Intels VD Brian Krzanich tvingas avgå

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Min tro är att han får sparken främst pga det monumentala misslyckadet med att få ut produkter på 10nm. Cannonlake är ett fiasko utan dess like.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en misstanke om att du kan vara inne på den rätta men en alltmer avsmalnande vägen så att säga ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Han har jobbat runt 36 år på Intel och lite kärlek gör att han får sparken. Känns mera som att Intel skyller allt på VD bara för att AMD körde över deras fot och att alla säkerhetshål istället för att säga orsaken så säger man kärlek är problemet.

Ja vad fasen håller med, vill minnas jag läste att dom flesta hittar sin partner på jobbet. Nu försöker Intel bara hitta en rimlig anledning för att bara bli av med honom.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Damage control. Jag tror den egentliga anledning är aktiehandeln efter han först lade munkavle på sina anställda om meltdown och spectre...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Var det inte han som nyligen sa att intel kommer förlora marknadsdelar till AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igelkotte:

Ja vad fasen håller med, vill minnas jag läste att dom flesta hittar sin partner på jobbet. Nu försöker Intel bara hitta en rimlig anledning för att bara bli av med honom.

Dom verka vara gifta med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Citat:

Anledningen är att Krzanich har haft ett förhållande med en anställd på företaget, något som strider mot de regler som finns på bolaget.

Om Intel har en regel emot förhållanden med anställda så är det väl inte konstigt att han blir kickad? Hur seriöst ser ett företag ut om det skulle komma fram att en VD kan ligga med anställda och det är känt bland resten av ledningen men ingen gör något?

Hoppas att det går bra för Brian och hans nya kärlek! Kärlek är viktigare än pengar!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Kossamu:

Var det inte han som nyligen sa att intel kommer förlora marknadsdelar till AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

det är väll för han går till AMD xD

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

Kärleken står över allt <3

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Om Intel har en regel emot förhållanden med anställda så är det väl inte konstigt att han blir kickad? Hur seriöst ser ett företag ut om det skulle komma fram att en VD kan ligga med anställda och det är känt bland resten av ledningen men ingen gör något?

Hoppas att det går bra för Brian och hans nya kärlek! Kärlek är viktigare än pengar!

Presenterar här en alternativ förklaring som jag tror ligger närmare sanningen

Brian Krzanich förstår SJÄLVKLART vilken position företaget befinner sig i och hur man som jätte helt somnat in. Det är en mycket stor risk när man mer eller mindre haft monopol. Det finns inga incitament för anställda att prestera, man tjänar enorma pengar ändå.

Så fort AMD kom med sina Ryzen processorer tror jag Intel förstod, efter det började deras arbete för att dölja hur illa läget egentligen är. Exempelvis drog man in kontor, bl.a. i Sverige. Det handlade då om att fortsätta visa "bra" siffror men som egentligen är bokföringstrick och troligen affärer som legat i pipelinen där siffror flyttas lite.

Intels siffror kommer börja vika, kanske inför nästa kvartalsrapport då AMD börjat kliva in mer och mer på de riktigt lönsamma delarna. Servrar och portabla datorer. De har redan och kommer behöva öka investeringarna i utveckling vilket också kostar.

Aktueägare begriper inte riktigt tekniken, detaljerna och hur marknaden ser ut, de tittar oftast på siffrorna. Aktier är psykologi och kursen följer vad massan gör. När siffrorna viker då först förstår massan, om en VD får sparken för dålig jobb är också kraftigt kurspåverkande för det är inte ont om signaler att allt inte riktigt är som det skall.

Börsbolag är lite som pyramidspel, det handlar om att ha något som folk är beredda att lägga pengar på. Om det verkligen är något är en helt annan sak.

Brian Krzanich och styrelsen har troligen diskuterat det här ett tag, hur han skall kunna lämna bolaget utan aktueägare blir allt för misstänksamma och då har man kommit överens denna versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Presenterar här en alternativ förklaring som jag tror ligger närmare sanningen

Brian Krzanich förstår SJÄLVKLART vilken position företaget befinner sig i och hur man som jätte helt somnat in. Det är en mycket stor risk när man mer eller mindre haft monopol. Det finns inga incitament för anställda att prestera, man tjänar enorma pengar ändå.

Så fort AMD kom med sina Ryzen processorer tror jag Intel förstod, efter det började deras arbete för att dölja hur illa läget egentligen är. Exempelvis drog man in kontor, bl.a. i Sverige. Det handlade då om att fortsätta visa "bra" siffror men som egentligen är bokföringstrick och troligen affärer som legat i pipelinen där siffror flyttas lite.

Intels siffror kommer börja vika, kanske inför nästa kvartalsrapport då AMD börjat kliva in mer och mer på de riktigt lönsamma delarna. Servrar och portabla datorer. De har redan och kommer behöva öka investeringarna i utveckling vilket också kostar.

Aktueägare begriper inte riktigt tekniken, detaljerna och hur marknaden ser ut, de tittar oftast på siffrorna. Aktier är psykologi och kursen följer vad massan gör. När siffrorna viker då först förstår massan, om en VD får sparken för dålig jobb är också kraftigt kurspåverkande för det är inte ont om signaler att allt inte riktigt är som det skall.

Börsbolag är lite som pyramidspel, det handlar om att ha något som folk är beredda att lägga pengar på. Om det verkligen är något är en helt annan sak.

Brian Krzanich och styrelsen har troligen diskuterat det här ett tag, hur han skall kunna lämna bolaget utan aktueägare blir allt för misstänksamma och då har man kommit överens denna versionen.

Det kan ju givetvis vara så som du säger. Men om du försöker agera VD (som jag endast gör, har ingen koll alls på hur ledningen fungerar i ett större företag) så tror jag inte det är så som du skriver. Det hade blivit ett jävla liv om en sån grej hade kommit ut från ett företag stort som Intel. Skulle kvinnan som blivit utsatt fått någon form av kompensation isf eller varför skulle hon ljuga? Intel vet uppenbarligen vad dom gör så skulle dom uitsätta sig för det, att kvinnan kanske helt enkelt går till en större tidning och berättar hur det är?

Nej, jag tror faktiskt det är som jag säger. Han föll för fel kvinna och fick sluta. Sen finns det säkert vissa som inte är så positiva i honom kan vi ju inte se än. Om Intel nu har ett sån monopol som vissa säger lär ju deras ingenjörer (som ska vara några av de bästa i världen) inte hade kunnat på en bättre lösning än dom har nu borde ju varaf ett skämt, eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det kan ju givetvis vara så som du säger. Men om du försöker agera VD (som jag endast gör, har ingen koll alls på hur ledningen fungerar i ett större företag) så tror jag inte det är så som du skriver. Det hade blivit ett jävla liv om en sån grej hade kommit ut från ett företag stort som Intel. Skulle kvinnan som blivit utsatt fått någon form av kompensation isf eller varför skulle hon ljuga? Intel vet uppenbarligen vad dom gör så skulle dom uitsätta sig för det, att kvinnan kanske helt enkelt går till en större tidning och berättar hur det är?

Nej, jag tror faktiskt det är som jag säger. Han föll för fel kvinna och fick sluta. Sen finns det säkert vissa som inte är så positiva i honom kan vi ju inte se än. Om Intel nu har ett sån monopol som vissa säger lär ju deras ingenjörer (som ska vara några av de bästa i världen) inte hade kunnat på en bättre lösning än dom har nu borde ju varaf ett skämt, eller?

Ja, de har inte utarbetat tekniken för inte. En del kommer tro på deras version.

Intels VD är rik, om deras kärlek var så viktig, skulle inte då kvinnan kunnat sluta och börja någon annan stans och så fortsatte de förhållandet utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ja, de har inte utarbetat tekniken för inte. En del kommer tro på deras version.

Intels VD är rik, om deras kärlek var så viktig, skulle inte då kvinnan kunnat sluta och börja någon annan stans och så fortsatte de förhållandet utan problem?

Några aber...

"Brottet" har redan skett.

Intel förlorar en viktig kompetens, som tvingas lämna företaget.

Brians fru kan ha invändningar mot ditt upplägg.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Har aldrig förstått policyn riktigt.
Kärlek är ingenting man styr över och skulle det då råka vara på samma företag, ja?
w/e

Självklart styr man över sitt agerande. Det du ger uttryck för är bara att man vill frånsvära sig ansvar för sina handlingar. Att vara attraherad av någon innebär inte att man har Carte Blanche för att skita i konsekvenserna av sina handlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det var en faslig mängd konspirationsteorier som haglar här. Det är otroligt vanligt att det är strängt förbjudet med förhållande på arbetsplatsen inskrivet i anställningsavtalet. Karln har ju dessutom varit på Intel i över 30 år och en av de absolut vanligaste ställena att träffa en partner på är ju just arbetet.

Du spenderar ju mer tid som en "normal" arbetstagare än du gör med eventuell familj partner hemma, han har antagligen dessutom mer tid på arbetet än fritid med tanke på hans positioner. Ser det inte som speciellt konstigt att detta har skett och att det absolut kan vara anledningen till att han får sparken.

Det känns ju tveklöst att även hans partner fått gå, om nu personen fortfarande hade en anställning hos Intel när det uppdagades. Så, om nu så var fallet och hon fick gå men han fick stanna kvar hade det nog blivit bra mycket större rubriker när det seglade upp till ytan. I dessa metoo-tider så tror jag nog att man vill undvika skandaler som detta om man valt att behålla honom.

Visst finns det väl alltid en möjlighet att det finns annat bakomliggande, men man börjar ju undra om merparten här aspirerar på att bli senastionsjournalister på Aftonbladet eller dylikt?

Min spontana känsla är att det inte är kvinnan han är gift med som han har träffat på arbetsplatsen, utan att det kan röra sig om ett vänsterprassel. Om då personen har hotat med att gå ut med saken kan det för företaget vara rimligt att gå händelserna i förväg, för att förhindra att det blir ett mediadrev mot dem.

Som VD blir självklart sånt här extra känsligt, då det är tänkbart att Brian, medvetet eller omedvetet, skulle kunna fatta beslut som gynnar den här personen snarare än företaget.

Med andra ord ett ganska självklart beslut, även om det såklart kan vara smärtsamt för företaget. Vi kan nog räkna med att de har en kö av villiga kandidater till posten, och att det inte är någon brist på kompetens i lagren under.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Presenterar här en alternativ förklaring som jag tror ligger närmare sanningen

Jag tror du har rätt och är inne på samma tankespår. Den officiella förklaringen är säkerligen sann, och allvarlig på sitt sätt (i USA), men jag tror inte en sekund på att det är den egentliga bakomliggande orsaken.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Kanske för att det var den officiellt givna orsaken från Intel? Eller kanske det också hade med Metoo att göra?

Ja?

Du låter högst förvirrad, citerade du fel person?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ja?

Du låter högst förvirrad, citerade du fel person?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Tolkade bara din kommentar fel. Sorry.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tror ni att det kan ha med kaby lake X att göra? Ingen gillade kaby lake X och den har redan lagts ner, inte en över ett år efter att den lanserats.

Permalänk

@foxzox7: plot twist nu kan det lyckas göra sina amd processorerser med intel kretsar och allt nu det ska göra XD

Permalänk
Medlem

Här i swe är det ju ganska vanligt att man inte får ha ett förhållande med någon på jobbet. Så bli inte kär i någon ni lär känna genom att träffas.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tur att Intel är så små så folk som bara råkar springa på varandra inte jobbar för samma företag. Trodde det var mer engelsk inte amerkinsk inte au att ha som policy att man inte får ha ett personligt förhållande med kollegorna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Här i swe är det ju ganska vanligt att man inte får ha ett förhållande med någon på jobbet. Så bli inte kär i någon ni lär känna genom att träffas.

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Min tro är att han får sparken främst pga det monumentala misslyckadet med att få ut produkter på 10nm. Cannonlake är ett fiasko utan dess like.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, för vd:n måste ju kunna bygga en mikroarkitektur som håller, fast jag vet inte riktigt varför de har en utvecklingsavdelning..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Här i swe är det ju ganska vanligt att man inte får ha ett förhållande med någon på jobbet. Så bli inte kär i någon ni lär känna genom att träffas.

Har aldrig jobbat på en arbetsplats där det varit strikt förbjudet att ha förhållande med någon på jobbet. Skulle gärna vilja se en uppsägning hålla i en arbetsmarknadsdomstol om det försöktes..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei:
Jobbat på platser där det står i avtalet att det inte är ok. Men minns inte om det stod som grund för avsked. Det ena var ett svensk bolag men de hade en engelsk mall. Det andra var ett internationellt amerikanskt företag. Känner till svenska företag där det inte är fel men de vill inte ha för många som är släkt med varandra på samma avdelning.
Har för mig att unionens tidning kollega hade ett nummer som upp hur olika det kan vara på olika arbetsplattser. Tro de hade på framsidan. "Kärlek på jobbet" Men hittar inte artikeln, men vet att det var i kollega som just hur mycket det kan skilja mellan arbetsplattser. Familjeföretag brukar kanske inte se det som ett hinder att andra medarbetare också privat har ett förhållande eller är släkt. Oberoende om man är jäv eller inte.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Xinpei:
Jobbat på platser där det står i avtalet att det inte är ok. Men minns inte om det stod som grund för avsked. Det ena var ett svensk bolag men de hade en engelsk mall. Det andra var ett internationellt amerikanskt företag. Känner till svenska företag där det inte är fel men de vill inte ha för många som är släkt med varandra på samma avdelning.
Har för mig att unionens tidning kollega hade ett nummer som upp hur olika det kan vara på olika arbetsplattser. Tro de hade på framsidan. "Kärlek på jobbet" Men hittar inte artikeln, men vet att det var i kollega som just hur mycket det kan skilja mellan arbetsplattser. Familjeföretag brukar kanske inte se det som ett hinder att andra medarbetare också privat har ett förhållande eller är släkt. Oberoende om man är jäv eller inte.

Kan vara så att enstaka företag kör denna mall men har aldrig stött på det personligen. Tror nog inte de flesta företag bryr sig.. så länge som man inte börjar ge sin romans en massa fördelar dvs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Hur många av oss har legat med nån som uppdagats efter flera år? Antingen kommer saker fram rätt fort eller inte alls. Givetvis har detta varit känt länge och Intel har "suttit" på det tills det är användbart.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hACmAn:

@Xinpei:
Jobbat på platser där det står i avtalet att det inte är ok. Men minns inte om det stod som grund för avsked. Det ena var ett svensk bolag men de hade en engelsk mall. Det andra var ett internationellt amerikanskt företag. Känner till svenska företag där det inte är fel men de vill inte ha för många som är släkt med varandra på samma avdelning.
Har för mig att unionens tidning kollega hade ett nummer som upp hur olika det kan vara på olika arbetsplattser. Tro de hade på framsidan. "Kärlek på jobbet" Men hittar inte artikeln, men vet att det var i kollega som just hur mycket det kan skilja mellan arbetsplattser. Familjeföretag brukar kanske inte se det som ett hinder att andra medarbetare också privat har ett förhållande eller är släkt. Oberoende om man är jäv eller inte.

Skrivet av Xinpei:

Kan vara så att enstaka företag kör denna mall men har aldrig stött på det personligen. Tror nog inte de flesta företag bryr sig.. så länge som man inte börjar ge sin romans en massa fördelar dvs.

I de flesta fall flyttas ena partnern om de jobbar på samma ställe.
Men det är klart att man får bli kär på jobbet.
Arbetsgivaren vill dock ofta inte att de som är tillsamamns även jobbar tillsammans, detta för att de inte skall blanda ihop sin proffisionella roll med sin privata.
Till saken hör också att det ofta är skadligt för ett förhållande att vara tillsammans 24/7.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Hur många av oss har legat med nån som uppdagats efter flera år? Antingen kommer saker fram rätt fort eller inte alls. Givetvis har detta varit känt länge och Intel har "suttit" på det tills det är användbart.

Vad får dig att tro att det är Intel som har suttit på denna info tills det är användbart och inte t.ex. Chefens efterträdare eller någon annan som har något att vinna internt på det?

Permalänk
Medlem

Om han tillträdde för en vecka sen kanske nån väntat med att utpressa han. Men nu har han suttit ett tag. Så med tanke på hans aktieaffärer och hur dåligt det går för Intel nu så. Nja tror Intel/han själv använder detta för att det är en bra ursäkt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.