Permalänk
Medlem

Röda eller bruna cherry?

Hej ska köpa nytt tgb. Det blir ett Ducky one 2 tkl och nu efter flera dagars funderande så kan jag inte bestämma mig om jag vill ha bruna eller röda cherry switchar.
Jag har nu ett roccat tgb med bruna switchar från TTC.
Antar att det säkra kortet hade varit att välja brunt igen med är jäkla sugen på röda då jag spelar mest. Får för mig att man kanske blir lite snabbare.
Det som gör mig orolig med röda switchar är fel tryck då jag brukar vila fingrarna på wasd.

Vad tycker ni som provat båda? Vad föredrar ni?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Föredrar själv bruna framför röda, men dem är ganska snarlika faktiskt. Tror du blir nöjd oavsett vad du tar.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jag kör med bruna och är hel nöjd. Har dock bara testat bruna och blå en längre tid.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag röda över bruna. Har använt blåa, röda, bruna och speed. Men vad jag tycker spelar inte så stor roll. Min rekommendation är att köpa det tangentbord du vill testa och utnyttja öppet köp om du inte gillar det.

Permalänk
Medlem

Röda är linjära och kräver ganska lite kraft för att aktivera. Bruna är ickelinjära (har ett s.k. tactile bump) och kräver lite mer kraft för att aktivera.

Man brukar säga att röda är "bättre" för FPS-spel medan bruna är "bättre" för skrift och för RTS-spel.
Själv kör jag helst bruna om jag även ska spela (oavsett spel) men kör med clear på jobbet (något tyngre än brun).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Har tangentbord med bruna och röda (dock inte Ducky), och föredrar bruna, i alla fall för gaming. Vilar också fingrarna med lite tryck på tangenterna, och släpper instinktivt inte alltid upp hela vägen, vilket ibland innebär att man "flyter" nära punkten för tryck, och helt plötsligt funderar man på varför man helt plötsligt börjat röra sig

Sedan är också känslan med röda lite udda. Nog för att man vänjer sig och slutar tänka på det, men föredrar fortfarande någon form av markering i trycket.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Hej ska köpa nytt tgb. Det blir ett Ducky one 2 tkl och nu efter flera dagars funderande så kan jag inte bestämma mig om jag vill ha bruna eller röda cherry switchar.
Jag har nu ett roccat tgb med bruna switchar från TTC.
Antar att det säkra kortet hade varit att välja brunt igen med är jäkla sugen på röda då jag spelar mest. Får för mig att man kanske blir lite snabbare.
Det som gör mig orolig med röda switchar är fel tryck då jag brukar vila fingrarna på wasd.

Vad tycker ni som provat båda? Vad föredrar ni?

inte testat bruna, men gillar att de röda är så pass lätta att trycka ned och tar väldigt högt upp.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Bruna alla dagar i veckan. Röda är alldeles svampiga.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

@eXeem: Röda och bruna brytare har samma typ av fjäder, den enda skillnaden är den ena är linjär och den andra är taktil. Se actuation force:

https://deskthority.net/wiki/Cherry_MX_Red
https://deskthority.net/wiki/Cherry_MX_Brown

MX Brown brukar kännas lite, lite tyngre just p.g.a. bumpen men annars bör de kännas lika tunga (lätta). Om du inte råkar aktivera WASD knapparna när du vilar fingrarna där på ett MX Brown tangentbord så bör du nog inte göra det på ett MX Red tangentbord heller!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Clear?
Den är väl lite emellan de två..?

Permalänk
Medlem

Jag vetetusan, den generella rekommendationen är väl röd för spel bruna för skrivande. En sak som är nice jämfört med vanliga membran tangentbord är att det krävs mindre kraft att trycka ner tangenterna, jag kör röda, mycket trevligare för fingrarna. Jag bottnar oftast dom röda, även om dom registrerar tangenttrycken en bit innan.

Dom bruna kan du lättare märka när knappen är registrerad då du känner ett litet "bumb" och får ett klickande ljud, så man kan lättare skriva utan att bottna och slipper bli trött i fingrarna på grund av det.

Men jag trycker ner bruna typ hela vägen ändå, bara mashar på liksom, och oavsett vilken brytare jag testat så får jag ungefär lika många ord per minut i olika tester, mest den egna känslan som du får gå efter.

Vill du ligga på gränsen och kunna klicka halvvägs med ett kännbart klick, eller vill du bara trycka ner hela vägen? Det är väl frågan.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Clear?
Den är väl lite emellan de två..?

MX Clear är tyngre (~MX Black tunga) och har även en mycket större taktil bump än MX Brown!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har ett Ducky med röda brytare och jag tycker det är riktigt bra vid spel men lite mindre bra när man ska skriva då det är väldigt lätt för feltryckningar.
Sedan finns ju svarta brytare också som även de är linjära men lite trögare än de röda. Personligen har jag inte provat svarta brytare men det kan vara värt att kolla.

Förlåt att jag snyltar lite på tråden, men är det någon som vet om det finns mekaniska taktila brytare där den taktila bumpen inte ger i från sig något ljud, eller väldigt lite?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Förederar röda för spel samt att skriva med. Väldigt mycket en smaksak. Om du inte bryr dig så mycket om den där lilla feedbacken mitt på tillslaget så kör på röda - om du inte vill vara utan den - bruna.

Permalänk
Medlem

Oj vad många som svara tack ska ni ha Jag ska nog testa röda och använda öppet köp som någon skrev tidigare om det nu skulle kännas helt fel.
Lite lustigt är att jag är ganska nöjd med bruna som jag har nu men gräset är alltid grönare.......

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Inaktiv

@eXeem
Den generella rekommendationen (bland tangentbordsnördar) är att:

  • till spel funkar "den brytare du gillar bäst", allra bäst.

  • Samma sak gäller skrivande/RTS/FPS/valfri tangentbordsaktivitet.

Det är helt personlig preferens och har ingen praktisk påverkan på "prestandan".

Visst vill tillverkarna påskina att det finns speciella "gaming-brytare", men i mina ögon är det mestenbart marknadsföring.

Använd den brytare du gillar bäst, det kommer göra mest för ditt spelande!

P.S. Jag har testat ett 40tal olika sorters brytare: och ingen av dem har gjort mig till CS-proffs D.S:

Permalänk
Medlem

Köpte ett Ducky One 2 TKL med bruna i våras. Mycket nöjd med detta då de är lite "mjukare" än mitt gamla Cooler Master Pro S. Tryckpunkten är inte så skarp så det är smidigare att använda under långa sittningar.

Permalänk
Medlem

Röda.
Bruna känns som röda med smuts/grus i, börjar man tänka på det känns de fel.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kusinen hade röda innan han skaffade ett K70 med bruna. Han saknar inte de röda direkt så att säga, han tycker bruna är helt överlägsna vad jag vet...men precis som du köpte han röda pga han läst att det är "bäst" för gaming vill jag minnas. Fullständigt horribla för allt annat bara, vilket han störde sig på för mkt till slut och bytte till bruna, och ångrar sig inte.

Själv kör jag också ett K70 med bruna, hade blå innan i ett blackwidow men klickandet störde de jag lirar med lite väl mkt tyckte jag då vi inte köra push to talk. Så jag bytte och bruna är det bästa av två världar. Taktila men tysta. Riktigt riktigt nöjd! (haft 1,5 år nu). Känt på röda i butik och fyfan, nej tack xD. Räckte med det korta testet för att inte gilla dem.

Enda gången röda är nice enligt mig är om du ska spamma en knapp extremt snabbt ofta, pga röda kräver inte att du släpper upp tangenten lika mycket som bruna för att kunna aktuera den igen. Så man kan "hoovra" runt aktiveringspunkten och trycka svinsnabbt. Men jag vet helt ärligt inte när man behöver trycka så snabbt som "vanlig" gamer...stinker placebo. I en mmo kanske, få iväg en extra fireball för varje tusen du kastar kanske, om det

Men situationer där du nyttjar WASD oavsett spel kvittar det fullständigt är jag rätt säker på, eftersom du släpper upp tangenterna helt iaf när du är klar med den. För att ngn typ av brytare kräver att man trycker ner den lite längre än en annan innan aktivering känner jag är extremt tveksamt om det ger någon fördel/nackdel att snacka om

Vet inte om detta inlägg ens hjälper ngt xD. Det handlar om personlig preferens i slutändan helt enkelt tycker jag, inte marknadsföring och placebo. Kort och gott hade jag valt det du tycker är skönast att skriva osv på, vilket innebär besök butik och testa eller ngt. Sen skiter du i färgen på brytare. Då kommer det duga alldeles utmärkt till gaming också, det kan jag garantera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag hade röda förut men är väldigt nöjd med mitt byte till bruna. Mycket mer ergonomiskt, men med ungefär samma motstånd.

Permalänk
Medlem

Har ett tangentbord med svarta brytare.
Håller med om att röda är för lätta/svampiga så svart är bra om man inte vill ha klicket.
Jag har bara provat blå och svart längre tid blå var trevligt men lät för mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@eXeem
Den generella rekommendationen (bland tangentbordsnördar) är att:

  • till spel funkar "den brytare du gillar bäst", allra bäst.

  • Samma sak gäller skrivande/RTS/FPS/valfri tangentbordsaktivitet.

Det är helt personlig preferens och har ingen praktisk påverkan på "prestandan".

Visst vill tillverkarna påskina att det finns speciella "gaming-brytare", men i mina ögon är det mestenbart marknadsföring.

Använd den brytare du gillar bäst, det kommer göra mest för ditt spelande!

P.S. Jag har testat ett 40tal olika sorters brytare: och ingen av dem har gjort mig till CS-proffs D.S:

Men... Hade du HeatoN's config?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett Ducky med bruna men jag föredrar nog faktiskt linjära switchar. Röda har dock aningen för lågt motstånd för mig, de optimala brytarna enligt mig är linjära med samma motstånd som bruna. Det ska finnas sådana, Nature White tror jag de kallas. Enda problemet är att de inte är så vanliga.