Permalänk
Avstängd

Prestanda nvme

INstallerat ny disk på kunduppdraget, en Samsung 960 PRO. Borde jag itne få mycket högre prestanda

Jag har dragit in Samsungs drivar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

INstallerat ny disk på kunduppdraget, en Samsung 960 PRO. Borde jag itne få mycket högre prestanda

https://i.imgur.com/bSgRR9d.png

Jag har dragit in Samsungs drivar

Ser ut som att den sitter i en 2x PCIe 3.0 eller 4x PCIe 2.0 port.
Ganska vanligt att om du har 2 st. m.2 på ett moderkort så klarar dom olika hastigheter.

Permalänk
Master of Overkill

Vilket mobo?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Ser ut som att den sitter i en 2x PCIe 3.0 eller 4x PCIe 2.0 port.
Ganska vanligt att om du har 2 st. m.2 på ett moderkort så klarar dom olika hastigheter.

Yea den har två den sitter i den undre, en asus TUF x470 gaming

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Yea den har två den sitter i den undre, en asus TUF x470 gaming

Skickades från m.sweclockers.com

Manualen sidan 1-15.
m.2_1 (den övre) stöder PCIe 3.0 x4
m.2_2 (den nedre) stöder PCIe 3.0 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Manualen sidan 1-15.
m.2_1 (den övre) stöder PCIe 3.0 x4
m.2_2 (den nedre) stöder PCIe 3.0 x2

Där ser man får flytta på den, man lär sig nya saker hela tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Där ser man får flytta på den, man lär sig nya saker hela tiden

Skickades från m.sweclockers.com


Och utan att ha pluggat manualen så antar jag att vissa SATA portar stängs av när du använder m.2 enheter.
Kan också vara bra att veta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:


Och utan att ha pluggat manualen så antar jag att vissa SATA portar stängs av när du använder m.2 enheter.
Kan också vara bra att veta

Sitter vara en m.2 I burken så nemas problemas. Satte den i undre för det var mest plats där, uppe vid gfx är det ju trängre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:


Och utan att ha pluggat manualen så antar jag att vissa SATA portar stängs av när du använder m.2 enheter.
Kan också vara bra att veta

Det brukar bara vara fallet när man använder M.2-enheter som går via SATA, inte NVMe som 960 Pro. Men enligt manualen verkar det inte som att SATA-portarna påverkas ens då på det moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det brukar bara vara fallet när man använder M.2-enheter som går via SATA, inte NVMe som 960 Pro. Men enligt manualen verkar det inte som att SATA-portarna påverkas ens då på det moderkortet.

Båda mina m.2 portar stänger av SATA kanaler om jag kör dom i x4 vill jag minnas.
Det har nog med mängden PCIe banor att göra.
Men Ryzen har väl fler banor är mitt Z370 kort.

Permalänk
Medlem

Det står i manualen vilka SATA kanaler som delar bandbredd med M.2 platserna.
Bara att använda andra SATA platser, för att inte sänka prestanda.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

Nu ser det bättre ut,men random read borde vara bättre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nvme har bra skrivet/läs sekvensielt men random io är inte mycket bättre än sata diskar. Det är därför nvme är lite meh I'm man jämför med bra sata. Speciellt med tanke på prisskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

Nvme har bra skrivet/läs sekvensielt men random io är inte mycket bättre än sata diskar. Det är därför nvme är lite meh I'm man jämför med bra sata. Speciellt med tanke på prisskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte om man jobbar med stora visual studio slns dock, helvete vilken skillnad i prestanda nu. Gick inte jobba på gamla jobbdatorn.

Dock gick jag från 3770k @ 3.5 till 2700x@4.2 ghz, 8 gig (ddr3) till 16 gig @ 3000 mhz och nvme. Tror dock lätt nvme är största skillnaden när man bygger.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hmm, disken jobbar som fan i början av ett bygge kolla spiken. Men sedan är det rätt lugnt, ram och CPU används mest.

VS 2017 verkar ändå vara lite multitrådat, visst core 0 jobbar mest men även de andra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Nvme har bra skrivet/läs sekvensielt men random io är inte mycket bättre än sata diskar. Det är därför nvme är lite meh I'm man jämför med bra sata. Speciellt med tanke på prisskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du har vänt på sifforna där.
En SATA disk kan utan vidare komma upp i samma överföringshastigheter som en NVMe.
Det är när lasten blir tung som NVMe diskar verkligen börjar få fördelar.

Kolla in Allyn Monventano's (PCPer) test med både SATA och NVMe diskar.
https://www.pcper.com/reviews/Storage/PCIe-SSD-Roundup-Samsun...
Även on NVMe diskarna gör bra ifrån sig i de traditionella testerna (mest sekventiellt) så är det inte förrän de riktigt tunga testerna med höga QD's som dom drar ifrån rejält.