Permalänk
Medlem

Får jag för lite lön?

Hej, jag sommarjobbar på kommunen, och gjorde det på samma ställe förra sommaren. Imorgon blir det första löneinsättningen

Kollade på den preliminära löneinsättningen idag och det som förbryllar mig är även om jag ska ha ca 700 mer i månadslön i år så får jag nu nästan 1000kr mindre i juni 2018 jämfört med juli 2017 (första månaden jag jobbade hela förra året).

Är det så att man inte får betalt för röda dagar eller nått liknande som jag missat eller har dom helt enkelt betalat för lite?
Uppskattar alla råd om hur jag ska gå vidare.

Permalänk
Medlem

du borde ju se allt på lönespecet. har du jobbat röda dagar så ska du självklart ha lön för dessa

Permalänk
Medlem

Om du har månadslön, och denna är högre än förra året, och du inte jobbade en helgdag i juni 2017, så ja, då borde din första löneutbetalning i juni 2018 vara några hundralappar högre än den första löneutbetalning i juli 2017.

Kolla lönespecen, och/eller snacka med lönekontoret. De kan säkert förklara. Kanske räknade de fel förra året

(Jobbar man extra utöver ordinarie arbetstid, exempelvis en helg, så får man vanligtvis betalt för detta månaden därpå; jobbat extra i juni ger pengar på lönen i juli.)

Permalänk
Avstängd

Vet inte hur sommarjobb funkar men gissar att det är timmar som gäller? I så fall får du inte betalt för röda dagar. Hade några kollegor som ännu inte fått provanställning m.m. som inte var jätteglada att vara lediga.

Permalänk
Medlem

Är ju nästan omöjligt att avgöra utan att se på båda lönespecsen från förra året och den du nu har fått i år. För att se vart skillnaden ligger.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Beror lite på din ålder och överenskommelse med din kommun? Om du är under 18 brukar ofta kommuner "skapa" sommarjobb där du får 3000 kronor när du jobbar 3 veckor - Oavsett tider, röda dagar etc.

- Svårt att besvara utan bakrund.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Precis som @Stefan94 säger, svårt att ge besked utan mer detaljer. Men om det är så att du ska ha 700kr mer (enligt vad? avtal?) men får 1000kr så är det ju en total summa på minus 1700kr. Låter märkligt.

Har du timlön?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Månadslön på just under 20k. Vi var lediga halvdag före och under nationaldagen samt midsommar. Kan det vara det? Trodde ändå man skulle få samma lön varje månad då det var månadslön. Men men hade helt glömt lönespecen som bör dyka upp i brevlådan imorgon så blir att vänta på den

Permalänk

Ring facket. Dom har stenkoll på avtalen.

Permalänk
Medlem

månadslön är ju alltid? förskotts betalt . alltså jobbar du tex hela juni så får du full lön den 25'e. inkl 26-31 eller nu hur många dagar juni har. är du då sjuk eller att ni har ledigt så dras ju det bort , oftast månaden efter

Permalänk
Medlem

Du fick nog precis reda på hur stor skattehöjningen har varit i din kommun under året

Permalänk
Medlem

Det är ganska vanligt att man inte har ersättning på röda dagar vid tillfälliga anställningar.
Så ja, troligen är det därför. Men du får kolla lönespecen för att vara säker.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

månadslön är ju alltid? förskotts betalt . alltså jobbar du tex hela juni så får du full lön den 25'e. inkl 26-31 eller nu hur många dagar juni har. är du då sjuk eller att ni har ledigt så dras ju det bort , oftast månaden efter

Nejdå, jag har månadslön men betalt i efterhand. Beror på avtal.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Har du månadslön och inte timlön så får du även betalt för en röd dag, att det skulle vara sådan skillnad på en halvdags ledigt känns konstigt. Det kan inte vara en sådan enkel sak som att dom drar mer i skatt än vad dom behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Har du månadslön och inte timlön så får du även betalt för en röd dag, att det skulle vara sådan skillnad på en halvdags ledigt känns konstigt. Det kan inte vara en sådan enkel sak som att dom drar mer i skatt än vad dom behövs?

En och en halvdags lön.

Han jobbade halv dag innan nationaldagen och var ledig på nationaldagen.

Så det är ju 12h han förlorade. Beror på vad han har i "timlön" så kan man ju se hur mycket mindre han tjänade där.

Edit: Varför ringa facket? Han kan ju ringa löneavdelningen. De har garanterat rätt svar. Kanske till och med chefen har ett bra svar.
Känns onödigt att gå på facket direkt
Om det är ett sommarjobb så kanske TS inte ens är med i facket? Börja alltid närmast och jobba uppåt. Chefer är inte farliga

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Ring facket, det blir mycket gissa annars.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

En och en halvdags lön.

Han jobbade halv dag innan nationaldagen och var ledig på nationaldagen.

Så det är ju 12h han förlorade. Beror på vad han har i "timlön" så kan man ju se hur mycket mindre han tjänade där.

Edit: Varför ringa facket? Han kan ju ringa löneavdelningen. De har garanterat rätt svar. Kanske till och med chefen har ett bra svar.
Känns onödigt att gå på facket direkt
Om det är ett sommarjobb så kanske TS inte ens är med i facket? Börja alltid närmast och jobba uppåt. Chefer är inte farliga

Jovisst men har man månadslön så ska man ju få betalt för röda dagar. Men svårt att veta när man inte har en susning om vad det är för avtal.

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara så att de av någon anledning har dragit olika mycket preliminärskatt (och isf blir det rätt vid deklarationen). Som sagt, kolla lönespecen och/eller fråga löneavdelningen.

Permalänk
Medlem

På summan som anges så låter det som du skulle kunna vara timanställd och därmed inte fått betalt för helgdagen. Kolla anställningsavtalet eller fråga lönekontoret eller chefen så vet du.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

En och en halvdags lön.

Han jobbade halv dag innan nationaldagen och var ledig på nationaldagen.

Så det är ju 12h han förlorade. Beror på vad han har i "timlön" så kan man ju se hur mycket mindre han tjänade där.

Jag tolkar det som att samma sak gällde midsommar, alltså 24h arbetstid som i så fall räknas bort.

Skrivet av Simon^L:

Vi var lediga halvdag före och under nationaldagen samt midsommar.

Edit: eventuellt mer beroende på hur passen ser ut, dvs. ifall både midsommarafton och midsommardagen räknas som arbetsdag eller ej.

Det låter märkligt att arbetsgivaren skulle göra avdrag för helgdagar men vi får väl som sagt se hur det ser ut när speccen dyker upp, det kan ju vara ett ärligt misstag eller bero på helt rimliga orsaker som skatt osv.

Det kan också vara så att TS missuppfatat lönesituationen. Det låter som en kort anställning över ett par veckor under sommaren och att då ha fast månadslön låter också märkligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ring facket, det blir mycket gissa annars.

Herrejösses, ringa facket för att man inte kan titta på lönespecen? Förstår plötsligt varför vissa behöver vara medlemmar.
(nej, det är inte menat som trollpost eller att försöka dra igång ett sidospår).

Till ts: som tidigare sagt, bara titta på din lönespec. Om du har frågor kan du kolla med hr/vilka som nu betalar din lön.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@Simon^L: Kommunen betalar ut korrekta löner, det är ingen som försöker blåsa dig på hundralappar när omsättningen är miljoner.

Kolla med din chef, eller fråga den som är ansvarig för utbetalning av löner.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Herrejösses, ringa facket för att man inte kan titta på lönespecen? Förstår plötsligt varför vissa behöver vara medlemmar.
(nej, det är inte menat som trollpost eller att försöka dra igång ett sidospår).

Till ts: som tidigare sagt, bara titta på din lönespec. Om du har frågor kan du kolla med hr/vilka som nu betalar din lön.

Syftet var välment, de är duktiga på avtalet och det betyder inte att man drar igång något.
Håller med att man kollar med HR först.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simon^L:

Hej, jag sommarjobbar på kommunen, och gjorde det på samma ställe förra sommaren. Imorgon blir det första löneinsättningen

Kollade på den preliminära löneinsättningen idag och det som förbryllar mig är även om jag ska ha ca 700 mer i månadslön i år så får jag nu nästan 1000kr mindre i juni 2018 jämfört med juli 2017 (första månaden jag jobbade hela förra året).

Är det så att man inte får betalt för röda dagar eller nått liknande som jag missat eller har dom helt enkelt betalat för lite?
Uppskattar alla råd om hur jag ska gå vidare.

du kanske jämnkade skatten förra året?
https://www.sommarjobb.me/vad-ska-jag-betala-i-skatt/