Många betalar för bredband som aldrig används.

Permalänk
Medlem

Många betalar för bredband som aldrig används.

Många betalar för bredband som aldrig används.

Jag ska byta från Telia till Bahnhof och jag funderar på om jag ska ta 50/20 eller 100/20. När jag har läst denna artikeln så blir jag osäker. Vad hade ni tagit för hastighet? Det är ju idiotiskt att välja 100/20 om man inte utnyttjar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Många betalar för bredband som aldrig används.

Jag ska byta från Telia till Bahnhof och jag funderar på om jag ska ta 50/20 eller 100/20. När jag har läst denna artikeln så blir jag osäker. Vad hade ni tagit för hastighet? Det är ju idiotiskt att välja 100/20 om man inte utnyttjar det.

Frågan är ju hur mycket bandbredd du behöver? Vad gör du på nätet och hur, hur många är det i ditt hushåll osv.
Du kan ju börja med 50/20 och se om det blir tillräckligt bra.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Jag behöver mer. 100/100MB/s.

Sen vill jag hellre ha extra än att fattas extra.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Många betalar för bredband som aldrig används.

Jag ska byta från Telia till Bahnhof och jag funderar på om jag ska ta 50/20 eller 100/20. När jag har läst denna artikeln så blir jag osäker. Vad hade ni tagit för hastighet? Det är ju idiotiskt att välja 100/20 om man inte utnyttjar det.

Jag använder mina 300 mbit väldigt sällan och klarade mig fint med mina 13Mbit jag hade innan via ADSL men samtidigt kan jag ladda ner ett spel på 70GB på steam utan att min lina blir obrukbar större delen av dygnet. Dessutom går det fort.
om du ska välja 50/20 istället för 100/20 beror ju på dina krav och hur mycket du sparar varje år på att snåla in där.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har 100/10, det var det eller 10/10 om jag minns rätt, och när spel eller annat ska laddas ner så är det skönt med den hastigheten, även om jag inte använder det 95% av tiden

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

De beror ju såklart på vad du gör på dina enheter som använder internet och hur kräsen/snabbt man också vill att saker ska ske. Dom allra flesta klarar sig rätt bra med 100/10Mbps.
Själv så finner jag de skönt att kunna installera ett spel på några minuter än att behöva sitta å vänta i allt från en halvtimme till flera timmar. Samma sak gäller när alla våra enheter skall köra sina backuper både in och ut från hemmet.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

Jag är ingen expert, så upplys mig gärna om jag har fel, men säg att man ska läsa en hemsida på 5MB, med en del bilder och liknande. Det blir 40Mb, alltså tar själva nedladdningen (om servern kan leverera max) 0,8s på 50Mbps uppkopplingar. Sedan ska datorn processa det som laddats ner, även om en del säkert sker under nedladdningen. Det borde ändå göra en rätt stor skillnad för en responsiv känsla när man enbart surfar...

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Skrivet av landahl:

Många betalar för bredband som aldrig används.

Jag ska byta från Telia till Bahnhof och jag funderar på om jag ska ta 50/20 eller 100/20. När jag har läst denna artikeln så blir jag osäker. Vad hade ni tagit för hastighet? Det är ju idiotiskt att välja 100/20 om man inte utnyttjar det.

100/20 = 12.5MB/s / 2.5MB/s. Nu låter det inte så himla mycket?

Om du t.ex. Brukar streama 4K så bör du ha minst 100 ner..och brukar du ofta ladda upp filer till molnet, Youtube, etc. så borde du ha MER än 20 ner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Många betalar för bredband som aldrig används.

Jag ska byta från Telia till Bahnhof och jag funderar på om jag ska ta 50/20 eller 100/20. När jag har läst denna artikeln så blir jag osäker. Vad hade ni tagit för hastighet? Det är ju idiotiskt att välja 100/20 om man inte utnyttjar det.

”Som att köra sportbil för att köpa mat”.
Ja inte 17 köper jag en till bil bara för att sportbilen skall slippa undan veckohandlingen !

Vi vidareutvecklar sportbils jämförelsen lite:
"Många köper bilar med för starka motorer. Tester visar att alla inte kör med gasen i botten hela tiden!"

Permalänk
Medlem

100Mbit räcker inte med streaming, spel som uppdaterar och nedladdningar om detta råkar ske samtidigt.
Oftast inte ett problem och kan jag så sätter jag en gräns på vad varje tjänst får använda, utan det så hade defenitivt shit hit the fan.

100Mbit är överkomligt i dag, priskillnaden brukar inte vara så stor mellan säg 50 och 250Mbit, börja med något lågt och byt upp i fall det inte räcker, det jag skulle göra.

Men ALLT använder internet i dag, OS, Spel, all form av mjukvara ska uppdateras och folk streamar påTV, plattor, telefoner samtidigt.

Jag har sett folk ha på TV'n som streamar sedan streamar ALL vid TV'n på tablet eller telefon samtidigt, då snackar vi ändå folk som är 60 plus, polaren och hans grabb stremar på hundratlas Gb på mobilt bredband varje månad, men sedan är surfplattor, xbox one osv på hela tiden och stremar youtube och annat oavset nån ser på skiten eller ej.

Sedan tycker jag rubriken är missvisande, betalar man för bredband man inte använder så ANDVÄNDER man inte sitt bredband alls.

En sak att betala för "bandbred" man inte använder.
Men folk köper bilar som gör 220km/timmen eller mer också, ändå är det inte ens lagligt att köra så fort.

Jag tycker hela frågeställningen är lite skev, ska man tanka ner saker 24/7 bara för att nyttja 100% av allokerad bandbred?

Man köper ju rimligtvis bandbred nog så att man sparar tid och kan göra det man vill.
Sedan att vissa köper mer än dom behöver, andra använder bandbred för inget, det är ju problem vi skapat oss själva pga dåliga vanor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Många betalar för bredband som aldrig används.

Jag ska byta från Telia till Bahnhof och jag funderar på om jag ska ta 50/20 eller 100/20. När jag har läst denna artikeln så blir jag osäker. Vad hade ni tagit för hastighet? Det är ju idiotiskt att välja 100/20 om man inte utnyttjar det.

Vad är det för konstiga uppladdnings hastigheter du får välja? Bahnhof har väl bara 50/10 - 100/10? Om det skiljer endast 30:- mellan 50/100 är det bättre välja det högre. Hög hastighet har man alltid nytta av den dag det behövs.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

I mitt fall så är det väl en vardagslyx, ofta vet man inte vad man vill hitta på på tills man kommer på det, och då är det najs o slippa vänta så länge

Permalänk
Avstängd

@landahl: Du bör definitivt ta ditt behov i beaktande men det är ju också trevligt att det går fort när man laddar ner liksom. Mycket beror på vad det kostar med. För mig kostar 100/100 189 i månaden medan 250/100 hade gått på typ 350, så jag nöjer mig med 100/100. Att gå ned i hastighet hade inte blivit så mycket billigare, alltså ligger brytpunkten för mig där. Men priser varierar ju väldigt så det är svårt att säga vad som är bäst för dig. Sen handlar det också om vad man har vant sig vid förstås. Att gå ner i hastighet känns ju alltid segt.

Permalänk
Medlem

Hade 100Mb i förra lägenheten

men fick nedgradera till ca 13 Mbit ADSL i nya

det duger till att streama 1440p Youtube men inte så mycket mer än så. Självklart så BEHÖVER jag inget mer än så eftersom jag inte sitter och tankar filmer på dagarna, driver servar eller har fler i hushåller som streamar till olika enheter samtidigt.

Men det hade varit TREVLIGT att inte behöva tänka på att stänga av nedladdningen av det där nya 30GB stora spelet i Steam samtidigt som jag vill kolla på Dunkirk på Netflix.

Det hade ju dock aldrig varit ett problem redan vid 50/20. och det svår att att övertala en operatör att öka hastigheten, men när man vill sänka hastigheten ska de alltid försöka övertala en att stanna kvar på den dyrare planen...

Permalänk
Medlem

Eftersom fiber är så pass billigt (tycker iaf jag) så brukar jag inte bry mig om att kolla på hastigheter under 100/100. Jag betalar ~250 för 100/100 vilken känns okej. Medan 10/10 kostade typ 220.

Enligt mig handlar det inte om att maxa ut sin lina 100% utan när man vill tanka exempelvis spela på 20-70gb så vill man ha hastigheten till att kunna göra det inom en rimlig tidsram. Sedan om använder 5% av sitt internet bry jag mig inte allt för mycket om.

Jag hade även gärna uppgraderat till 250/x (x > 100), men tyvärr verkar vi vara låsta när vår hyresrätt bytte operatör och tvingades över till A3 (har inte kollat exakt om vi kan byta men hade inget annat val än 100/100 när vi behövde beställa detta internet).

Permalänk
Inaktiv

Tid är pengar.. Och man får räkna på kostnader och behov.
Och man kan spara in på både bredband, tvkaneler, streamingtjänster och annat.

Att enbart prata om hastighet utan att prata om kostnader för de olika tycker jag är fel.

Ska vi ta vad gränsen är för vad en nörd idag behöver så säg att den har 3st datorer, så är allt över 30 Gbit/s känns overkill för denna person. Personen får dock ha en router som heter duga för att klara av denna hastighet.

Men prata gränser utan kostnader är som sagt fel. I mina hemtrakter har nu i princip alla 200Mbit/s ner 100Mbit upp. Och när jag menar alla så inkluderar jag pensionärer vars tekniska förmåga är så bristande så att de efter mycket kämpande och många försök ibland klarar av att komma in på facebook hemsida.

Hastigheten, ja den är den mest prisvärda för deras fiber.

Permalänk
Entusiast

Tycker det där är ett lite skevt sätt att se på det hela. Det är lite som att säga att 99% av befolkningen betalar för hästkrafter som aldrig används när bilarna aldrig lagligt får gå över 120 km/h i Sverige. Det är ju just när man behöver bandbredden som den är viktig, precis som man kanske kan tänka sig att köpa en snabb bil för accelerationen i lägre hastigheter.

Jag skulle personligen gärna betala för 1 Gbit/s om det var tillgängligt i min nuvarande bostad till ett skäligt pris, men under tiden får man väl nöja sig med 100/100.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Artikeln är ju helt skev, inkorrekt, fel och helt urlöjlig. Jag använder bara 1% av min lägenhet åt gången, har jättesvårt att ta upp mer än 1 kvadratmeter!

Vill du vänta på nerladdningar så köp billigt internet.
Vill du kunna tanka hem ett spel på 20+ GB på nolltid så köpt snabbt internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Många betalar för bredband som aldrig används.

Jag ska byta från Telia till Bahnhof och jag funderar på om jag ska ta 50/20 eller 100/20. När jag har läst denna artikeln så blir jag osäker. Vad hade ni tagit för hastighet? Det är ju idiotiskt att välja 100/20 om man inte utnyttjar det.

Hur mycket skiljer det i pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LuhcForgh:

Jag är ingen expert, så upplys mig gärna om jag har fel, men säg att man ska läsa en hemsida på 5MB, med en del bilder och liknande. Det blir 40Mb, alltså tar själva nedladdningen (om servern kan leverera max) 0,8s på 50Mbps uppkopplingar. Sedan ska datorn processa det som laddats ner, även om en del säkert sker under nedladdningen. Det borde ändå göra en rätt stor skillnad för en responsiv känsla när man enbart surfar...

Webbläsarna laddar ner länkade sidor i bakgrunden så det är mest skillnaden på din hårdvara du märker om du inte byter sidor oerhört ofta.

Personligen hade jag velat ha 30/30 Mbit/s abb, det är en ganska optimal hastighet (per klient) men eftersom de inte finns så får man välja närmast högre eftersom 10Mbit ( framförallt upp) är för långsamt för att man inte ska märka det, därför har jag 100/100.

Är man intresserad av att labba lite så mäter man upp verkligt behov och varför inte trafikforma till olika bandbredder så att man får uppleva om det blir nån skillnad, det är för det mesta svårt att konsumera över 20Mbit/s i snitt och snabbare än så har man liten nytta av förutom när man gör en filöverföring i stället för att konsumera någon tjänst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det sköna med snabbt bredband är att jag kan behovsinstallera spel och program.
Nu kan jag ta bort ett spel t.ex. BF1 80GB ? och när jag känner för att spela så laddar jag helt enkelt ner det igen.

Större SSD skulle iof lösa biffen men spelen blir bara större hela tiden så den skulle nog fyllas snabbt igen. Snart är väl spelen 100GB.

Permalänk
Medlem

Allt beror på hur ofta du känner att du helt plöttslig vill ta hem det där moderna spelet från steam på a 45gig och inte känner att du vill vänta ett par timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Många betalar för bredband som aldrig används.

Jag ska byta från Telia till Bahnhof och jag funderar på om jag ska ta 50/20 eller 100/20. När jag har läst denna artikeln så blir jag osäker. Vad hade ni tagit för hastighet? Det är ju idiotiskt att välja 100/20 om man inte utnyttjar det.

Beror ju som sagt på vad du gör.

Säg att du skall dra ned ett nytt spel på 90GB.
Med en 50 Mbit/s lina tar det 4 timmar, 100 Mbit/s 2 timmar och 1000 Mbit/s 12 minuter.
Även om jag inte utnyttjar all bandbredd hela tiden så värdesätter jag inte de ynka kronorna en snabbare lina kostar än att sitta och vänta i timmar på att få göra det jag tycker om och slösa bort tiden.
Nu var det här bara ett exempel, men för min del så uppstår scenarion flera gånger i månaden när jag laddar ned grejor på flera hundra GB och jag anser att om jag behöver jobba en timme extra för att pröjsa för linan, som sparar 10 timmar på min fritid så är det helt klart värt det.

Skrivet av VadSaDu:

Jag behöver mer. 100/100MB/s.

Sen vill jag hellre ha extra än att fattas extra.

Finns inga operatörer vad jag vet som säljer 800 Mbit/s.

(MB/s = MegaByte per sekund, Mb/s = Megabit per sekund)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuhcForgh:

Jag är ingen expert, så upplys mig gärna om jag har fel, men säg att man ska läsa en hemsida på 5MB, med en del bilder och liknande. Det blir 40Mb, alltså tar själva nedladdningen (om servern kan leverera max) 0,8s på 50Mbps uppkopplingar. Sedan ska datorn processa det som laddats ner, även om en del säkert sker under nedladdningen. Det borde ändå göra en rätt stor skillnad för en responsiv känsla när man enbart surfar...

Jag är inte heller någon tekniker men jag tror faktiskt att datorn flaskar i dessa sammanhang. Det spelar nog ingen roll om du sitter på 10-lina eller 1000-lina, sidan kommer ladda lika fort.

Till OP - Prisskillnaden, din ekonomi och hur du använder internet avgör vad du bör välja.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Har 100/100 men behöver mer, är ekonomin som står ivägen för mig

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Vad är det för konstiga uppladdnings hastigheter du får välja? Bahnhof har väl bara 50/10 - 100/10? Om det skiljer endast 30:- mellan 50/100 är det bättre välja det högre. Hög hastighet har man alltid nytta av den dag det behövs.

Bahnhof har 50/20 (239 kr) och 100/20 (249 kr)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Finns inga operatörer vad jag vet som säljer 800 Mbit/s.

(MB/s = MegaByte per sekund, Mb/s = Megabit per sekund)

Oops, mitt fel.. men det finns operatörer som säljer den hastigheten, även snabbare.

https://www.bredband2.com/privat/bredband/

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ingen ISP som säljer bredband till konsumentmarknaden prissätter sina tjänster baserat på att folk konstant maxar sin lina. Det ingår i deras prisberäkningar att många bara använder maximal hastighet ibland. Ser inget problem med det då det lär leda till lägre priser överlag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag använder mina 300 mbit väldigt sällan och klarade mig fint med mina 13Mbit jag hade innan via ADSL men samtidigt kan jag ladda ner ett spel på 70GB på steam utan att min lina blir obrukbar större delen av dygnet. Dessutom går det fort.
om du ska välja 50/20 istället för 100/20 beror ju på dina krav och hur mycket du sparar varje år på att snåla in där.

Precis vad jag tänkte med.

Förkortad version;
Var inte dumsnål.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ownit 1000/1000 - 149:-/månaden

Alltid bra med mer o mest … sugen på en Porsche oxo!