Alphacool Eissturm är vattenkylningspaket med expansionsmöjligheter

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Alphacool Eissturm är vattenkylningspaket med expansionsmöjligheter

Slutna vattenkylare är numera vardagsmat och Alphacool lanserar en serie vattenkylningspaket, för att också ta egenbyggd vattenkylning till den breda massan.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Såna här paket är perfekt.. sen bara köpa GPU block 2 fittings och kanske lite slang.

Synd är 13/10... 16/10 så mycket enklare böja.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC , Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Intressant jag hade nog köpt en sådan om jag ej vore en mes.
Det jag är rädd för vattenkylning är läckage och golvskada i lägenheten, vilket skulle kunna uppstå om man är borta i en vecka.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Johan86c:

Det jag är rädd för vattenkylning är läckage och golvskada i lägenheten, vilket skulle kunna uppstå om man är borta i en vecka.

Extremt liten risk det börjar läcka när systemet inte är igång när det inte är något tryck i systemet.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC , Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Johan86c:

Inget som håller mig vaken om natten iaf

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8700k @ 4.9ghz | | Custom Loop vattenkylning | ASUS GTX 1080 Turbo Vattenkylt | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Corsair RM750x PSU |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2005

Hur krävande är installationen?

Trevlig nyhet!

Någon kunnig som skulle kunna estimera vad som krävs för att installera ett sådant här set? Jag har likt de flesta byggt ihop ett antal system genom åren, men endast på hobbynivå. Min erfarenhet när det gäller vattenkylning är obefintlig. Hur lång tid skulle det ungefär ta och är det värt eventuella risker med läckage eller bör jag outsourca uppgiften till någon yrkesverksam inom området? Det inkluderar arbetet som måste anläggas på GPU:n för att koppla in den till loopen.

Vänliga hälsningar,
IntenZe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av intenZe:

Trevlig nyhet!

Någon kunnig som skulle kunna estimera vad som krävs för att installera ett sådant här set? Jag har likt de flesta byggt ihop ett antal system genom åren, men endast på hobbynivå. Min erfarenhet när det gäller vattenkylning är obefintlig. Hur lång tid skulle det ungefär ta och är det värt eventuella risker med läckage eller bör jag outsourca uppgiften till någon yrkesverksam inom området? Det inkluderar arbetet som måste anläggas på GPU:n för att koppla in den till loopen.

Vänliga hälsningar,
IntenZe

Att installera vattenkylning klarar vem som helst bara man tänker lite innan man börjar och inte stressar. Finns väldigt mycket guider på ex youtube. Är du orolig kan du läcktesta loopen ett tag utan att strömsätta moderkort osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av intenZe:

Trevlig nyhet!

Vänliga hälsningar,
IntenZe

Att byta kylare på en GPU är inget jag skulle rekommendera för någon nybörjare, köp hellre en GPU med vattenblock färdigmonterat.

Å andra sidan, har du byggt ett vattenkylnings-system så är du inte längre en nybörjare...
Har du dessutom erfarenhet att bygga system så är vattenkylning inget som borde avskräcka.

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)