Nybörjare! Gamingdator allt för max 15k! Hjälp!

Permalänk
Medlem

Nybörjare! Gamingdator allt för max 15k! Hjälp!

Då jag googlat runt och letat efter en hjälpsam tråd utan att lyckas hitta nån där delarna inte har utgått från sortimentet skapar jag nu en egen.

Tidigare har jag spelat på familjens eller brorsans dator och har därför aldrig köpt en egen och har verkligen noll koll på delarna. Därför tänker jag att jag inte vågar bygga en själv utan kommer betala för montering. Tanken var från början att köpa en färdig dator från Netonnet eller liknande men då jag läst på lite ser jag att detta är ett big No No? Därför undrar jag om nån vänlig själ kan hjälpa en helt förvirrad människa att hitta delarna till en passande dator? För evigt tacksam i så fall.

Tycker om att spela men har inga direkta höga krav på prestanda och att grafiken ska ligga på högsta etc, självklart kul om de ser hyfsat okej ut däremot. Vill kunna spela nya spel utan att de laggar och är långsamt. Spel jag vet att jag vill spela är witcher 3, elder scrolls online, skyrim, en del sims 4, CS med mera.

Jag har alltså inga som helst delar och skulle vilja att skärm, dator, mus, tangentbord, operativsystem och vad man mer kan behöva hamnar på under 15 000 kr. Skulle gärna vilja få med externa högtalare också i summan men det kan jag hitta själv tror jag.

Vet inte riktigt mer vad ni kan tänkas behöva veta. Vill ha Windows på datorn och man kanske behöver köpa ett antivirus? Eller ingår brandvägg i systemet? Vill ha en så tyst dator som det går och skärmen vill jag inte ha nån jättestor sak kanske 22 tum? Eller vad nu ni rekommenderar. Ingen kvadrat men heller inget monster.

De flesta spelen ligger ju på steam eller liknande men jag har några på skiva och kanske köper fler så, och skulle därför behöva en hel del minne också, i alla fall kanske 2 TB då jag även kommer lagra bilder på datorn.

Supertacksam för all hjälp!

Permalänk
Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/11121/datorer/komplett-pc/kom...

obs bara dator, skärmar är svårt pga av olika krav och hur olika personer "upplever" skärmen.

Visa signatur

XripperX

Permalänk

https://www.komplett.se/product/11121/datorer/komplett-pc/kom... eller denna? Du får ett 1070 istället för ett 1060 och allt till ett lägre pris. Här medföljer dock en 240GB SSD istället för en 1TB hårddisk, men om du klickar på "Konfigurera PC" kan du enkelt lägga till en 1TB SeaGate Barracuda eller liknande. Kommer att hantera spelen du nämnde med höga FPS på höga inställningar.

EDIT: Yep märkte nyss att snubben ovan länkade samma, höll på att dubbelkolla benchmarks och skrev undertiden så märkte inte. Behåller mitt svar just pga stycket ovan

Permalänk
Medlem

Jag tycker båda ser bra ut. Blir nog den med bara datorn i så fall för den andra gick inte att lägga till dvd spelare? Men ska jag på den då välja ett speciellt chassi för att de ska gå att sätta in en dvd spelare eller hur funkar det?
Och dum fråga kanske men dom bygger väl ihop datorn åt en där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bear999:

Jag tycker båda ser bra ut. Blir nog den med bara datorn i så fall för den andra gick inte att lägga till dvd spelare? Men ska jag på den då välja ett speciellt chassi för att de ska gå att sätta in en dvd spelare eller hur funkar det?
Och dum fråga kanske men dom bygger väl ihop datorn åt en där?

Skickades från m.sweclockers.com

Den kommer färdigbyggd och installerad, bara att starta och köra. Det ska gå att konfigurera så att du får en DVD-spelare, men jag tror faktiskt inte att det passar någon till just det chassit tyvärr. Det är inte väldigt populärt med DVD/CD längre, därför har även inte alla nya chassin möjlighet för det. Är det något speciellt du behöver en spelare till?

Snabb-edit: Du kan lägga till en extern DVD-spelare såg jag nu, då kopplar du alltså in den i datorn istället för att montera den i en "bay".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MainAstronaut:

Den kommer färdigbyggd och installerad, bara att starta och köra. Det ska gå att konfigurera så att du får en DVD-spelare, men jag tror faktiskt inte att det passar någon till just det chassit tyvärr. Det är inte väldigt populärt med DVD/CD längre, därför har även inte alla nya chassin möjlighet för det. Är det något speciellt du behöver en spelare till?

Jag bytte chassi nu till en ”Corsair Carbide 200R Midi Tower Svart” vilket såg ut att få plats med en dvdspelare för jag antar att luckorna där fram går att ta bort? Jag behöver dvd spelare till mina spel som jag har köpt på dvd samt för att kolla på mina dvd filmer med så de är absolut nödvändigt även om jag vet att de kankse är omodernt. Valde också en av dvd-spelarna och la till en hårddisk för extra utrymme som tipsades om. Skärm och så tror jag att jag får köpa i affär för att kolla in lite vad jag vill ha. Lika så med mus och tangentbord. Tror faktiskt de här kan bli riktigt bra.

Edit: jag vill gärna ha spelaren inne i datorn för att kunna använda dem yttre USB

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj såg nu att alla dvd spelare där var externa hmm.. man har ju en del portar där bak också så kanske funkar med en extern dvd spelare om det nu inte går att få inne i själva datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bear999:

Jag bytte chassi nu till en ”Corsair Carbide 200R Midi Tower Svart” vilket såg ut att få plats med en dvdspelare för jag antar att luckorna där fram går att ta bort? Jag behöver dvd spelare till mina spel som jag har köpt på dvd samt för att kolla på mina dvd filmer med så de är absolut nödvändigt även om jag vet att de kankse är omodernt. Valde också en av dvd-spelarna och la till en hårddisk för extra utrymme som tipsades om. Skärm och så tror jag att jag får köpa i affär för att kolla in lite vad jag vill ha. Lika så med mus och tangentbord. Tror faktiskt de här kan bli riktigt bra.

Edit: jag vill gärna ha spelaren inne i datorn för att kunna använda dem yttre USB

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer, de luckorna där är till för DVD. Vilken av DVD-spelarna valde du? De enda DVD-alternativen jag kan se är externa till datorn.

Permalänk
Skrivet av bear999:

Oj såg nu att alla dvd spelare där var externa hmm.. man har ju en del portar där bak också så kanske funkar med en extern dvd spelare om det nu inte går att få inne i själva datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Hah ja där har vi det. 'moment of realization'. Hursom, en extern DVD-spelare kan du lägga smidigt ovanpå chassit exempelvis. Skulle det inte vara ett alternativ kan du alltid koppla in den vid behov och lägga den exempelvis brevid chassit eller bakom, och därefter koppla ur och ställa undan det efteråt.

Permalänk

Jag vet inte hur denna far mot de färdigbyggda på Komplett men just nu så ingår gratis montering + testning om man köper Windows 10 till sitt bygge!

https://www.inet.se/produkt/b1013170/helt-ok

Kompletts SSD har 1500/800 vs Samsungs SSD R/W hastigheter upp till 3,200/1,900MB/s.
Chassit på Kompletts har två USB-portar (som jag kan se?) vs 4 USB-portar hos denna (En till mus, en till skrivbord och två öppna till ev. USB-sticka, extern hårddisk osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XripperX:

https://www.komplett.se/product/11121/datorer/komplett-pc/kom...

obs bara dator, skärmar är svårt pga av olika krav och hur olika personer "upplever" skärmen.

Ja, bättre alternativ Man kan få bra billiga skärmar inom budgeten.

Skrivet av Fredagsmys:

Jag vet inte hur denna far mot de färdigbyggda på Komplett men just nu så ingår gratis montering + testning om man köper Windows 10 till sitt bygge!

https://www.inet.se/produkt/b1013170/helt-okhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1013170/helt-ok

Kompletts SSD har 1500/800 vs Samsungs SSD R/W hastigheter upp till 3,200/1,900MB/s.
Chassit på Kompletts har två USB-portar (som jag kan se?) vs 4 USB-portar hos denna (En till mus, en till skrivbord och två öppna till ev. USB-sticka, extern hårddisk osv.

Kompletts har ett 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredagsmys:

Jag vet inte hur denna far mot de färdigbyggda på Komplett men just nu så ingår gratis montering + testning om man köper Windows 10 till sitt bygge!

https://www.inet.se/produkt/b1013170/helt-okhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1013170/helt-ok

Kompletts SSD har 1500/800 vs Samsungs SSD R/W hastigheter upp till 3,200/1,900MB/s.
Chassit på Kompletts har två USB-portar (som jag kan se?) vs 4 USB-portar hos denna (En till mus, en till skrivbord och två öppna till ev. USB-sticka, extern hårddisk osv.

Får kolla in det här! Tänker dock att mus och tangentbord går väl in i USB portarna där bak? Så 4 portar fram hade ju absolut gett möjligheter till en extern dvd spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min syrra har sagt att hon är villig att hjälpa mig bygga ihop den (Hon är kunnig så de blir inga problem)! Så då blir de kanske lite billigare att välja delar och sen bygga. Vill inte besvära henne för mycket dock och undrar därför hur lär man sig som helt nybörjare vilka delar som funkar hur och vilka man bör lägga pengar på och etc? Har googlat och kollat videos men skulle behöva nån guide. De flesta förutsätter att man har grundkunskaper inom ämnet vad jag kan se. Finns de nån uppdaterad guide på nätet eller så? Datordelar for dummies typ Haha? Uppskattar alla tips jag fått här nu. För nu kan jag kolla delarna på datorerna ni sagt och jämföra med och sådär!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bear999:

Min syrra har sagt att hon är villig att hjälpa mig bygga ihop den (Hon är kunnig så de blir inga problem)! Så då blir de kanske lite billigare att välja delar och sen bygga. Vill inte besvära henne för mycket dock och undrar därför hur lär man sig som helt nybörjare vilka delar som funkar hur och vilka man bör lägga pengar på och etc? Har googlat och kollat videos men skulle behöva nån guide. De flesta förutsätter att man har grundkunskaper inom ämnet vad jag kan se. Finns de nån uppdaterad guide på nätet eller så? Datordelar for dummies typ Haha? Uppskattar alla tips jag fått här nu. För nu kan jag kolla delarna på datorerna ni sagt och jämföra med och sådär!

Skickades från m.sweclockers.com

Toppen!

Här är ett bygge som slår alla de andra på fingrarna (förutsatt att man kan bygga ihop den) samtidigt som den är billigare. Lägg till 250kr för Windows (från t.ex Kinguin) - samt någon hundralapp för din CD/DVD-spelare. Grafikkortet har en sådär kylare - och kan låta en del - men lägger man till 600kr till får man ett kort med riktigt bra kylare. Tangentbord och mus tänker jag att du får välja själv.

Vill man säkra inför framtiden kan man dessutom välja 16GB RAM för ca 700kr till - däremot går det alltid att lägga till i framtiden om det känns som att det behövs.

Här finns en väldigt utförlig guide från Sweclockers hur man bygger en dator. Jag skulle säga att sålänge man inte har tummen helt mitt i handen är det inte problem att bygga en dator.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Toppen!

Här är ett bygge som slår alla de andra på fingrarna (förutsatt att man kan bygga ihop den) samtidigt som den är billigare. Lägg till 250kr för Windows (från t.ex Kinguin) - samt någon hundralapp för din CD/DVD-spelare. Grafikkortet har en sådär kylare - och kan låta en del - men lägger man till 600kr till får man ett kort med riktigt bra kylare. Tangentbord och mus tänker jag att du får välja själv.

Vill man säkra inför framtiden kan man dessutom välja 16GB RAM för ca 700kr till - däremot går det alltid att lägga till i framtiden om det känns som att det behövs.

https://komponentkoll.se/bild/IfbFa.png

Här finns en väldigt utförlig guide från Sweclockers hur man bygger en dator. Jag skulle säga att sålänge man inte har tummen helt mitt i handen är det inte problem att bygga en dator.

Superbra tack för både guiden och tipsen på delarna! Tror det kan bli rätt kul att bygga också. Har också köpt Kjell och Companys bok "hur funkar det" för att läsa på lite om olika delar. Lite spännande ändå det här!

Skickades från m.sweclockers.com