Permalänk
Medlem

Jag drack red bull och övriga energidrycker varje morgon i över ett år, och även nån enstaka då och då mitt på dagen. Och då drack jag även kaffe ibland. Energidryck är en fin kick på morgonen, först sockret som piggar upp en och sedan när koffeinet slår in så blir arbetet mycket enklare..

Men jag la av tvärt med det, utan problem. Kan jag så kan du.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östlund:

Med tanke på att du tycker att han saknar bevis i form av forskning så undrar jag vad du har för belägg för vissa av de saker du skriver.
Jag funderar exempelvis hur en forskare kommer fram till att fysiskt beroende är svårare att bli av med än psykiskt?
Sen funderar jag på vad du har för källa för din definition av abstinensbesvär?

En forskare kontrollerar vilka symptom man får när man slutar med droger som ger fysiskt beroende, skriver ner dess effekt på kroppen. Forskaren gör samma procedur när det kommer till droger och ämnen som inte orsakar ett fysiskt beroende. Efter en grundlig genomgång och jämförelse mellan de två olika sorterna beroende och dess eventuella symptom.

Det krävs dock inte en forskare för att dra slutsatsen att tillfällig ångest, irritation, sötsug (dopaminet som hjärnan producerade vill hjärnan fortsätta få men utan tillsatt socker slutar den tillverka extra dopamin) och huvudvärk inte är lika allvarlig som extrem smärta i muskler, skakningar, kräkning, hallucinationer och hjärtstopp i värsta fall, något som händer då och då om till exempel en alkoholist slutar tvärt.

https://addictionresource.com/addiction/caffeine-addiction/ca...

https://www.addictionsandrecovery.org/withdrawal.htm

Men tro för all del inte på mig, använd google och läs själv. Undvik gärna "vanliga" sidor och läs istället forskningsresultat på universitetens och institutens egna sidor, de flesta seriösa forskargrupper publicerar sin forskning för alla att läsa det i sin helhet. Söker man på sockerberoende (på engelska) så får man upp hur många hälsobloggar och annat som inte sällan skriver saker som passar deras agenda så dessa skulle jag undvika också om jag var du.

Permalänk
Medlem

Skaffa en bubbelmaskin. Sen fyller du X antal tomma burkar av det där giftet du dricker nu med kolsyrat vatten, täck för öppningen med plastfolie eller något så inte bubblorna försvinner, in i kylen. Varje gång du vill dricka något så tar du en burk kolsyrat vatten i en likadan burk. Hjärnan och placebo, du vet. Prova det!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ja nu är ju tråden lite gammal men tror ändå det är ett relevant ämne för många här.

Som någon annan tidigare nämnt så är ju ramlösa/loka väldigt bra substitut för cola och annan skit. Visst. Känns fel att betala för vatten, men det är samtidigt mycket roligare dryck än cola och därmed ett lämpligt substitut. Det fina är ju också att det finns aå många smaker. Tycker nya ramlösa (eller är det loka?) med vattenmelon är skitgod.

Känns även som te är hyffsat bra substitut också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är också lite sen på bollen men tänkte bara flika in att, om man har svårt att sluta med energidryck och försöker kompensera det med koffein är man lite fel ute. Mängden koffein är betydligt starkare i kaffe än energidryck. Det är sockret och dess substitut som man blir beroende av i energidryck. Attackera sockerberoendet istället så ska det nog gå bättre.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Inaktiv

Tror problemet är som du beskriver själv, man bryter inte vanan, utan ersätter bara något.

För mig fungerar det bäst om jag slutar med det jag behöver sluta med, och då att INTE ersätta det med något.

Permalänk
Medlem

Beroendet ör inte bara koffein eller socker.
Vatenda kid upp till npnstans i 20års åldern känns det som dricker energidryck i tid och otid.
Det är precis som cigaretter och alkohol det är socialt sammanhang och man ser energidryck märken på "coola evenemang" och reklam osv.

Jag erkänner.dricker själv energidryck ibland och jag är 36 men då nör jag kör bil längre sträckor då jag är hopplös på att hålla mig vaken bakom ratten.
Vilken läsk men koffein funkar bra men tycker smaken i tex red bul är god

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

LCHF är ett grymt sätt att bli av med sockersuget

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

@goldenfan
Hur ser dina rutiner ut? Vanligtvis när man utvecklar ett beroende bekostar det även något av de rutiner du haft tidigare, det är väldigt lätt att tänka "jag ska bara sluta med det" men tyvärr fungerar det inte lika lätt, gamla vanor måste ersättas med nya för att det ska lyckas - och viktigast är att det repeteras!

Träning och att man rör på sig är absolut nödvändigt, gör du inte redan det försök att hitta, om bara 20 minuter, tid för någon slags fysisk aktivitet som du kan implementera in i din dagliga rutin, helst på morgonen men när som helst passar ju också lika bra. Det viktigaste är att du följer vad du satt ut att göra till punkt och pricka. Det är så något som kan kännas "jobbigt" och "komplicerat" kan förvandlas till något rutinmässigt som man rentav kan se fram emot.

Så om jag var du skulle jag först sätta mig ner och tänka igenom under vilka situationer och tillstånd det är som du känner suget av energidrickan, vet du inte när beroendet slår till kan du inte slå det. Efter du lärt dig vad som triggar dig har du nu blivit medveten om ditt problem. Därefter bryt rutinen och se till att skaffa dig en gedigen morgonrutin, vakna en timme tidigare och försök sätta dig i ett bättre mentalt fokus - jag själv mediterar och tränar varje morgon innan jag gör något annat.

Mental konstuering (?) är också enormt användbart, när jag slutade rökade tänkte jag varje morgon och kväll på hur äckligt rökning är, jag såg det som ett monster som kröp in i min kropp och dödade mig, till slut genom att jag intalat mig själv hur äckligt och dödligt rökning är slutade det med att jag t.o.m. fick kväljningar när jag kände lukten av rök, så det kan också vara något du kan testa, om du känner att du inte kan ha ett sunt förhållande till energidrickan och måste sluta helt.

Lycka till!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av GoldenFan:

Det svåra med att sluta med nicotin är att det finns överallt, går du till affären så ser du garanterat någon som står och röker, känner doften, ser det runda märket i bakfickan från snusdosan osv.. Du blir konstant påmind!

Bästa tipset jag kan ge dig är att ha en vattenflaska till hands hela tiden. Dricker du vatten i små mängder lite hela tiden så blir du inte törstig och det gör därmed lättare att bli av med sockerberoende. Det kommer fortfarande hänga på dig att sluta totalt med sockret men vattenflaskan kommer ta dig en lång väg fram

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

De bästa är väl att inte ersätta sitt beroende med något annat?
Jag ersatte snusningen med småätande men då blev jag tjock och fick ett annat problem istället. Fast det var det väl på sitt sätt värt för nu har jag lyckas sluta med det också.

Om man bir illamående av kaffe så tror jag att te är lite mildare?
Det verkar vara väldigt modernt att dricka energidryck och jag ser även vuxna/äldre dricka en hel del och jag kan inte riktigt förstå varför? Jag gissar på att mycket marknadsföring kan ha en stor påverkan här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GoldenFan:

Hejsan kära Svensklockers!

Jag har åter igen blivit beroende av energidricka (tack Nocco). Detta är ett ganska stort problem då jag alltid får för mej att dricka dessa på kväll/eftermiddag vilket resulterar i att jag får väldigt svårt att sova, och då jag redan har otroliga sömnproblem utan de extra koffeinet.

Jag vet mycket väl att lättaste sättet är att bara ge fan i att dricka de, men problemet är att jag ska sluta med det "imorgon", och självdisciplin är något jag saknar. Ett tag drack jag istället iste på burk, men detta blev tjatigt väldigt fort. Testat dricka kaffe istället, men den låga koffeinhalten gör att jag dricker för mycket kaffe och mår illa, plus att det även hindrar mej från att sova. Även testat antienergidrycker så som slow cow osv, strulet där är att jag är väldigt fattig och burkarna är ju to.m dyrare än skiten jag dricker nu.

MÅSTE ju vara någon på detta forum som haft samma problem (ja, jag är fördomsfull, men det får man vara mot sin egen kultur).
Jag letar inte efter någon mirakelkur som löser alla mina problem på en gång, men gärna lite tips och råd på vägen! Tack

Om du gillar kaffe så kan jag tipsa dig om att byta ut ditt kaffe/energidryck mot Gevalias koffeinfria kaffe. Det smakar faktiskt - kaffe. Jag har väldiga problem med att dricka kaffe sent på kvällar (mage, magmun, sömnproblem osv), men sen jag bytte ut kaffet mot koffeinfritt är dessa bekymmer som bortblåsta. En enkel fintning av dig själv är väl att hälla upp kaffet i någon burk så att du inte ser paketet varje gång. Jag tänker inte alls på det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

De bästa är väl att inte ersätta sitt beroende med något annat?
Jag ersatte snusningen med småätande men då blev jag tjock och fick ett annat problem istället. Fast det var det väl på sitt sätt värt för nu har jag lyckas sluta med det också.

Om man bir illamående av kaffe så tror jag att te är lite mildare?
Det verkar vara väldigt modernt att dricka energidryck och jag ser även vuxna/äldre dricka en hel del och jag kan inte riktigt förstå varför? Jag gissar på att mycket marknadsföring kan ha en stor påverkan här.

Det är precis som du säger och jag tror beroenden är ett mycket mer djupare problem inom personen än den simpla akten som beroendet ser ut att vara. Det är oftast därför människor har problem att bli kvitt med beroenden, för det är inte det som är problemet i sig utan något grundligt i sig som människa som triggrar dessa cravings.

Jag tror (TROR) att alla beroenden grundar sig i en obekvämlighet om nuet, att man hellre vill befinna sig på ett annat plan än vad man gör idag, oftast triggrar dessa sig eftersom man inte är nöjd. Om man kan vara nöjd med vart man är, vad som händer och vad man är - så kommer beroenden inte utvecklas imo.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Kommit över mina problem nu! Men fortsätt gärna komma in med tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Vill bara inflika att jag fick bröstsmärtor efter stora intag av energidryck, kan ha med åldern att göra (40+). Dagligt intag var kanske 1 liter eller mer. Nu kör jag vatten (kaffe på morgonen). Skrattade länge åt dessa larmrapporter, men någon sanning låg det nog i dem då jag mår bättre idag.
Gött att du har kommit över dina problem GoldenFan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide