Hjälp - Ny gamingdator - Budget: ~ 18.000 kr

Permalänk

Hjälp - Ny gamingdator - Budget: ~ 18.000 kr

Hej, jag behöver eran expertis/hjälp.

Jag skulle behöva en ny gaming dator och då skrota min nuvarande som ligger på dödsbädden.
Jag byggde min senaste och vill _inte_ göra detta igen då jag fann absolut ingen glädje alls i det.

Har kollat en del på Taurus på inet, men läst lite här att man "kastar" någon tusenlapp i sjön om man går den vägen.
Så helst att man väljer ut delar och sedan ber inet (exempelvis) att montera ihop detta.

Krav:
- Ska klara av de senaste spelen i en behaglig miljö/FPS.
- Spelar främst First Person.
- Programmerar, ska klara av UNITY m.m
- Den skall fungera 4-5 år framåt.

Budget: Max ~ 18.000 kr

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11612100/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderskristo:

Hej, jag behöver eran expertis/hjälp.

Jag skulle behöva en ny gaming dator och då skrota min nuvarande som ligger på dödsbädden.
Jag byggde min senaste och vill _inte_ göra detta igen då jag fann absolut ingen glädje alls i det.

Har kollat en del på Taurus på inet, men läst lite här att man "kastar" någon tusenlapp i sjön om man går den vägen.
Så helst att man väljer ut delar och sedan ber inet (exempelvis) att montera ihop detta.

Krav:
- Ska klara av de senaste spelen i en behaglig miljö/FPS.
- Spelar främst First Person.
- Programmerar, ska klara av UNITY m.m
- Den skall fungera 4-5 år framåt.

Budget: Max ~ 18.000 kr

Gör ju ont att inte kunna få plats med ett 1080Ti - men det är tyvärr så det blir om man ej vill bygga ihop själv. Osäker vad som är bäst Ryzen vs Intel - men tänker att programmering är antagligen hyfsat lättdrivet.

https://www.inet.se/produkt/b1013847/18-5tkr

Du får tillbaka 400kr på moderkortet via https://promotion.asus.com/en/nordics/asus_z370_intel_ssd_cas... - samt får du ytterligare 20% rabatt på chassit via en kod som du finner om du klickar dig in på chassits produktsida. Då blir det 18,5TKR.

Ifall du ej behöver Windows och kan tänka dig att åka in till en Inet så kan du dra av 1000kr. https://www.inet.se/kampanj/4579/datorfixarhelg

Då grafikkorten är såpass dyra idag hade jag nog personligen köpt ett begagnat och installerat själv (detta är väl det minst smärtsamma vid datorbygge). Då får du ett 1080Ti inom prisramarna.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@Samlooh: Hej! Tack för tipset.

Varför får man inte in ett 1080Ti? Pga priset? Skulle ju kunna flexa lite gällande budget om det verkligen är värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderskristo:

@Samlooh: Hej! Tack för tipset.

Varför får man inte in ett 1080Ti? Pga priset? Skulle ju kunna flexa lite gällande budget om det verkligen är värt det?

Priset förstås.

Ifall det är värt det kan bara du svara på. Det jag menar är att jag tycker att man borde kunna få plats med ett 1080Ti med en budget på 18 000kr, men det går inte idag pga det höga priserna.

Beror också lite på vad du spelar i för upplösning. Ifall du kör i 1920x1080 räcker säkert ett 1080 i många år, men lirar du i 2560x1440 bör man definitivt köra på ett 1080Tí om man vill att datorn ska vara hyfsat långlivad. Kan man tänka sig att vänta till efter sommaren så har vi förhoppningsvis mer info om den kommande generationen grafikkort. Både GTX 1080 och 1080Ti är ju redan ungefär två år gamla.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Jag lirar på min 4k tv med ett 1080TI, och det är så snyggt så man kan grina. Så har du råd att höja din budget och har en
4k tv/skärm, så är det något att fundera på. (vad jag har läst så vinner ett 1080ti emot ett 1080 med 20fps i många spel)(4k)

Men priserna är sjuka och en ny generation är väl på G.

Visa signatur

XripperX