Strul med VCP och drivrutiner.

Permalänk

Strul med VCP och drivrutiner.

Hej

Hoppas att jag lyckas förklara så att ni hajar nu för jag för för mej ute på okänt vatten. Jag försöker få igång en "flight controller" till drönare som kommunicerar via virtuell comport. Detta på en fruktansvärt nedbantad version av Win 7 32bit. Kör detta på en liten 10tums netbook med låg prestanda bara för att slippa släpa fullsize burk ut på flygfältet. STM electronics är de som tillhandahåller drivrutinerna och jag lyckas installera drivrutinen men får ett gult utropstecken i enhetshanteraren. Får följande felmeddelande:

the driver is not configured correctly (code 1) a service installation section in the inf file is invalid

Kikade i medföljande inf-fil och där omnämns usbser.sys i samband med %12% som är "C:/Windows/System32/drivers"-mappen tror jag.

Letade upp usbser.sys på nätet från nån okänd källa. Detta på testburk som jag installerat samma version av windows på bara för testa. Men då var det fel version istället av usbser.sys.

Nu till vart jag vill komma. Hur vet jag vilken version jag behöver av usbser.sys jag behöver och var hittar jag pålitlig källa?

Borde den funnits med i Win 7 egentligen men blivit borttagen då de gjorde versionen nedbantad?

/David

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

Borde den funnits med i Win 7 egentligen men blivit borttagen då de gjorde versionen nedbantad?

Jag sökte efter den på en dator som har Win 7, och den fanns där.
Filen's detaljer är:
Version 6.1.7601.18247
Storlek 32.5KB
Datum (modifierad) 2013-08-29

Jag hade visserligen ett antal av den filen, men nämnda fil detaljer är från den som fanns i C:\Windows/System32/Drivers.
6.1.7601 står för Win 7 SP1 om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Tack! Får installera en VM bara för attfå loss den filen tänker jag.