Finns det inga bra mikrovågsugnar längre?

Permalänk
Hedersmedlem

@[SH]: Så många gånger skrev jag inte fel. Är uppväxt med Philips inom väldigt många områden helt enkelt och jag avskyr namnet Whirlpool.

Tack för informationen, nu har jag något att gå efter iaf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det stämmer inte, men en del märken kan dela chassi ibland av vissa serier. Dock är det helt olika innanmäte om du köper en Samsung eller Miele, så vad du säger faller redan där. Köper du en Siemens IQ700/800 eller en av de billigaste budgetmodellerna av samma märke är chassina helt olika, med olika motorer osv. Den billiga tillverkas antagligen i Turkiet, medan den dyra görs i Tyskland med bättre kvalitetskontroll.

Ja, det var vad vår tvättmaskinsreparatör sade till oss. Att cylindrar med mera kommer från samma tillverkare, oavsett märke, och att det ser väldigt likadant ut inuti de flesta. Men han kan ha fel. Fast man tycker att han borde ha sett några maskiners innandömen..

.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@SweMerlin: Får mig osökt att tänka på filmen Armageddon. "Components. American components, Russian Components, ALL MADE IN TAIWAN!".

Edit: On topic, håller med trådskaparen. Idag är det tamefanken ingen kvalitet på någonting, en micro håller tre år och man förväntas köpa nytt eftersom det inte går (ekonomiskt försvarbart åtminstone) att laga och man har vant sig med att det är normal livslängd.

kompletterande info
Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en Samsung (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3472577) av den anledningen att man kan stänga av pipet. Annars funkar den bra men då har jag inte hunnit göra något annat än att tina billys hittills.

Synd att man inte hann läsa den här tråden innan man handlade då Whirlpools teknik med dubbla mikrovågshuvuden lät ganska bra på pappret iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

@SweMerlin: Får mig osökt att tänka på filmen Armageddon. "Components. American components, Russian Components, ALL MADE IN TAIWAN!".

Edit: On topic, håller med trådskaparen. Idag är det tamefanken ingen kvalitet på någonting, en micro håller tre år och man förväntas köpa nytt eftersom det inte går (ekonomiskt försvarbart åtminstone) att laga och man har vant sig med att det är normal livslängd.

Ja, och då kan man ju lika gärna köpa det billigaste - om man nu inte är ute efter en viss funktion eller designelement eller liknande, ty det är på de senare punkterna maskinerna möjligtvis skiljer sig åt (och därmed priset).

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Blev en beställning på https://www.clasohlson.com/se/Mikrovågsugn-med-grill,-Whirlpo...

Var på elgiganten idag, de hade en liknande men inte riktigt samma modell. Tyckte den kändes ok, får väl se hur den funkar. Var ju fri frakt också så 1200kr kändes väl överkomligt. Många här verkar ju nöjda med den.

Jag misstänker, som redan sagts, att det är mycket populärare med inbyggnads idag. Dock är mitt kök från 70-talet eller något och har inga planer på att renovera den närmaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Tänker mig att killen som i trådstarten tittade runt 1500kr inte lär vilja lägga 6000.

Det är möjligt, såg inte riktigt den punkten. Men känns imo skumt att man försöker hitta nå så billigt och sen blir förvånad om det inte är bra. Detta är även inbyggnads vilket inte passar alla.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min mikro som var ca 3 år gammal gick sönder under helgen och vi behöver köpa en ny. Har nu letat efter en ny en stund men hittar mest skit känns det som. Jag tycker inte mina krav är särskilt höga;

-Hyfsad design, såklart subjektivt men fattar inte varför 90% av alla ugnar har blank "el cheapo" plast som blir smutsig bara man tittar på den. Dessutom verkar det populärt med handtag istället för knapp för att öppna luckan. Enligt mig är en knapp vida överlägsen om man har en fristående mikro då man tenderar att dra med sig hela mikron.
-Roterande platta, verkar dock ganska vanligt.
-Tillräckligt stor volym, mellan 20-25 liter.
-Bra knappar, många har rattar som är av den lägsta kvaliten man kan hitta. Det är knapparna som gick sönder på min nuvarande maskin.
-Behöver bara 2 funktioner, värme och defrostning, jag struntar fullkomligt i grill, lägen för olika maträtter osv.

Jag är beredd att ge mellan 1000-1500kr, men även maskiner för mer än det verkar oerhört billiga och skräpiga.

Har Sweclockers några rekommendationer?

Jag tycker denna verkar okej, men den är för liten och saknar skärm, tycker det är bra att snabbt se hur mycket tid det är kvar en bit ifrån mikron: https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/mikrovagsugn/EMM21...

Denna har ju grill, som jag inte bryr mig om, men även en skärm dock även denna för liten: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_electrolux-fristående-m...
Men den verkar dock ganska kass enligt recensionerna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=642397

En samsung modell verkar helt ok, fast det är blank plast, mörk insida och handtag: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/matlagning/mikrovagsu...

Whirlpool tycker jag håller många år

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/157361-Whirlpool-Mikrova...

Sån här kör jag med, 2-3 år gammal och fungerar finfint ännu. Köpt pga. platsbrist i köket. Vad som är bra med en micro vet jag inte men den tinar upp köttfärsen ordentligt iallafall.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Köpte själv en, Är super nöjd
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/matlagning/mikrovagsu...

blev riktigt sur på hur våran micro tinade mat... hade en 5-8år gammal vit plastish som skrek budget innan. kollade up olika märken i flera veckor innan köp och kom fram till att samsung har bäst "bygg kvalitet"

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Räkna bort mig, jag vill ha en så enkel mikro som möjligt så att det inte finns så mycket som kan gå sönder, glöm grill, glöm öppning med knapp eller knappar för start. Ge mig en mikro med ett par vridreglage, kanske en display och ett handtag att öppna med så är jag mer än nöjd. Grillar gör jag på grillen eller i ugnen, inte i mikron.

Du beskrev just min mikrovågsugn! Två vridreglage, en för tiden och en för styrkan. Handtag för att öppna och den autostartar ca 3 sekunder efter att ställt tiden. Finns såklart en display också.

Vet inte modellen men det är en Samsung, kan kolla upp modellen om du vill.

EDIT: kollade precis upp modellen, ME-82V, https://www.samsung.com/se/support/model/ME82V-WW/XEE.

Verkar dock inte säljas längre men det finns flera som ser snarlika ut om du kollar prisjakt.

Kollade upp modellen
Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Skiter man i miljön och sina efterlevande går det bra att behålla dem hur länge som helst.

Visst kan det vara bra att sänka elförbrukningen... men är det mer miljövänligt att producera nya produkter istället?

Lite som elbilar, vissa tror att de är miljövänliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Visst kan det vara bra att sänka elförbrukningen... men är det mer miljövänligt att producera nya produkter istället?

Lite som elbilar, vissa tror att de är miljövänliga.

Nyproduktion har såklart också sin kostnad. Men ett kylskåp från 70-talet har väl en annan grej.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Freon

Permalänk
Inaktiv

** "mitten på" tråden rensad från OT/otrevligheter (och svar på dito), vänligen ignorera och fortsätt diskussionen//mod **

Permalänk
Medlem

Minns 80-talet när man skulle laga mat i mikrovågsugnen (fanns till och med kokböcker). Eller finns det fortfarande?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nyproduktion har såklart också sin kostnad. Men ett kylskåp från 70-talet har väl en annan grej.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Freon

Trodde vi diskuterade mikrovågsugnar i denna tråden...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Trodde vi diskuterade mikrovågsugnar i denna tråden...

#17436863

Eller så tittar vi på inlägget jag svarade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nyproduktion har såklart också sin kostnad. Men ett kylskåp från 70-talet har väl en annan grej.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Freon

Fast freon:en är väl instängd i kylssystemet? Så länge man återvinner skåpet rätt är det nog inga problem.

Skrivet av Kaine_Uro:

Visst kan det vara bra att sänka elförbrukningen... men är det mer miljövänligt att producera nya produkter istället?

Lite som elbilar, vissa tror att de är miljövänliga.

Bara til att ta vanliga bilgar som exempel. Man hör ju ofta att det är bättre att hålla liv i en gammal bil som släpper ut lite mer än att köpa nytt. Krävs fruktansvärt mycket resurser, både i termer om material och energi för att producera grejer.

Permalänk
Medlem

Har en Whirlpool Max som fungerat utan problem i 8-9 år nu och mor min har en likadan som är lika gammal. Vet inte om vi båda har tur men kan då inte klaga, gör sitt jobb.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Det är lite mikrovågsugnens förbannelse idag att den lanserades under 80-talet, då matlagning skulle gå fort och teknik var till för att spara dubbelarbetande mödrars tid snarare än att hålla hipsters med hobby.

Hade den lanserats idag hade den varit det senaste inom molekylär gastronomi, "varför gå omvägen via järngrytan när det är vattenmolekylerna själva vi vill värma upp?" "Spara energi och miljö och skräddarsy uppvärmningen med kirurgisk precision." NOMA hade varit först ut med att servera sina perfekt jämnvarma emulsioner från sin specialbyggda ugn, sen hade konsumentmodellerna kommit efter. Slowcookers hade levererats med mikrovågshuvud istället för värmeelement.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Det är lite mikrovågsugnens förbannelse idag att den lanserades under 80-talet, då matlagning skulle gå fort och teknik var till för att spara dubbelarbetande mödrars tid snarare än att hålla hipsters med hobby.

Hade den lanserats idag hade den varit det senaste inom molekylär gastronomi, "varför gå omvägen via järngrytan när det är vattenmolekylerna själva vi vill värma upp?" "Spara energi och miljö och skräddarsy uppvärmningen med kirurgisk precision." NOMA hade varit först ut med att servera sina perfekt jämnvarma emulsioner från sin specialbyggda ugn, sen hade konsumentmodellerna kommit efter. Slowcookers hade levererats med mikrovågshuvud istället för värmeelement.

Haha så sant.

Fick hem Whirlpool:en häromdagen och är jättenöjd. Känns gedigen och är bättre på att värma än vår gamla! Jag vill dock klaga på att den medföljande manualen var på Italienska. Jag kollade Whirlpools hemsida för en svensk eller engelsk manual men hittade bara en svensk och deras länk fungerade inte. Däremot hittade jag den på Clas Ohlsons hemsida istället så det är lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Haha så sant.

Fick hem Whirlpool:en häromdagen och är jättenöjd. Känns gedigen och är bättre på att värma än vår gamla! Jag vill dock klaga på att den medföljande manualen var på Italienska. Jag kollade Whirlpools hemsida för en svensk eller engelsk manual men hittade bara en svensk och deras länk fungerade inte. Däremot hittade jag den på Clas Ohlsons hemsida istället så det är lugnt.

Har också den, ok micro om en något stor.
Värsta jag tycker är att öppna den, dörren sitter som berget och man får hålla i micron för öppna den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har också den, ok micro om en något stor.
Värsta jag tycker är att öppna den, dörren sitter som berget och man får hålla i micron för öppna den.

Håller med. Tänkte ta lite sillikon fett och smörja spärren med, kanske blir lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Håller med. Tänkte ta lite sillikon fett och smörja spärren med, kanske blir lite bättre.

Uppdatera gärna sen om det gör någon skillnad

Permalänk
Medlem

Hade en LG som jag köpte för 18-19 år sedan på Fötex för 1290 DKK (extrapris). Jättebra med kvartsgrill, varmluft o combi.
Men så brukar jag ju köpa nytt efter 10+ år av allt, möbler, apparater mm. Men mikron var så bra att det inte blev av.

Men nu kom jag i början av maj till skott i alla fall och det blev den här Whirlpoolen: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_whirlpool-mcp-349-wh-vi...

Till mitt försvar ska sägas att jag betalte 2590:- och att de höjde till 2990:- 3-4 dagar efter. Mycket för en micro men den har allt; kvartsgrill, varmluft, combi, ånga, crisp och uppvärmnings- och tillagningsprogram. Håller den 15 år så...

Till min förvåning är den faktiskt bättre än den gamla trots 100w mindre. Helnöjd! Så det har hänt en del på microfronten under nästan 20 år!

Finns en ännu bättre micro med alla samma funktioner men dels är den 1-2 tusen dyrare och framförallt så väger den 30 kg så man måste vara två om man ska flytta på den. Det är Whirlpools 469/479-serie.

Permalänk
Medlem

Har en gammal Sharp från 90-talets slut. Enklaste möjliga variant, med ett vred för effekt och ett för tid. Det finns gissningsvis ingen logik i den, utöver kraftelen lär allt vara mekaniskt. När den är klar plingar den, inget summerpipande. Förmodligen kommer den överleva mig om jag inte byter ut den, typ :>

Gör inget mer avancerat i mikron än att tina och värma upp mat, men till det duger den gott. Om det fortfarande finns "mekaniska" mikrovågsugnar, utan touchknappar, displayer och summers att köpa, så kan jag varmt rekommendera det för den som har lite enklare behov.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Uppdatera gärna sen om det gör någon skillnad

Gjorde ingen större skillnad. Jag tror det är en fjäder eller något i mekanismen som är för hård. Antagligen kommer den bli mer utdragen ju flera gånger man använder den men jag tror det har med barnskyddet att göra. Går väl att öppna och "dra isär" fjädern lite men inte så sugen på att förstöra garantin redan.

Skrivet av kaput:

Har en gammal Sharp från 90-talets slut. Enklaste möjliga variant, med ett vred för effekt och ett för tid. Det finns gissningsvis ingen logik i den, utöver kraftelen lär allt vara mekaniskt. När den är klar plingar den, inget summerpipande. Förmodligen kommer den överleva mig om jag inte byter ut den, typ :>

Gör inget mer avancerat i mikron än att tina och värma upp mat, men till det duger den gott. Om det fortfarande finns "mekaniska" mikrovågsugnar, utan touchknappar, displayer och summers att köpa, så kan jag varmt rekommendera det för den som har lite enklare behov.

Jag håller med dig angående touchknappar, men de är faktiskt helt ok på denna modellen. Finns både bra och dålig touch. Sen har den ju snabbstarten vilket i princip bara är att vrida på ratten så kör den på full effekt direkt. 95% av gångerna jag använder den kommer jag använda det läget.

Lite off topic: Önskar att jag hade touchknappar på min spishäll, vreden blir så fruktansvärt snuskiga. På det sättet är ju touch mycket mer hygieniskt och fräscht även om det försämrar känslan lite grann.

Permalänk
Hedersmedlem

Konstigt. Jag har köpt två av samma modell och öppnar dörrarna utan problem. Är underlaget för halt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Konstigt. Jag har köpt två av samma modell och öppnar dörrarna utan problem. Är underlaget för halt?

Mikron står still men får dra rätt rejält för att öppna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Konstigt. Jag har köpt två av samma modell och öppnar dörrarna utan problem. Är underlaget för halt?

Min mor fick inte ens upp dörren på micron
Håller jag inte i micron där uppe så får jag inte upp dörren typ.

Köpte min i Julas på Clas.