Budget.. Ptja mellan 1000-2000 allt över 2000kr så måste argumentet vara extremt bra för att överväga.

MVH
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gyhlen: Måste det vara en skärm med 1920x1080-matris? För det finns många skärmar med IPS-teknik och den pixelmatris som håller ganska låg kvalitet.

Kliver du upp till 2560x1440 och IPS-teknik kan du säkra kvalitetsnivån på ett helt annat sätt: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Du bör också leta efter en skärm som är flimmerfri, dvs som INTE använder pulsbreddmodulering (PWM) för att reglera ljusstyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Gyhlen: Måste det vara en skärm med 1920x1080-matris? För det finns många skärmar med IPS-teknik och den pixelmatris som håller ganska låg kvalitet.

Kliver du upp till 2560x1440 och IPS-teknik kan du säkra kvalitetsnivån på ett helt annat sätt: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Du bör också leta efter en skärm som är flimmerfri, dvs som INTE använder pulsbreddmodulering (PWM) för att reglera ljusstyrkan.

Tyvärr blir en 1440p skärm för tung att driva av hennes något klena GTX 760. Och min erfarenhet av att inte köra native upplösning är inte den bästa.

Men det med att leta efter en skärm utan PWM var perfekt tips. Tackar!

Mvh
Marcus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gyhlen: Ah, det är ju ett dilemma. För 760 är ett fem år gammal grafikkort. Köper du en skärm efter kapaciteten på ett gammalt grafikkort kommer du den dag du byter grafikkort istället ha en skärm som är omodern. Idealet vore kanske både ny skärm och nytt grafikkort, men då blir det många tusenlappar på samma gång.