Permalänk
Medlem

@anon159643: Tack.

Medellönen är alltså 26.000kr som Nätverkstekniker

Får ut 25.000/månaden på lagret jag jobbar i nu.

Men att jobba med IT är det jag är intresserad av och är driven inom det. Tillskilnad från att arbeta på lager och vara iprincip hjärndöd 8 timmar om dagen.

Anyway offtopic, tänkte högt här

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Estorik:

@Johan86c: Tack.

Medellönen är alltså 26.000kr som Nätverkstekniker

Får ut 25.000/månaden på lagret jag jobbar i nu.

Men att jobba med IT är det jag är intresserad av och är driven inom det. Tillskilnad från att arbeta på lager och vara iprincip hjärndöd 8 timmar om dagen.

Anyway offtopic, tänkte högt här

Jag skulle ej säga medellön på 26 000kr, det är en massa personer som drar ner lönen av olika anledningar. Men om man jobbar på breddar sig lite så kommer man snabbt upp i 30 000kr.

Min poäng var att jag har sett många nätverkstekniker börjat med kassa löner och man ska inte köpa fackförbundens 32 000kr i ingångslön eller vad de nu rekommenderar.

Permalänk
Medlem

@anon159643:

Förstod din poäng helt, tack så mycket för all info du har varit till grym hjälp!

Permalänk
Medlem

Läste elektroteknik inriktning Nätverkskommunikation trodde man skulle få ett bra jobb direkt.

Första jobbet var ett utrullningsjobb d v s tanka klienter och koppla in dom då mycket för 4,5 år plugg :).

Många företag vill att man ska ha erfarenhet även om man pluggat så är det t ex på nuvarande jobb vi anställer typ ingen under 30 till driften. Nyexade hamnar i supporten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av raGGGe:

Läste elektroteknik inriktning Nätverkskommunikation trodde man skulle få ett bra jobb direkt.

Första jobbet var ett utrullningsjobb d v s tanka klienter och koppla in dom då mycket för 4,5 år plugg :).

Många företag vill att man ska ha erfarenhet även om man pluggat så är det t ex på nuvarande jobb vi anställer typ ingen under 30 till driften. Nyexade hamnar i supporten.

Arbetsmarknaden har varit tuff, nu i rådande högkonjunktur så är det enklare.
Sedan handlar det om att kämpa, jag själv har heller ingen rak väg.

Angående nyexade få pilla med mer känsliga system. Så vet jag flera ovanligt begåvade nyexade som pillar med system som är så stora så om de skulle klanta sig så går att läsa på tidningar i andra sidan jordklotet om deras klanteri..

Men arbetsmarknaden är tuff för alla och det gäller att kämpa på. Skulle det vara så att man blir arbetslös efter studierna, lägg då inte 100h i veckan på att bli världsmästare i world of warcraft eller något. Utan lägg ner mycket tid på självstudier och läs det arbetsgivaren efterfrågar, sedan finns det praktik etc.

Just nu i rådande högkonjunktur så ser jag denna risk som liten, men det kan komma en ny lågkonjunktur som 2008. Och de som valde "enkla jobb", kan då också bli arbetslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estorik:

@LaoLao: Har jobbat deltid/lov sedan jag var 15år och jobbar hursom i 1år innan jag pluggar isåfall.

Så har smakat lite på arbetslivet redan och vet hur de känns.
Hade nog inte haft tankar på att plugga om jag inte vetat hur de är att jobba "så långt ner"

Toppen! Om du inte har levt upp alla pengar utan har sparat undan en del och snålar kommande inkomstår torde du kunna gå igenom en treårig utbildning utan att ta fullt studielån.

Skrivet av Estorik:

@jurassic park:
Det är sant.
Men förstår inte kopplingen där!

När du läser till lärare får du lärar-examen och när du läser till doktor är det desamma.
Men när ja pluggar min högskole utbildning så är det mer "allmän it-bra-att-kunna" och inget "certifikat" jag får mer än kandidatexamen?

Svårt att förklara hur jag menar... men skillnad på att plugga en IT utbildning och te x Lärar/advokat utbildning.

Jag känner igen det här resonemanget. Advokat, läkare, lärare, polis, brandman är alla yrken som om man utbildar sig till det arbetar man med det, men du ska veta att det finns många utbildningar där man "inte blir något". Nu är jag mer inriktad på humanistisk utbildning men om jag inte är helt ute och cyklar kommer du att få en teknologie kandidat och kan därmed kalla dig "datavetare"och då det är en bred utbildning(?) öppnas många dörrar.

Skillnaden mellan arbetslivserfarenhet och högskoleutbildning är ur en arbetsgivares perspektiv (och åtminstone i teorin) att en högskoleutbildning är formaliserad och kan du visa upp din examen kan arbetsgivaren förutsätta att du har vissa kunskaper. Arbetslivserfarenhet kan däremot att du kan oerhört mycket eller också är du bara en halvklant som har lyckats hanka dig fram och det kan vara svårare att ta reda på för arbetsgivaren. (Argumentationen är inte vattentät då det finns klantar med kandidatexamen också men förenklat stämmer det.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305