Permalänk

Telenor= inkompetenta

Telenor e fan både tröga och har kopiöst svårt att förstå vad man säger.
Startade felanmälan i februari fortfarande inget bredband visst då var de Bredbandsbolaget men för 10 veckor sedan skulle det komma en tekniker 10 VECKOR vilket land åker han från egentligen? Och supporten är ju rolig jag fick säga de är inte fel i lägenheten de ligger utanför tekniker måste ut svar på de vilken lampa lyser på routern reaktion på de, men din dumma fan lyssna det finns ingen dns signal det går inte fram det har ingen betydelse hur mycket jag startar om skiten eller byter kontakt eller ansluter direkt till datorn. Har gått igenom samma saker i flera månader nu. De skulle vara klart i januari från början.
Har någon annan upplevt problem liknade detta?

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Ja Telenor är inte ensamma om att ha svårt o förstå.

Begriper inte mycket utav den där texten mer än att du har något problem med internetanslutningen. xD

Permalänk
Medlem

Sätt fast DNS - 8.8.8.8 exempelvis.

https://www.youtube.com/watch?v=pwxvQBiAM5c

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har du provat att starta om routern?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

När jag signade upp mig på bredbandsbolaget när jag flyttade in i min lägenhet så glömde dom skicka en router. Någon vecka senare hörde jag av mig till dom och då skickade dom en ny. Problem slutade inte där :P, dom hade även glömt skicka inloggnings detaljerna till deras sida, för att kunna betala räkningar.

Deras kund service är ok via telefon, men dom gör ganska många slarvfel.

Som ny-kund tycker man att det borde vara deras prioritet för att få en mjuk start där var det inte gick fel, hade säkert 4-5 olika incidenter med saker dom glömt skicka till mig som jag fick nå ut till dom för.

Permalänk
Medlem

Tror problemet ligger hos någon annan än Telenor om du skriver liknade till dom som här.

Permalänk
Medlem

Dns signal eh vah

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Det är då man man ber att få tala med en tekniker direkt när man ringer.
Helst ha en liten checklista man läser upp. typ:
Kolla om du kan pinga något?
Bytt kablar?
Kollat med annan router?
är det flera grannar som har samma problem?
Kanske är telia eller dylikt som äger linan? kolla med dem isf om det är ngt felkopplat..
Istället för att ringa ner någon stackars sate som läser ja/nej/if på ett papper och ger svar därefter.
Har haft bredbandsbolaget ( då man hade 0,5mbit ) och vi hade problem med att vi tappade internet 1 gång i månaden, fick knappt något vettigt svar och provade typ allt som jag skrev ovan.
Efter det bad jag att få tala med en TEKNIKER ( kan ha varit lite påstridig, men absolut inte otrevlig ) och fick då tala med en sådan. Dem kom ut och mätte linorna, vilket var långt över gränsvärderna. Han var förbryllad... sen åkte dem ner till närmsta service station och kika... och se på fan?! sitter ju gamla sketswitchar och annan gammal lull lull.

Efter att ha talat med BBB om vad teknikern hittade så framkom det att det var " för få " som hade bredband för att dem skulle vilja upgradera dem, så vi fick ett direktnummer till en tekniker som fick starta om serven via remote 1 gång i månaden... skum lösning men det var ju snabbt gjort iaf...

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Det är då man man ber att få tala med en tekniker direkt när man ringer.
Helst ha en liten checklista man läser upp. typ:
Kolla om du kan pinga något?
Bytt kablar?
Kollat med annan router?
är det flera grannar som har samma problem?
Kanske är telia eller dylikt som äger linan? kolla med dem isf om det är ngt felkopplat..
Istället för att ringa ner någon stackars sate som läser ja/nej/if på ett papper och ger svar därefter.
Har haft bredbandsbolaget ( då man hade 0,5mbit ) och vi hade problem med att vi tappade internet 1 gång i månaden, fick knappt något vettigt svar och provade typ allt som jag skrev ovan.
Efter det bad jag att få tala med en TEKNIKER ( kan ha varit lite påstridig, men absolut inte otrevlig ) och fick då tala med en sådan. Dem kom ut och mätte linorna, vilket var långt över gränsvärderna. Han var förbryllad... sen åkte dem ner till närmsta service station och kika... och se på fan?! sitter ju gamla sketswitchar och annan gammal lull lull.

Efter att ha talat med BBB om vad teknikern hittade så framkom det att det var " för få " som hade bredband för att dem skulle vilja upgradera dem, så vi fick ett direktnummer till en tekniker som fick starta om serven via remote 1 gång i månaden... skum lösning men det var ju snabbt gjort iaf...

Haha va? Snacka om oseriös lösning, kul att behöva ringa å påminna sin internetleverantör att sköta sitt jobb en gång i månaden.. Är det ens lagligt? 😅

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

@Tandborste: Vettefan xD detta var ju väldigt många år sen, och det var i början av Bredbands eran, så var nog fler leverantörer som inte riktigt kunde motivera att upgradera en station med kanske 5 användare?

hade det varit i dagsläget hade jag nog letat upp vederbörande och med denne i följetåg, marcherat rakt in till hans chef och där hade jag utförligt, men bestämt förklarat hur många delar jag hade fördelat han på xD

Skämt sido, men jag hade ju aldrig tolererat det

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

Ok skrev detta efter jag pratat med Telenor...
Jag ringer bredbandsbolaget i februari och upprättar felanmälan på de nya nedgrävda fibrer de ska funka men gör inte det. Får vid den tiden en Dns signal till fiberdosan men ingen IP signal kan tilldelas de påbörjar ärendet..
Efter en lång tid efter inget hänt ringer jag bredbandsbolaget igen de kollar fortfarande på ärendet 3 veckor senare inget hänt. Väljer att ge dem en extremt god chans att agera.Så väntar 3 veckor till sen ringer jag igen denna gång ringer jag inte bara bredbandsbolaget utan även till dem de säger äger nätet som är open universe de upptäcker då att bredbandsbolaget lagt ärendet hos leverans fast ärendet ska vara hos tekniska ok de fixar det. 10 veckor sen ringer jag Telenor för inget händer då säger de att en tekniker är på väg kanon. Veckan efter ringer igen
Frågar om tekniker får inget svar utan de går igenom en massa frågor detta är ju helt självklart men då jag testat samma saker nu 30 gånger utan resultat och det är 2 hushåll med samma problem. Men jag går igenom detta igen samtidigt som jag frågar om de skickar ut en tekniker men utan svar.
Jag återkommer 1 gång i veckan för att se vad som händer för ännu ingen tekniker kommit.. under varje samtal säger jag felet sitter utanför huset i kopplingen där inte inne här i lägenheten 4 gånger men de vill göra samma saker varje gång. Och fortfarande ingen tekniker blev de mer tydligt för er?
Men räkningar har de skickat i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Så du får ingen IP-signal men du får DNS signal?? Va f-n är det??

Permalänk
Medlem

Hade betalt, men bestridigt fakturan då du inte kan nytja en tjänst du betalar för? ( kanske t.o.m ett ARN ärende? )
Och hade kontaktat open universe ( har inte hört speciellt bra om dem ) och frågat vad status på ärendet är? då BBB måste skicka vidare ditt ärende till dem, vilket är bra så sätt, att dem faktiskt inte hittat något fel på sin sida av linan, utan det verkar som att open universe, ännu en gång, har lyckats strula till det med en installation?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Så du får ingen IP-signal men du får DNS signal?? Va f-n är det??

1dag kom Dns signal fram men ingen IP signal
Nu tilldelas en IP signal men ingen dns signal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

Hade betalt, men bestridigt fakturan då du inte kan nytja en tjänst du betalar för? ( kanske t.o.m ett ARN ärende? )
Och hade kontaktat open universe ( har inte hört speciellt bra om dem ) och frågat vad status på ärendet är? då BBB måste skicka vidare ditt ärende till dem, vilket är bra så sätt, att dem faktiskt inte hittat något fel på sin sida av linan, utan det verkar som att open universe, ännu en gång, har lyckats strula till det med en installation?

Open universe är vad jag vet klara med sin del kan inget mer göra enligt dem.
Har bestridit fakturn redan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

@BabaYaga85:

Vad menar du med DNS-Signal?

Om du kopplar in enheten direkt i din fiberkonverter och kör följande kommando i kommandotolken (CMD)

ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /all

klistra in outputen här i tråden så kanske vi kan hjälpa dig mer.

du kan även testa pinga 8.8.8.8 från kommandotolken.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag förstår tyvärr fortfarande inte exakt vad som är felet för dig. Andas lite, skriv ner ordentligt vad det är som fungerar/inte fungerar. Dela upp texten i stycken och använd punkter och kommatecken.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Jag förstår tyvärr fortfarande inte exakt vad som är felet för dig. Andas lite, skriv ner ordentligt vad det är som fungerar/inte fungerar. Dela upp texten i stycken och använd punkter och kommatecken.

Där finns ingen kontakt med DNS servern. Vad är då DNS-server? DNS, Domain Name System eller domännamnssystem, är enkelt uttryckt ett sätt att förenkla adressering i system som använder ip-adresser

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Ja det vet nog yxborg med, men du blandar ihop alla begrepp du använder och du svarar inte på de frågor som forumet ställer. Det är svårt att hjälpa personer som inte lyssnar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabaYaga85:

Där finns ingen kontakt med DNS servern. Vad är då DNS-server? DNS, Domain Name System eller domännamnssystem, är enkelt uttryckt ett sätt att förenkla adressering i system som använder ip-adresser

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har en anslutning men ingen kontakt med DNS-servern kan du använda tjänsten om du själv anger DNS i IP-inställningarna för nätverkskortet. Om du vill veta att du har anslutning så kan du testa att pinga 8.8.8.8 (vilket är googles DNS), om du får svar fungerar det.
Gör du som @donkey uppmanar dig att göra kan vi andra utreda vad felet är.

Det finns inget som heter DNS-signal, du har hittat på det begreppet själv vilket förvirrar.
Du kan heller inte ha kontakt med DNS-server utan att ha övrig kommunikation igång, det förvirrar också för folk när man försöker förstå.

Är det något av detta du vill ha hjälp med eller så finns vi här.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Flickvännen har också stora problem med telenor just nu. Internet har legat nere i en vecka, varje dag skjuter man upp tiden det ska vara klart. Kundservice säger att man jobbar på det, mer info har de inte. Hur länge ska man acceptera detta? Vi är 124 hushåll som har detta problemet..

Permalänk
Medlem

1. Kolla vad du har för IP adress på din dator när du är inkopplad. Skriv, i cmd "ipconfig /all".
Kan du komma åt gateway i webläsare, tex http://192.168.1.1 ? Detta är i sånna fall din router.
2. Kan du pinga 1.1.1.1 eller 8.8.8.8? Vad händer om du skriver "nslookup dn.se" i cmd. då borde du få svar på diverse adresser. Funkar det inte? Testa skriv "nslookup dn.se 1.1.1.1", annat resultat?

Om steg 2 funkar så har du internet. Testa gå in på http://1.1.1.1 och se vad som händer.

En tekniker kan bli dyr affär för dig om det visar sig att din router eller dator är problemet, då är inte det telenors fel att allt är ur funktion.

Kolla även upp om du inte måste betala "nätavgift" till dom som installerade fibern. I många nät, tex umeå energis umenet, måste man betala både umenet/umeå energi OCH en internetleverantör annars får man inget internet. Jag kallar det nätavgift, men det är egentligen något annat.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av joalin:

Ja det vet nog yxborg med, men du blandar ihop alla begrepp du använder och du svarar inte på de frågor som forumet ställer. Det är svårt att hjälpa personer som inte lyssnar.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis så. För övrigt ska jag nog byta nick till yxborg - det lät ju mycket ballare

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

1 testad de ni skrivit.
2 problemet är som jag sa till Telenor utanför någonstans mellan stationen och huset.
3 i början kom Dns signal fram 1 dag borta dagen efter.
4 IP signal tilldelas verkar det som men det är ingen kontakt med DNS servern.
5 Telenors lösningar har provats med flera gånger.
6 har väntat 10 veckor på tekniker hoppas de kommer nu.
7 Telenor ser en signal komma fram till granen men de funkar inte ändå.
Har gjort samma tester där.
8 de finner inte ens fiberdosan i lägenheten i sina system men trots de har ingen tekniker varit på plats.
9 detta är i väckelsång som var på nyheterna för en tid sedan.
10 uppskattar alla svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabaYaga85:

1 testad de ni skrivit.
2 problemet är som jag sa till Telenor utanför någonstans mellan stationen och huset.
3 i början kom Dns signal fram 1 dag borta dagen efter.
4 IP signal tilldelas verkar det som men det är ingen kontakt med DNS servern.
5 Telenors lösningar har provats med flera gånger.
6 har väntat 10 veckor på tekniker hoppas de kommer nu.
7 Telenor ser en signal komma fram till granen men de funkar inte ändå.
Har gjort samma tester där.
8 de finner inte ens fiberdosan i lägenheten i sina system men trots de har ingen tekniker varit på plats.
9 detta är i väckelsång som var på nyheterna för en tid sedan.
10 uppskattar alla svar

Skickades från m.sweclockers.com

1) Var är resultaten på vad jag skrev i starten och vad donkey bad dig om.
4) Det är vad jag och boibo och donkey bad om... kan du fixa med det och återkomma.

Det verkar som om du inte lyssnar, som flera andra påpekar. Kan du vara lite seriös nu?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

1) Var är resultaten på vad jag skrev i starten och vad donkey bad dig om.
4) Det är vad jag och boibo och donkey bad om... kan du fixa med det och återkomma.

Det verkar som om du inte lyssnar, som flera andra påpekar. Kan du vara lite seriös nu?

Jag lyssnar och är seriös. Det händer inget absolut ingenting sker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabaYaga85:

Jag lyssnar och är seriös. Det händer inget absolut ingenting sker

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är inte om det händer något. Frågan är vad är resultatet när du gör som vi ber dig.
Alltså, vi vill se resultaten. (är du med, du ska... klippa och klistra in här i tråden)

--- 8< ---
Om du kopplar in enheten direkt i din fiberkonverter och kör följande kommando i kommandotolken (CMD)

ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /all

klistra in outputen här i tråden så kanske vi kan hjälpa dig mer.

du kan även testa pinga 8.8.8.8 från kommandotolken.
--- 8< ---

Är det tydligt nog?
Kan du lösa det och återkomma.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Frågan är inte om det händer något. Frågan är vad är resultatet när du gör som vi ber dig.
Alltså, vi vill se resultaten. (är du med, du ska... klippa och klistra in här i tråden)

--- 8< ---
Om du kopplar in enheten direkt i din fiberkonverter och kör följande kommando i kommandotolken (CMD)

ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /all

klistra in outputen här i tråden så kanske vi kan hjälpa dig mer.

du kan även testa pinga 8.8.8.8 från kommandotolken.
--- 8< ---

Är det tydligt nog?
Kan du lösa det och återkomma.

Ok jag ska försöka lösa de under kvällen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Frågan är inte om det händer något. Frågan är vad är resultatet när du gör som vi ber dig.
Alltså, vi vill se resultaten. (är du med, du ska... klippa och klistra in här i tråden)

--- 8< ---
Om du kopplar in enheten direkt i din fiberkonverter och kör följande kommando i kommandotolken (CMD)

ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /all

klistra in outputen här i tråden så kanske vi kan hjälpa dig mer.

du kan även testa pinga 8.8.8.8 från kommandotolken.
--- 8< ---

Är det tydligt nog?
Kan du lösa det och återkomma.

https://imgur.com/a/BcxnS05

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabaYaga85:

... det är ett foto och inte inklistrat resultat.
Nu saknas ca 1st A4 med rätt bra info.
Sitter du bakom en router eller är det där rakt i fiberkonverteraren? (Någon som vet någon annan router förutom telia som har .8 - nät som standard?)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T